ketting spannen

richardp

Rookie
14 apr 2013
3
0
goede dag
ik wil mijn ketting spannen en heb ook een moment sleutel gekocht maar hoe strak moet ik de achteras aandraaien

normaal deed ik dat heel strak (te strak denk ik) maar wil nu graag zo strak draaien dat het genoeg is

ik hoor graag van iemand hoe strak ik het moet vast zetten \\
m.v.g. richard
 
Ik luister altijd of het wiel/ketting recht zit of niet.

Als hij hard ratelt zit hij scheef, als je hem bijna niet hoort zit hij recht.

Echt waar, als een ketting mooi uitgelijnt zit hoor je hem bijna niet lopen :)

Naast mijn timmermans oren heb ik ook timmermans ogen.
Alleen mietjes gebruiken streepjes, lasers, en latten.

Echte mannen kunnen zonder al dat gereedschap, de kettingspanners draai ik ook altijd gewoon rond met me vingertoppen en de moer van de as zet ik altijd lekker vast op 220nm, met me tanden.

:^

Beste reactie van het hele topic. :Y
 
:^

heeft iedereen trouwens een momentsleutel :?
Ik zet er gewoon 64 kg op en daarmee bedoel k dat k gewoon mn voet op de sleutel zet en er s op ga staan, vast niet de beste oplossing maar werkt goed :Y


Mooi die exacte wetenschap van jou _O-

640 kg is +/- 640 N, stel je momentsleutel is een halve meter lang zet je je as dus vast met een moment van 325 N/m. In de praktijk ga je natuurlijk nog even staan springen als een malloot om hem extra vast te zetten :')

Oftewel, veel en veel te vast :+ goed aan trekken met je armen is meer dan vast genoeg
 
Mooi die exacte wetenschap van jou _O-

640 kg is +/- 640 N, stel je momentsleutel is een halve meter lang zet je je as dus vast met een moment van 325 N/m. In de praktijk ga je natuurlijk nog even staan springen als een malloot om hem extra vast te zetten :')

Oftewel, veel en veel te vast :+ goed aan trekken met je armen is meer dan vast genoeg

hij heeft geen momentsleutel, doet het met de ratel.
die lengte is ongeveer 300mm dus kom je rond de 150 NM uit.
:+
 
Zei hij na 3 uur en 53 minuten ;)
Sommige mensen hebben meer te doen _O-



Is freaking peanuts. Asbreedte is ongeveer 40cm, helft is 20cm. Jij wilde een afwijking van 1mm dus 0,1cm. 0,1/20=0,005. Inverse tangens van 0,005 is 0,3 graden. 0,3 graden vind ik geen boeiende afwijking. Voor jouw referentie is de afwijking "aan de voor/achterkant" van de band ook niet meer dan 1,5mm... en niet 5.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd, je hebt uitgelegd hoe je iets heel anders uitrekent _O-



Dit heeft niets met de omtrek te maken. Wel met de straal (okééé, die kun je van elkaar afleiden)... zo'n 30cm bij de meeste wielen. Asbreedte ging ik uit van 20cm, en als je op 20cm 1mm uit het lood staat, is dat op 30cm 1,5mm. Daar hoef je verder helemaal niet moeilijk om te gaan rekenen :?

Oh ja, en dat natuurlijk van bovenaf bekeken. Van het zijaanzicht valt er niks interessants te vermelden wat betreft deze discussie.
 
Laatst bewerkt:
Sommige mensen hebben meer te doen _O-



Is freaking peanuts. Asbreedte is ongeveer 40cm, helft is 20cm. Jij wilde een afwijking van 1mm dus 0,1cm. 0,1/20=0,005. Inverse tangens van 0,005 is 0,3 graden. 0,3 graden vind ik geen boeiende afwijking. Voor jouw referentie is de afwijking "aan de voor/achterkant" van de band ook niet meer dan 1,5mm... en niet 5.

Geef je decimale waarden van een graden ook niet aan in minuten, als we het toch over eenheden hebben O-)?
 
Terug
Bovenaan Onderaan