raar gevoel bij remmen (niet altijd)

User[123]

MF veteraan
12 jul 2011
4.375
175
Nederland
Als volgt:

Afgelopen zomer begon ik vanuit mijn voorwiel een soort zacht rateltje te horen bij het rijden. Duidelijk was dit rateltje daarvoor er zeker niet.
Samen met dit geluidje kreeg ik een raar gevoel met remmen, alsof mijn balhoofd speling heeft ofzo.

Balhoofd gecontroleerd, 0,0 speling. Wel zit in beide voorremklauwen speling op de blokjes. De blokjes zelf zijn nog goed. Ze zijn dus uitgeleuterd zoals mijn monteur het noemde.

Toen is het voor mij gevoel na een kleine 3 maanden helemaal weggeweest en nu is het gisteren in de eifel onder hard remmen (berg af) weer terug.

Hoe kan dit!? Het rateltje is ook weer terug.

Ik stoor me dus zowel aan het rateltje aan het rare gevoel wat ik zo nu en dan heb met het remmen.

Remschijven zijn niet krom denk ik want dan zou het altijd raar aan moeten voelen.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk hebben de blokjes net ff te veel speling, waardoor ze ahw. heen- en weer bewegen in de klauw. Ik zou de blokken vervangen, als je de andere opties (kromme schijven, voorwiellagers, vering) hebt uitgesloten.
 
heeyy, wat grappig, ik heb precies hetzelfde sinds 2 weken :)
Zo goed als alles nagekeken van me voorvork, balhoofd en T-stuk, waar dus geen speling of iets op zit.

Een motormonteur vertelde mij vorige week dat het misschien mijn floaters kunnen zijn waar gruis tussen zit, die heb ik schoongemaakt met een luchtspuit, maar ik had het gister nog steeds.
Gister hoorde ik dat het inderdaad ook me blokken kunnen zijn waar speling opzit.
Die ga ik aankomend weekend maar even nakijken, want het stoort mij ook :)
 
Laatst bewerkt:
Toevallig inderdaad!

Mijn remblokken zijn nog niet op de helft van hun leven... Ik begreep al wel dat het buiten het eraan storen en zo nu en dan een beetje raar gevoel bij remmen geen kwaad kan.

Bedankt voor jullie reactie!
 
lijkt me sterk, blokjes misschien wel :) Beschrijf dat gevoel eens wat beter? Pulseren, een enkele schok bij het aanzetten van de rem, vaag worden van de voorkant bij hard doorremmen?

Het gevoel is alsof er iets een beetje los zit, maar op bepaalde momenten. Vaak bij lage snelheid, dus op het laatste moment voor een bocht of bv stoplicht. Bij hard doorknijpen van de rem niet de volle honderd procent vertrouwen die ik eerst wel had, alsof ik door mn rem heen ga/kan knijpen. Maar dat kan ook gewoon het idee zijn door het rare gevoel.

Geen enkele schok het voelt gewoon 1 volle seconde alsof de voorkant een beetje losjes is met tussendoor schokjes ofzo.

Pf, moeilijk om het zo te omschrijven...

Edit: vaag worden is ook wel een redelijke omschrijving ja!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan