Bedradingsschema cb750kz bare bones

no-bullshit

Die hard MF'er
23 mei 2007
283
0
Maassluis
Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat er in dit schema nu precies in het contactslot geschakeld wordt??
Er gaan 4 draden naar het contact, maar welke word nu met welke verbonden als je daadwerkelijk de sleutel omdraaid??

Alvast dank!
full
 
Als ik het goed bekijk zal de ''Mercedes ster'' afgebeeld in de circel van het contactslot een kwart slag draaien zodra je de sleutel omdraaid. Zodoende word het srt contact (schakeldraad voor het start relais)wat op de schakelkrans (Mercedes ster) zit, verbonden worden met het Acc contact, Ing contact, en Bat contact.

Je kunt dus stellen dat alle 4 de contacten parallel met mekaar worden verbonden. Waardoor 12V van je accu via het start relais (rode draad), naar je ontsteking via de spanningsregelaar (zwarte draad), en lampen (blauwe draad) en het srt contact(oranje draad)gaat. De oranje draad geeft het schakelsignaal aan de spoel van het start relais waardoor het relais word geschakeld en de startmotor zal ronddraaien. Volgens dit schema zit er geen extra schakeling tussen de schakeldraad van het start relais, ik neem aan dat daar bij jou nog een ''start'' schakelaar tussen zit.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt DD voor de snelle reactie!!
Ik heb de kabelboom geheel volgens dit schema bij de motorfiets geïnstalleerd.
Ik heb alleen nog 4 losse draden voor het contactslot.
Ik moet inderdaad nog een drukschakelaar op het stuur maken voor het starten.
Als ik het goed begrijp komt deze dan tussen de oranje schakeldraad van het start relais?!?
Ook heb ik een universeel contactslot gekocht... Ik moet nog even meten wat deze precies schakelt.
Het is een contactslot met 4 draden maar er zat geen schema bij.

Momenteel ben ik bezig met het knipperlicht schema, maar dan moet ik er toch echt een keer aan geloven om het contact in orde te krijgen.
 
De drukschakelaar komt idd tussen de draad welke de spoel van het startrelais bediend (in dit schema idd de oranje)..

Wat het universele contactslot betreft: je heb op het slot dus 4 contacten waar de 4 draden op komen wat je nog over hebt.
Het is belangrijk omdat je geen schema bij het slot hebt, het volgende te verifieren: als ik van het contactslot op de tekening uitga zal het zo moeten zijn dat wanneer jij het slot op contact draait alle 4 de contacten op het slot met mekaar in verbinding staan ongeacht waar je meet, en slot van contact af natuurlijk geen enkele verbinding.
Als die theorie klopt maakt het in principe helemaal niks uit op welk contact van het slot welke draad komt omdat het immers allemaal maak contacten zijn en alle 4 met mekaar in contact komen.

Wel moet je natuurlijk zeker weten dat van de 4 draden wat je over hebt 2 daarvan rechtstreeks naar het start relais gaan (de oranje schakeldraad met evt. de drukschakelaar ertussen voor het relais zelf en de constante plus), 1 daarvan
naar je spanningsregelaar en de laatste naar je verlichting. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het contactslot even doorgemeten.

Het slot heeft drie posities. OFF - * - IGN
er zitten 4 draden aan bruin , rood , zwart en bruin/wit

Stand off = niks geschakeld
Stand * = bruin verbonden met bruin/wit en rood verbonden met zwart
Stand ING= rood verbonden met bruin

Weet niet of het dan met dit slot gaat lukken.
 
Nou werk ze ! Na eff brainstormen zou het volgende moeten lukken mits de kabelboom volgens het schema is aangesloten. Je hebt 3 draden over: verbindt(soldeer) de oranje draad van het start relais met de zwarte draad van de spanningsregelaar, de verbruikers (spanningsregelaar en start relais)hiervan willen beide spanning krijgen van de derde draad die je over hebt namelijk de rode, de 12V voeding als het goed is. Sluit vervolgens de rode spanning draad welke vanaf het start relais komt aan op de rode kabel van het contactslot. En sluit de oranje draad van het startrelais en de zwarte draad van de spanningsregelaar, welke je eerder op elkaar maakte, aan op de bruine draad van het contactslot. Zo gebruik je de positie IGN van het contactslot om een circuit te leggen tussen voeding, spanningsregelaar en schakeldraad, waar de startknop nog tussen komt, van het start relais... Zet die startknop ertussen alvorens je het contact omdraaid anders blijft je startmotor draaien. De stand * blijft dan ongebruikt of je kunt er evt. parkeerverlichting van maken..
 
Oké ... Dat is een goeie!!
Als ik het goed begrijp gaat de motor uit door de zwarte draad van de spanningsregelaar te verbreken met de rode draad (startrelais)
Zwart en rood verbonden is contact... Oranje voor het starten.
Ik kan dan dus bij de zwarte en oranje nog een extra draad bij solderen voor de overige stroomverbruikers ( knippers en verlichting)
Ik laat dan de eerste stand gewoon vervallen... Parkeerlicht heb ik niet nodig.
Ik zal dit eens gaan testen met de nodige zekeringen er tussen om rookwolken te voorkomen haha..
 
*O* *O* *O*

Vandaag even vlug een proef opstelling gemaakt met het contact...
Lopen als een trein !!!!! Motor gaat ook netjes uit als ik de sleutel om draai :Y

Kan ik weer gerust verder om de verlichting af te maken.

Onwijs bedankt DD!!!! Zat er echt even mee te kl*te :+
 
Ik zit nog weer even met een vraag .......
Er lopen van de altenator( dynamo) 3 gele draden naar de rectifier(spanningsregelaar)
Zou het uitmaken als deze gele draden onderling verwisseld worden???
Ik was bezig met het vervangen van deze draden en de stekkers.
Aan beide zijdes de gele draden gemerkt om verwisseling te voorkomen...
Helaas! ergens in het proces zijn bij 2 gele draden m'n merktekens verdwenen.
Van 1 gele draad weet ik zeker dat deze goed is.
Voor de andere 2 moet ik nu gokken !?!?
 
Terug
Bovenaan Onderaan