Motor portofoon en bluetooth combinatie

pispaaltje

MF'er
8 aug 2011
70
0
Ik was even aan het kijken naar intercoms voor op de monitor en ik ben er toch nog niet helemaal uit. Zo heb je bluetooth setjes in alle prijsklassen, maar de range lijkt niet heel geweldig te zijn, en wat van wat ik lees hebben ze het grote nadeel dat als iemand de bocht omgaat je niet meer te verstaan bent.

Nu zag ik dat er ook een portofoon (PMR) was met bluetooth. Zou het mogelijk zijn om daar bijvoorbeeld je mobiel mee te pairen zodat je daarmee dan via de portofoon je navigatie kan horen? Ik heb namelijk geen zin om dubbele headsets in de helm te moeten plaatsen, zowel voor de portofoon als voor de mobiel.

Zoiets dus:

Mobiel -> Bluetooth -> Portofoon -> Draadje -> Headset

Ik kon ook niet headsets vinden die bluetooth hadden én die met een draadje / bluetooth dan met de portofoon konden verbinden (alhoewel dat laatste wel min of meer te vinden is, maar dan zit je op de prijs van een normale bluetooth intercom).
 
Overigens is bovenstaand idee de bedoeling om de prijs wat omlaag te halen. Met de Midland BT Next en Midland G8 BT ben je ongeveer 150 + 100 euro kwijt, alle oplossingen die veel duurder dan dat zijn niet echt een optie. VOX lijkt mij ideaal (liever niet PTT) overigens.
 
Thanks! Heeft dat ook nog de optie om bluetooth te pairen dan? Ik heb er even wat snel doorheen gelezen, maar op het feit na dat ik niet echt goed ben in solderen, zie ik zo 123 nergens bluetooth?
 
Een PMR zender met VOX is echt een no-go. Omdat een zender maar half-duplex is (dus alleen zenden of ontvangen) is VOX geen optie. Bovendien is door het windgeruis van de motor de drempel lastig in te stellen.
In de praktijk komt 't er op neer dat dat ding continu blijft zenden met hogere snelheden, of te laat inkomt met zenden als jij begint te spreken.
Zelf vind ik 't ook wel fijn dat je niet met elke keer niezen, hoesten iemand anders daar deelgenoot van maakt. 1e Keer is nog leuk, daarna wordt 't vervelend...
Een goede oplossing is gewoon een drukknop voor 't zenden, mits goed geplaatst heb je er helemaal geen last van en is het alleen maar fijner. Nadeel is wel dat je alles dan goed moet inbouwen en dat je alsnog met draden zit te werken.
 
Thanks, dat wist ik niet. Werkt VOX dan wel redelijk met bluetooth? Een keer een nies horen vind ik niet heel erg (wel aan gewend :P), maar constant open is niks natuurlijk.
 
Heb je er al eens aangedacht om een goedkoop (tweedehands) autocom setje te zoeken of wil je percee geen kabel aan je helm? Ik heb zelf gewoon een tweedehands autocom setje welke ik met een krulkabel naar de headset in mijn helm heb. Hier heb ik dan een tomtom 710 aan zodat ik mijn navigatie hoor en ik via de tomtom kan bellen terwijl mijn mobiel nog in mijn zak zit. (telefoon maakt via bluetooth verbinding met de tomtom welke het geluid bedraad via de autocom naar mn helm stuurt en andersom.)
De autocom heeft ook alle opties voor portofoons en heeft al een vox ingebouwd. (ptt is overigens ook een optie)

Kortom dit werkt bij mij perfect, enige nadeel is de kabel van de helm maar daar heb ik zelf geen last van. Succes met je zoektocht;)
 
Deze week midland bt next gekocht na lang twijfelen. Gisteren testritje gedaan. In totaal 5 uur gereden met duo. Na wat testen en dergelijke kon ik... Vox goed afstellen, gsm beantwoorden, ipod luisteren, gps begrijpelijk verstaan op de achtergrond en radio luisteren.

Een vriend van me heeft dezelfde set. Binnenkort gaan we samen eens testen hoever het bereik gaat. Maar volgens het boekje zou het in ideale omstandigheden 1.6 km ver moeten gaan. Ik vermoed dat 400 a 500 meter in gewoon gebruik zonder ideale omstandigheden het minste zal zijn.
 
waar komt de ts vandaan?
Het noorden :)

Heb je er al eens aangedacht om een goedkoop (tweedehands) autocom setje te zoeken of wil je percee geen kabel aan je helm? Ik heb zelf gewoon een tweedehands autocom setje welke ik met een krulkabel naar de headset in mijn helm heb. Hier heb ik dan een tomtom 710 aan zodat ik mijn navigatie hoor en ik via de tomtom kan bellen terwijl mijn mobiel nog in mijn zak zit. (telefoon maakt via bluetooth verbinding met de tomtom welke het geluid bedraad via de autocom naar mn helm stuurt en andersom.)
De autocom heeft ook alle opties voor portofoons en heeft al een vox ingebouwd. (ptt is overigens ook een optie)

Kortom dit werkt bij mij perfect, enige nadeel is de kabel van de helm maar daar heb ik zelf geen last van. Succes met je zoektocht;)
Opzich is een kabel geen probleem (met rijles ook gehad). Ik zal er eens over nadenken dan en rondkijken of zoiets redelijk te krijgen is.

Deze week midland bt next gekocht na lang twijfelen. Gisteren testritje gedaan. In totaal 5 uur gereden met duo. Na wat testen en dergelijke kon ik... Vox goed afstellen, gsm beantwoorden, ipod luisteren, gps begrijpelijk verstaan op de achtergrond en radio luisteren.

Een vriend van me heeft dezelfde set. Binnenkort gaan we samen eens testen hoever het bereik gaat. Maar volgens het boekje zou het in ideale omstandigheden 1.6 km ver moeten gaan. Ik vermoed dat 400 a 500 meter in gewoon gebruik zonder ideale omstandigheden het minste zal zijn.
Mocht je dat binnenkort eens getest hebben, ik hoor het erg graag. De BT Next had ik namelijk ook al bekeken en die zag er heel redelijk uit. Ik ben vooral nieuwsgierig naar het bereik, ook in de stad wanneer iemand de bocht omrijdt bijvoorbeeld :)
 
Ik zal eraan proberen te denken van het hier te posten. Moest ik binnen een week of twee niks laten weten stuur dan een bericht naar me... Waarschijnlijk ben ik het dan vergeten. Maar tot hiertoe niks nul klagen.
Het is natuurlijk allemaal nieuw maar het geluid is best wel zuiver te noemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan