BMW R1100RT met 135.000km

wdma

Rookie
16 apr 2013
4
0
Ik kan een R1100RT uit '98 kopen met 135.000km. Is er iemand die mij kan vertellen of dit veel is voor deze motor? Ik zou graag willen weten wat er gereviseerd moet zijn/ worden en wat voor kosten hier aan verbonden zijn. Ik kan hem kopen voor 2500 euro. Dat lijkt op zich niet veel, maar dan moet ik niet binnen 1 of 2 jaar voor hoge kosten komen te staan.
Wie kan mij hier goed advies geven?
 
Als de cardan versleten is (vertanding of lagers) dan is dit een beste kostenpost. Bij de 1100 is deze nog wel redelijk bulletproof geloof ik.

Verder ken ik niet echt zwakke punten. hoe wordt de dynamo aangedreven? als dat d.m.v. een riem is, zal die ook wel op leeftijd zijn (óf juist bij de ton vervangen!)
 
Laatst bewerkt:
Riem (en brandstoffilter) moeten om de 60.000km vervangen worden. Universele bedrijven doen dit vaak niet, dus die zou ik als eerste doen. Naast de vloeistoffen voor het gemak natuurlijk.

De lagers van het schanierpunt van het cardanhuis op de achterbrug willen ook nogal eens speling krijgen. Officieel kan je ze afstellen, maar eigenlijk is het hetzelfde verhaal als bij een balhoofdlager: speling = dood punt = vervangen. Het het grote kroonwiellager zelf loopt zelden stuk, maar is relatief makkelijk te vervangen.

Lekkages aan het blok, met name tussen v-bak en blok, achterzijde v-bak en aan de onderkant van de rubber hoes van het cardan even controleren op olieresten.
 
Laatst bewerkt:
Je vraag of 135.000km veel is, nee. Als je de punten die part66 aangeeft even naloopt en je hoort geen rare rammels kan je niet veel gebeuren.
Trek hem met proefrijden even flink door in de 5. De koppeling vervangen is best een klus. Sommige mensen weten de koppeling met 50.000 te verslijten, maar hij kan ook twee ton meegaan.
 
Als hier nog de 5-bak in zit, goed controleren of hij niet uit zn 2 en 3 schiet. Heb zelf 3 versnellingsbakken versleten op een R1100RS, 1tje daar van was afkomstig uit een RT, allemaal hetzelfde euvel.
 
De modellen uit '96 moeten dan wel al serieus onderhoud aan de versnellingsbak gehad hebben. Maar volgens mij speelde dat niet zozeer meer bij de '98 modellen. Waar je wel naar kan vragen is of hij een behandeling tegen KFR gehad heeft, maar dat is meer uit comfort oogpunt.

De km-stand op zich is voor dit soort machine's niet overdreven. 2 ton kunnen ze ook nog wel halen.
Is de onderhoudshistorie bekend?


Hier wat info over het KFR verschijnsel: KFR op BMW boxers

De prijs is trouwens wel relatief laag. Als er niets mis mee is voor de rest zou hij er meer voor kunnen krijgen. Meestal zit je met dit soort motoren van deze leeftijd met deze stand rond de 3250,-

op marktplaats dan
 
Als hier nog de 5-bak in zit, goed controleren of hij niet uit zn 2 en 3 schiet. Heb zelf 3 versnellingsbakken versleten op een R1100RS, 1tje daar van was afkomstig uit een RT, allemaal hetzelfde euvel.

Speelde dit nog bij de 98 modellen? Was toch meer een issue bij de 95/96 modellen en sommige vroege 97 modellen?

Overigens wel een hele goede tip om de bak te testen. Even flink doortrekken in 2 of 3 en als hij eruit schiet: laten staan.....tenzij je graag sleutelt en veel tijd hebt. En geld teveel.


Voor de rest met halflive eens. Daarnaast vind ik 2500 euro voor een RT uit 98 heel weinig/netjes...je zou bijna gaan denken dat...... *O*
 
Laatst bewerkt:
De modellen uit '96 moeten dan wel al serieus onderhoud aan de versnellingsbak gehad hebben. Maar volgens mij speelde dat niet zozeer meer bij de '98 modellen. Waar je wel naar kan vragen is of hij een behandeling tegen KFR gehad heeft, maar dat is meer uit comfort oogpunt.

De km-stand op zich is voor dit soort machine's niet overdreven. 2 ton kunnen ze ook nog wel halen.
Is de onderhoudshistorie bekend?


Hier wat info over het KFR verschijnsel: KFR op BMW boxers

De prijs is trouwens wel relatief laag. Als er niets mis mee is voor de rest zou hij er meer voor kunnen krijgen. Meestal zit je met dit soort motoren van deze leeftijd met deze stand rond de 3250,-

op marktplaats dan


Je was me net voor. Ik type niet zo snel blijkbaar. *O* *O* *O* *O*
 
Als hier nog de 5-bak in zit, goed controleren of hij niet uit zn 2 en 3 schiet. Heb zelf 3 versnellingsbakken versleten op een R1100RS, 1tje daar van was afkomstig uit een RT, allemaal hetzelfde euvel.
Mijn '95 GS heeft 1,5 ton op de teller, geen probleem met de bak. Ik denk dat ook veel van de rijstijl afhankelijk is. Maar de tip blijft goed, even op letten met proefrijden.
 
Of je voor hoge kosten komt te staan weet je nooit, maar die kilometer stand is geen enkele reden om het ding niet te kopen. Uit ervaring, mijn eerste rt uit 2000 is de 2 ton ruim voorbij.

Afgelopen jaar het grote lager van het cardan kapot. Bij achterwiel ronddraaien kon je horen dat deze begon te grommen. Heb dit laten repareren en niet eens enorm geschrokken van de rekening.

Remschijven zijn bij 160k vervangen. Dus check die even, dan weet je of dat er aan komt. Verder geen bijzondere zaken buiten regulier onderhoud (wat grotendeels goed zelf te doen is)

Als je er op gaat rijden, controleer je remblokjes regelmatig die gaan soms heel hard en wil je niet tot op het staal verslijten! Verder doet de r1100rt altijd waar ie voor gemaakt is :]
 
allen bedankt voor de bruikbare tips. Ik ga volgende week ff een proefritje maken.
Heb dat KFR-verhaal gelezen en het lijkt dus betrekkelijk eenvoudig op te lossen te zijn.
Ik laat wel weten hoe hij bevallen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan