Rebel USA loopt niet hard genoeg en komt niet op toeren

FredVN

MF veteraan
15 mrt 2013
5.719
956
VN = Voorlopig Nederland
Ik woon in Vietnam. Om het niet te duur te maken heb ik een Vietnamese fiets gekocht, de Rebel USA CB170R. Zie o.a. Protected
Ziet er niet zo slecht uit, maar blijkt dus van Vietnamese kwaliteit. Meest belangrijke klachten toen ik hem net had (nieuw!): zeer sterk trillen en slecht optrekken vanuit bochten. Hij is diverse malen teruggeweest. Het optrekken was na het veranderen van sproeiers in de carburateurs (heeft men mij gezegd) wat verbeterd, het trillen niet. Dat is wel wat verbeterd, zie mijn Vietnam-topic Vietnam en dan de 5e post.

Specs
170 cc.
Geclaimde top 140 km/u
Max.power 9.6/8500 rpm
Max.torque 12/6000 rpm
Rode gebied vanaf 9000 rpm.
Keihin CV carburateurs: stationaire sproeier standaard, hoofdsproeier staat niets op.
CDI ontsteking

Nu
KM.stand ca. 2000.
Max. snelheid ca. 90 km/uur (GPS), ca. 100 km/uur op de teller (ca. 10% afwijking over hele gebied). Hieronder is alles GPS-snelheid (echte km.).

Test paar dagen geleden
Tot ca. 6000 rpm vrij goed, trekt redelijk op en reageert goed op het gas.
2e – 4e versn. > 7500 rpm: motor gaat stotteren
5e versn. ca. 6000 rpm = ca. 90 km/uur. Gaat niet harder.

Test vanmorgen
4e versn., max. 8000 rpm gehaald = 90 km/uur. Niet stotteren. Bougies koffiebruin (misschien een klein tikje te licht maar niet veel)
5e versn., max. 6000 rpm gehaald = 90 km/uur. Niet stotteren. Bougies koffiebruin (misschien een klein tikje te licht maar niet veel).
Na thuiskomst. Bougies: iets te rijk, maar laatste stuk is langzaam rijden op smalle weg.
.
Samengevat.
Problemen zijn er vanaf het begin.
Loopt in hoogste versnelling niet harder dan 90 bij 6000 rpm.
Bougies lijken goed.
Carburateurs: paar weken geleden schoongemaakt ivm. overlopen (wat de oorzaak was heb ik niet kunnen achterhalen)

Bijkomende zaken
Op zich zijn er hier niet zoveel plaatsen waar je harder dan 100 kunt rijden (zie post 8), maar een enkele keer kan het wel nuttig zijn. Dit betekent wel, dat er geen dringende noodzaak is om het te verhelpen en dat er dus grenzen zijn aan wat ik zal/kan doen. Ook het verkrijgen van onderdelen kan lastig zijn. Niettemin wil ik wel een poging wagen.
Wegbrengen is geen optie. Zie mijn Vietnam-topic.

Vragen
Ik heb het probleem maar zo uitgebreid mogelijk beschreven. Uitgebreid zoeken op het forum heeft geen vergelijkbare problemen gevonden.
Wat zouden oorzaken kunnen zijn? Waar zou ik naar moeten/kunnen kijken?
 
@=lvt=
Bedankt voor de suggesties.
Compressie.
Heb ik enige tijd geleden gemeten met mijn simpele twintester en kwam tot L 7,5 en R 7 kgf/cm2. Probleem is dat nergens staat geschreven hoeveel het moet zijn (instructieboekje is nooit gemaakt dat van de 125 cc. wordt meegeleverd (dit is Vietnam!)). Ik voeg de vraag toe aan de vragenlijst voor de manager van de fabriek.

Secondaire tandwielverhouding.
Mijn eerste reactie is: die is origineel en zou dus goed moeten zijn. Hoewel, dit is Vietnam en ik sluit verwisselingen absoluut niet uit. Maar daarnaast 90 km. bij 6000 = 135 km bij 9000 (rode gebied) en dat is aardig in de buurt van de geclaimde topsnelheid. Wat zou er hierbij dan fout kunnen zitten?

@Haakie
Zie onder “Test vanmorgen” in post 1 voor de verschillende bougiekleuren.
 
7 barg

dat houdt niet over..stonden de carbs wel vol open tijden de test?

idd kwa tandwieloverbrenging lijkt het toch wel aardig te kloppen,
maar met te weinig compressie ga je hem er niet doorheen trekken..
 
Laatst bewerkt:
dat weet ik ook niet precies

maar 9 barg klinkt mij gezonder in de oren.

test met warme motor, en test het ook eens met een spuit olie in het bougiegat.
(nat en droog noemt men dat).
en zorg dat de carb vol open staan (haal ze er desnoods af).

ps. volgas betekend niet dat ze vol open staan (omdat het CV is..)
 
Laatst bewerkt:
Even gegoogled: 7,5 kgf/cm = 7,3 bar. Vergeleken bij 9 nogal laag.

Ook even gegoogled voor de achtergronden. Die zijn nu ook duidelijk. Bij het doorlezen van de procedure realiseer ik me dat ik mogelijk de vorige keer toch een paar fouten heb gemaakt. Dus die 7/7,5 vergeten we voorlopig maar even.

OK, morgen testen, het is nu bijna donker.
 
140 km/u vind ik persoonlijk een erg optimistische snelheid voor een 170cc, als je bekijkt dat de meeste 250cctjes dat met moeite halen (denk aan een cmx250, CB250), maar 100km is wel weer erg weinig.
Ik hou daarbij de teller aan, en niet de GPS, omdat de fabrikant dat waarschijnlijk ook doet ;)
In de 4e versnelling zou je naar mijn mening ook (bijna) het rode gebied moeten kunnen halen en niet 1000Tpm daaronder moeten blijven steken. Dat je in de hoogste versnelling dat niet haalt is normaal, maar 7500 lijkt mij wel haalbaar.
Gaan de vacuumschuiven wel helemaal open als je volgas geeft?
 
@Magnamaniac
Bedankt voor de reactie. Ik heb zelf ook altijd wel wat twijfels over die 140 km. gehad. Aan de andere kant, mijn allereerste Ducati 200 cc Super Sport reed op de teller een dikke 140 en ik heb op een heel licht glooiende weg wel 160 gehaald.

Maar ik geef toe, verder heb ik alleen ervaring met veel lichtere (de 110 cc. fietsen hier) of lang geleden mijn 500 cc en 900 cc. Dus voor mij moeilijk in te schatten wat reëel/normaal is. Wel denk ik ook, dat je dichter bij het rode gebied moet kunnen komen.

Ik ga vandaag wat dingen bekijken en testen. Ik hoop dat het droog blijft, het trekt behoorlijk dicht.
 
Vanmorgen gecheckt. De rechter gasschuif bleef inderdaad wat hangen. Net even een korte testrit gemaakt (lunchtijd) en ik had heen (wel met windje mee) er ca. 10 km bij. Ik kwam tot 110 bij 7000 rpm in 5. In 4 kwam ik tot ca. 8000 rpm. Vanmiddag ga ik nog een keer en dan serieus met bougiecontrole en notities.

Compressie nog niet gemeten omdat ik hier een echte afwijking had.
 
Ik heb mijn testrit maar afgebroken: de wind is tussen de middag een stuk harder geworden zodat je niet echt goed kon rijden. Morgen nieuwe poging. Nu gereden met wind mee op teller:
4e 115 bij bijna 9000 rpm (rode gebied)
5e 110-112 bij ruim 7500.
Terug met tegenwind ca. 10 km. langzamer.
 
Gisteren en vanmorgen eerst aan het McGyveren geweest. De fiets is van fabriekswege uitgerust met een gemodificeerde slang van het luchtfilter naar de carburateur. Die blijkt niet te passen dus snijden ze hem door, stoppen er een stuk pvc-pijp in en doen er een slangenklem omheen. Ook past hij niet helemaal goed in het luchtfilter dus lijmen ze dat vast. Tja....

Bij het controleren bleek dat het rubber bij de carburateur gescheurd was en onder de slangenklem ook niet lekker zat. Ik heb dat bij de carburateur voorlopig met duct tape kunnen plakken (zit toch onder de slangenklem) en voor het koppelstuk iets nieuws van pvc-pijp gemaakt. Voorlopig zit het. Binnenkort de fabriek maar bellen voor een nieuwe slang en ook het luchtfilter wat aanpassen. Hoe moet ik nog wat meer over nadenken (heb wel wat ideeen).

Vanmiddag ook nog een testrit gemaakt maar dat was niks. Nog steeds te veel wind en te druk op mijn testweg. Veel vrachtauto's aan beide kanten die ook nog op de meest krankzinnige punten inhalen. Ik heb nog wel even ruim 110 in zijn 5 kunnen rijden. Ook de bougies zagen er vrij goed uit.

Ik heb er ruim 10 km. bij, dus voorlopig laat ik het even hierbij. Zodra het windstil is ga ik nog een keer proberen en laat de resultaten hier weten.

PS. Ik heb net nog even mijn GPS uitgelezen. Het snelste was 105 echte km. Ik denk dat dat het korte stukje in 4 was.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet direct het filter, maar de verbinding tussen het filterhuis en de carburateurs. Iets anders monteren is ontzettend moeilijk: er is hier bijna niets te koop, en zeker geen kwaliteitsspul. Je kunt het in het buitenland (NL, USA) bestellen, maar dan gaan er andere zaken meespelen. Komt het aan? Te betalen belastingen? Onevenredig hoge vrachtkosten. Kortom, moeilijk.
 
Zo ziet het er uit als je een nieuwe Vietnamese motor koopt. Hier zit dus nog een stuk pvc-pijp in. McGyver af-fabriek.

full
 
Daar heb ik ook aan zitten denken. Ik heb de randen van de nieuwe verbinding al afgeschuind. Misschien moet ik toch nog maar een stukje rijden zonder slang om te zien of het scheelt. Het is alleen een beestenklus om die slang er weer tussen te monteren.

Kan iemand vooraf zeggen of dit een heleboel kan schelen?

full
 
Je motor zal zo meer lucht krijgen. Ik vermoed alleen dat je mengsel te arm zou worden. Helemaal zonder filter rijden zou ik je niet adviseren. Trek er in ieder geval een pantykous of zo over heen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan