Snelheidsmeter Dragstar heeft het begeven

engelaar

Rookie
19 apr 2013
6
0
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Yamaha XVS 1100a Dragstar Classic. Alles werkte perfect maar nu werkt de snelheidsmeter ineens niet meer. Kan het zijn dat de magnetische tanktas deze meter onklaar heeft gemaakt? Als de tas er af is doet de snelheidsmeter het nog steeds niet.

Iemand een oplossing?
 
De kabel van de snelheidsmeter loopt meestal naar de naaf (het hart) van het wiel. Zou kunnen dat die er bij jou inderdaad niet op zit op die plek, op diverse foto's op internet zie ik hem inderdaad ook niet lopen.

Kan ook nog aan het achterwiel zitten, of aan de versnellingsbak. Is daar ergens wat te zien wat richting je tank verdwijnt? Meestal een zwarte buitenkabel, vergelijkbaar met een fietskabel maar dan wat dikker.

Edit: als daar niets te zien is is het waarschijnlijk een elektronische snelheidsmeter, geen idee waar die zijn meetunit heeft zitten (sorry, is te modern voor mij :+).
 
Laatst bewerkt:
@Ralfie: Ik zal vanavond eens kijken of ik iets kan vinden.

@wawawuwu: Toen ik de 1e keer de tanktas gebruikte is deze wel een paar keer over de teller gegaan, maar het lijkt me sterk dat ie daarvan kapot gaat.
 
@Ralfie: Ik zal vanavond eens kijken of ik iets kan vinden.

@wawawuwu: Toen ik de 1e keer de tanktas gebruikte is deze wel een paar keer over de teller gegaan, maar het lijkt me sterk dat ie daarvan kapot gaat.


Lijkt mij ook sterk, maar ik weet niet hoe jou teller werkt!

Trouwens bij de blokker kun je van die stroeve zwarte rubberen matten kopen, deze knip je vervolgens op
maat van je tanktas en dan verschuift hij ook niet meer.

En zo voorkom je ook krassen op je tank want er blijft geheid een x een piepklein stukkie metaal aan de magneten plakken. Spreek uit ervaring!
 
Iedereen bedankt voor het goed bedoelde advies. Wat is er nu gebeurt?
Toen ik voor het eerst lag te kloten met de tanktas hebben de magneten de snelheidsmeter een hele slag met de klok mee rondgedraaid. Hierdoor stond de snelheidsmeter weer op 0 km per uur zoals hoort. Bij de 0 km per uur is een palletje waardoor de wijzer niet verder omlaag valt. Normaal leunt de wijzer op het palletje. Nu duwde ie tegen dat palletje (maar kan natuurlijk niet verder).
Met de tanktas heb ik de wijzer een hele slag tegen de klok in rondgedraaid zodat de wijzer weer op het palletje rust.
Nu doet alles het weer.

Iedereen bedankt voor de adviezen en geniet van het mooie weer. Mocht je een Yamaha XVS 1100a Dragstar Classic tegenkomen waar de snelheidsmeter het van doet, dan kan ik het goed zijn ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan