Klepseals Bandit 1200S vervangen, kost dat?

AmazingDJ

MF'er
26 feb 2010
37
0
Noordwolde Fr
Bij het stationair draaien van mijn Bandit komt er blauwe rook uit de uitlaat. Na wat zoeken lijkt dit op een gevalletje klepseals vervangen. Iemand een idee wat dat gaat kosten?
 
als dat al bij het stationair draaien gebeurd, moet waarschijnlijk wel wat meer gebeuren dan alleen klepseals vervangen.
het symptoom van lekkende klepseals is een rokende uitlaat, nadat je op de motor hebt afgeremd en weer gas geeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of aan een Bandit makkelijk gesleuteld kan worden. Maar de nokkenassen moeten los, de klepveren en alle andere rommel eromheen. Dan zorgen dat de klep niet in de cylinder valt terwijl je de seals vervangt. Een hoop ellende, waar je eigenlijk wel werkruimte bij wil hebben.

Dus hoogstwaarschijnlijk zal het blok eronderuit moeten en de kop los moeten. Dat is toch al gauw een half dagje werk. Er weer onder is een half dagje werk. Klepseals vervangen zelf is niet zo moeilijk als de kop er helemaal af ligt. Gelijk de kleppen controleren of ze misschien opnieuw ingeslepen moeten worden. Kleppen natuurlijk gelijk opnieuw stellen.

Dus dat is wel een dagje werk. Ik denk dat je toch minimaal 750 euro kwijt gaat zijn.

Als je handig bent kun je kosten besparen door zelf je blok eronderuit te halen en er weer onder te zetten.

Maar ik heb alleen ervaring met een Fireblade SC33, en daarmee is het niet te doen zonder het blok eronderuit te halen. Tenzij je Japans bent en hele kleine handjes hebt.

Edit:

Ik probeer een indicatie te geven, ik heb echt geen idee hoe moeilijk het is bij een Bandit.
 
Laatst bewerkt:
Laatst gedaan en gebruik gemaakt van een compressie meet set geleend van autogarage.

Lucht druk via het bougiegat en de kleppen bleven dicht, dit gedaan op tdc voor als de druk weg viel per ongeluk!!!!!

Met een ander geleend stukje gereedschap :P de klepveren ingedrukt en met een magneet de 2 halve maantjes van de klepsteel afgeplukt.

Al met al een dag werk geweest.

Carbs en kop zaten na de operatie nog steeds waar ze voor en tijdens de operatie ook zaten. Viel wel mee eigenlijk
 
Normaal gesproken hoeft dit nooit bij deze blokken dus ik zou eerst eens heel goed kijken waarom de motor rookt voordat je het blok voor Jan met de korte achternaam uit elkaar haalt

Hoeveel heeft de Bandit gelopen?
Is het overzetten van een andere kop geen beter idee als de kleprubbers versleten zijn? (dot head met nokken assen geeft een vermogens winst van zo'n kleine 15 pk.......ik zou wel weten wat voor kop ik zou monteren)
 
Ik weet niet of aan een Bandit makkelijk gesleuteld kan worden.
Ja ;)
Maar de nokkenassen moeten los, de klepveren en alle andere rommel eromheen. Dan zorgen dat de klep niet in de cylinder valt terwijl je de seals vervangt. Een hoop ellende, waar je eigenlijk wel werkruimte bij wil hebben.
Dat sowieso.
Dus hoogstwaarschijnlijk zal het blok eronderuit moeten en de kop los moeten.
Nope, kop kan er af met het blok in situ. Maar de kop moet er echt wel af, seals vervangen met de kop op z'n plek gaat nooit goed.
 
Is het roken alleen bij de start of continu?


Op zich is het niet heel erg ongebruikelijk voor Bandits om olie te gaan verbruiken, maar wanneer ze het doen zijn het meestal de veren en niet de klepseals.
 
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb zelf een rechterhand om gas mee te geven en een linker om te koppelen .... Ik breng hem dus maar ff weg. Klinkt als dure aangelegenheid 😳.....

Toch ook maar even wat meer beschrijving mee geven voor het geval iemand anders hier ook mee te maken krijgt.

De motor heeft afgelopen winter in de garage gestaan, accu aan druppellader. Eerste mooie dag om te rijden accu erin gedaan, starten en lopen! Warm laten draaien statnair en banden op spanning gebracht en heerlijk 100 km getoerd en zo af en toe even open gedraaid 😁😁😁 waarom heb je anders een Bandit 😉.

Netjes terug de garage in en weer uit de garage gehaald om voor de tweede keer te toeren. Bij het starten choke open, geen gas geven. Hij komt wat hobbelig op gang, dacht eerst dat niet alle cilinders mee deden. Na wat sputteren toch lopen maar eigenlijk gelijk blauwe rook. Even laten lopen want " zal zo wel overgaan" maar helaas niet. Uitgezet en goed gekeken, leek erop alsof er benzine in het midden van het blok lag en ook aan de voorkant waar uitlaat aan blok zit leek benzine te zitten.

Zoals gezegd breng hem weg en laat jullie weten wat het uiteindelijk geweest is...
 
Yep ik denk ook dat een vlotternaald blijft hangen en dat er nu benzine bij de olie in zit
Niet mee gaan rijden!!!!

Stationair warm draaien is zo'n beetje het slechtste dat je kan doen voor een motor
Hoe goed ook bedoeld dat stationair warm draaien het is echt beter om de motor rustig warm te rijden
 
Nope, kop kan er af met het blok in situ. Maar de kop moet er echt wel af, seals vervangen met de kop op z'n plek gaat nooit goed.

Pff, waarom is dat zo moeilijk met mijn Honda. :) Bij mij moet het blok er al zowat onderuit als ik alleen de bougies wil vervangen!

De kop zou er heel misschien zo af kunnen als ik de radiator en alle slangen en shit verwijder. Maar zelfs dan lijkt het me gewoon bijna onmogelijk om een slag te kunnen maken met een sleutel.

Met een beetje oefening en spierkracht heb je overigens het blok van de Fireblade er wel binnen de 2 uur onderuit.
 
Dat het vragen om problemen is, als de klep je cilinder in zakt word je minder vrolijk :+


Nou wat spannend, klep zakt misschien een halve cm als je zuiger bovenin staat.

Mijn luchtdruk moest er even af en de klep zakte gewoon een klein stukje, maar je krijgt op die manier de borg clips er gewoonweg niet op. Het is niet zo dat er perslucht op moet om je klep niet te verliezen ofzo
 
Ik weet niet of aan een Bandit makkelijk gesleuteld kan worden. Maar de nokkenassen moeten los, de klepveren en alle andere rommel eromheen. Dan zorgen dat de klep niet in de cylinder valt terwijl je de seals vervangt. Een hoop ellende, waar je eigenlijk wel werkruimte bij wil hebben.

Dus hoogstwaarschijnlijk zal het blok eronderuit moeten en de kop los moeten. Dat is toch al gauw een half dagje werk. Er weer onder is een half dagje werk. Klepseals vervangen zelf is niet zo moeilijk als de kop er helemaal af ligt. Gelijk de kleppen controleren of ze misschien opnieuw ingeslepen moeten worden. Kleppen natuurlijk gelijk opnieuw stellen.

Dus dat is wel een dagje werk. Ik denk dat je toch minimaal 750 euro kwijt gaat zijn.

Als je handig bent kun je kosten besparen door zelf je blok eronderuit te halen en er weer onder te zetten.

Maar ik heb alleen ervaring met een Fireblade SC33, en daarmee is het niet te doen zonder het blok eronderuit te halen. Tenzij je Japans bent en hele kleine handjes hebt.

Edit:

Ik probeer een indicatie te geven, ik heb echt geen idee hoe moeilijk het is bij een Bandit.

is niet nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan