ketting spannen

richardp

Rookie
14 apr 2013
3
0
goede dag
ik wil mijn ketting spannen en heb ook een moment sleutel gekocht maar hoe strak moet ik de achteras aandraaien

normaal deed ik dat heel strak (te strak denk ik) maar wil nu graag zo strak draaien dat het genoeg is

ik hoor graag van iemand hoe strak ik het moet vast zetten \\
m.v.g. richard
 
Je gaat er vanuit dat je voortandwiel als die als ijkpunt voor ketting/achtertandwiel gebruikt dat alles recht zit. Heeft iemand wel is gecontroleerd of het blok wel recht zit? Als dat n.m. niet recht is zit je achterwiel ook niet in lijn met je voorwiel.
 
Ik meet altijd de hoek van men blok co-sinisch uit met de gradenstand ven men achterwiel in combinatie met een laserpen en daar maak ik dan een dridimensionaalbeeld van en die zet ik om in een praktische tangus berekening waardoor ik op de nanometer een recht wiel heb.

Want de streepjes vertrouw ik niet. Die zet yamaha kawasaki en honda er voor de lol op !!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Jullie zijn echt debiel man, zet dat wiel gewoon op de streepjes recht. Die zitten er echt niet voor jan lul en die eene milimeter die er dan verschil in zou zitten merk je echt never nooit. Echt heel irritant als iemand een vraag stelt en dan zelfs moderators offtopic gaan met onzin. Nu heeft die jongen nog geen antwoord op zen vraag.

Als je rijdt en je haalt je handen los van het stuur, merk je op zich wel of je wiel recht zit of niet.

Overigens moet je beter lezen, want ik schreef: 100Nm.

Dat geldt voor de meeste motoren. Die paar Nm verschil maakt op die kracht ook niet meer uit.
 
Laatst bewerkt:
Even vooropgesteld dat ik denk dat het voor de meeste mensen wel losloopt, is dit zwaar overdreven. Je moet om te beginnen met graden werken, want verdraaiing meet je niet in millimeters. Die 5mm van jou zal het voorste en achterste punt van de band moeten zijn, en die komen gewoon weer naar het midden als ze boven of onder belanden. Het wiel staat inderdaad wel iets gedraaid... Maar dat is dus voor bijna niemand merkbaar.

als jij je voorwiel dus 5mm naar links of rechts zet, merk je daar helemaal niets van?( de voorkant van je band dus 5mm uit het lood t.o.v. je as)
 
Dus als je een symmetrische achterbrug hebt gewoon aan beide zijden de afstand van de velgrand tot de binnenkant van de brug meten en je bent er ook...?
Niet wetenschappelijk, geen laser tools maar net zo effectief toch :?
 
Jullie zijn echt debiel man, zet dat wiel gewoon op de streepjes recht. Die zitten er echt niet voor jan lul en die eene milimeter die er dan verschil in zou zitten merk je echt never nooit. Echt heel irritant als iemand een vraag stelt en dan zelfs moderators offtopic gaan met onzin. Nu heeft die jongen nog geen antwoord op zen vraag.

Je kunt gewoon dimmen, vriend!
 
En dat is voor jou reden genoeg om hem dan maar schuin te laten staan en het niet te controleren?
Nee, dan zou ik niet zeggen dat ik het bij tot nog toe al m'n motoren heb gecontroleerd. Maar in plaats van moeilijk doen met tot op de laatste millimeter uitrekenen heeft de gemiddelde leek er genoeg aan te weten dat de streepjes goed genoeg zijn.
 
Nee, dan zou ik niet zeggen dat ik het bij tot nog toe al m'n motoren heb gecontroleerd. Maar in plaats van moeilijk doen met tot op de laatste millimeter uitrekenen heeft de gemiddelde leek er genoeg aan te weten dat de streepjes goed genoeg zijn.
Die streepjes waren bij jou motoren goed genoeg.
Ik heb motoren gehad waarbij ik beter op het verkeerde streepje kon afstellen want die zat dichter in de buurt.
 
ik merk er niet eens wat van dat mijn achterwiel +/- 2 cm uit het midden gespaakt is

Nou. Als die consequent overal 2cm uit het midden gespaakt is, dan zit dus alleen maar het hart van je wiel 2cm naar links of naar rechts uit het midden. Daar merk je bij rechtuit rijden helemaal niks van.

Ik denk dat je het wel merkt bij het induiken van bochten omdat de gewichtsverhouding niet meer links/rechts symmetrisch is. Maar tenzij je een GP fiets hebt, denk ik dat die gewichtsverhouding toch al niet zo precies symmetrisch was. :)
 
Ik luister altijd of het wiel/ketting recht zit of niet.

Als hij hard ratelt zit hij scheef, als je hem bijna niet hoort zit hij recht.

Echt waar, als een ketting mooi uitgelijnt zit hoor je hem bijna niet lopen :)

Naast mijn timmermans oren heb ik ook timmermans ogen.
Alleen mietjes gebruiken streepjes, lasers, en latten.

Echte mannen kunnen zonder al dat gereedschap, de kettingspanners draai ik ook altijd gewoon rond met me vingertoppen en de moer van de as zet ik altijd lekker vast op 220nm, met me tanden.
 
:$ Ik heb juist laatst een laser gekocht :o Dit aangezien m'n Duke'je wel wat kettingen schijnt te lusten. Zat toch een verschilletje in. Idem voor m'n GPZ, die klopte ook niet. Nu weer wel :+

Geen idee of dat veel zal schelen qua tandwiel/ketting of band, maar nu weet ik in ieder geval zeker dat het goed zit zo :Y
En ik vond het ook wel wat makkelijker werken met de laser dan die merktekens. Maar dan ben ik echt bezig om mijn € 40,- goed te praten, haha *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan