Sponzige rem R1 '98 tijdens circuit rijden

Honda VF400 F

Die hard MF'er
6 jun 2004
513
0
Twente
Ik heb een probleem met de remmen van mijn R1 '98 waar ik maar niet uitkom. Toen ik de motor kocht zaten er standaard remleidingen op. Omdat deze al lang vervangen hadden moeten worden heb ik deze vervangen door een goed merk staalomvlochten remleidingen. Tegelijk ook de remblokken vervangen door een gesinterd setje van EBC. Uiteraard hierbij ook het remsysteem goed doorgespoeld met remvloeistof, gevuld met DOT 5.1 en ontlucht. Hierbij kreeg ik de lucht er maar moeizaam uit omdat de ontluchtingsnippels lucht aanzuigen langs het schroefdraad. Uiteindelijk met een zelfgebouwde vacuumpomp de klus geklaard. Na een nachtje met een tie-wrap om het stuur was de rem mooi hard.

Sindsdien enkele honderden kilometers met een zeer fijne voorrem gereden. Vervolgens een 5 tal circuitsessie gereden, maar na sessie 3 werd de rem steeds sponziger. Met wat bijstellen van de handle kon ik wel verder rijden, maar het gevoel was niet zo als daarvoor. Hierop alles los gehad, gecontroleerd, nogmaals ontlucht, remvloeistof ververst, piepplaatjes tussen de blokken en zuigers weggehaald etc. Resultaat was weer een hele fijne rem! Bij straat gebruik bleef dit dus ook nu weer goed.

Gisteren weer een snelle sessie op Assen gereden. Ik rijd daar niet bijzonder snel, maar doe met 2.14 gewoon leuk mee met de hobby rijders. Nu kwam na 2 sessies de sponzige rem weer terug....Kon de handle weer tegen het stuur aan knijpen. Het hangt dus zonder meer samen met herhaald hard remmen (en temperatuur van de schijven?).Ik ben wel een redelijk agressieve remmer die laat zijn rempunten pakt. De remmen hebben het dus zeker niet makkelijk bij mij.

Is hier iemand die deze klachten herkend en mij op weg kan helpen waar het probleem in zit? Ik zie even niet meer wat ik er nog aan kan doen. Ben zelf goed technisch onderlegd (mts/hts), maar zie hier even niet wat ik er aan kan doen. Ik ben ook specifiek benieuwd hoe de andere circuitrijders hun remmen door de circuitdag heen beleven.

Bedankt voor het meedenken!
 
DOT5.1 kan ook prima.

Maar klinkt alsof je remvloeistof toch te heet wordt (fading). Heb het zelf nooit meegemaakt. Als het met verse remvloeistof (dus ook nieuw gekocht en niet uit een potje van 10 jaar oud :)) ook gebeurt, dan kan het niet anders zijn dan dat de temperatuur van de remmen te hoog wordt.

Je gebruikt al DOT5.1, en dat heeft al een hoger kookpunt dan DOT4 (interessant verhaal: Remvloeistof - MVWautotechniek.nl). Dus dat kunnen we al overslaan.

Het zou kunnen dat de remmen niet goed los komen van de schijven, door vuil op de cylinders van de remmen. Dan slepen ze nog op de schijf wanneer je de rem los hebt, en wordt het vanzelf te heet. Je vertelt niet dat je de cylinders hebt schoongemaakt, dus check dat nog eens goed.

Je zou kunnen proberen betere remblokken te gebruiken. EBC is wat mij betreft standaard meuk. Ze werken, maar ze zijn voor gewoon weggebruik bedoeld. Ik heb er geen vertrouwen in, op het circuit. Ik gebruik zelf Ferodo XRAC remblokken (voor mijn Fireblade 900 is dat de FDB533 XRAC, voor jouw R1 de FDB605 XRAC).

Je zou nog kunnen gaan naar de Competition C1 remmen, maar dat zou ik niet doen als je ook met de motor gewoon op de openbare weg rijdt. Die remblokken bijten echt een beetje te veel. Daarbij slijt je schijf ook veel sneller.

Als dat allemaal niet helpt, dan denk ik toch dat de remmen zelf niet snel genoeg de warmte kunnen afvoeren. Nou heb ik wel vaker gehoord dat Yamaha remklauwen last hebben van oververhitting, dus dat zou best kunnen. Je zou dus eens andere remklauwen kunnen proberen te vinden.

De reden waarom je er NU pas last van krijgt, is denk ik omdat je de laatste tijd gewoon harder bent gaan remmen. :) Als je sneller wil gaan worden, moet je dus eerder op het gas. ;) Laat remmen levert toch alleen maar iets op wanneer je iemand wil inhalen. Een hogere bochtensnelheid houden en met een hogere snelheid uit de bocht komen is veel effectiever.

Sowieso: remmen is voor mietjes. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een probleem met de remmen van mijn R1 '98 waar ik maar niet uitkom. Toen ik de motor kocht zaten er standaard remleidingen op. Omdat deze al lang vervangen hadden moeten worden heb ik deze vervangen door een goed merk staalomvlochten remleidingen. Tegelijk ook de remblokken vervangen door een gesinterd setje van EBC. Uiteraard hierbij ook het remsysteem goed doorgespoeld met remvloeistof, gevuld met DOT 5.1 en ontlucht. Hierbij kreeg ik de lucht er maar moeizaam uit omdat de ontluchtingsnippels lucht aanzuigen langs het schroefdraad. Uiteindelijk met een zelfgebouwde vacuumpomp de klus geklaard. Na een nachtje met een tie-wrap om het stuur was de rem mooi hard.

Sindsdien enkele honderden kilometers met een zeer fijne voorrem gereden. Vervolgens een 5 tal circuitsessie gereden, maar na sessie 3 werd de rem steeds sponziger. Met wat bijstellen van de handle kon ik wel verder rijden, maar het gevoel was niet zo als daarvoor. Hierop alles los gehad, gecontroleerd, nogmaals ontlucht, remvloeistof ververst, piepplaatjes tussen de blokken en zuigers weggehaald etc. Resultaat was weer een hele fijne rem! Bij straat gebruik bleef dit dus ook nu weer goed.

Gisteren weer een snelle sessie op Assen gereden. Ik rijd daar niet bijzonder snel, maar doe met 2.14 gewoon leuk mee met de hobby rijders. Nu kwam na 2 sessies de sponzige rem weer terug....Kon de handle weer tegen het stuur aan knijpen. Het hangt dus zonder meer samen met herhaald hard remmen (en temperatuur van de schijven?).Ik ben wel een redelijk agressieve remmer die laat zijn rempunten pakt. De remmen hebben het dus zeker niet makkelijk bij mij.

Is hier iemand die deze klachten herkend en mij op weg kan helpen waar het probleem in zit? Ik zie even niet meer wat ik er nog aan kan doen. Ben zelf goed technisch onderlegd (mts/hts), maar zie hier even niet wat ik er aan kan doen. Ik ben ook specifiek benieuwd hoe de andere circuitrijders hun remmen door de circuitdag heen beleven.

Bedankt voor het meedenken!
Leiding van klauw naar klauw over het spatbord lopen?.
 
Zo, dat een uitgebreide reactie :} Ik zal er even stap voor stap doorlopen.

DOT5.1 kan ook prima.

Maar klinkt alsof je remvloeistof toch te heet wordt (fading). Heb het zelf nooit meegemaakt. Als het met verse remvloeistof (dus ook nieuw gekocht en niet uit een potje van 10 jaar oud :)) ook gebeurt, dan kan het niet anders zijn dan dat de temperatuur van de remmen te hoog wordt.

Je gebruikt al DOT5.1, en dat heeft al een hoger kookpunt dan DOT4 (interessant verhaal: Remvloeistof - MVWautotechniek.nl). Dus dat kunnen we al overslaan.
Vloeistof is inderdaad zeer vers en ook de flacon is dezelfde dag pas geopend. Die kunnen we denk ik uitsluiten.

Het zou kunnen dat de remmen niet goed los komen van de schijven, door vuil op de cylinders van de remmen. Dan slepen ze nog op de schijf wanneer je de rem los hebt, en wordt het vanzelf te heet. Je vertelt niet dat je de cylinders hebt schoongemaakt, dus check dat nog eens goed.
Eens! Ik had moeten vermelden dat ik de zuigers ook al gedemonteerd en gereinigd heb. Er is geen lekkage te vinden, dus de keerringen zijn niet vervangen. Zuigers bewegen zeer soepel en de schijven worden na een rit zonder remmen niet warm. De remmen lopen dus niet aan. Deze kan ook worden uitgesloten.

Je zou kunnen proberen betere remblokken te gebruiken. EBC is wat mij betreft standaard meuk. Ze werken, maar ze zijn voor gewoon weggebruik bedoeld. Ik heb er geen vertrouwen in, op het circuit. Ik gebruik zelf Ferodo XRAC remblokken (voor mijn Fireblade 900 is dat de FDB533 XRAC, voor jouw R1 de FDB605 XRAC).

Je zou nog kunnen gaan naar de Competition C1 remmen, maar dat zou ik niet doen als je ook met de motor gewoon op de openbare weg rijdt. Die remblokken bijten echt een beetje te veel. Daarbij slijt je schijf ook veel sneller.
Interessante mening. Ik heb zelf dus maar een beperkte kijk op welk merk goed op het circuit presteert. Op basis van meningen van anderen ben ik op EBC overgestapt. Het type wat ik heb is FA252HH. Zou de klauw kunnen oververhitten door slechte remblokken? De voering is nog als nieuw, maar mijn schijven hebben een donkere kleur van de hitte die ze op Assen hebben gehad. Niet blauw overigens. Wel valt me op dat ze beginnen te gillen als ze echt goed op temperatuur komen. Niet het staal op staal gepiep, maar meer een huilend geluid. Dat deden de remmen van mijn vorige motor (FZR600) trouwens ook op Assen.


Als dat allemaal niet helpt, dan denk ik toch dat de remmen zelf niet snel genoeg de warmte kunnen afvoeren. Nou heb ik wel vaker gehoord dat Yamaha remklauwen last hebben van oververhitting, dus dat zou best kunnen. Je zou dus eens andere remklauwen kunnen proberen te vinden.
Geldt dat ook voor de bluespots? Ik dacht dat iedereen altijd weg was van die klauwen? Voor als nog ga ik er van uit dat de standaard klauwen toch een 2:14 op assen moeten kunnen verwerken....

De reden waarom je er NU pas last van krijgt, is denk ik omdat je de laatste tijd gewoon harder bent gaan remmen. :) Als je sneller wil gaan worden, moet je dus eerder op het gas. ;) Laat remmen levert toch alleen maar iets op wanneer je iemand wil inhalen. Een hogere bochtensnelheid houden en met een hogere snelheid uit de bocht komen is veel effectiever.

Sowieso: remmen is voor mietjes. :+
Haha, klopt helemaal wat je zegt! Mijn rempunten zijn vanaf het begin gelijk geweest, maar de snelheid gaat omhoog. Mijn zwakke plek ligt zondermeer op het verder opvoeren van de bochtensnelheid. Vroeg op het gas gaan is geen probleem, al moet dat met een 1000 wel met beleid, maar ik heb nog nergens mijn knie op de grond. Dat terwijl ik volgens de mederijders wel de goede houding heb (goed verzitten, armen ontspannen, knie naar buiten en hoofd bij de spiegel). Maar ach, het is ook maar een hobby :)
 
Laatst bewerkt:
Klinkt echt als lucht in het systeem, en niet een frictieprobleem.

Twee punten die ik nog eens zou controleren: De hoofdremcilinder (via een nippel wat erop zit of even de banjobout een slag los en weer vast), en de remklauwen. Je haalt 1 remklauw los, zonder de leiding los te halen, slangetje aan het nippel, opendraaien en de zuigers terugdrukken. Vervolgens weer dichtdraaien, monteren, en de andere kant hetzelfde.
 
Dank voor je reactie.

Ik heb de klauwen ook al ontlucht in diverse posities en eveneens de zuigers naar binnen gedrukt met een slangetje op de nippel om zo de lucht achter de zuigers weg te krijgen. Ook de hoofdremcilinder heb ik los van het stuur gehad en al tikkend in alle posities gehad om alle lucht er uit te krijgen. De banjobout heb ik niet los gehad, maar gezien het feit dat het goed is tot het circuitrijden lijkt me dat voorafgaand aan het rijden geen lucht meer in zit. Ik zie niet waarom een belletje lucht in het systeem pas na een flinke belasting problemen zou geven. Volgens mij moet het probleem er dan al vanaf het begin zijn en dat is dus niet het geval :?

Volgens mij kunnen de klachten alleen ontstaan als er of:
- Lucht in het systeem komt door lekkage (kan dat? Naar buiten toe is alles 100% dicht)
- Door kokend water in de remvloeistof

Pff, wordt er een beetje moedeloos van -O- Maar lukraak onderdelen vervangen heeft ook geen zin vrees ik. Wie heeft er nog meer suggesties? :}
 
Laatst bewerkt:
Geldt dat ook voor de bluespots? Ik dacht dat iedereen altijd weg was van die klauwen? Voor als nog ga ik er van uit dat de standaard klauwen toch een 2:14 op assen moeten kunnen verwerken....

Well, iedereen heeft een mening, zo ook ik. En ik heb niet eens een Yamaha ;). Maar ik vind het maar kleine remklauwtjes. Des te groter het oppervlak, des te beter de warmte afgevoerd wordt.

De Nissins van mijn CBR900RR zijn groter en grover. En ik hoor nooit iemand klagen over die dingen.

Ik had wel last van fading (maar niet zo erg als jij), maar met die XRAC blokken is het (voorlopig) over. Ik reed zelf de laatste keer op Assen 2:13 (met regenbanden op een droge baan :+), geen last van fading.

Haha, klopt helemaal wat je zegt! Mijn rempunten zijn vanaf het begin gelijk geweest, maar de snelheid gaat omhoog. Mijn zwakke plek ligt zondermeer op het verder opvoeren van de bochtensnelheid. Vroeg op het gas gaan is geen probleem, al moet dat met een 1000 wel met beleid, maar ik heb nog nergens mijn knie op de grond. Dat terwijl ik volgens de mederijders wel de goede houding heb (goed verzitten, armen ontspannen, knie naar buiten en hoofd bij de spiegel). Maar ach, het is ook maar een hobby :)

Oh, simpel. Je moet vast je hiel meer omhoog zetten. Even vogelen tot je dat gevoel goed hebt. :) Ik ben zelf niet zo lenig, en stak nooit echt mijn knie uit. Tot ik telkens met mijn steppen op de grond kwam. Toen wist ik dat ik toch echt iets verkeerd deed. Dus voet anders geprobeerd te zetten, et voila knie aan de grond voordat mijn steppen aan de grond waren.

Het is op zich ook geen doel om je knie aan de grond te doen. Maar op een gegeven moment krijg je toch door dat er wel degelijk een functie achter zit.

Effe spammen. ;)

full


Edit:

Zie de regenbanden op de droge baan. :+ Ik had pijn in mijn rug en wilde ze niet meer terug wisselen. Daarbij dacht ik dat het toch wel weer zou gaan regenen. Maar nope, de rest van de dag was droog. Wel een beetje zonde: prima regenband helemaal aan flarden gereden.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kunnen de klachten alleen ontstaan als er of:
- Lucht in het systeem komt door lekkage (kan dat? Naar buiten toe is alles 100% dicht)
- Door kokend water in de remvloeistof

- Door niet goed te ontluchten.

Het lijkt alsof je dat goed hebt gedaan. Maar het kan zijn dat er in de klauw zelf nog een belletje lucht achterblijft. Een trucje is dan om de rem in te knijpen en de banjobout een tikje los te draaien tot er remvloeistof uit komt. Dan weer vastdraaien (op het juiste moment natuurlijk).

Heel misschien dat dat nog helpt? Anders zou ik je echt de andere remblokken aanraden.

Voor de rest is je redenatie prima.

Je zou in het uiterste geval ook nog je hoofdremcylinder (op je stuur) kunnen reviseren. Misschien dat de keerringen niet meer lekker zijn en er remvloeistof langsheen gaat (terug het potje in)?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het meedenken weer. Fijn forum dit :)

Ik heb zojuist weer het hele remcircuit leeggehaald en ben nogmaals onderdeel van onderdeel aan het bekijken. Ik had nog een revisiesetje liggen voor de hoofdremcilinder dus die heb ik zojuist ook geplaatst. Nu ik de HRC uit elkaar heb gehad snap ik wel hoe makkelijk daar nog een belletje lucht in kan blijven hangen. Het gedeelte waar de verse vloeistof wordt aangevoerd is behoorlijk ingewikkeld (vanuit het perspectief van een luchtbel :) ) en ook de dubbele banjobout helpt niet echt mee. Ik zal bij het ontluchten deze ook nog even lossen om de lucht er uit te laten. En uiteraard draai ik alles met het WPH en een momentsleutel op het juiste moment vast.

Keerringen zagen er nog redelijk uit, al had de remzuiger wel redelijk wat speling en was het iets vochtig achter het afdichtrubber bij de plunjer. Ik ga er van uit dat dit met de revisieset verholpen is.
Morgen de klauwen nogmaals goed bekijken en dan de boel opnieuw monteren en ontluchten.

Voor wat betreft de valse lucht langs de ontluchtingsnippels, heeft iemand ervaring met treadseal van locktite om dit dicht te krijgen? Dat zou het ontluchten heeeeel veel makkelijker maken namelijk. Nu weet ik nooit zeker of er geen lucht meer uit de klauw komt en ook van onderaf vullen lukt op deze manier niet. Of bestaan er nippels met een o-ring om dit te voorkomen?

Ps thanks voor de tips over de houding op Assen. 10 mei ga ik weer en ik neem ze mee O-)
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook kunt proberen is de remhandleinknijpen, vastzetten met een tie-wrap en dan de remklauwen hoger hangen dan je hoofdremcilinder, de volgende dag aan de kant van je remtangen opniieuw ontluchten voor het laayste beetje.

Ik heb laatst over remblokken gelezen dat je bij een wissel eerst de oude film van het andere merk blokken eraf moet remmen/slijpen. Anders kom je nooit aan de vertraging die die remmen met schonen vlakken wel op zou moeten leveren...... en dan voelt het al snel als fading.


ooowwww even voor de beeldvorming, op hoeveel meter voor de haarbocht en einde veenslang rem je eigenlijk?
 
Laatst bewerkt:
Heb inmiddels uitgezocht dat locktite 542 ook goed tegen remvloeistof kan. Ga daarmee de luchtlekkage langs de nippels proberen te verhelpen. Daarna nog een keer goed ontluchten en dan hopen dat het probleem wegblijft.

Toch kan ik er met mijn verstand niet bij dat de rem eerst perfect is en dat er na een paar sessies toch opeens nog lucht in blijkt te zitten. Volgens mij zou je dat dan altijd moeten voelen en niet pas na stevig gebruik. Voor alsnog hoop ik dat de HRC de oorzaak was en dat met degelijk ontluchten het probleem verdwijnt. Over de versheid van de remvloeistof hoef ik me nu in elk gevel niet druk te maken *D

Om de vraag over het rempunt te beantwoorden, bij Veenslang maak ik mezelf gereed bij 200m en staat hij er vol op bij 150m. Zoals gezegd, ik ben niet bijzonder snel ofzo ;) Vind het gewoon een leuke hobby om te doen :)
 
Remklauw gedemonteerd en nog een potentiële oorzaak gevonden. Er zat een stofje tussen de afdichting van de remnippel en de remklauw. Ik kan me voorstellen dat daar onder extreme druk toch wat lekkage is geweest (schroefdraad was ook vochtig van de remvloeistof). Bovendien zat er corrosie op de ontluchtingsnippel.

Nieuwe ontluchtingsnippels met terugslagklep zijn besteld. Wordt vervolgd :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan