En dan sta je stil.....

DrDeJe

Rookie
21 feb 2008
6
0
Heerhugowaard
Hoi een ieder.

Ja, zo begin ik mijn topic. En toen stond ik idd stil met mijn Yamaha YZF R1 van '00.
's morgens op weg naar 020. Bij het oprijden van de A8 viel m'n motor opeens uit. Gelukkig stond ik nog op de invoegstrook en kon vrij eenvoudig terug komen op het tankstation.

Resultaat: De motor is te starten. Maar alleen met de koppeling ingeknepen.
De rest weet ik niet heel zeker meer (omdat m'n motor op dit moment bij een garage staat).
Ik dacht namelijk dat de motor in z'n 1 (,et koppeling ingeknepen) ook niet meer wilde " lopen".
En nee, de standaard stond niet uit. Die was netjes ingeklapt.

Iets meer voorgeschiedenis. (En misschien meteen een vraag om goed advies).
Mijn blok lekt sinds eind vorige zomer). De mensen van de garage in Zwaag vertelde mij dat er een verticale deling in mijn blok zit (waar een of andere kit tussen zit) en deze kit is op een plek aan het vergaan. Reparatie kosten: Eerst geschat op 1200 euro. Later, toen ik zei dat ik mijn motor wilde verkopen werd het meteen 1500 euro reparatie. Blok uitbouwen, repareren, blok inbouwen.

Ik vertel dit laatste omdat ik zelf niet het idee heb dat dit iets te maken heeft met het eerder beschreven probleem. Ik denk namelijk dat het eerste probleem iets elektronisch is. (Ik hoop iets van een defecte sidebar schakelaar oid.

Het tweede probleem werd mij verteld dat het ipc geen kwaad kon om door te rijden met dit probleem zolang je de olie maar in de gaten houd. (En geloof me, het is echt niet dat hij opeens liters olie verbruikt). Alleen als ik ergens kom dat ruik je wel degelijk dat er aan de buitenkant van het blok olie verbrand op het blok.

Laatste inf: In eerste instantie (dit gaat over het 2e probleem waar ik dus in Zwaag naar heb laten kijken) dacht men aan een pakking oid. Deze is tot 2x vervangen en pas toen kwam men erachter dat dit helemaal het probleem niet is.

Heeft iemand een idee over wat probleem 1 zou kunnen zijn? Dus het uitvallen van de motor?
En heeft iemand raad/advies over wat te doen met probleem 2? Ik lees veel over het lokaliseren waar de olie uit het blok komt en dit repareren met speciale kit (Louis.de) Zou je zo weer een jaar of 4 mee moeten kunnen knallen.

Probleem is namelijk dat ik op dit moment (sinds kort gescheiden en toch deels de zorg voor 2 meiden van 9) geen 1500 euro kan ophoesten en ik wil zoó graag weer rijden. Het is (zoals een ieder weet) die uitlaatklep die ik nog steeds zo hard nodig heb.

Ik hoop op jullie hulp/advies/raad.

Please help???

Thanks. m.v.g.
 
Dat de het standaard ingeklapt was wil niet betekenen dat daar het probleem niet kan zitten... Mogelijk is de jiffy schakelaar het probleem. Anders zou ik het niet weten met de info die je geeft.

Vwb de lekkage, foto's zouden het geheel veel duidelijker maken!
 
Laatst bewerkt:
Zou inderdaad de jiffy schakelaar verdenken. Die willen na zo veel jaren wel eens sneuvelen, ze zitten bovendien op een vochtgevoelige plek. Als de motor in de vrijstand met ingetrokken koppeling wel start maar niet in de 1, dan zou ik het daar maar eens zoeken.

Het lekkage probleem met "verticale" delng e.d is een beetje te vaag om hier iets zinnigs over te vertellen
 
ik zou gewoon goed op zoek gaan naar een hobbyist of iemand hier op het forum die je kan helpen. Die 1500 euro die je noemt is denk ik 95% kosten aan arbeidsloon. Als je iemand kan vinden die het leuk vindt en je voor weinig geld wil helpen (iemand in je vriendenkring die handig is?) zal je veel minder duur uit zijn.

Probleem 1 lijkt me in eerste instantie ook een sensor probleem, hoogstwaarschijnlijk de jiffy. Kijk of je die sensor kunt vinden en meet hem een keertje door, nadat je de boel goed schoon en droog hebt gemaakt.
 
sommige motors hebben ook een schakelaartje in de koppeling zitten
( zelfde idee als de jiffy schakelaar )

die kan het ook zijn, geeft dezelfde resultaten. ( geen idee of jou motor dat hebt, maar je zou een zachte -click- moeten horen als je aan je hendel trekt )

1 van de 2 dus.. of allebij, dan zal die vast wel weer -broem!- doen
 
sommige motors hebben ook een schakelaartje in de koppeling zitten
( zelfde idee als de jiffy schakelaar )

die kan het ook zijn, geeft dezelfde resultaten. ( geen idee of jou motor dat hebt, maar je zou een zachte -click- moeten horen als je aan je hendel trekt )

1 van de 2 dus.. of allebij, dan zal die vast wel weer -broem!- doen


dat klopt wel maar dat geeft niet dit probleem.

de koppelingshendel schakelaar [indien aanwezig] is ervoor om de motor in neutraal met ingeknepen hendel te kunnen starten, voor de veiligheid. eenmaal motor gestart en lopend heeft deze geen invloed meer op het ontstekingscircuit.



ik zou ook zeggen yiffieschakelaar, deze zorgt ervoor met ingeklapte yiffie dat met rijdende motor die in de versnelling staat er gereden kan worden,

hapert deze connectie/schakelaar dan "denkt" het ontstekingssysteem dat de motor in de versnelling op de yiffie gezet wordt en schakelt de voeding naar CDI/bobines uit.

omgekeerd werkt dit ook als de motor gestart wordt [met ingetrokken koppelingshendel] daarna lossen, motor loopt en ZONDER de yiffie in te trekken wordt er geprobeerd weg te rijden/in de versnelling zetten.

de motor zal dan uitslaan. ;)
 
Laatst bewerkt:
Thanks allen voor jullie antwoorden. We gaan als eerste nu die schakelaar onderzoeken (eventueel even doorverbinden en/of doormeten) Dan zou dan misschien eenvoudig op te lossen zijn.
Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes.
 
knap vervelend natuurlijk, dit soort dingen.
als je zelf (of een bekende/vriend) niet genoeg verstand hebt van een blok om hem te splitsen en het lek te repareren zal het toch naar de dealer toe moeten denk ik.
als je toch een beetje handig bent en/of je kent nog iemand die dit ook is kun je wel zelf ervoor kiezen om het blok uit te bouwen
dit is geen rocket sience maar kost natuurlijk wel veel tijd die je bij een dealer zal moeten betalen.

even een belletje naar de dealer over wat het gaat kosten als je het blok uitgebouwd of zelfs deels gedemonteerd (kop eraf bijvoorbeeld of alle deksels aan de zijkant eraf) daar brengt zodat ze het kunnen oplossen

op deze manier word het (als het goed is) door een professional gefixed maar kost het geen 1500 pleuro en je bent weer een paar dagen met je hobby bezig. tenminste, als je een beetje sleutelen leuk vind :)
 
Nou, zojuist belletje gehad van de graag. Bleek dat de stekker (welke aan de jiffy zit) behoorlijk slecht was. (Lees, corrosie etc). Deze is schoongemaakt en er is alweer op mijn R1 gereden. Maandag haal ik hem op (nu wordt eerst de accu nog even goed opgeladen). Na volgende week een week vakantie. Dan gaan lekker de kappen eraf, schoonmaken en opzoek naar het lek in het blok. Kijken wat we kunnen doen. (Heb bij Louis Dirko HT gekocht. Hoop dat ik daarmee voorlopig - op een redelijk goedkope manier - het lek kan dichten zodat ik weer even voort kan. Wanneer we meer geld hebben kunnen we het dan een keer op de "juiste" manier laten repareren.
 
Vraag A, dat klinkt als een rotte jiffy schakelaar.
Maar vraag B, de olielekkage lijkt me onzin. Ik ken de FZ serie niet goed, maar dwarse viercilinders hebben altijd een horizontaal gedeeld carter. Daar kan dus geen naad lekken. Dan kan hoogstens een oliefilter, of een aftapplug lekken.
Even iemand anders naar laten kijken, grote kans dat het een reparatie van een tientje is.
 
Hoi een ieder.

Ja, zo begin ik mijn topic. En toen stond ik idd stil met mijn Yamaha YZF R1 van '00.
's morgens op weg naar 020. Bij het oprijden van de A8 viel m'n motor opeens uit. Gelukkig stond ik nog op de invoegstrook en kon vrij eenvoudig terug komen op het tankstation.

Resultaat: De motor is te starten. Maar alleen met de koppeling ingeknepen.
De rest weet ik niet heel zeker meer (omdat m'n motor op dit moment bij een garage staat).
Ik dacht namelijk dat de motor in z'n 1 (,et koppeling ingeknepen) ook niet meer wilde " lopen".
En nee, de standaard stond niet uit. Die was netjes ingeklapt.

Iets meer voorgeschiedenis. (En misschien meteen een vraag om goed advies).
Mijn blok lekt sinds eind vorige zomer). De mensen van de garage in Zwaag vertelde mij dat er een verticale deling in mijn blok zit (waar een of andere kit tussen zit) en deze kit is op een plek aan het vergaan. Reparatie kosten: Eerst geschat op 1200 euro. Later, toen ik zei dat ik mijn motor wilde verkopen werd het meteen 1500 euro reparatie. Blok uitbouwen, repareren, blok inbouwen.

Ik vertel dit laatste omdat ik zelf niet het idee heb dat dit iets te maken heeft met het eerder beschreven probleem. Ik denk namelijk dat het eerste probleem iets elektronisch is. (Ik hoop iets van een defecte sidebar schakelaar oid.

Het tweede probleem werd mij verteld dat het ipc geen kwaad kon om door te rijden met dit probleem zolang je de olie maar in de gaten houd. (En geloof me, het is echt niet dat hij opeens liters olie verbruikt). Alleen als ik ergens kom dat ruik je wel degelijk dat er aan de buitenkant van het blok olie verbrand op het blok.

Laatste inf: In eerste instantie (dit gaat over het 2e probleem waar ik dus in Zwaag naar heb laten kijken) dacht men aan een pakking oid. Deze is tot 2x vervangen en pas toen kwam men erachter dat dit helemaal het probleem niet is.

Heeft iemand een idee over wat probleem 1 zou kunnen zijn? Dus het uitvallen van de motor?
En heeft iemand raad/advies over wat te doen met probleem 2? Ik lees veel over het lokaliseren waar de olie uit het blok komt en dit repareren met speciale kit (Louis.de) Zou je zo weer een jaar of 4 mee moeten kunnen knallen.

Probleem is namelijk dat ik op dit moment (sinds kort gescheiden en toch deels de zorg voor 2 meiden van 9) geen 1500 euro kan ophoesten en ik wil zoó graag weer rijden. Het is (zoals een ieder weet) die uitlaatklep die ik nog steeds zo hard nodig heb.

Ik hoop op jullie hulp/advies/raad.

Please help???

Thanks. m.v.g.

Die dealer in Zwaag :N Ik denk de jiffy schakelaar.
 
UPDATE:

Motor heeft én een poetsbeurt gehad, én een onderzoek naar de mogelijke lekkage:
Wat ik tegenkwam (achter de kap van het tandwiel bij mijn motorblok) was een bout welke onder de olie zat en niet eens hand-vast was aangedraaid. Heel erg vreemd. Het gaat hierbij niet om de bout welke je gebruikt om de olie te vervangen). Deze bout (zo goed en zo kwaad als het ging - niet veel ruimte) aangedraaid en gisteren tot 2 ritjes toe, geen olie. (Kan nog komen maar zo op het eerste gezicht gaat het erg goed).
Zou dit dan het probleem geweest zijn? Zou wel heel slordig geweest zijn van de mensen uit Zwaag. Tot 2x toe mijn pakking vervangen en dan komen met een verhaal dat mijn blok onder mijn motor vandaan moet en daar 1500 euro voor willen vragen! :-( Beetje teleurgesteld. Vertrouwen: 0%

bout.png

r1.png
 
UPDATE:

Motor heeft én een poetsbeurt gehad, én een onderzoek naar de mogelijke lekkage:
Wat ik tegenkwam (achter de kap van het tandwiel bij mijn motorblok) was een bout welke onder de olie zat en niet eens hand-vast was aangedraaid. Heel erg vreemd. Het gaat hierbij niet om de bout welke je gebruikt om de olie te vervangen). Deze bout (zo goed en zo kwaad als het ging - niet veel ruimte) aangedraaid en gisteren tot 2 ritjes toe, geen olie. (Kan nog komen maar zo op het eerste gezicht gaat het erg goed).
Zou dit dan het probleem geweest zijn? Zou wel heel slordig geweest zijn van de mensen uit Zwaag. Tot 2x toe mijn pakking vervangen en dan komen met een verhaal dat mijn blok onder mijn motor vandaan moet en daar 1500 euro voor willen vragen! :-( Beetje teleurgesteld. Vertrouwen: 0%

heeft de motorzaak dit boutje los gehad met het erop zetten van de nieuwe pakking?

mooi dat je het hebt gevonden, hoe heb je het nu vast gezet en hoe vast zit het?
 
Fijn dat het nu opgelost is!kan me voorstellen dat je in jou situatie niet op grote prijzige reparaties zit te wachten, en zeker niet als blijkt dat die niet nodig zijn...



uit nieuwschierigheid een algemene vraag, iemand enig idee waar dat boutje wel voor is, als het niet de carterplug is?
 
@Monkey: Nee, ze hebben dit niet losgehad. Want dat is namelijk nodig om de carterpan los te halen. Ik kon hier helaas niet bij met een momentsleutel. Dus ik heb het op armkracht vast moeten zetten. (Ik heb gekeken in mijn werkplaatshandboek maar kom er in de technische tekening niet geheel achter welke bout het is. (Als het diegene is welke ik denk dan zou hij 45 NM moeten hebben - net als de bout om de olie te verversen).

P.S. Ter info: Gisteren de hele middag gereden, vanmorgen wederom meerdere ritjes gemaakt. Nog altijd geen olie! :-) Ik begin het langzaam te geloven! :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan