Balhoofd zelf of laten stellen?

APH3X2N

Die hard MF'er
20 okt 2011
821
0
Hallo,

Gister tijdens de rit merkte ik dat de motor (Thunderace) bij elke hobbel een klik geeft op het stuur. Uiteraard kan dit duiden op versleten balhoofdlagers maar toen ik thuis kwam en even ging kijken bleek de balhoofd(stel)moer of hoe dat ding ook mag heten (onder de kroonplaat) flink los te zitten. Zo los dat ik hem met de hand kon draaien :$

Dus helemaal is "What the fuck" modus de tank eraf pielen om er eens goed bij te kunnen en inderdaad... kan hem zo draaien. Na wat pielen kan ik hem wel strakker krijgen maar ik heb niet de juiste sleutel hiervoor.

De vraag (vragen):

Hoe heet de sleutel die ik hiervoor nodig heb (universele haaksleutel?!?) en kan ik dat ding zomaar vastdraaien of zitten hier weer wat regels aan verbonden (bepaald moment ofzo) :P

Kan ik er ook vanuit gaan dat mijn lagers aan tienen zijn?

Ik voel geen klik bij het draaien van het stuur en de motor heeft geen vage afwijking of trekt niet naar een binnen of buiten in een bocht... Tevens is het echt ineens (afgelopen twee keer rijden) en hiervoor had ik nergens last van.

Al met al eerlijk geen zin om geld in die brommer te pompen naar wat ik begrijp een peperdure ingreep |(

Alvast bedankt!
 
Als je zo die moer kan draaien dan zit de moer boven op de kroonplaat ook los.
Zet iets onder je motor zodat je voorwiel los komt van de grond.
Stel dan de ringen onder de kroonplaat zo af dat er geen speling meer op zit maart je stuur wel vanzelf omvalt als je het stuur een beetje schuin zet.
Daarna draai je eerst de klemmen los van de kroonplaat die de poten vast klemmen.
Dan draai je de moer boven de kroonplaat (erg)vast.
Voor het moment even kijken wat er opgegeven word.
Dan nogmaals controleren en dan de klemmen van de poten vastzetten.
 
Nadeel is alleen vaak dat als je je hem piekfijn af wil stellen, je vaak het volgende ziet:

stellen, onderste moer vast, dan de bovenste moer vast, waardoor de onderste moer weer ietsie te te strak staat.

Onderste moer iets losser, bovenste moer vast, onderste moer tóch nog iets te los.. etc.. :P
 
Balhoofd stellen peperduur?
Bij vaste klanten doe ik dat als service.

Ik vind zelf het fijnste om met twee sleutels te werken. Dat voorkomt meedraaien wanneer de borgmoer wordt aangezet.
 
De motor staat nu ongeveer 5km van mijn garage (lees: monteur) af. Wat raden jullie aan om nu te doen?

Zal ik zelf gaan klooien of laat zal ik hem zo vast mogelijk rijden en dan rustig aan naar de garage rollen?
 
Ligt eraan wat je 'zo vast mogelijk' wil stellen.

Edit: Het voorwiel moet voor het onderstaande los van de grond staan zonder dat de stuurbeweging wordt gehinderd, dus iets van een krik onder de motor zetten. Ook is het handig als je de bovenste vonkbrug/kroonplaat loshaalt en aan de kant legt. Daar hoef je niet je contactslotbedrading of andere dingen voor los te halen, gewoon de klembouten van de vorkpoten los, de middelste moer los, een eventueel remvloeistofreservoir wat aan de kroonplaat vast zit los en aan de kant leggen, en vervolgens kan je met wat moeite de kroonplaat van de vorkpoten aftrekken en voorzichtig aan de kant leggen. Gebruik eventueel wat doekjes oid om beschadiging van de teller en/of kroonplaat te voorkomen.

Nu haal je een eventueel borgplaatje los en haal je de bovenste kartelring (borgmeor) eraf. Tussen de twee kartelringen kan ook nog een ring liggen.

De onderste kartelring is de stelring. Die draai je handvast en vervolgens steeds een heel klein beetje strakker tot je een heel klein beetje frictie in het stuur voelt. Stuur moet uit zichzelf met een onbelast (dus van de grond af) voorwiel naar links of naar rechts kunnen vallen, en niet halverwege stilvallen (zie v.d.v.'s post). Vervolgens draai je de bovenste kartelring (borging vast) en check je het stuurgedrag weer. Als dat te strak is geworden (wat 9 van de 10 keer het geval is), kijk je of je met een drevel en een hamertje zonder de moer te beschadigen de onderste moer weer een stukje terug kan tikken. Gaat dit niet, dan borgmoer los en met de hand verdraaien.

Als je dat achter de rug is zet je de kroonplaat weer vast, éérst de moer in het midden, op moment, daarna de klembouten van de vork.

En ook niet overbodig, check zodra je de lagers hebt afgesteld of er geen rechtuitstand/dood punt in de lagers zit. Stuur tegen de aanslag naar links, en hééél langzaam naar rechts draaien. Daarbij is een teken van versleten lagers dat zodra het stuur ter hoogte van de rechtuitpositie is, deze even blijft hangen. Dan is het tijd om de lagers te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ligt eraan wat je 'zo vast mogelijk' wil stellen.

De onderste kartelring is de stelring. Die draai je handvast en vervolgens steeds een heel klein beetje strakker tot je een heel klein beetje frictie in het stuur voelt. Stuur moet uit zichzelf met een onbelast (dus van de grond af) voorwiel naar links of naar rechts kunnen vallen, en niet halverwege stilvallen (zie v.d.v.'s post). Vervolgens draai je de bovenste kartelring (borging vast) en check je het stuurgedrag weer. Als dat te strak is geworden (wat 9 van de 10 keer het geval is), kijk je of je met een drevel zonder de moer te beschadigen de onderste moer weer een stukje terug kan tikken. Gaat dit niet, dan borgmoer los en met de hand verdraaien.

Als je dat achter de rug is zet je de kroonplaat weer vast, éérst de moer in het midden, op moment, daarna de klembouten van de vork.

En ook niet overbodig, check zodra je de lagers hebt afgesteld of er geen rechtuitstand/dood punt in de lagers zit. Stuur tegen de aanslag naar links, en hééél langzaam naar rechts draaien. Daarbij is een teken van versleten lagers dat zodra het stuur ter hoogte van de rechtuitpositie is, deze even blijft hangen. Dan is het tijd om de lagers te vervangen.

:Y Inderdaad, thats the way. Stelt allemaal niet zoveel voor.
 
Laatst bewerkt:
Ligt eraan wat je 'zo vast mogelijk' wil stellen.

Edit: Het voorwiel moet voor het onderstaande los van de grond staan zonder dat de stuurbeweging wordt gehinderd, dus iets van een krik onder de motor zetten. Ook is het handig als je de bovenste vonkbrug/kroonplaat loshaalt en aan de kant legt. Daar hoef je niet je contactslotbedrading of andere dingen voor los te halen, gewoon de klembouten van de vorkpoten los, de middelste moer los, een eventueel remvloeistofreservoir wat aan de kroonplaat vast zit los en aan de kant leggen, en vervolgens kan je met wat moeite de kroonplaat van de vorkpoten aftrekken en voorzichtig aan de kant leggen. Gebruik eventueel wat doekjes oid om beschadiging van de teller en/of kroonplaat te voorkomen.

Nu haal je een eventueel borgplaatje los en haal je de bovenste kartelring (borgmeor) eraf. Tussen de twee kartelringen kan ook nog een ring liggen.

De onderste kartelring is de stelring. Die draai je handvast en vervolgens steeds een heel klein beetje strakker tot je een heel klein beetje frictie in het stuur voelt. Stuur moet uit zichzelf met een onbelast (dus van de grond af) voorwiel naar links of naar rechts kunnen vallen, en niet halverwege stilvallen (zie v.d.v.'s post). Vervolgens draai je de bovenste kartelring (borging vast) en check je het stuurgedrag weer. Als dat te strak is geworden (wat 9 van de 10 keer het geval is), kijk je of je met een drevel en een hamertje zonder de moer te beschadigen de onderste moer weer een stukje terug kan tikken. Gaat dit niet, dan borgmoer los en met de hand verdraaien.

Als je dat achter de rug is zet je de kroonplaat weer vast, éérst de moer in het midden, op moment, daarna de klembouten van de vork.

En ook niet overbodig, check zodra je de lagers hebt afgesteld of er geen rechtuitstand/dood punt in de lagers zit. Stuur tegen de aanslag naar links, en hééél langzaam naar rechts draaien. Daarbij is een teken van versleten lagers dat zodra het stuur ter hoogte van de rechtuitpositie is, deze even blijft hangen. Dan is het tijd om de lagers te vervangen.
Nette how-to :)
 
Bij mijn Vfr750 rc36 precies op deze manier gedaan van het weekend. Alleen nu na 200km merk ik alweer dat de boel te los staat.....dat is normaal met conische lagers dat je moet nastellen?

Vond het stellen nog het rotste werk van alles, vooral omdat ik beide moeren met hamer en drevel moest doen vanwege uitgeleend gereedschap. Handig.......
 
Bij mijn Vfr750 rc36 precies op deze manier gedaan van het weekend. Alleen nu na 200km merk ik alweer dat de boel te los staat.....dat is normaal met conische lagers dat je moet nastellen?

Vond het stellen nog het rotste werk van alles, vooral omdat ik beide moeren met hamer en drevel moest doen vanwege uitgeleend gereedschap. Handig.......

Ik heb de conische lagers destijds door de dealer laten plaatsen en heb daarna zelf nog 3x bijgesteld. Daarna nog wat speling en toen terug naar de dealer. Bleek dat het lager niet volledig was ingeperst. Daarna alles ok.
 
Het enige lager dat je moet persen die zit op je T stuk....maar daar kan weinig aan fout gaan,de schalen heb ik er ingetikt. [met oude ringen]
 
Laatst bewerkt:
Het enige lager dat je moet persen die zit om je T stuk....maar daar kan winig aan fout gaan,

t stuk ondersteunen ring over aslager over as grote pijp met onderop oud lager...rammen maar top dat je tik tik tak tak tak tak voelt dan zit ut goe .

Je vergeet de buitenschalen. Die zitten in het frame en moeten met een stempel op hun plek worden geperst.
 
Na ook even de garage gebeld te hebben (maar uiteraard ook na jullie informatie) ga ik vanavond zelf de boel even aandraaien.

Ik kan in principe bij gewoon bij de moer en borgmoer die onder mijn kroonplaat zit en ze draaien beiden gezellig mee... kan ik deze dan niet gewoon zonder de kroonplaat eraf te halen aandraaien?

Dus in de volgende volgorde:

- Kroonplaat bij de poten losser draaien.
- Die bovenste moer op de kroonplaat loshalen en dan kan ik er van boven bij.
- Dan de moer en borgmoer vastdraaien, ik heb geen momentsleutel dus ik doe dit iets meer dan handvast. ook heb ik geen haaksleutel liggen dus ik zal hem wat aantikken met een klein hamertje ofzo...
- Dan de kroonplaat laten zakken tot tegen de moer/borgmoer en de boel weer vastdraaien.

Zeg ik dit zo goed?

Wat betreft het laatste punt (kroonplaat laten zakken), is het de bedoeling dat de kroonplaat naar beneden komt en tegen de moer/borgmoer aan komt te liggen? Op dit moment is de overloop van kroonplaat naar voorpoot helemaal mooi vlak, als ik hem iets laat zakken komen de poten aan de bovenkant van de kroonplaat een beetje omhoog. Ik vraag me af of dit de bedoeling is... ik zal dan ook de beide clipons wat moeten laten zakken...
 
Ja dat is gewoon de doorsteek van de vork, zou ik nu nog even niet aan gaan stellen, eerst de lagers in orde. Het kan prima zo zijn dat de vorkpoten niet gelijk liggen met de bovenkant van de kroonplaat. Kroonplaat komt tegen de bovenste kartelring aan te liggen bij het aantrekken van de grote moer.
 
Woop woop!!! *O*

Ik ben gaan klooien, dus kroonplaat los (tevens de clipons even los om te schuiven), vervolgens de boel aandraaien. Hierna de kroonplaat weer vast en alles weer vast gezet.

De kroonplaat ligt nu dus een stukje lager, dus in het verleden heb ik denk ik (veel) ruimte onder de kroonplaat overgelaten... vindt je het gek dat er speling in komt |(

Net even gereden en een paar keer vol geremd... hij doet het weer als de beste!!!

Thx voor alle info!
 
Terug
Bovenaan Onderaan