Inlaten aan elkaar dmv slangen

Beunhaas86

MF veteraan
14 aug 2005
3.137
0
Twente
Ik ben de carburateurs aan het schoonmaken van mijn ZXR omdat ie een tijd heeft stilgestaan.

Nu zie ik dat 3 van de 4 inlaatrubbers aan elkaar verbonden zijn dmv rubber slangen. Op andere motoren die ik heb gehad heb ik dit nooit gezien.

Waarom is dit door kawasaki zo bedacht? Wat is hier het voordeel van?

full
 
Ja die foto heb ik ff gejat van bikepics. Je ziet de slangetjes aan de onderkant van de carburateurs.

Die slangen zitten op de nippels van je inlaatrubbers. Daar sluit je normaal gesproken je meters op aan om de carbs synchroon te stellen.

Maar het gekke is dat er maar 3 van de 4 verbonden zijn. De slang op cillinder nr 3 gaat naar die vacuumklep voor dat emissieding (die wil ik er misschien tussenuit halen)
 
Ik weet het niet zeker, maar het doet me een beetje denken aan een retourleiding voor- en na een meetflens in een druksysteem.
Deze retourleiding word gebruikt om het ''vena contradicta'' effect te verminderen en zo de volumestroom wat te stabiliseren, door het drukverschil iets op te heffen.

dus gewoon een soort druk-retourleiding voor een wat stabielere doorstroom?

edit: ik denk trouwens dat 1 carburateur niet is aangesloten, omdat het vacuüm ook nodig is om iets anders te regelen.
(bij mijn motor zijn 3 carbs afgedopt, en 1 vacuüm leiding bedient de benzinekraan)
 
Laatst bewerkt:
Kawasaki heeft vaak nogal een aparte kleptiming en zodoende gebruiken ze dit om de drukverschillen te stabiliseren.
Andere motoren hebben er niet zo veel baat bij, wel leuk om het eens te proberen?
 
Ja ik heb dit ook geprobeerd door alle inlaat te verbinden met elkaar.

Stationair is precies toch rustiger.

Maar mijn bedoeling was (omdat mijn inlaat nokkenas nogal laat sluit) om het mengsel dat misschien (kans op) tijdens de compressieslag anders richting de carburateur gaat naar een cillinder te sturen waar op dat ogenblik onderdruk is (inlaatslag).
Ik wil nu experimenteren om echte kamers na te maken zoals yamaha yics, kijken wat dat doet.

Yamaha gebruike het ook om extra turbulentie te krijgen (swirl effect).
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb dit ook geprobeerd door alle inlaat te verbinden met elkaar.

Stationair is precies toch rustiger.

Maar mijn bedoeling was (omdat mijn inlaat nokkenas nogal laat sluit) om het mengsel dat misschien (kans op) tijdens de compressieslag anders richting de carburateur gaat naar een cillinder te sturen waar op dat ogenblik onderdruk is (inlaatslag).
Ik wil nu experimenteren om echte kamers na te maken zoals yamaha yics, kijken wat dat doet.

Yamaha gebruike het ook om extra turbulentie te krijgen (swirl effect).


jaja, dat nu van jou kennen we wel xD
nooit dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan