Schapenvacht weer waterafstotend maken

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
Lieve mensen, ik wilde een stuk schapenvacht wat op de inmiddels in onbruik geraakte duozit van de enfield zat, op de jawa buddy plakken, maar hij was erg vies dus ik besloot 'm in een handwasje te doen |(

Ik had net mijn handen 2 keer in het sopje gekneed toen ik dacht; oh nee, nu gaat de natuurlijke waterafstotende laag er af.. normaal als hij nat is hoeft er maar een zonnestraaltje en/of vlaagje wind over heen te gaan en de zitting is droog. Nu bleef de vacht aanmerkelijk langer nat.

Iemand een idee hoe ik de waterafstotende werking kan hergenereren?
Harmisol?
 
Ik weet niet , ik heb wel eens een schaap uit de sloot gehaald , dat zat toch vlot 40 liter water in die vacht

ik ook....

regenwater is ook wat anders dan onderdompelen in een sloot.
schapenvacht is kroeshaar,...en met dat eigen vet dus behoorlijk waterafstotend,
niet waterwerend....
met een wisselend weerbeeld zal de schaap weinig nat worden,
de wol zelf kan tot 40 procent vocht uit de lucht opnemen zonder nat aan te voelen,
met flinke regenbuien gaat het meeste water er dus makkelijk vanaf,
...maar staan schapen dagenlang onbeschut in weer en wind,(zoals afgelopen december..) dan zullen ze inderdaad een stuk zwaarder worden, want het houdt een keer op.
 
Laatst bewerkt:
De huid van een schaap is erg vet, de ondersta laag wol is er geel van, ik betwijfel het of daar water doorheen komt.
Steek je hand er maar eens diep in, je trekt 'm er vet weer uit.

Ik zag vandaag dat de action ook harmisol-achtig spul heeft, wellicht probeer ik dat eens..
 
nee in een flesje.. zou de spuitbus ook op wol werken?
@ robinjo, het gaat niet om de looks maar om verhoogd comfort op met name lange ritten. Ook wordt het niet zo warm in de zon.
En als het vriest scheelt het een hoop vanuit de buddy optrekkende kou!
 
Laatst bewerkt:
nee in een flesje.. zou de spuitbus ook op wol werken?
@ robinjo, het gaat niet om de looks maar om verhoogd comfort op met name lange ritten. Ook wordt het niet zo warm in de zon.
En als het vriest scheelt het een hoop vanuit de buddy optrekkende kou!

Oké thanks, ik hou het in gedachten voor de volgende Europatrip, of ik ga op een schaap op reis in plaats van de motor. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan