GS 500 trekt slecht

GFG2207

Rookie
16 apr 2013
19
0
Arnhem
Hallo allemaal,

Ik ben sinds 2 maanden een gelukkige eigenaar van een GS500 (bj. 1993). Vorige week heb ik nog de olie ververst en de voorvork keerringen vervangen. Hij deed het prima tot gisterochtend. Ik reed weg en in het begin waren er nog geen problemen. Pas nadat ik het gas een keer helemaal open had gegooid begon de motor heel erg in te houden. Als ik nu weg probeer te trekken bij een stoplicht lijkt het wel alsof ik het vermogen van een brommer heb. De toerenteller geeft aan dat ik veel toeren maak maar de motor klinkt erg zacht. Hij heeft dus opeens erg weinig vermogen. Ook als de motor stationair loopt maakt de motor erg weinig toeren. Ik moet het gas ook veel verder open trekken wil ik dezelfde snelheid halen als eerst.

Ik denk dat het aan de bougies ligt, dat ik misschien een kapotte bougie heb maar ik weet het niet zeker dus vandaar dit topic.
Weet iemand hier aan de hand van deze nogal vage omschrijving wat het probleem van mijn Gsje is?

ik heb er trouwens niet meer op gereden omdat ik bang ben dat ik dan alleen maar meer kapot maak.

thnx
 
Hallo allemaal,

Ik ben sinds 2 maanden een gelukkige eigenaar van een GS500 (bj. 1993). Vorige week heb ik nog de olie ververst en de voorvork keerringen vervangen. Hij deed het prima tot gisterochtend. Ik reed weg en in het begin waren er nog geen problemen. Pas nadat ik het gas een keer helemaal open had gegooid begon de motor heel erg in te houden. Als ik nu weg probeer te trekken bij een stoplicht lijkt het wel alsof ik het vermogen van een brommer heb. De toerenteller geeft aan dat ik veel toeren maak maar de motor klinkt erg zacht. Hij heeft dus opeens erg weinig vermogen. Ook als de motor stationair loopt maakt de motor erg weinig toeren. Ik moet het gas ook veel verder open trekken wil ik dezelfde snelheid halen als eerst.

Ik denk dat het aan de bougies ligt, dat ik misschien een kapotte bougie heb maar ik weet het niet zeker dus vandaar dit topic.
Weet iemand hier aan de hand van deze nogal vage omschrijving wat het probleem van mijn Gsje is?

ik heb er trouwens niet meer op gereden omdat ik bang ben dat ik dan alleen maar meer kapot maak.

thnx

Misschien heb je er de verkeerde olie ingemieterd (auto) dan gaan je platen slippen en krijg je de symptomen die jij beschrijft.
 
Misschien heb je er de verkeerde olie ingemieterd (auto) dan gaan je platen slippen en krijg je de symptomen die jij beschrijft.

Nee het was goede olie volgensmij 10w40 4 stroke speciaal voor de motor van het merk 'kroon oil'
 
Misschien ff een dubbelcheck?

hoe bedoel je? nieuwe olie erin? ik weet het wel zeker dat deze goed is want ik was bij een motorzaak en ze zeiden dat deze goed was voor de motor. Of ze hebben mij de verkeerde olie meegegeven maar dat lijkt mij niet. ook op het oliedopje staat dat ik 10W40 nodig heb en op de olievles zelf die ik hier heb staan staat dat het half synthetische olie is en dat was precies wat ik nodig had.
 
dat zou het probleem kunnen zijn. allee neen uitlaat bocht wordt warm, de ander blijft (relatief) koud
Bougiedop loshalen en controleren en schoonmaken.
Bougie eruit halen en schoonmaken. (kijk ook bijv of een heel wit is)
Dan opnieuw proberen.

Over die olie, er moet JASO-MA(2) op staan. Maar ik denk niet dat dat het probleem is behalve als je motor steeds meer toeren maak maar je motor relatief gezien niet zo veel harder gaat. (Koppeling slipt dus ;) )
 
Laatst bewerkt:
hoe bedoel je? nieuwe olie erin? ik weet het wel zeker dat deze goed is want ik was bij een motorzaak en ze zeiden dat deze goed was voor de motor. Of ze hebben mij de verkeerde olie meegegeven maar dat lijkt mij niet. ook op het oliedopje staat dat ik 10W40 nodig heb en op de olievles zelf die ik hier heb staan staat dat het half synthetische olie is en dat was precies wat ik nodig had.

Nee ik bedoelde nog ff een keer op de fles kijken of het inderdaad voor motoren is.
Maar als hij nu inderdaad maar op één cilinder loopt kan je even kijken of je bougie aan die kant nog vonkt (sowieso even doen wat squishy zei). En als hij wel vonkt en nog steeds niet goed loopt, kan je de carb uit elkaar halen schoonmaken en ervoor zorgen dat er benzine door heen komt.
 
Laatst bewerkt:
Bougiedop loshalen en controleren en schoonmaken.
Bougie eruit halen en schoonmaken.
Dan opnieuw proberen.

Over die olie, er moet JASO-MA(2) op staan. Maar ik denk niet dat dat het probleem is behalve als je motor steeds meer toeren maak maar je motor relatief gezien niet zo veel harder gaat. (Koppeling slipt dus ;) )

ik ga het gelijk proberen als ik terug ben van werk. Op de fles staat JASO MA2 dus dat zal goed zijn. thnx voor de snelle reacties. Ik laat vanavond weten of het heeft geholpen
 
Het lijkt erop dat de motor op een cilinder loopt. Je zou inderdaad kunnen denken aan problemen met een bougie. Dat is vrij eenvoudig te testen door na te gaan of de bougie vonkt. Als dat niet het geval is dan even met een andere bougie testen. Als die wel vonkt dan is dus de bougie kapot. Vonkt die andere bougie ook niet, dan moet je aan bobine gaan denken of andere andere elektrische delen.
Vonkt je bougie wel, dan zou je moeten denken aan problemen met de carburateur of te weinig compressie op die cilinder. In ieder geval heb je wat zaken om na te gaan.
 
De bougie was het probleem niet. Ik heb er net een nieuwe in gestopt maar die gaf geen vonk. vervolgens heb ik getest of de bobine kapot was. Deze gaf wel stroom maar veel minder dan de andere bobine geeft (de bobine aan de kant met de werkende cilinder). Dus waarschijnlijk is het een kapotte bobine. Vanmiddag dus even eentje bij de sloop halen en hopen dat het geen wankelcontact in de kabels is ofzo. Of heeft iemand nog andere ideeen waar het aan zou kunnen liggen die ik kan testen? Zodadelijk blijkt dat ik een andere bobine voor niks heb gekocht:P (niet dat het een fortuin kost maar het zou toch zonde zijn).
 
De bougie was het probleem niet. Ik heb er net een nieuwe in gestopt maar die gaf geen vonk. vervolgens heb ik getest of de bobine kapot was. Deze gaf wel stroom maar veel minder dan de andere bobine geeft (de bobine aan de kant met de werkende cilinder). Dus waarschijnlijk is het een kapotte bobine. Vanmiddag dus even eentje bij de sloop halen en hopen dat het geen wankelcontact in de kabels is ofzo. Of heeft iemand nog andere ideeen waar het aan zou kunnen liggen die ik kan testen? Zodadelijk blijkt dat ik een andere bobine voor niks heb gekocht:P (niet dat het een fortuin kost maar het zou toch zonde zijn).


ik ben geen motormonteur maar heb wel een paar makkelijke stappen om zelf eea uit te sluiten, ;)

de bobine zijn primaire en secundaire spoelen doormeten met een multimeter op ohms.

begin waarvan jij denkt dat het de goede bobine is, meet die door. waarden staan in WPHB
pak daarna de andere bobine erbij en meet deze ook, zijn deze waarden zwaar afwijkend/oneindig dan weet je dat deze kapot is.
immers loopt de motor nog steeds, welliswaar slecht.
de uitlaatbocht is daarvan ook warm dus moet iddg 1 bobine goed werken. :Y

primaire spoelen [laagspanning] ; de twee stekkertjes aan de bovenkant, zet daar de rode en zwarte meetpen op.
secundaire spoelen [hoogspanning] ; de rode meetpen op de ene bougiedop en de zwarte meetpen op de andere bougiedop.



test 2, pak de nieuwe bougies en giet een heel klein beetje benzine in het bougiegat, draai de bougies ff aan en start de motor,
slaat de motor aan zonder hapering, blijft ff mooi lopen en daarna niet meer dan is het de brandstof die niet goed in de cilinder komt.

blijft ie vanaf het begin al rottig lopen is het zeker te weten je ontsteking en moet je het zoeken in je bobine wat je zelf al zei.

succes. :Y :W


[misschien ben ik nog wat vergeten, maar dat hoor ik dan wel van jullie] :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan