Te lichte compressor?

crazybiker46

MF veteraan
18 jul 2005
2.346
1
Sneek
Heb ik 2 maanden geleden een Airpress compressor gekocht met max. 8 bar, 25 liter tank en allerlei accessoires erbij gekocht en wil ik die vandaag gebruiken om mijn remleidingen leeg te zuigen wil het niet echt. Naald zakt van 8 bar naar 6 en begint hij weer lucht te pompen na het gebruiken van de ontluchtingspomp (min. 6 bar) maar snel gaat het niet en er blijft op een bepaald moment ook nog vloeistof in de leiding van potje naar rempomp zitten (achterrem). Is deze compressor nu te licht?

En zo ja, wat is dan een goede compressor om mijn remleidingen te ontluchten?



P.s. Remvloeistof moet je toch gelijk met koud water afspoelen toch?
 
Heb je die regelknop op je compressor wel opengedraaid?

Zo'n compressor moet ruim voldoende zijn voor het ontluchten van de remmen.

die rode knop boven het rechter metertje kan je verdraaien.. als je die helemaal rechtsom draait ( meerdere malen ) dan heb je de meeste druk op je slang.

airpress%20compressor%20hl%20310-25.jpg


Niet dat je hem helemaal open moet zetten met het ontluchten.. maar misschien staat 'ie nog dicht.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een compressor met deze eigenschappen, alleen is hij 6 Bar.
Ik gebruik hem voor een hefbrug en voor pneumatisch gereedschap.
Hij gaat slaat wel meteen aan als ik de hefbrug omhoog zet, maar het gaat prima zo.
Kan me niet voorstellen dat hij te klein is om een remleiding leeg te zuigen.
 
ja dat is inderdaat aan de lichte kant voor het gebruik. wat goed werkt is extra bufferen. ik heb dat tijden gedaan met een paar gasflessen voor een caravan die sloot ik aan door in de slang een paar t-stukken te zetten en die naar de gasflessen aan te sluiten. dan moet de compressor langer draaien voordat alle tanks op druk zijn maar je kan veel langer werken zonder dat de druk te ver inzakt. ook bij gebruik van slagmoersleutels en en de bandenpomp en schoonmaakspuitje wil de druk anders erg snel in elkaar storten dat gebruikt nou eenmaal veel lucht.
andere optie is een compressor met meer liter per minuut opbrengst die meestal gecombineerd worden met een grotere tank.
 
Ik geloof niet dat extra bufferen zin heeft.
Het gaat om de capaciteit van de compressor, dus het aantal liters per minuut.
Dat kan ook met een klein tankje.
Maar voor het ontluchten heb je nooit zoveel capaciteit nodig.
 
Ik geloof niet dat extra bufferen zin heeft.
Het gaat om de capaciteit van de compressor, dus het aantal liters per minuut.
Dat kan ook met een klein tankje.
Maar voor het ontluchten heb je nooit zoveel capaciteit nodig.

vergelijk het met water en een emmer
je drinkt uit die emmer, niet rechtstreeks maar je schept eruit met het glas.
de kraan zal jouw vraag van 1 glas niet aankunnen dus heb je een buffer eronder staan.
die is 2,5 liter groot. je kraan kan immers maar 0,1 liter per minuut leveren.

nu ga je koffie zetten en bent een liter kwijt. binnen 5 minuten krijg je dorst en pakt een glas water, nog voordat de koffie klaar is dus. weer 0,25 eruit.
dan wil je de afwas even doen, en daar gaat de rest van je water. in de tijd dat het water beneden pijl stond kon de kraan niet snel genoeg leveren om nog over te houden aan het eind van de afwas. je zult nu dus 25 minuten moeten wachten tot je 2,5 liter tot je beschikking hebt

doe nu dit zelfde met een 100 liter vat, na de afwas heb je nog 75 liter over en na 25 minuten is het weer vol...

met een kleine tank kan het inderdaad wel maar dan moet je of een compressor hebben die 100% mag draaien of pauzes houden elke keer.
 
Laatst bewerkt:
Een remontluchter is bijna een blaaspistool dat je permanent open hebt.

Een bromtolleke houdt dat niet bij. Nooit.

Ik denk hetzelfde. Ik heb een 380v compressor met 270l tank die 550l/minuut levert aan 11bar en dat ding slaat echt vaak aan bij het gebruik van de remonluchter.


@ TS; Je remontluchter heeft 6 bar druk nodig om te werken, maar hoeveel debiet (= liters/minuut) heeft hij nodig? Zoek eens in de handleiding, zo weet je of je compressor voldoende debiet levert om de remontluchter deftig te laten werken.
 
vergelijk het met water en een emmer
je drinkt uit die emmer, niet rechtstreeks maar je schept eruit met het glas.
de kraan zal jouw vraag van 1 glas niet aankunnen dus heb je een buffer eronder staan.
die is 2,5 liter groot. je kraan kan immers maar 0,1 liter per minuut leveren.

nu ga je koffie zetten en bent een liter kwijt. binnen 5 minuten krijg je dorst en pakt een glas water, nog voordat de koffie klaar is dus. weer 0,25 eruit.
dan wil je de afwas even doen, en daar gaat de rest van je water. in de tijd dat het water beneden pijl stond kon de kraan niet snel genoeg leveren om nog over te houden aan het eind van de afwas. je zult nu dus 25 minuten moeten wachten tot je 2,5 liter tot je beschikking hebt

doe nu dit zelfde met een 100 liter vat, na de afwas heb je nog 75 liter over en na 25 minuten is het weer vol...

met een kleine tank kan het inderdaad wel maar dan moet je of een compressor hebben die 100% mag draaien of pauzes houden elke keer.


Duidelijke uitleg, bedankt.
 
heppie nou al naar dat dupske gekeken?

Sorry voor de late reactie. Ja, ik had aan die ronde dop boven de meter gedraaid. Staat een + en een - op dus ik heb hem max. + gedraaid tot 8 bar maar hij zakt snel naar net onder de 6 bar en dan zie je gewoon de vloeistof nog in het groene slangetje brobbelen (mooi woord ;) ). Na eventjes te de ontluchtingspomp te gebruiken pomp hij al weer lucht en blijft dan ook op 6 bar staan (de tank). Heb maar het groene slangetje voorzichtig eraf gehaald en er kwam nog maar een beetje uit. Ik heb trouwens wel een motor met abs dus ik heb achter 2 leidingen (1 van pomp naar remklauw en 1 leiding naar iets onder de tank). Weet niet of daar ook iets inzit.

Op de ontluchtingspomp zelf zit ook een dopje met gaatjes en daar komt ook lucht uit. Ontsnapt er zo ook lucht of is dit voor de ontluchting van de pomp zelf?
 
~
Ik denk hetzelfde. Ik heb een 380v compressor met 270l tank die 550l/minuut levert aan 11bar en dat ding slaat echt vaak aan bij het gebruik van de remonluchter.


@ TS; Je remontluchter heeft 6 bar druk nodig om te werken, maar hoeveel debiet (= liters/minuut) heeft hij nodig? Zoek eens in de handleiding, zo weet je of je compressor voldoende debiet levert om de remontluchter deftig te laten werken.~


Het is een ontluchtingspomp van TRW Model MCE200. Er staat in de engelse info dit:

Make sure to have an air compressor with an output of at least 6 bar/84 psi available, before you start.

Mijn compressor is 1 van Airpress Model HLO 215/25
Technische gegevens:
-1,1kW/1,5pk
-Ketelinhoud 25 ltr
- inschakeldruk 6 bar
-uitschakeldruk 8 bar
- aanzuigcapiciteit 215 ltr/min
 
Vreemd dat ik dan al jaren met mijn bromtolleke probleemloos remmetjes ontlucht?
maar ook motorfiets frames spuit, en zelfs een complete auto heb gespoten ( die later in de prijzen viel )
Vreemd ja.

Ken nooit goed zijn :)

Als die remonluchter werkt bij 6 bar, het bromtolleke aanslaat bij 6 bar, en het verbruik hoger ligt dan d eopbrengst van het bromtolleke, dan klopt er iets niet. Technisch niet mogelijk.

Wat ik denk is dat de remontluchter wel wat doet bij bijv 5 bar, of 4 bar, maar moeizamer :Y

Mocht je eens een moeilijk remsysteem hebben, dan staat die bromtol dus permanent bij te happen, zonder dat ts de werkdruk heeft die nodig is.

Spuiten is weer een ander verhaal. Je had ook kunnen zeggen "ik gebruik het zelf om alle banden van een auto op druk te zetten" :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vreemd ja.

Ken nooit goed zijn :)

Als die remonluchter werkt bij 6 bar, het bromtolleke aanslaat bij 6 bar, en het verbruik hoger ligt dan d eopbrengst van het bromtolleke, dan klopt er iets niet. Technisch niet mogelijk.

Wat ik denk is dat de remontluchter wel wat doet bij bijv 5 bar, of 4 bar, maar moeizamer :Y

Mocht je eens een moeilijk remsysteem hebben, dan staat die bromtol dus permanent bij te happen, zonder dat ts de werkdruk heeft die nodig is.

Spuiten is weer een ander verhaal. Je had ook kunnen zeggen "ik gebruik het zelf om alle banden van een auto op druk te zetten" :)

Heb dezelfde ervaring. Mijn vader heefr ooit een compressor op kracht gekocht en 100 liter om fatsoenlijk een remontluchter te kunnen gebruiken. Zelf heb ik een compressor met 50 liter op enkelfase, en je moet jezelf met remontluchten er goed op bedacht zijn dat je op tijd de nippel dicht draait en wacht tot de compressor weer op druk is.
Als je dat niet doet, loop je het risico dat je lucht in je leiding krijgt, omdat het vacuum van de pomp te ver in zakt. Dan kun je dus weer opnieuw beginnen.....

Wat een mooiere (en goedkopere) oplossing is, is om zelf een remontluchter te maken van eeh stofzuiger en een waterscheider zoals b.v. een stevige hardplastic fles. Stofzuiger aan = diep vacuum, de waterscheider zorgt er voor de je de remvloeistof niet aan de andere kant van de stofzuiger er uit ziet komen ;-)
 
Heb dezelfde ervaring. Mijn vader heefr ooit een compressor op kracht gekocht en 100 liter om fatsoenlijk een remontluchter te kunnen gebruiken. Zelf heb ik een compressor met 50 liter op enkelfase, en je moet jezelf met remontluchten er goed op bedacht zijn dat je op tijd de nippel dicht draait en wacht tot de compressor weer op druk is.
Als je dat niet doet, loop je het risico dat je lucht in je leiding krijgt, omdat het vacuum van de pomp te ver in zakt. Dan kun je dus weer opnieuw beginnen.....

Wat een mooiere (en goedkopere) oplossing is, is om zelf een remontluchter te maken van eeh stofzuiger en een waterscheider zoals b.v. een stevige hardplastic fles. Stofzuiger aan = diep vacuum, de waterscheider zorgt er voor de je de remvloeistof niet aan de andere kant van de stofzuiger er uit ziet komen ;-)

Een mooiere oplossing is de juiste spullen voor een klus.
 
Een mooiere oplossing is de juiste spullen voor een klus.


Ik heb jarenlang auto remmen ontlucht met een drukontluchter van Gunsons, daar moest je alleen maar druk op zetten, er ontsnapte geen lucht. Door de druk werd de remvloeistof door de leidingen geperst en het remreservoir op peil gehouden. Zelfs de beperkte hoeveelheid lucht in de reserveband van een auto was meer dan voldoende om alle remvloeistof van een auto te verversen. De juiste spullen doen hun werk perfect, zijn simpel van opzet en vragen geen zware extra apparatuur om hun werk te doen. Een krachtstroom compressor om remmen te ontluchten is eigenlijk te gek voor woorden.
 
Waar niemand op aanslaat is dat TS zegt dat hij ABS remmen heeft. Ik heb altijd begrepen dat je die niet zomaar ontlucht, of is dat onzin?
 
Waar niemand op aanslaat is dat TS zegt dat hij ABS remmen heeft. Ik heb altijd begrepen dat je die niet zomaar ontlucht, of is dat onzin?

Of het onzin is dat niemand er op aanslaat weet ik niet.
Of het onzin is dat die lastiger te ontluchten zijn; nee, das zeker geen onzin!

Hetzelfde geldt voor systemen met rembekrachtiging. De juiste procedure staat in het wphb, en stelregel is; laat er nooit lucht in komen!
 
Ik heb jarenlang auto remmen ontlucht met een drukontluchter van Gunsons, daar moest je alleen maar druk op zetten, er ontsnapte geen lucht. Door de druk werd de remvloeistof door de leidingen geperst en het remreservoir op peil gehouden. Zelfs de beperkte hoeveelheid lucht in de reserveband van een auto was meer dan voldoende om alle remvloeistof van een auto te verversen. De juiste spullen doen hun werk perfect, zijn simpel van opzet en vragen geen zware extra apparatuur om hun werk te doen. Een krachtstroom compressor om remmen te ontluchten is eigenlijk te gek voor woorden.

Nee, is niet te gek.

Dat Gunson systeem werkt anders, is anders ontworpen.

Het systeem waar hier over gesproken wordt, heeft gewoon veel lucht nodig, want werkt op Venturi-effect. Zuigen ipv persen.

Ik heb diverse rem-ontluchtingsgereedschappen. Voor sommige is helemaal geen lucht nodig, voor de Rodac wel. En die laatste gebruik ik het meeste.

Beetje hetzelfde verhaal als met stralen op een compressor. Het kan wel op een lichte compressor, alleen nooit zo goed en lekker als met een passende compressor.
 
Dus ik moet wel iedere keer als de compressor aanslaat de nippel dichtdraaien? Dat heb ik dus niet gedaan!

En omdat ik Abs heb had ik er dus beter van af kunnen blijven want hoe weet ik nu of ik lucht erin heb zitten of niet (volgens Martel moet dit absoluut niet). Misschien moet ik de motor toch maar even wegbrengen naar een zaak.
 
Als je remhendel en/of rempedaal niet sponzig aanvoelen dan heb je er waarschijnlijk nog geen lucht in zitten.

Moest het met je remontluchter niet lukken dan kan je nog altijd op de ouderwetse manier de remvloeistof verversen, het duurt alleen wat langer.
 
als de compressor aan slaat en hij blijft dan op 6bar staan produceerd de compressor dus evenveel als de ontluchter gebruikt. aangezien 6 bar de minimale druk is zou je dan dus goed moeten kunnen ontluchten. blijft de druk zakken als de compressor aan slaat dan zul je regelmatig de lucht moeten dicht draaien om de compressor bij e laten komen. en als de remmen weer net zo aanvoelen als voor het verversen zit er geen lucht in. en anders op niew beginnen met het werkplaats handboek er naast. het is geen hogere wiskunde je moet het alleen naukeurig doen. en hulp inroepen van een prof is iets wat je altijd nog kan doen als je er echt niet uit komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan