SBS6 Wegmisbruikers deel 4

Hoi Oma

Kijk de laatste tijd weer en het programma laat wel zien dat er gehandhaafd wordt in NL. Mensen die aan de kant gezet worden hebben het er naar gemaakt en worden terecht aan de kant gezet. De strafmaat in NL is dan weer een hele andere discussie, die is gewoon te hoog vergeleken met omringende landen.

Net als de strafmaat is ook de implementatie van voertuigcategorie een drama in NL.
In de uitzending van vanavond werd er een dametje aan de kant gezet die haar snelle elektrische fiets (40 km/h) vermomd had als gewone fiets. Kentekenplaat kwam uiteindelijk wel uit de fietstas. Deze fietsen vallen dus onder de categorie snorfietsen en mag je niet sneller mee rijden dan 25 km/h.

Komen we meteen uit bij de voertuigcategorie die je niet wil: snorfietsen.
Wie dit ooit bedacht heeft was vast carnaval aan het vieren.

Brommers prima, 11kw ook prima maar dan wel voor 17-jarigen en B-rijbewijsbezitters. Niet voor beginnende 18-jarige motorrijders, die moet je een 35kw fiets gunnen :]

11kw wel van de snelweg weren, hebben daar niets te zoeken.
 
Laatst bewerkt:
"Mensen die aan de kant gezet worden hebben het er naar gemaakt en worden terecht aan de kant gezet"

Jij geloofd zeker ook nog in Sinterklaas? Ik was zo blij dat de aandacht hier voor dit tendentieuze programma op de campingzender compleet weggeëbd was. Blik op de Weg was een leerzaam en leuk programma waar het verkeersbeeld van 2 kanten belicht werd met een gezonde dosis humor. Maar dat was tegen het zere been van dhr. Spee destijds. En toen kwam Wegmisbruikers: Het woord zegt het al, volgens dit programma is iedere verkeersdeelnemer een wegmisbruiker. En ze hebben een erg creatieve manier van monteren, waardoor het inderdaad lijkt dat een ieder voor de camera een crimineel is. Met journalistiek heeft het niets te maken. Men danst geheel naar de pijpen van dhr. Spee die officieel niet eens meer in functie is :') :r |(
 
Blik op de weg signaleerde wegmisbruikers, smerissen in het programma wegmisbruikers doen ook aan handhaving. Daar zit het verschil.

Strafmaat en voertuigcategorie is dan weer een andere discussie, neem aan dat de platte petten het ook niet altijd eens zijn met de hoogte van de boetes maar daar compleet schijt aan hebben als iemand zich echt misdraagt in het verkeer.
 
Overigens zou ik er geen probleem mee hebben om wegmisbruikers op de bon te slingeren, salarisschalen bij de KLPD zijn echter van dien aard dat ik er mijn bed niet voor uitkom :)
 
Wat ik me dus afvraag is, krijgen figuranten in het wegmisbruikers een vergoeding?
Bijvoorbeeld ook bij programma's zoals deurwaarders waar ze bij mensen in huis komen
filmen. Ik neem aan dat ze niet gratis met hun verhaal op tv komen en alleen de zender
inkomsten krijgt.
 
Wat ik me dus afvraag is, krijgen figuranten in het wegmisbruikers een vergoeding?
Bijvoorbeeld ook bij programma's zoals deurwaarders waar ze bij mensen in huis komen
filmen. Ik neem aan dat ze niet gratis met hun verhaal op tv komen en alleen de zender
inkomsten krijgt.


Nee meestal moeten ze een flink bedrag betalen om in beeld te komen, soms bepaald de officier van justitie het zelf en heel soms blijft het bij een waarschuwing.



Tijdje geleden: "Hier zie je een "snelle Honda". Daarna kwam de motor in beeld, op de tank stond groot "Ducati".... Makkelijker erachter komen wat voor motor het was kon bijna niet.


en ik "irriteer" me ook al ze zeggen: "Ik kon je niet bij houden, je ging zo hard." Maar wat wil je met een 4 cilinder Volvo van 1500 kg tegen een 100+pk motor van 190 kg. Die accelereert wel even wat sneller dus dan hebben ze gelijk al een achterstand. En dan moeten ze moeilijk inhalen terwijl die motor nou niet echt heel gek rijdt maar alleen een grote voorsprong had en makkelijker kan inhalen.
 
Als ik die Patrick zie, samen met die andere blaaskaak stroomt het bloed al onder mijn nagels vandaan.
Wat een hufter is dat zeg.

Heel dat programma is een ellende, meteen als er een motorrijder in beeld komt beginnen ze al te praten alsof het een crimineel is. :r
 
:^
Daarom kijk ik nooit. Ik krijg altijd zin om 300+ door een woonerf te gaan rijden, om af te koelen
 
Afgelopen zondag was inderdaad weer een leuk voorbeeld van de willekeur in handhaving. Jongeman rijdt 190 over een lege Afsluitdijk in een moderne Volkswagen, doet niemand kwaad maar resoluut wordt z'n rijbewijs ingenomen. Daarna die vrouw op die elektrische fiets die een waslijst aan dingen verkeerd deed daarvan zeggen de agenten "we kijken wel even de andere kant op" wtf?

En dan helemaal erg, die gast die met die ontzettende plat achterin z'n Caddy reed. Die plaat had scherpe hoeken, dus ff een doekje erom en klaar, de plaat was veel te lang en er zat geen gevarenbordje aan en dan zat die plaat ook nog eens helemaal los!!! Stel dat dat ding met enige snelheid uit die bak was gevallen en er rijdt net de verkeerde tweewieler achter, dan krijg je echt ernstige ongelukken, veel gevaarlijker dan iemand die 190 rijdt op een lege Afsluitdijk, toch??? En dan de manier hoe die man werd benaderd, met zijden handschoentjes. Ik zat te klapperen met m'n oren.
 
Heb je wel eens gezien wat er gebeurd met een luxeauto als die de controle verliest bij 190 km/u? Geeft een behoorlijke ravage. En dan mogen de hulpdiensten massaal uitrukken om de rommel op te ruimen en misschien zelfs nog die sukkel zijn leven te redden. Met een beetje pech was er toch nog een ander voertuig in de buurt, gezinnetje op uitstap, en die zijn daar dan ook bij betrokken. Vader dood, moeder voor de rest van haar leven in een rolstoel en de kinderen houden ook blijvend letsel over aan dit ongeluk.
Zou je dan nog zo mild in je oordeel zijn voor die chauffeur? Laten we de ellende voor andere mensen nog even buiten beschouwing. Afsluitdijk voor enkele uren afgesloten voor technisch onderzoek etc.. Hoop mensen in de file, te laat op hun werk, etc...

Nee, met zo'n elektrische fiets kun je inderdaad een veel grotere ravage aanrichten.

Ik snap je punt, maar houd het wel redelijk. Politie bekijkt het vaak geval tot geval, hangt er ook een beetje vanaf welke agenten je treft, in welke bui ze zijn... Weet je, het zijn net mensen!
 
De controle verliezen bij 130 geeft ook al heel veel ellende, beetje lastig te kwantificeren wat het verschil is met 190. Op de Duitse autobaan toeren complete volksstammen met 190+ bij weinig verkeer en dat gaat daar ook best aardig. Snelheid doet maakt wel uit kwa ravage, maar als jij met 45 zonder helm op de elektrische fiets tegen een andere fiets aan knalt kun je heel lelijk terecht komen terwijl auto's van tegenwoordig zo veilig zijn dat wil je niet weten. Ik ben een keer getuige geweest van een vrouw die in slaap was gesukkeld op de N11 in haar Volkswagen Up (!). Die auto ging een paar keer over de kop en ze stapte direct uit zonder een schrammetje.

Leuk dat je zegt: het zijn net mensen, maar die beslissingen en de willekeur erin hebben wel heel veel impact op de levens van individuen.
 
Laatst bewerkt:
Simpel, als je de wet overtreed neem je het risico gepakt te worden. Als er dan consequenties aan vast zitten moet je niet zeiken. Je begaat zelf met je volle verstand een overtreding.

Inderdaad jammer dat een ander er wel eens mee weg komt met een waarschuwing maar dat maakt je toch niet minder fout?

Verantwoordelijk zijn voor je eigen gedrag noem je dat.
 
Weet je, het zijn net mensen!

Lijkt wel of ik op een andere website zit waar mensen enkel ''politie altijd +1'' kunnen roepen. Overigens zou ik tegenwoordig eerder zeggen, het zijn net robots. Het is namelijk vooral regeltjes naleven, naar de gevaarzetting wordt niet echt meer gekeken.
 
Laatst bewerkt:
Simpel, als je de wet overtreed neem je het risico gepakt te worden. Als er dan consequenties aan vast zitten moet je niet zeiken. Je begaat zelf met je volle verstand een overtreding.

Inderdaad jammer dat een ander er wel eens mee weg komt met een waarschuwing maar dat maakt je toch niet minder fout?

Verantwoordelijk zijn voor je eigen gedrag noem je dat.

Zo simpel als je het zegt is het helemaal niet want de verbalisanten handhaven willekeurig. Bovendien wordt er verschillend gehandhaafd op verschillende overtredingen: rijd je te hard, grote kans dat je vroeg of laat wordt genaaid door een flitser, lasercontrole of trajectmeting. Uitgebreid whatsappen tijdens het rijden: pakkans 0,000001%. Onnodig linjsrijden op de snelweg of "vergeten" knipperlicht te gebruiken bij het verlaten van een rotonde, kans op een boete: nihil. En dat gaat alleen nog maar over verkeersovertredingen, de kans is groter dat je de loterij wint dan dat je gestolen fiets terug wordt gevonden door de politie.

Die mensen die bovengenoemde overtredingen begaan doen dat met hetzelfde "volle verstand" en "eigen verantwoordelijkheid" en komen ermee weg, terwijl de snelheidspiraat met gespreide billetjes klaarstaat voor het gezag. Dat is gewoon niet rechtvaardig.
 
Laatst bewerkt:
Niemand die je tegenhoudt om bij de politie te gaan werken en het wel "goed" te doen...

Daarbij heb ik een klein beetje het gevoel dat er hier ook afgunst en saamhorigheid in het spel is. Degenen die nu staan te steigeren zullen waarschijnlijk eerder zelf ook geneigd zijn om met 190 over een lege afsluitdijk ge scheuren dan dat ze lelijk doen met hun elektrische fiets...
Afgunst naar de fietser toe omdat ze zich daar zelf niet of nauwelijks mee kunnen identificeren, saamhorigheid naar de automobilist toe omdat er misschien wel sprake is van een gemeenschappelijke deler.
 
Hoi Oma

Kijk de laatste tijd weer en het programma laat wel zien dat er gehandhaafd wordt in NL. Mensen die aan de kant gezet worden hebben het er naar gemaakt en worden terecht aan de kant gezet. De strafmaat in NL is dan weer een hele andere discussie, die is gewoon te hoog vergeleken met omringende landen.

Net als de strafmaat is ook de implementatie van voertuigcategorie een drama in NL.
In de uitzending van vanavond werd er een dametje aan de kant gezet die haar snelle elektrische fiets (40 km/h) vermomd had als gewone fiets. Kentekenplaat kwam uiteindelijk wel uit de fietstas. Deze fietsen vallen dus onder de categorie snorfietsen en mag je niet sneller mee rijden dan 25 km/h.

Komen we meteen uit bij de voertuigcategorie die je niet wil: snorfietsen.
Wie dit ooit bedacht heeft was vast carnaval aan het vieren.

Brommers prima, 11kw ook prima maar dan wel voor 17-jarigen en B-rijbewijsbezitters. Niet voor beginnende 18-jarige motorrijders, die moet je een 35kw fiets gunnen :]

11kw wel van de snelweg weren, hebben daar niets te zoeken.

Die 40 km/h fietsen vallen niet onder de snorfietsen. Ze zijn een eigen categorie (weet ik niet zeker) en moet dezelfde plaats op de weg kiezen als een bromfiets. Daarnaast moeten ze ook een helm op.
 
Die 40 km/h fietsen vallen niet onder de snorfietsen. Ze zijn een eigen categorie (weet ik niet zeker) en moet dezelfde plaats op de weg kiezen als een bromfiets. Daarnaast moeten ze ook een helm op.

Sinds 1 januari, daarvoor hadden ze een blauwe snorfietsplaat met bijbehorende verplichtingen.
 
Niemand die je tegenhoudt om bij de politie te gaan werken en het wel "goed" te doen...

Daarbij heb ik een klein beetje het gevoel dat er hier ook afgunst en saamhorigheid in het spel is. Degenen die nu staan te steigeren zullen waarschijnlijk eerder zelf ook geneigd zijn om met 190 over een lege afsluitdijk ge scheuren dan dat ze lelijk doen met hun elektrische fiets...
Afgunst naar de fietser toe omdat ze zich daar zelf niet of nauwelijks mee kunnen identificeren, saamhorigheid naar de automobilist toe omdat er misschien wel sprake is van een gemeenschappelijke deler.

In plaats van op de argumenten in te gaan, ga je me nu psycho-analyseren via het internet. Flauw.
 
Blik op de weg signaleerde wegmisbruikers, smerissen in het programma wegmisbruikers doen ook aan handhaving. Daar zit het verschil.

Strafmaat en voertuigcategorie is dan weer een andere discussie, neem aan dat de platte petten het ook niet altijd eens zijn met de hoogte van de boetes maar daar compleet schijt aan hebben als iemand zich echt misdraagt in het verkeer.
Ja want als programma maker heb je niet de functie van agent en daar zit het verschil.
Bij blik op de weg was er niet altijd een plotse agent bij om de persoon aan de kant te zetten. ;)
 
Zo simpel als je het zegt is het helemaal niet want de verbalisanten handhaven willekeurig. Bovendien wordt er verschillend gehandhaafd op verschillende overtredingen: rijd je te hard, grote kans dat je vroeg of laat wordt genaaid door een flitser, lasercontrole of trajectmeting. Uitgebreid whatsappen tijdens het rijden: pakkans 0,000001%. Onnodig linjsrijden op de snelweg of "vergeten" knipperlicht te gebruiken bij het verlaten van een rotonde, kans op een boete: nihil. En dat gaat alleen nog maar over verkeersovertredingen, de kans is groter dat je de loterij wint dan dat je gestolen fiets terug wordt gevonden door de politie.

Die mensen die bovengenoemde overtredingen begaan doen dat met hetzelfde "volle verstand" en "eigen verantwoordelijkheid" en komen ermee weg, terwijl de snelheidspiraat met gespreide billetjes klaarstaat voor het gezag. Dat is gewoon niet rechtvaardig.


Ik vind het zelf ook gevaarlijker dat half Nederland append achter het stuur zit dan een enkeling die iets te hard rijdt, maar dat betekent niet dat te hard rijden ineens gedoogd moet worden. Regels zijn regels, zo simpel is het dus wel.

Helaas zie ik het niet ineens gebeuren dat er smartphone flitspalen of trajectcontroles komen :N
 
Regels zijn regels, zo simpel is het dus wel.

Zo simpel vind ik het niet, want regels zijn ooit bedacht door mensen, overal in de wereld zijn ze verschillend en regels kunnen afgeschaft, genegeerd of veranderd worden.

Tijdens de Duitse bezetting in de vorige eeuw golden er ook opeens heel andere regels (jodenster, samenscholingsverbod, verbod op radio's), maar met de kennis van nu zou je dan ook zeggen "regels zijn regels"? En in Saudi Arabië worden vrouwen met enige regelmaat met stenen doodgegooid onder het mom van "regels zijn regels". En in Nederland kun je je baan/inkomen kwijtraken als je op een lege autosnelweg een beetje te veel gas geeft. In Duitsland is dat bijvoorbeeld geen enkel probleem, terwijl je daar juist weer gigantische boetes krijgt als je een film downloadt van het internet.

Als we deze discussie willen gaan voeren kunnen we hem misschien beter verplaatsen naar het filosofie-topic.
 
Laatst bewerkt:
Regels zijn regels, zo simpel is het dus wel.

Van dit soort houdingen krijg ik echt ontzettend de kriebels. Door zulke mentaliteit wordt je als mens namelijk compleet ingeperkt. Zowel fysiek als mentaal. En het is ook nooit genoeg natuurlijk. Het kan en moet altijd veiliger en beter.. efficiënter.. Er moet natuurlijk vooruitgang blijven en ontwikkelaars moeten aan het werk blijven. Als er geen mensen zijn die opkomen voor hun bewegingsvrijheid is de lol er over enkele tientallen jaren "ontwikkeling"compleet vanaf.

De politie zit eigenlijk in een speelveld tussen de burger en de letterlijke wet in. Een goede agent kan nuances trekken en een boete uitdelen wanneer iemand echt een boete verdient. Als de politie in elk geval letterlijk de wet gaat volgen worden die mensen ook krankzinnig van het boetes uitschrijven en hebben ze waarschijnlijk binnen een week een RSI armpje van het pennen. Je kan met een wet namelijk niet elk geval op de juiste manier indekken. Daarom is een wet vaak wat strenger dan wat in elke praktijksituatie nodig is. Maar goed, dat laatste is een beetje eigen interpretatie natuurlijk. Op zich ben ik heel blij met het huidige systeem, en daarbij dus ook VOORAL dat dat 'regels zijn regels' niet persé opgaat mits je een redelijke agent hebt.


Die redelijke agenten zitten blijkbaar dus niet bij Wegmisbruikers.. om het verhaal maar weer even aan het topic onderwerp te linken :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan