sv650 '2000' ratelt uit het blok

Koentjooo

Rookie
4 jan 2013
25
0
Reeuwijk
beste forum gebruikers,

ik ben nieuw op het forum dus zal mezelf eerst even voorstellen,

mijn naam is koen, 18 jaar en een trotse bezitter van een suzuki sv650n uit het jaar 2000 met 41000 km op de tellert.

gister was ik lekker aan het knallen met mijn sv650 en en na 20 km rijden dacht ik een klein rateltje te horen. nadat ik nog 40 km gereden had werd dat rateltje wat erger.
eind van de dag dus ik naar huis, eten. s'avonds ik nog een rondje rijden en was de tik wel heel erg hard. ik naar huis en kijken wat het was. nu heb ik mijn nokas ketting spanner er uit getrokken om te kijken of die nog goed functioneerde en dat deed hij prima.

de ratel is alleen te horen als er kracht van de motor gevraagd word, en alleen ongeveer boven de 4000 toeren.
stationair is die niet te horen en koppeling in of uit maakt niet uit.

als ik hem op de bok zet, en in z'n versnelling gas geef en mijn rem in trap komt de tik weer met een flink volume te voorschijn.

ik hoop dat ik jullie een beetje een idee heb kunnen geven van wat het zou kunnen zijn?

(ik moet er namelijk volgende week mee naar terschelling) ;)
 
Hmm. Nu is het niet mijn bedoeling om je bang te maken. Maar deze omschrijving klinkt mij in de oren als een bigend lager dat kapot is.

Eerste wat je moet doen is je olie bekijken. Olie uit je blok en kijken of er metaaldeeltjes in zitten.

Als er metaaldeeltjes in zitten, dan denk ik niet dat je met deze motor naar Terschelling zult gaan.

Sowieso denk ik het niet. Een rateltje dat binnen 40km hoorbaar erger wordt is toch wel een ernstig geval...
 
De sv 650 heeft toch 2 naks?

Goeie. Ja inderdaad. :) Dus check die andere ook even. Zit aan de andere kant, zo te zien.

Beetje schematische weergave: http://www.oemmotorparts.com/oem5.a...18&O=CAM CHAIN&F=SU4_-2096012&L2=SU4_-2096012

Als ik die NAKS zo zie, is dat zo'n zelfde systeem als bij de Honda Fireblade. Bij Honda is het altijd ellende met die dingen.

Maar eerlijk gezegd... Ik heb 2 keer de NAKS moeten vervangen op mijn Honda, en beide keren was het rateltje er alleen als de motor koud was en bij lagere toeren. Als het blok warm werd, ging het rateltje weg.
 
Laatst bewerkt:
naks = nokkenaskettingspanner

Maar hoeveel klikjes gaf hij bij het terugplaatsen?

Overigens moet je wel uitkijken dat de ketting niet een tandje verspringt want dan heb je een ander rateltje.
 
hij gaf helemaal geen klikjes bij het terug plaatsen.
ik kan alleen de spanner terug plaatsen door hem terug te draaien met een schroevendraaier en hem er dan in schijven en vastdraaien. haal ik mijn schroeven draaier er uit, schuift die tegen mijn ketting aan. maar nergens klikjes?
 
Weet niet precies hoe zon naks van sv650 eruit ziet, maar er zit meestal een veertje in die de spanner naar buiten duwt, en een palletje dat ervoor zorg dat de spanner alleen maar naar buiten kan, en niet meer terug.

Dus als je hem zo in kan douwen is ie defect.
 
bigend klinkt wel anders dan de NAK. bigend is meer kloing kloing kloing. alsof er met een stalen hamer tegen je frame wordt geslagen. NAK is echt een rateltje. Die NAKS dingen staan erom bekend dat ze nog weleens tussen tandjes blijven hangen, of de veer kan niet genoeg kracht meer opbrengen om (op tijd) een tandje verder te klikken. Bij kawasaki's willen ze deze nog weleens handmatig een klikje verder zetten(1 hooguit 2). zelf gisteren toevallig nog gedaan, ratel meteen grotendeels opgelost. Liever een lichte ratel dan een NAK die te strak staat.
 
Laatst bewerkt:
als de tik zo snel erger word weet ik 99% zeker dat het een bigend is. Heb dit ooit een keer met een 205gti gehad. Gaat heel erg snel slechter vanaf het moment dat je het hoord. Ik was toen 200km van huis en na 40km duurfde ik niet verder te rijden, en hebben we gesleept (waren met meerdere auto's, 160km slepen B| ). Thuis als eerste meteen de carterpan eraf getrokken......1 drijfstang was op de plek van het big end paars/ blauw......compleet door het glijlager gegaan. Resultaat was dat ik op de sloop een andere krukas met drijfstangen heb moeten halen en monteren.
 
Laatst bewerkt:
Ben het grotendeels met Masters eens, zo snel slechter kan heel goed big-end zijn, vooral als het erger wordt bij belasting, echter is dat meestal geen "gerateltje" maak een flinke metaalachtige klop onder uit het blok. Je kunt proberen of het een big-end is dooor een van de bougies te verwijderen.
Wordt het geluid minder, dan is het het big-end van de cilinder zonder bougie, die door het ontbreken van explosie minder belast wordt en dus minder "klopt", en omgekeerd als het slechter wordt.
Klepgeleider/kleppentrein zou ook kunnen als het bij stijgend toerental, erger wordt maar niet zo zeer onder belasting.
Kan ook nog pistonpen lager zijn, ook erger bij belasting maar een minder harde klop.
Komt echter veel minder vaak voor.
Aangezien de bigends olie de smering onder druk krijgen en vanaf de pomp bijna het eerst aan de beurt zijn, zou je ook mogen verwachten dat de oliedruk dramatisch terug loopt en je bij warme motor en stationair draaien een flikkerend of brandend oliedruk lampje ziet.
Er zullen ook metaal deeltjes in de olie/olie filters zitten.
In ieder geval niet mee doorrijden.
Dit soort diagnoses op "schrift" en zonder het geratle of geklop te horen is in feite gissen, maar ik vrees ook dat het een big-end is.
 
Weet niet precies hoe zon naks van sv650 eruit ziet, maar er zit meestal een veertje in die de spanner naar buiten duwt, en een palletje dat ervoor zorg dat de spanner alleen maar naar buiten kan, en niet meer terug.

Dus als je hem zo in kan douwen is ie defect.

Nee, da's niet waar. Tenminste... Niet voor mijn Honda, en de spanner van de SV650 ziet er vrijwel exact hetzelfde uit. Dat palletje kun je prima indrukken, het kost alleen een bepaalde hoeveelheid kracht. Het is helemaal geen één-weg ding. De veer spant hem, that's it.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien de bigends olie de smering onder druk krijgen en vanaf de pomp bijna het eerst aan de beurt zijn, zou je ook mogen verwachten dat de oliedruk dramatisch terug loopt en je bij warme motor en stationair draaien een flikkerend of brandend oliedruk lampje ziet.

Ik wil er nog even de opmerking bij zetten dat sommige motoren oliedruk meters hebben en andere motoren olieniveau meters. Als je een kapot bigend lager hebt, zul je niks aan je olielampje zien als het een olieniveau meter is.

Voor de rest een helder verhaal. :)
 
Laatst bewerkt:
nee ik weet zeker dat het niet mijn uitlaat is.

maar even over die naks, ik kan die naks met geen mogelijkheid in drukken. dus dan is het dus wel een één-weg ding?

vanavond even mijn blok olie aftappen! en kijken wat er in licht.
 
Heb je al een workshop manual? Zoniet, zou ik die eerst even downloaden, voordat je dingen los en vast gaat draaien; Free Harley Davidson 1978 84 FL:FX 1200:1340 Service Manual workshop service manual!

Hier alvast een voorproefje:
naamloos22w.jpg

Het lijkt er dus op dat je NAKS gaar is als die niet soepel heen en weer kan bewegen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan