Weerstand bougieleidingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bok001

MF veteraan
13 apr 2006
7.867
5
Zwolle (Overijssel)
Weet iemand wat de weerstand moet zijn van de bougieleidingen op een Honda Blackbird? Ik heb ze stuk voor stuk gemeten en ze zitten allemaal tussen de 1 en 1,5 Ohm. Op verschillende websites heeft men het over Kilo Ohms, dat is knap wat meer dan wat ik meet. Gemeten overigens met een Fluke 175. Reden om ze vervangen?
 
Meestal niks of 1Kohm. Maar in dit soort gevallen is de waarde niet echt van belang, je hebt immers vergelijkingsmateriaal. Dus als ze alle 4 gelijk zijn ligt het niet aan de bougiekabels. Ik neem aan dat je de doppen ook meeneemt in de meting?
 
Bij motoren kan je twee keer een weerstand van 5 kilo-Ohm tegenkomen, te weten in de bougiekap of in de de bougie. Aangezien bijna alle verkochte bougies al die weerstand ingebouwd hebben (gemerkt met een R) moet je dus bougiekappen nemen die geen weerstand hebben.
 
Bij motoren kan je twee keer een weerstand van 5 kilo-Ohm tegenkomen, te weten in de bougiekap of in de de bougie. Aangezien bijna alle verkochte bougies al die weerstand ingebouwd hebben (gemerkt met een R) moet je dus bougiekappen nemen die geen weerstand hebben.


Nee joh, die staat voor " Racen "

Heeft je brommerboer je dat vroeger nooit verteld?
 
Is geen koperdraadje en ja een bougiekabel heeft een hele grote weerstand.

even voor Johan M op de bres springen.

Er zijn namelijk meerdere soorten bougiekabel.
De meest standaard kabel is gemaakt van een met koolstof gedoopte plastic kern, waardoor deze een weerstand heeft van enkele tientallen kOhms per meter.
De stroom die loopt voor een vonk is zó klein dat deze nauwelijks last heeft van deze weerstand, alleen het belangrijkste effect is dat de radiostoring veel kleiner is.

Er zijn echter ook kabels (die meestal niet voor gebruik op de openbare weg gecertificeerd zijn) met een metalen draad erin.

Deze metalen draad kan als een enkele draad in de kern zitten of als een spiraal om een niet-geleidende kunststof kern. Er zijn zelfs speciale kabels te koop met een in dubbele helix gewikkelde metalen draad.

Goede kwaliteit gewikkelde draad heeft ook een veel lagere radiostoring dan een 'rechtuit' draad.

bij n standaard motorfiets ontsteking gaat de vonk vanaf de bobine door, 1 kabel, 2 bougiedop, 3 bougie.

Voor straatgebruik kun je NIET toe door alle 3 weerstandsloos (niet-ontstoord) te nemen.
Standaard bougiekabel is niet helemaal voor niks zowat altijd koolstofkabel met een redelijk hoge weerstand (zoals ook in het boekje staat).

In het boekje staat ook wat voor bougies erin moeten, daaruit vloeit automatisch voort of het ontstoorde zijn of niet. De bougiekapjes maakt dan niet veel meer uit.
De vonk heeft er in ieder geval geen last van als alle 3 de genoemde componenten van de ontstoorde soort zijn; zolang ze in orde zijn.

kabels en bougiekapjes hebben wel eens de neiging om een veel te hoge weerstand te krijgen in gebruik, daarom geven ze ook de weerstandswaarde op (zodat je het kunt controleren)
 
Waarom wil je de bougiekabels eigenlijk vervangen?
Wat voor problemen/storingen heb je met jouw motor?
Dat is eigenlijk een heel lang verhaal. Ik heb veel problemen met mijn motor gehad de laatste tijd en deze allemaal weg weten te werken. Een paar weken geleden sloeg de motor ineens af en ik hield 'm alleen aan de praat met volgas en kon maar max 700 toeren draaien. Even later kreeg ik 'm helemaal niet meer aan de praat, om daarna automagisch weer te starten zonder problemen, etc. Brandstofsysteem helemaal nagekeken, bougies, etc. Compressie is goed. Volgend stukje van aandacht is de ontsteking. Een aantal bougieleidingen zagen er niet al te florissant meer uit. Ik heb van een aantal een klein stukje afgesneden. Toen begon de motor beter te lopen. Het probleem nu is dat hij bovenin soms wel/niet een cilinder mist.
 
Als jij koperkern bougie kabels op je motor hebt dan is het niet vreemd dat je maar weinig weerstand meet. Deze kabels zijn niet ongebruikelijk in de motor wereld. Aan deze kabels zitten dan bougie doppen met daarin een weerstand om ervoor te zorgen dat ze dan radio ontstoord zijn.
Als jij de kabels een stukje in kon korten en dan de doppen er weer op kon monteren dan moeten het haast wel koperkern kabels zijn.
Wat wel vaak gebeurd is dat door ouderdom de isolatie laag poreus wordt en dan gaan je kabels doorslaan. Zeker met vocht en zoals afgelopen tyd met veel strooizout op de weg want dat geleid nu eenmaal goed.
Dit kun je relatief eenvoudig testen door als de motor loopt de bougiekabels in te spuiten met water met een plantenspuit. Als de kabels dan doorslaan dan zie je een mooie blauwe vonken regen of je hoort het zelfs knetteren. Is dit het geval dan ontkom je er niet aan om de kabels te vervangen.
Hoop dat je er wat aan hebt
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik denk dat het volgende is gebeurd. Aan de bobinekant heb ik een stukje afgeknipt. Aan die kant zit ook een plastic rand om de leiding die tegen de bobine drukt, over de leiding en dat plastic stukje komt een plastic dop. Deze dop draai je aan de bobine, dat plastic randje zorgt ervoor dat de kabel niet kan verschuiven. Dit randje is ook niet verstelbaar. Als ik een stukje eraf geknipt heb zal de leiding ook niet helemaal lekker tegen de bobine zitten, maar iets eraf. Ik kan mij voorstellen dat je dan wel/niet contact hebt.
 
Het is idd wel belangrijk dat de bougiekabel helemaal tot onder in de bobine aansluiting zit want anders moet de vonk overspringen van de aansluitpen naar de kern van de kabel en dat geeft heel veel weerstand en daardoor een slechte/zwakke vonk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan