Kymco Xciting 400i

Hallo Jempie,

als eerste welkom op het motor-forum.

Accessoires kun je vinden door op Ebay het volgende in te vullen:
"Kymco Xciting 400" vink dan ook "wereldwijd" aan en dan krijg je ongeveer
800 advertenties.

Hier onder een voorbeeld waar ik al de juiste gegevens reeds heb ingevuld:
Kymco Xciting 400 | eBay

Er zijn momenteel zo'n 10 verschillende merken die t.b.v. Xciting 400 after-market uitlaten aanbieden.... ha ha dat is best veel.
Je vindt ze allemaal op Ebay, en het gros komt uit Italië.
De meeste van de after-market aanbieders zijn grote gerenommeerde scooter/motor online webshops dus komen ook allemaal na waar ze voorstaan, daarnaast heb je natuurlijk ook nog de ingebouwde veiligheid van het Paypal systeem.

Wat je ook kunt doen (heb ik ook gedaan) is een bepaald type uitlaat opzoeken op Ebay en vervolgens vragen aan Bolski of hij hem voor je wil bestellen.

Ik denk dat momenteel de Leovince een prima keuze zou kunnen zijn, hij is lekker compact.
En met +/- 305 euro prima geprijsd, er komt dan wel nog 25 euro verzendkosten vanuit Italië bij!

Ik moet je wel eerlijk bekennen dat de Xciting 400 na verloop van tijd van zich zelf al redelijk agressief klinkt, elke after-market uitlaat zal daar nog een schepje boven op doen.
Het rijden zonder kat levert 'denk ik' geen extra problemen op, maar weet eerlijk gezegd niet alle in's & out's omtrent wetgeving.

Mijn MIVV maakt naar mijn inzien wel veel en veels te veel kabaal, ik wil er niet aan denken wat voor een extreem kabaal er wel niet uitkomt als ik ook nog eens de DB killer er uit zou halen....die zit er dus gewoon voor spek en bonen op want een fatsoenlijk mens haalt die er niet ook nog eens uit.
Ben zelf bijna 50 jaar jong en ben ook niet echt gecharmeerd van het "te" stevige geluid, maar ja de gewicht besparing plus de gebruikte edel metalen vond ik toch net nog even belangrijker, daarnaast is de scooter meer compact en kan ik thuis makkelijker naar binnen rijden.

Ik waarschuw je dus bij deze: Door de agressiviteit van deze 400cc 1 cilinder zal bijna elke after-market uitlaat flink wat herrie produceren, en echt harder ga je ook niet.
Het is zelfs zo dat de standaard uitlaat die na ongeveer 1000km. een beetje verzadigd raakt van zich zelf al een mooi geluid gaat produceren.... e.a. is overigens ook wel een beetje inherent aan Kymco, die zijn gewoon van huis uit redelijk pittig qua geluid.
Het is me b.v. al eens opgevallen dat Yamaha Xmax 400 rijders de opmerking plaatste dat ze hun standaard uitlaat te tam van geluid vonden... dit is bij de Xciting niet aan de orde!

Ik ben het afgelopen jaar diverse keren in Duitsland geweest, ben 1 X aangehouden ergens in de buurt van Rostock dat is voormalige DDR, maar daar werd iedereen aangehouden, en ik mocht ook zo weer door rijden, ik was even bang dat ze over mijn Xenon lens projectors zouden gaan zeuren maar dat vonden ze juist prachtig, terwijl dat niet is toegestaan in Duitsland.

Wat betreft de Dr. Pulley sliders die kom je vanzelf tegen op de Ebay pagina's
De aanbieder stuurt ze gratis en best vlot op vanuit Taiwan.
Overigens vindt ik een sportvario veel leuker als Dr. Pulley sliders, ik had in Italië
de Malossi besteld, maar je kunt op Easyparts ook sportvario's vinden.
EasyParts.nl - Variateurs

Als je iets niet kan vinden of meer info over bepaalde kwaliteit verschillen wil weten vraag het me dan gerust, sowieso denk ik dat het handig is om zo nu en dan alhier er eerst wat over te chatten ;)


Met vriendelijke groet,

Jan
 
Laatst bewerkt:
Jan,

Bedankt voor het antwoord, ongelooflijk dat je maar blijft schrijven.. (antwoorden)
De Arrow uitlaat is zeker mogelijk met kat, alleen zou hij mooier zijn met een zwarte demper. Denk dat hij met kat ook minder lawaai maakt.
Volgens de parts-manual (gevonden via iemand op singapo... :-)) lijkt het erop dat de kat in de demper zit.

Al ervaring met de poline vario?
Ecu tuning nog niet aan gedacht?

Grt.
 
Het beste resultaat haal je uit een polini of mallosi vario(ik ben meer fan van polini of jcosta) met de rollers van dr
Pully en sliders natuurlijk.
ik heb nu onder mijn gp800 de polini vario met de dr pully rollen.
beter dan origineel, iets minder dan de jcosta maar toch zeker wel zeer tevreden.
bovendien gaan de rollers van de dr pully velen malen langer mee dan de polini rollen.
ecu heb ik ook gedaan en geloof mij daar heb je zeker profeit van zeker voor nog iets hoger top in combi met een andere vario.
bedenk wel dat in de laag midden gebied de motor het lekkerste rijd met de originele uitlaat en een andere vario en dan af stellen in de ecu.
een uitlaat zonder kat zorgt ervoor dat het meer opschuivt naar midden en boven gebied, als je daar weinig komt dan ben je prestatie gezien beter af met orgineel.
voor het geluid kun je ook voor een veel goedkopere bmc luchtfilter gaan lekkere inlaad geluid.
 
Laatst bewerkt:
@ Jempie

Als die kat er inzit zit hij idd. vast wel in de demper
Die van mij is daar behoorlijk open ha ha.
Met koude start ruik ik ook wel de uitlaatgassen die ruik je niet met kat.

Vario
Malossi wordt op het Italiaanse en het Spaanse forum als de meest agressieve omschreven, ik doe +/- 8000 tpm. met de malossi de Polini ligt iets lager in tpm.
De J-Costa heb ik nog steeds niemand van gelezen die hem heeft, maar toch geloof ik wel in dat ding.

ECU tuning:
Memjet Urban wiring UR 1 VN
Malossi 5516341 TC Unit O2 controller (emulator lambda)
Rapid bike easy KRBEA-001 wiring F27-EA-001

alle 3 zijn nog niet helemaal echt officieel uit voor Xciting 400 en zijn ook dusdanig beperkt in wat ze kunnen dat ik dat vooralsnog niet zo interessant vind.
De simpele malossi versie t.b.v. Xciting staat wel al in de malossi 2015 catalogus.
Zover lijkt het er volgens mij op dat de fuel-controllers die het er echt om doen voornamelijk voor de 500cc+ scooters worden gemaakt.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
De jcosta zal er waarschijnlijk nog een schepje bovenop doen in de rpm, en word als de agresiefste cq meest directe gasrespons omschreven.
Je moet er net van houden.
een beetje ducatie versus honda beiden 1000 cc de ene zal voor de zachte gasrepons van de honda gaan, en de hardcore fans voor de duc, hoewel ze toch beiden van 0-100 rond de 3,2 sec zitten is de beleving heel anders.
 
Al ervaring met de poline vario?

Heb zelf zoals ik reeds aangaf de Malossi waar ik eerdaags nog eens dr. p's in wil zetten.
De Polini ziet er qua afwerking wel heel erg mooi uit, is ook behoorlijk uniek
met 12 rolletjes.
Eigenlijk zien de Polini's er qua kwaliteit meestal net even mooier uit als de Malossi Multivar, toch heb ik bewust voor de laatste gekozen, omdat ik het maximum toerental wilde bereiken.

Wat mij wel aardig had geleken is dat (met uitzondering van J-Costa) de after-market sportvario fabrikanten, de vario's net zo hadden uitgevoerd als de standaard OEM vario die in de Xciting 400 zit, die heeft namelijk geen glij-nokken maar 3 geleide pennen, dit systeem wordt eigenlijk alleen in de Xciting400 toegepast, en is best uniek, want geen ander scooter merk gebruikt dit systeem.

Hierbij een paar foto's van de mooi afgewerkte Xciting400 Polini,
die bij easyparts 185 euro kost.

image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad,
De Polini's zijn zeer mooi afgewerkt, maar denk dat ze terug naar 6 rollers gaan.. Voor de vespa 300 hebben ze nu terug eentje met 6 rollen.

Jan, bedoel je me de kymco vario, dat ze zoals de jcosta vario werken met stifjes... Nee ik zie het juist dus niet zoals de jc.
Wat bedoel je met max toerental? Bereikbaar bij topsnelheid of tijdens accelereren dat hij tegen het max T blijft tot je gas lost.

grt
 
Ha ha ja mooi ding hé, vindt het dan ook wel leuk om er eens een paar foto's van de laten zien.

Waarom terug naar 6 rollen als Polini juist deze nieuwe versie heeft gemaakt met 12 rollen, deze vario is speciaal voor de Xciting 400 gemaakt en that's it, daar komt niets anders voor in de plaats.
Vespa is 300cc en dan is het weer anders, dit zelfde geld voor Kymco 300cc, daar komen idd. echt geen 12 rollen versies van op de markt.

Release datums van veel van de Xciting 400 items kun je overigens afleiden aan de data die bij het plaatsen van mijn berichtgevingen in dit topic staan, zo ook voor de Polini....meestal loop ik zelfs nog net even voor op de uiteindelijke release.

De Xc OEM vario met zijn 3 stiften systeem in plaats van glij-nokken kun je o.a. heel mooi bekijken op pagina 1 van dit topic... komt ook nog op andere pagina's voorbij.

Het stiften systeem van de Kymco OEM vario is niet te vergelijken met het systeem van J-Costa.... het gaat in het geval kymco Xciting 400 puur om de stiften die de conventionele glij-nokken vervangen.
De enige vergelijking die je tussen Kymco Xciting 400 OEM variator en J-Costa kunt maken is dat ze beiden een systeem zonder glij-nokken hebben ;)

Wat betreft het toerental. de Kymco Xciting is begrenst op +/- 84 a' 8500 tpm.
Dus 8000 tpm. is mooi om de boel nog een beetje heel te houden.
Met Xc OEM vario kom je niet boven +/- 7200 a' 7500 tpm.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het, heb het juist nog ven bekeken.
Voor de vespa bestaan nu echt wel een 6 & 12 rollen versie.
Heb wel geen vespa meer, ben pas van de weg gereden en vandaar de zin om naar de xc te gaan, nu zit ik te twijfelen aan tussen de witte en de zwarte. Ben wat bang van de matte kleuren. Een witte is nogal fel, maar met wat extra zwarte striping zou ik heel mooi vinden, maar zou niet weten hoe en waar hiermee te beginnen.
 
Oh so, dus wel een 12 rollen systeem voor 300cc, maar begrijp ik dan dat die er nu uitgaat en plaats maakt voor het 6 rollen systeem?
Ik had het zelf nog niet eerder gezien, ik kijk ook eerlijk gezegd nooit naar Vespa/Piago

In Taiwan en Maleisië, is het helemaal hip om hem helemaal vol met stickers en dergelijke te plakken, sommige zijn zelfs helemaal gecamoufleerd... met ik denk wrapp of iets dergelijks, maar ook veel met losse striping die op diverse contouren zijn geplakt.
Ik kan hier wel wat voorbeelden van bij elkaar zoeken zodat je het als inspiratie kunt gebruiken.

Mvg. Jan
 
Ja, eerst was de 12 rollen er en nu pas voorgesteld op de beurs in Milaan de 6 rollen vario, voor de rest volg ik het ook niet meer...

Ben nu nog wat aan het surfen ivm striping, maar het mag niet te heftig zijn, gewoon als ik voor de witte ga, zou ik alleen met zwart op het wit iets willen doen.
Bij de een zeggen ze me dat ik beter voor zwart ga en de ander niet... Is er iemand die ervaring heeft met de matte kleuren?
Mvg
 
Door de toerentantal bewust naar de begrenzer te lokken kun je bijvoorbeeld een hogere top eruit halen in sommige gevallen.
De jcosta is een van de weinige vario s die meestal niet alleen voor meer trekkracht en toerentallen, maar ook voor een hogere top snelheid.
Een polini kan in theorie stopsnelheid inleveren ten behoeven van de trekkracht in onder en midden gebied.
aangezien de meesten niet om de topsnelheid geven is dit vaak geen probleem omdat je immers meer lol aan de andere kant van de naald krijgt.

in mijn geval heb ik bewust de toerelentallen expres de hoogte in gejaagd om er vervolgens met een rapidbike meer topsnelheid eruit te halen.
zo kan een ieder kijken wat het beste bij hem werkt en past.
dat is de voordeel van de verschillende vario s in de omloop dat er voor ieder wel wat bij is.
 
dat is de voordeel van de verschillende vario s in de omloop dat er voor ieder wel wat bij is.
Ik zie in alle drie wel wat :P

@Jempie

Ha ha kleur... ow ow ow dat is ook wel weer wat persoonlijks 8-)

Ik heb zelf trouwens ook wel een stukje van de bovenkant van mijn voorspatbord ingeplakt met carbon sticker-folie,
de zijkanten toen ook maar over gedaan en nieuwe ABS stickers er op geplakt.

image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
Ziet ermooi uit.
ik heb de orvario de polini en de jcosta dus al getest waatbij mijn keuze tot nnog toe op de jcosta gevallen is.
uiteindelijk zal ik ook de mallosie gaan proberen om een gehele beeld te krijgen.
Gezien de hoogtoerigheid hiervan zal die mij waarschijnlijk ook wel bevallen.
dan zal het waarschijnlijk tussen de malosi en de jcosta gaan.
maar hij moet wel van hele goedehuizen komen tegenover de jcosta.
 
Mooie vario die polini, als het materiaal gebruik ook ok is is het top.
Ik begrijp alleen niet waarom ze idd geen 6 rollen gebruiken, is goedkoper en makkelijker verkrijgbaar denk ik. Mooiste is als je tijdens accelereren op max vermogen van de motor zit vaak zo'n 500rpm onder de begrenzer. Hangt er van af hoe zwaar je zelf bent oa. Daarom is tunen voor max acceleratie goedkoper en makkelijker met 6 rollen. Ben wel benieuwd hoe de polini het doet tov de anderen. :)
 
Ziet ermooi uit.
ik heb de orvario de polini en de jcosta dus al getest waatbij mijn keuze tot nnog toe op de jcosta gevallen is.
uiteindelijk zal ik ook de mallosie gaan proberen om een gehele beeld te krijgen.
Gezien de hoogtoerigheid hiervan zal die mij waarschijnlijk ook wel bevallen.
dan zal het waarschijnlijk tussen de malosi en de jcosta gaan.
maar hij moet wel van hele goedehuizen komen tegenover de jcosta.

Ligt er ook aan welke scooter je hebt waar ze hem voor ontwikkeld hebben.
Bij de SH300 is de Malossi MHR het snelste wat ik weet. De Jcosta doet het daar vrij braaf op.
 
De jcosta is een van de weinige vario s die meestal niet alleen voor meer trekkracht en toerentallen, maar ook voor een hogere top snelheid.
Een polini kan in theorie stopsnelheid inleveren ten behoeven van de trekkracht in onder en midden gebied.

Ik mis met Malossi Multivar op top +/- 2 kilometer t.o.z. van OEM met dr. p.
De gebruikte rollen in de Xc Malossi zijn ook extreem licht t.o.z. van OEM
Malossi is 10gr. en Xc OEM vario is 17gr. (dr. p. 15 á 16gr.)
Trekt wel lekker rap op met malossi setup :9
 
Laatst bewerkt:
De dr pully zit er origineel ook bij mij op en dan 7s die 19gr.
de jcosta is 16,5 gr.
de polini is 15,5 gr.
Ik heb nu de polini vario met 16gr dr pully rollen erin zijn toch slijtvaster dan de polini rollen.
 
Ik heb ze ook nodig want Malossi rollen heeft met 7000km. al wat vlakke kanten,
ik moet deze hebben, maar wacht er nog
even mee omdat ik misschien ook wel een clutch mee wil bestellen.

Mvg. Jan
 
Je bedoeld de hitche clutche?
je kunt zowel de hitche clutche als de dr pully bij maksor bestellen.
Ik heb wel 1 tip voor je.
want die hitche cluche in combi met de malosi of polini zal je tegen gaan vallen.
dit komt omdat de advies van de hitche aos volgt luid.
wij adviseren om voor een optimale werķing van de clutche geen lichte rollen te gebruiken. Het beste werkt dit met de originele rollen of dr pully rollen maar ook niet te licht.

ik heb deze er ook onder zitten namelijk eerst met de jcosta en was inderdaad niet helemaal ideaal.
Het duurt wat langer voordat die oppakte dan is de stoplicht bij wijzen van al 3x groen geweest.
Als die hem dan pakt doet hij dit dan wel voortreffelijk.
Je hebt dus minder plezier van de mallosi polini jcosta vario als hij dus niet gelijk aangrijpt.

het word pas het beloofde land als je of zwaardere rollen erin doet maar dan schiet je voorbij het doel van de snelle vario.
of je doet een extra stap wat ik ook heb gedaan en dan ben je echt in wahala land.
je koopt er een blauwe drukveer van polini bij want die zorgt er dan voor dat die sneller aangrijpt en je dus toch kan blijven genieten van de lichtere rollen van de snelle vario.
maar dan merk je dus echt wel dat die vario sneller en beter reageert met deze setup dan zonder de clutche en veer.

die veer zal het geld niet kosten want voor mijn gp800 wasvhijn38 euro bij easyparts.

succes Zo heb ik jou een keer getipt dat werd tijd. *:)
 
Valt niks te zoeken
Die heeft mijn 25X15 (10,5gr.) rollen niet, en ook niet voor Xciting 400 OEM,
voor de rest kun je daar prima rollen kopen, verwijs zelf mensen ook die kant op maar niet voor Xciting en Malossi t.b.v. Xciting
Daarnaast sp sliders voor Xc malossi multivar moeten andere zijn omdat
de rollen die ik van Dr. P. ga gebruiken ook niet officieel voor mijn type vario zijn.
Mijn standaard Malossi rollen hebben namelijk de afmeting: 25X14,9 en de dr.P rollen die ik ga nemen komen uit een Yamaha reeks en die zijn 0,1mm. groter namelijk 25X15.
Dus 0,1mm. groter maar dat is geen probleem die 0,1 vang ik makkelijk op.
Snap je Dr. P. heeft geen serie 25X14,9 maar wel 25X15 ;)
Het wordt dus een try-out. met gebruik van de Yamaha Tmax/Majesty serie 25x15 die loopt van 10,5gr. tot 18 of 19gr.... ik kan dus helaas ook niet veel spelen met gewichten omdat het laagste gewicht 10,5 gram is, maar ook daar kom ik denk ik wel mee weg.


Met die Polini 12 rols kun je het helemaal wel schudden, die rollen hebben zo'n vreemde afmeting dat daar sowieso al geen Dr. Pulley;s voor zijn.

Overigens is de zwaardere roller gewicht keuze met gebruikmaking van dr. p. clutch bij mij bekend.
Wat dat betreft vertel je het ook precies zoals het is en wordt aangegeven, maar ook dit los ik wel op, door mijn gewicht nog op tijd aan te passen, naar b.v. 12gram of nog zwaarder.


....je koopt er een blauwe drukveer van polini bij want die zorgt er dan voor dat die sneller aangrijpt en je dus toch kan blijven genieten van de lichtere rollen van de snelle vario.
maar dan merk je dus echt wel dat die vario sneller en beter reageert met deze setup dan zonder de clutche en veer

die veer zal het geld niet kosten want voor mijn gp800 wasvhijn38 euro bij easyparts.

succes Zo heb ik jou een keer getipt dat werd tijd. *:)

Ik heb in feite al 3 verschillende drukveren in huis ik heb de OEM veer ik heb de Malossi 13%+ er op zitten en ik heb nog een 20%+ veer, maar als ik het goed begrijp is de veer waar jij het over hebt slaper ?.. dit omdat hij eerder aangrijpt dus b.v. min 10% klopt dat, want die bestaan wel?
Er valt ook nog wel wat aan de clutch af te stellen wat kan mee helpen.
als je (Extreem) sterke veertjes aan de buitenkant monteert en voor de pillows aan de binnenkant soft gebruikt, schiet het ook wel vooruit, maar moet het maar uit gaan dokteren wat de beste balans moet worden.
 
Laatst bewerkt:
nee ik heb de polini druk veer en deze is 20% geloof ik zwaarder.
maar op de een of andere manier pakt hij hem nu ineens bij het minste gering beweging van het gas.
hij maakt dus niet meer eerst toeren en dan beweging.
maar zodra je nu de toerennaald ziet bewegen komt de scoot ook gelijk in beweging.
dat deed hij met de originele druk veer dus niet.
door het betere oppakken is dan ook weer de top snelheid iets omhoog gegaan.
 
Ok I see, het was mij niet helemaal duidelijk, dit omdat je ook drukveren hebt die dus slapper als OEM zijn, ik geloof dat er zelfs wel 3 verschillende van onder 0% zijn.
Wat betreft de "plus %" veren daar heb ik er dus een paar van liggen dus komt allemaal wel voor de bakker.

Ik kan overigens voor Xc ook niet zomaar even een drukveer online kopen, omdat het niet vanzelfsprekend is dat die passen, ze hebben ze niet voor Xc ook Polini niet.
Ik zou alleen andere drukveer kunnen kopen als ik zeker weet dat b.v de binnen diameter 57mm. is.
Maar gelukkig is dit allemaal niet echt belangrijk omdat ik er al een paar heb liggen.
Er komt overigens in mijn geval ook nog een koppelingshuis bij, ik heb om prijs te drukken samen met een gozer uit Griekenland een koppelingshuis in Taiwan besteld.
Dit koppelingshuis is de mooiste die ik ooit van mijn leven heb gezien, zitten ook ribbels aan de binnenkant waar de koppeling-schoentjes tegen aan lopen, kortom een super item.

Prettige kerst gewenst voor jou en je familie
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan