olie lekt

markkkkkkkkkk

Rookie
21 apr 2013
4
0
hallo,

ik heb een probleempje... van de week heb ik mijn olie leeg laten lopen en nieuwe olie erin gedaan (ook me oliefilter vervangen). nu keek ik vandaag onder de motor en er lag een klein plasje olie. nu lekt er een beetje olie langs de bout die je er normaal uitdraait als je olie gaat verversen. als ik hem echter probeer aan te draaien dan draait die oneindig door...

wat te doen denken jullie?

Gr mark
 
hallo,

ik heb een probleempje... van de week heb ik mijn olie leeg laten lopen en nieuwe olie erin gedaan (ook me oliefilter vervangen). nu keek ik vandaag onder de motor en er lag een klein plasje olie. nu lekt er een beetje olie langs de bout die je er normaal uitdraait als je olie gaat verversen. als ik hem echter probeer aan te draaien dan draait die oneindig door...

wat te doen denken jullie?

Gr mark
Je draad is dol. Vast te strak aangezet. Wat te doen? Helicoil laten zetten. Zonde van de olie.
 
te strak aan gedraaid mooi klote,de olie die kun je wel opvangen en weer gebruiken,weet niet welke moer er nu in zit dikte mm,je zou hem opnieuw groter kunnen tappen naar een grotere maat,zou het wel even overleggen iemand die hier in thuis is,de moer die krijg je er denk ik wel uit...
 
te strak aan gedraaid mooi klote,de olie die kun je wel opvangen en weer gebruiken,weet niet welke moer er nu in zit dikte mm,je zou hem opnieuw groter kunnen tappen naar een grotere maat,zou het wel even overleggen iemand die hier in thuis is,de moer die krijg je er denk ik wel uit...
Welke moer heb je het over? TS bedoelt de aftapplug.
 
Die plug kan ik dus niet vast draaien, maar kan hem er wel uit draaien... Zat te denken om 2 ringetjes met daartussen een rubber ring te zetten, om die bout heen en terug draaien. Of is dit gek?
 
Die plug kan ik dus niet vast draaien, maar kan hem er wel uit draaien... Zat te denken om 2 ringetjes met daartussen een rubber ring te zetten, om die bout heen en terug draaien. Of is dit gek?

Dat gaat niet werken, je moet de bout er uit draaien en dan moet er grotere schroefdraad n getapt worden.
dan kan je een helicoil plaatsen en de bout weer gebruiken of je doet er geen helicoil in maar een grotere bout.
gewoon even langs een motorzaak gaan, die hebben dat zo weer gerepareerd.
 
hallo,

ik heb een probleempje... van de week heb ik mijn olie leeg laten lopen en nieuwe olie erin gedaan (ook me oliefilter vervangen). nu keek ik vandaag onder de motor en er lag een klein plasje olie. nu lekt er een beetje olie langs de bout die je er normaal uitdraait als je olie gaat verversen. als ik hem echter probeer aan te draaien dan draait die oneindig door...

wat te doen denken jullie?

Gr mark

Ik zet er doorgaans een overmaat in.

Netjes opnieuw optappen, schoonmaken, en dan nieuwe bout+ring.

Dan werkt het weer als vanouds.
 
Dat wordt inderdaad een helicoil plaatsen en dat zou ik laten doen als je er geen ervaring mee hebt. Het is namelijk wel van belang dat je het gat recht opboort, zodat de helicoil er uiteindelijk ook recht in komt te zitten.
Het is raadzaam om de volgende keer een momentsleutel te gebruiken om dit soort zaken te voorkomen. Die bout zet je op gevoel al snel te strak.
 
No offence...maar aan de reacties van de TS is te merken dat deze niet heel erg thuis is in de techniek, mij lijkt het dan verstandig om er verder van af te blijven en dit te laten beoordelen en repareren door iemand met meer ervaring (het tappen/helicoil verhaal dan) :Y
...

@TS: Wat je wel kan doen is een tweedehands carterpan (+/- 45 euro bij motorparts-online.com) en een nieuwe pakking (zal iets van een 10 euro zijn) halen en dan heel de troep netjes met momentsleuteltje onder het blok monteren... *D

Succes iig
 
Laatst bewerkt:
Als je de helicol gaat plaatsen moet je wel de hele carterpan er onder vandaan halen want je wilt niet dat het slijpsel in je blok gaat.

Beetje vet aan de tap, na het appen even een gebogen slaangetje aan de stofzuiger, even een heer rondgaan en je carter is weer schoon..

heb in 100en auto's geboord tijdens LPG inbouw, je denkt toch niet dat we elk inlaatspruitstuk loshalen....nog nooit anders gedaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan