Remprobleem: Rem laat zich niet doseren

Matt Mobylette

Die hard MF'er
26 nov 2007
335
0
Hallo, mede-forummers,



Sinds de aanschaf van mijn CB sevenfifty heb ik problemen met de voorrem. Deze laat zich niet doseren, je kunt niet mooi voorremmen om vervolgens keihard te kunnen doorremmen! Ook moet je flink hard in de rem knijpen om hem echt te laten remmen.

IK heb zelf nog niet stil gezeten; toen ik hem kreeg vermoede een motormonteur dat mijn remcilinder gaar was dus volgende gedaan:
* rempomp gereviseerd
* rvs remleidingen gemonteerd
* revisie setjes in de remklauwen

Probleem bleef, rempomp nacht op druk laten staan. Nergens meer lucht in en geen lekken. Remmen was al iets beter maar niet wat het moest zijn....

* vervolgens alle geleidingen van de klauw schoongemaakt, ingevet en nagemeten. Alles weer gemonteerd met nieuwe remblokken en deze mooi ingeremd.

Helaas is dit ook niet de oplossing...

Verder gecontroleerd:
* voorvork, olie vernieuwt, om duiken tegen te gaan. (dit is niet het geval)
* remschijven heb ik gecontroleerd en zijn niet krom of te dun.
* positie remklauwen t.o.v. schijf / voorvork.


Logischerwijs blijft er zo niks meer over :? :? enige wat ik me nog kan bedenken is dat eventueel de zuigers van de klauw beschadigd zijn en zo niet alle 4 tegelijkertijd de remblokken indrukken.

Geeft dat wel deze symptomen? Of zie ik iets over het hoofd...


Alvast bedankt voor het meedenken *O* *O*
 
ik neem aan dat die uit elkaar is geweest als in de OP staat dat de remklauwen gereviseerd zijn

Precies dat klopt!

Heb net nog eens gekeken, waar bij ik het volgende merk: remmen lopen toch best aan...
Nu las ik ergens dat beide zuigers precies op het zelfde moment vrij moeten komen.

Dat wil zeggen zodra je de klauw los haalt en de rempomp indrukt de zuigers tegelijkertijd moeten uitkomen.. Dit gebeurt bij mij niet. ECHTER; is dat wel waar? De afdicht/keerringen zullen waarschijnlijk maat afwijkingen hebben waar door in praktijk de cilinders nooit 100% precies tegelijkertijd zullen uitkomen?

Wie heeft er nog tips/ideeën?
 
Of je zuigers nog goed waren, heb je gezien bij het plaatsen van de revisiesets. Toch?

Zelf polijst ik altijd de zuigers als ik iets met een klauw doe.

Ze horen behoorlijk gelijk uit te komen. Zeker bij gebruik met een schijf er tussen.


Zuigers er uit, inspecteren, poetsen.

En als je systeem niet kneiterhard wordt, zit er nog lucht, is er een lek of is je pomp niet goed.
Schrappen naar keuze ;)
 
Of je zuigers nog goed waren, heb je gezien bij het plaatsen van de revisiesets. Toch?

Zelf polijst ik altijd de zuigers als ik iets met een klauw doe.

Ze horen behoorlijk gelijk uit te komen. Zeker bij gebruik met een schijf er tussen.


Zuigers er uit, inspecteren, poetsen.

En als je systeem niet kneiterhard wordt, zit er nog lucht, is er een lek of is je pomp niet goed.
Schrappen naar keuze ;)

Systeem wordt ook kneiterhard, ben er van overtuigd dat er nergens meer lucht in zit. Rempomp is trouwens gereviseerd!

Polijsten heb ik niet gedaan om de beschermlaag te behouden... Zal de boel nog maar eens uit elkaar halen en kijken hoe de staat van de zuigers is.. :r

Wordt dit probleem wel echt veroorzaakt door slecht geleidende zuigers of komt dit ergens anders vandaan??
 
Systeem wordt ook kneiterhard, ben er van overtuigd dat er nergens meer lucht in zit. Rempomp is trouwens gereviseerd!

Polijsten heb ik niet gedaan om de beschermlaag te behouden... Zal de boel nog maar eens uit elkaar halen en kijken hoe de staat van de zuigers is.. :r

Wordt dit probleem wel echt veroorzaakt door slecht geleidende zuigers of komt dit ergens anders vandaan??


Nee hoor wees maar gerust, dit komt niet door vastzittende zuigers, wat de jongens je vertellen is allemaal onzin.
Je remhandle zal ook wel kneiterhard aanvoelen en je remmen slepen een beetje aan, een leek zal idd zeggen dat je remzuigers vastzitten, maar ik denk dat jij gewoon het ergens anders moet gaan zoeken.
Ik heb er geen verstand van gelukkig, maar vastzittende remzuigers???? neeeeeeejjjj :?
 
Nee hoor wees maar gerust, dit komt niet door vastzittende zuigers, wat de jongens je vertellen is allemaal onzin.
Je remhandle zal ook wel kneiterhard aanvoelen en je remmen slepen een beetje aan, een leek zal idd zeggen dat je remzuigers vastzitten, maar ik denk dat jij gewoon het ergens anders moet gaan zoeken.
Ik heb er geen verstand van gelukkig, maar vastzittende remzuigers???? neeeeeeejjjj :?


Beetje "aparte" manier van reageren.... Maargoed, wil 100% zeker weten dat het probleem niet door iets anders veroorzaakt wordt wat ik zelf over het hoofd zie. 4 nieuwe remzuigers zijn mij te duur om "ff te vervangen"..

Bedankt voor je reactie iig...
 
Beetje "aparte" manier van reageren.... Maargoed, wil 100% zeker weten dat het probleem niet door iets anders veroorzaakt wordt wat ik zelf over het hoofd zie. 4 nieuwe remzuigers zijn mij te duur om "ff te vervangen"..

Bedankt voor je reactie iig...


Aparte manier van reageren, wordt gezegd dat het zeer mogelijk vastzittende remzuigers zijn, en je gaat je toch afvragen of het wat anders kan zijn. En hoe kan je 100% duidelijkheid hebben op een forum???
 
Aparte manier van reageren, wordt gezegd dat het zeer mogelijk vastzittende remzuigers zijn, en je gaat je toch afvragen of het wat anders kan zijn. En hoe kan je 100% duidelijkheid hebben op een forum???


De zuigers zullen niet "vast" zitten, klauwen zijn een half jaar geleden al eens uit elkaar geweest en opnieuw gemonteerd(met ATE vet) en zijn dus gangbaar..... Kan me alleen niet meer herinneren wat de staat van de zuigers was.... Vandaar mijn vraag of dit probleem veroorzaakt kan worden door beschadigde zuigers voor dat ik het hele zooitje weer(voor niks) uit elkaar trek! :+ *O*

Maargoed, van het weekend de klauwen maar eens uit elkaar trekken en kijken wat er te vinden is...
 
Wat voor klauwen zitten er op die CB?
Als het van het type met glijpennen is, waarbij de zuigers maar aan 1 kant in de klauw zitten, kan het ook nog zijn dat de klauw niet soepel of juist TE soepel (lees: te veel speling op de verschillende onderdelen) is geworden.....
Toen ik van het voornoemde type naar het 4 zuiger type verhuistte op mijn motor, was ik van een hoop "vaagheid" af... omdat er nu niet meer eerst allerlei speling in de oudere remklauwen hoeft te worden"weggedrukt".
just an idea to check that out...
 
Heb je bij het plaatsen van de revisiesetjes wel de groeven waar de rubber stofring en afdichtring helemaal goed schoon gemaakt en alle corrosie er uit gehaald?
Als dat niet hebt gedaan dan klemmen je zuigers namelijk gewoon doordat de rubbers te strak om de zuigers zitten.
 
Quad-ringen in de klauwen, die in 'n groef liggen om de remzuigers??

Zoja, heb je bij 't monteren kruipolie of iets dergelijks gebruikt? Dan zwellen de ringen na verloop van tijd en gaan vastzitten.
 
Heb je bij het plaatsen van de revisiesetjes wel de groeven waar de rubber stofring en afdichtring helemaal goed schoon gemaakt en alle corrosie er uit gehaald?
Als dat niet hebt gedaan dan klemmen je zuigers namelijk gewoon doordat de rubbers te strak om de zuigers zitten.

Dat kan ook nog.
Of wat Tmoons zegt: glijpennen niet zuiver.
Of verkeerd spul gebruikt bij montage.

Ga iig goed de klauwen bekijken!
 
Dat kan ook nog.
Of wat Tmoons zegt: glijpennen niet zuiver.
Of verkeerd spul gebruikt bij montage.

Ga iig goed de klauwen bekijken!



De glijpennen waren goed schoon en zijn ingevet met SKF lagervet. Ga dit zeker nog eens goed inspecteren!

De groeven in de klauwen zijn goed schoongemaakt, daarna alles ontvet en gemonteerd met ATE remklauwvet, evenals de zuigers zelf... Dus dat zal het probleem niet zijn. Ga wel nog even nakijken of ze inderdaad niet te zwaar klemmen.


Bedankt voor het meedenken weer *O* zal jullie op de hoogte houden!
 
Beetje "aparte" manier van reageren.... Maargoed, wil 100% zeker weten dat het probleem niet door iets anders veroorzaakt wordt wat ik zelf over het hoofd zie. 4 nieuwe remzuigers zijn mij te duur om "ff te vervangen"..

Bedankt voor je reactie iig...

Ligt niet aan jou hoor. Als je niet precies doet wat hij zegt gaat hij zo reageren ;)
 
Ligt niet aan jou hoor. Als je niet precies doet wat hij zegt gaat hij zo reageren ;)



Nee ik lees toch duidelijk jouw stijl van hopen dat het geen geld kost manier van vragen, en niet toe willen geven dat we er geen verstand van hebben.
Ik gaf ook geen advies oid, maar reageerde op zijn wedervraagstelling.
Maar ach het zal de leeftijd wel zijn, zeer herkenbaar voor jou natuurlijk :9
 
Nee ik lees toch duidelijk jouw stijl van hopen dat het geen geld kost manier van vragen, en niet toe willen geven dat we er geen verstand van hebben.
Ik gaf ook geen advies oid, maar reageerde op zijn wedervraagstelling.
Maar ach het zal de leeftijd wel zijn, zeer herkenbaar voor jou natuurlijk :9

Natuurlijk hoop ik dat het geen geld kost, als jij een probleem hebt hoop je toch ook niet dat het heel duur gaat worden?
Ik wil best zeggen dat jij er geen verstand van hebt hoor, alleen dan zou ik liegen.
Ik neem idd aan dat het de leeftijd is die je parten begint te spelen :)
 
De remblokken geleiden bij deze motor (meen ik mij te herinneren) aan 1 kant in een metalen plaatje? Zo ja, heb je daaronder ook schoongemaakt?
Vaak zit er corrosie onder waardoor de plaatjes te vast tegen de remblokken gedrukt worden en dosering onmogelijk wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan