Navigatie opladen op motor

roy131313

MF veteraan
15 sep 2012
3.806
1
Ik heb een auto- tomtom die ik af en toe wel eens op mijn toerenteller plak als ik ergens naartoe moet. Het is de afgelopen keer maar net goed gegaan, dat de navigatie uitviel (leeg) net op het punt waar ik de weg weer wist.
Nu heb ik al een beetje gelezen en ik zie dat ik dan die sigarettenaansluiting moet gebruiken.

Ik heb echter 0 verstand van elektronica. Dus kan iemand in dummytaal uitleggen wat ik nou precies op wat moet aansluiten? Betreffende motor is een gs500e. Ik heb het liefst dat hij gaat opladen wanneer ik de lichten aan zet.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Hier heb ik een website waarbij iemand op jouw type motor een sigarettenaansluiting heeft gemaakt. Plaats deze sigarettenaansluiting op een plek waar je makkelijk je TomTom kan aansluiten. Zorg er voor dat je sigarettenaansluiting waterdicht is (Afdek dop).

Beter is dan om een sigarettenaansluiting te halen voor TomTom en hier een aan uit schakelaar er tussen te zetten. Kan je altijd zelf bepalen onder het rijden wanneer je deze aanzet.

http://www.gstwin.com/cigarette_lighter_install.htm (Cigarette Lighter Install)
 
ga bij de lokale motorboer langs OF klik hier (bovenste 2 artikelen kies maar uit wat je het makkelijkst lijkt, usb of 12v aansluiting) heb het zelf ook op mijn motor gemaakt alleen heb ik de plug niet op het stuur maar net onder het stuur gemonteerd met tie-rips. het draadje laat je onder je tank langs je frame lopen zo naar je accu toe en dan sluit je die daar aan (rood bij rood en zwart bij zwart) kind kan de was doen, en als je het aan je lokale motorboer vraagt dan die het mischien wel voor nop voor je

edit: heb de mijne gekocht bij John vd Bunt in nijkerk en heb hem er zelf op gezet
 
Laatst bewerkt:
ga bij de lokale motorboer langs OF klik hier (bovenste 2 artikelen kies maar uit wat je het makkelijkst lijkt, usb of 12v aansluiting) heb het zelf ook op mijn motor gemaakt alleen heb ik de plug niet op het stuur maar net onder het stuur gemonteerd met tie-rips. het draadje laat je onder je tank langs je frame lopen zo naar je accu toe en dan sluit je die daar aan (rood bij rood en zwart bij zwart) kind kan de was doen, en als je het aan je lokale motorboer vraagt dan die het mischien wel voor nop voor je

Als hij rechtstreeks op de accu zit laad hij altijd op toch? Ik wil dat hij alleen oplaad als de lamp aan staat. Ik kan die vrouwtjesaansluiting rood zwart op de draadjes van de koplamp aansluiten toch?
 
ehm ja ik denk van wel maar ik weet dan niet zeker of de aansluiting voldoende stroom krijgt aangezien er nog wat electronica tussen accu en licht zit (amperage heb ik het dan over, niet volt).

misschien dat iemand anders dat hier weet, of morgen met het mooie weer even langs de motorboer :)
 
ehm ja ik denk van wel maar ik weet dan niet zeker of de aansluiting voldoende stroom krijgt aangezien er nog wat electronica tussen accu en licht zit (amperage heb ik het dan over, niet volt).

misschien dat iemand anders dat hier weet, of morgen met het mooie weer even langs de motorboer :)
Ik heb ook niks zinnigs te vertellen.
 
mijn 12 V zit aan de draden van de koplamp, aftakking net achter de pit.
moet geen probleem zijn. kijk maar eens naar de zekering voor de verlichting, tel alle lampen bij elkaar op en kijk wat voor ruimte er over blijft

en als je dan bedenkt wat voor gebruikers je wilt aansluiten moet het goed gaan. een navi verbruikt niet veel dacht ik
 
het is maar net om het even, heb wel aansluitingen gehad in de auto zelfs dat de oplader het niet bij kon houden en hij alsnog langzaam leeg liep ipv opladen

heb zelf de aansluiting voor nav op de telefoon, die zit dan in een waterdicht mediatasje die ik voor de trapfiets bij de halffords heb gekocht (extra touwtje aan de rits zodat mocht ie van mijn stuur af donderen ik niet mijn dure tel kwijt ben) heb wel het probleem dat hij erg heet word (50 graden) dus ben voor mooi weer even aan het kijken naar een andere oplossing.

het is jammer dat bij bijna geen 1 telefoon een openingetje zit om een touwtje doorheen te rijgen voor die extra zekerheid.

mijn telefoon is trouwens een samsung galaxy s2
 
Laatst bewerkt:
mijn 12 V zit aan de draden van de koplamp, aftakking net achter de pit.
moet geen probleem zijn. kijk maar eens naar de zekering voor de verlichting, tel alle lampen bij elkaar op en kijk wat voor ruimte er over blijft

en als je dan bedenkt wat voor gebruikers je wilt aansluiten moet het goed gaan. een navi verbruikt niet veel dacht ik

Het gaat helemaal goed komen heb toch nog even doorgezocht en toch nog gevonden:
http://www.handig.nl/carpoint-contactdoos-12-v/fh?&x=&soort=product&secondid=04_8711293072569&cat=

Sluit ik aan op de koplamp of achterlamp, even kijken wat handig uitkomt, draad is toch 2 meter.
 
Ik heb bij de autoboer twee vrouwtjes sigarettenaanstekers gekocht, een zit direct op de accu om deze op te kunnen laden en de andere is aan het achterlicht gesloten om de navigatie op te laden. Deze liggen nu onder het passagierszadeltje. Het kabeltje van de navigatie blijft gewoon aangesloten en met tywraps vastgezet.
 
Dat is een gezekerde, dat is goed :-)

Als je al het kabeltje voor een Optimate aan de accu hebt: die Tamiya stekkers zijn ook los te krijgen. Rijden -> gps aan kabel, niet rijden -> Optimate aan kabel.
 
Wat ik me dan afvraag, hoeveel ampere moet die zekering zijn? Steekzekeringen gaan tot 3A(minimum) Gps / telefoon (usb dingen) ed hebben vaak niet meer nodig dan 1A.
 
Vaak zit er een glas zekering in de stekker van je oplader die je in de 12v aansluiting steekt.

In de auto kan ik gewoon mijn laptop opladen via die aansluiting dus imo heeft de aansluiting zelf geen zekering nodig
 
Juist de aansluiting die aan de accu zit wil je zekeren. Stel dat ie kortsluit doordat er vocht in komt, of één of andere debiel er een spijker in steek of dat soort ongein. Een 3A zekering is prima, die springt als er sprake is van kortsluiting en is (ruim) zwaar genoeg voor laden van een navi enz.
 
Misschien net te laat, maar voor de volgende die (net als ik) een auto TomTom of een ander apparaat met USB-aansluiting wil opladen:
Bij Conrad (en ongetwijfeld bij andere zaken ook) worden kabeltjes geleverd met 2 oogjes (voor op de accupolen) en aan de andere kant een USB-stekker (voor in bv je TomTom dus).
Scheelt een hoop gerommel met een hele grote aanstekerplug en extra snoer (en geef toe: zo'n aanstekergat staat ook niet zo mooi ;))
Ik kan nu ff snel geen linkje vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan