ketting spannen

richardp

Rookie
14 apr 2013
3
0
goede dag
ik wil mijn ketting spannen en heb ook een moment sleutel gekocht maar hoe strak moet ik de achteras aandraaien

normaal deed ik dat heel strak (te strak denk ik) maar wil nu graag zo strak draaien dat het genoeg is

ik hoor graag van iemand hoe strak ik het moet vast zetten \\
m.v.g. richard
 
Het zal vast voorkomen, maar sommigen doen voorkomen als ware het een kwestie van leven en dood, en dat het bij iedere motor gecontroleerd moet worden. De meeste mensen hebben het niet eens door, en zelfs al heb je dat wel is het enige effect dat de motor een klein beetje "crabbed", zijwaarts rijdt trouwens. Wat helemaal niet zo erg is als het klinkt. Pas als je het zooitje echt zwaar scheef zet kan het kwaad, tot die tijd is het gewoon 'niet optimaal'...

En wat ik zei, bij de 6 motoren die ik heb gehad (5 Suzuki's en een KTM) zaten/zitten ze allemaal recht. Misschien dat andere fabrikanten wat minder accuraat zijn, dat weet ik niet...

ik zie het rijden niet beinvloed worden door het halve graadje inderdaad. nouja, niet merkbaar he ;)0
wat denk ik meer resultaat laat zien is de ketting en het tandwiel.
die zal de ketting altijd 1 kant op trekken over het tandwiel waardoor het sneller kan slijten. hoe rechter de tandwiel achter zit hoe minder hij naar de kant word getrokken.
hoe groot dit effect heeft? geen idee
slecht smeren zal meer slijtage veroorzaken ;)
 
Het zal vast voorkomen, maar sommigen doen voorkomen als ware het een kwestie van leven en dood, en dat het bij iedere motor gecontroleerd moet worden. De meeste mensen hebben het niet eens door, en zelfs al heb je dat wel is het enige effect dat de motor een klein beetje "crabbed", zijwaarts rijdt trouwens. Wat helemaal niet zo erg is als het klinkt. Pas als je het zooitje echt zwaar scheef zet kan het kwaad, tot die tijd is het gewoon 'niet optimaal'...

En wat ik zei, bij de 6 motoren die ik heb gehad (5 Suzuki's en een KTM) zaten/zitten ze allemaal recht. Misschien dat andere fabrikanten wat minder accuraat zijn, dat weet ik niet...
Als je ketting niet uitgelijnd is merk je inderdaad zelf weinig tot nulkommaniets van. Je hebt alleen wat eerder een nieuwe kettingset nodig omdat je ketting niet recht over je kettingwielen loopt en alles (véél) harder slijt terwijl je dit makkelijk kunt voorkomen door dat spul uit te lijnen. Maar hoe iemand met zijn spullen omgaat mag iedereen uiteraard zelf weten.
 
Tijdens het rijden op een motorfiets is er één positie, dat een ketting op z'n strakst staat. Is wanneer 1) voortandwielas,
2) draaipunt brug en 3) as achterwiel in één lijn staan. Alle overige posities zijn korter en staat de ketting dus losser.

Kan ik er nou vanuit gaan dat als ik de ketting op het langste punt (123-in-lijn) bijna strak zet, de ketting dan logischerwijs juist gesteld is? Immers, tijdens rijden zal de ketting dan nooit te strak komen te staan, omdat die 123-in-lijn het langste punt is. Bij alle overige posities, komt de ketting alleen maar losser.

Ik heb vanmiddag de ketting op deze manier gesteld en het lijkt allemaal okay te zitten.
 
En nu vraag ik me dus af of deze manier de juiste is. Uitleg: Ik zie veel posts waarin mensen de speling checken terwijl de brug niet in lijn staat. Met één persoon erop staat de brug nog steeds schuin omlaag (heb ik vanmiddag getest). Ketting op die manier stellen geeft misschien het risico, dat de ketting te strak staat als de brug wél in lijn staat (tijdens rijden, diepe kuilen en zo). Gewoon even een technische discussie, meer niet ...
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je nu precies met 'bijna strak'? Hou gewoon je owners manual of werkplaatshandboek aan. Daar is in de marge prima rekening gehouden met de maximale afstand tussen de assen.
 
Tijdens het rijden op een motorfiets is er één positie, dat een ketting op z'n strakst staat. Is wanneer 1) voortandwielas,
2) draaipunt brug en 3) as achterwiel in één lijn staan. Alle overige posities zijn korter en staat de ketting dus losser.

Kan ik er nou vanuit gaan dat als ik de ketting op het langste punt (123-in-lijn) bijna strak zet, de ketting dan logischerwijs juist gesteld is? Immers, tijdens rijden zal de ketting dan nooit te strak komen te staan, omdat die 123-in-lijn het langste punt is. Bij alle overige posities, komt de ketting alleen maar losser.

Ik heb vanmiddag de ketting op deze manier gesteld en het lijkt allemaal okay te zitten.
DID schrijft in deze stand 18mm speling voor.
 
DID schrijft in deze stand 18mm speling voor.
Yep, dat "bijna strak" is wat lastig te beschrijven, maar ik had een stalen maatlat achter de ketting en aan die maat kwam ik wel. Zelfs met strak zit er altijd nog wel wat ruimte bij (zachtjes) indrukken.

Motor schakelt in ieder geval sinds gister weer lekker. Geen "kloenk" meer tussen het schakelen en zelfs vanuit vrijstand naar de eerste versnelling is een verbetering merkbaar. Ook de merkbare slack bij op de motor afremmen is veel minder, rijdt prettiger.

Maar waar staat DID voor? Edit: Ah, hebbes DID
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan