Hulp gevraagd: APE Naks afstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denko

MF veteraan
20 aug 2009
1.006
199
Ter Aar
Ik zal de situatie even uitleggen (voor de conclusie/vraag skip naar onder);

Ik heb een Honda CBR600f '99, die heb ik gekocht met zo'n 25K km's erop, vervolgens heb ik 4x achter elkaar redelijk snel een nieuwe NAKS kunnen plaatsen omdat de vorige kapot gingen (2x dokken, 2x garantie). Op een gegeven moment is mij geadviseerd dat ik maar een handmatige moest nemen, zo gezegd zo gedaan, er zit al een km of 15K een nieuwe APE naks op en dat gaat super!

Nu moet die afgesteld worden aangezien die weer aardig ratelt, de motor staat ondertussen op zo'n 90K en de ketting en geleiders worden zeer binnenkort toch vervangen.

Maar nu zoek ik iemand die dus ervaring heeft met zo'n ape spanner, en die samen met mij dat ding wil afstellen, want dan kan ik ook gelijk zien en voelen hoe het moet. Dit hoeft absoluut niet gratis, en ik wil er best een stukje voor rijden. (zeg maar 50KM van Leiden)
Maar als over 10K de geleider en ketting wordt gedaan leer ik er nog niks van zeg maar.

Reageren of PM/Email etc etc is allemaal top. Alvast bedankt
 
Ik laat mijn motor stationair draaien, dan doe ik een dop op de bout van de NAKS zodat je een iets betere grip hebt, en dan draai ik voorzichtig de ketting wat strakker, ik schat zo'n 6 a 7 Nm, en dan borg ik de bout.

Dit werkt goed, maar geen idee of het zo hoort...
 
Met een koude motor stel je hem zo af dat je hem net niet meer hoort rammelen en dan draai je hem terug totdat je hem net weer hoort en dan zet je hem vast.
Bij het warm worden komt de ketting net iets strakker staan waardoor de rammel net weg is bij een warme motor.
 
Begrijp me goed, ik snap de theorie erachter, maar ik wil gewoon dat iemand het kan voordoen, of even ter plekke mijn werk kan beoordelen met een simpele "ja, dat is strak zat" of "Nee, dat is te strak".

Ik ben redelijk technisch (vind ik dan he) maar dit soort dingen wil ik wel 1x gezien hebben, en overigens heb ik helaas ook niet echt een sleutelplek.

(zoals ik al zei, hoeft echt niet gratis)
 
Begrijp me goed, ik snap de theorie erachter, maar ik wil gewoon dat iemand het kan voordoen, of even ter plekke mijn werk kan beoordelen met een simpele "ja, dat is strak zat" of "Nee, dat is te strak".

Ik ben redelijk technisch (vind ik dan he) maar dit soort dingen wil ik wel 1x gezien hebben, en overigens heb ik helaas ook niet echt een sleutelplek.

(zoals ik al zei, hoeft echt niet gratis)

En hoe weet je of degene die het je voor doet wel weet wat hij doet?
 
Begrijp me goed, ik snap de theorie erachter, maar ik wil gewoon dat iemand het kan voordoen, of even ter plekke mijn werk kan beoordelen met een simpele "ja, dat is strak zat" of "Nee, dat is te strak".

Ik ben redelijk technisch (vind ik dan he) maar dit soort dingen wil ik wel 1x gezien hebben, en overigens heb ik helaas ook niet echt een sleutelplek.

(zoals ik al zei, hoeft echt niet gratis)

En hoe weet je of degene die het je voor doet wel weet wat hij doet?
 
Heeft VDV het niet duidelijk genoeg neer gezet?

Zoals hij (en ikzelf) al zei, ik ken de theorie erachter, ik zou het eens gezien willen hebben voordat ik het zelf kan, want ik heb hem zelf ook niet gemonteerd heb, zo raar is dat toch niet? Ik ben geen monteur, en heb ook niet het "gevoel" of het "oor" voor dit soort dingen, tevens ook niet echt een sleutelruimte, en als slagroom op de taart, ben ik best bereid ervoor te betalen.

En hoe weet je of degene die het je voor doet wel weet wat hij doet?

Ik neem aan dat iemand die zegt dat hij het eerder heeft gedaan, het ook eerder gedaan heeft.
 
zou hem wegbrengen en dan erbij kijken hoe de monteur van de motorzaak het doet.
als iemand hier iets verkeerd doet en je NAK breekt en alles in elkaar loopt, hoe zit het dan met garantie oid...
meekijken in de motorzaak kan ook he ;)
 
Zoals hij (en ikzelf) al zei, ik ken de theorie erachter, ik zou het eens gezien willen hebben voordat ik het zelf kan, want ik heb hem zelf ook niet gemonteerd heb, zo raar is dat toch niet? Ik ben geen monteur, en heb ook niet het "gevoel" of het "oor" voor dit soort dingen, tevens ook niet echt een sleutelruimte, en als slagroom op de taart, ben ik best bereid ervoor te betalen.Ik neem aan dat iemand die zegt dat hij het eerder heeft gedaan, het ook eerder gedaan heeft.

Spannend...
En mocht diegene het inderdaad al een keer gedaan hebben, hoe weet je dan of hij het überhaupt goed heeft gedaan?
 
Spannend...
En mocht diegene het inderdaad al een keer gedaan hebben, hoe weet je dan of hij het überhaupt goed heeft gedaan?
Meestal te controleren met de vraag"he, draait dat ding nog?". Tevens kan je die lijn ook doortrekken naar dealers, hoe weet je dat zij weten wat ze doen.

Maar even serieus, ik ben niet in de staat om ander mans werk op die manier te beoordelen, als ik iemand vraag om zoiets te doen, neem ik aan dat hij het kan. En ook gewoon goed kan. Vandaar de vraag in de eerste post ;)
 
Denk dat niemand zijn vingers wil branden aan jouw (of iemand anders) motor,
vooral de gemiddelde hobbyist niet. (zoals ik bijv :P )

op mijn zed heb ik ook een ape naks zitten en vervolgens afgesteld volgens instructies van ape.

INSTRUCTIONS

To set the tensioner adjustment, rotate the engine forward while screwing the tensioner bolt in. When you feel the engine tensioner parts (guide, rollers, etc.) make contact with the moving cam chain, back the tensioner bolt out 1/4 turn and tighten the jam nut.

DO NOT over-tighten the cam chain, as cam chain giude damage could occur. Be sure jam nut is tight against the tensioner body when complete.

daarbij moet ik wel vertellen dat de zed nog niet veel km's gemaakt heeft aangezien hij verre van klaar is.
motor heeft wel gelopen.

op youtupe zijn diverse filmpjes "how to adjust a APE camchain tensioner"
 
Laatst bewerkt:
Meestal te controleren met de vraag"he, draait dat ding nog?". Tevens kan je die lijn ook doortrekken naar dealers, hoe weet je dat zij weten wat ze doen.

Maar even serieus, ik ben niet in de staat om ander mans werk op die manier te beoordelen, als ik iemand vraag om zoiets te doen, neem ik aan dat hij het kan. En ook gewoon goed kan. Vandaar de vraag in de eerste post ;)

Bij een dealer lopen goed opgeleide monteurs, terwijl iedere mongool bij jou kan aankloppen en zeggen dat hij die ketting wel ff voor je spant. Vervolgens geloof jij hem op zijn betrouwbare blauwe ogen en laat hij fijn je blok in de soep draaien.

Ik probeer je alleen de risico's in te laten zien, maar als jij die wil onderschatten, be my guest...
 
Bij een dealer lopen goed opgeleide monteurs, terwijl iedere mongool bij jou kan aankloppen en zeggen dat hij die ketting wel ff voor je spant. Vervolgens geloof jij hem op zijn betrouwbare blauwe ogen en laat hij fijn je blok in de soep draaien.

Ik probeer je alleen de risico's in te laten zien, maar als jij die wil onderschatten, be my guest...

Dat hoop je maar, en daar hangt de kwaliteit die de monteur levert ook maar helemaal af van de mentaliteit van de monteur.
Voor een monteur is het ook maar motor nummer zo veel...
 
Dat hoop je maar, en daar hangt de kwaliteit die de monteur levert ook maar helemaal af van de mentaliteit van de monteur.
Voor een monteur is het ook maar motor nummer zo veel...

Ik ben bang dat dit topic helemaal van de rails is gegaan. Ik heb ondertussen iemand gevonden en het is geregeld. Ik zal een slotje aanvragen voordat het helemaal de verkeerde kant op gaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan