Koplampen functioneren niet, kabelbreuk?

23 apr 2013
8
0
Sittard
Hallo allemaal, ik heb op dit moment 2 problemen met mijn motor waarbij ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben in principe nog een leek, maar heb geen 2 linkerhanden. Voor het overzicht zal ik voor beide een topic aanmaken.

Onlangs kwam ik erachter dat mijn koplampen niet branden. Dit gebeurde nadat ik hem terug kreeg van een garage dus ik ging er vanuit dat daar iets kapot gegaan was. Die man had mijn alarm ertussenuit gehaald omdat dat ding niet goed functioneerde.
Ik hem terug gebracht en toen ik hem daarna ophaalde brandden de lampen. Dit terwijl hij er niks aan gedaan had. Ik reed vanuit de garage naar mijn werk, hartstikke blij. *O* Toen ik na het werk naar huis reed, brandde het licht ineens niet meer. Ik wist niet hoe ik het had. :?

Gisteren en vandaag heb ik vanalles losgehaald om de bekabeling na te lopen. Alle aansluitingen zijn in ieder geval OK. De lampjes zijn goed + de zekering is ook in orde.
Misschien is het nuttig om te vermelden dat de koplampen zijn doorgelust zodat ze beide branden bij dimlicht.

Mag ik aannemen dat er sprake is van kabelbreuk of zie ik iets over het hoofd?

bij voorbaat dank voor jullie hulp! :}
 
Hoe weet je zo zeker dat je lamp(en) en zekeringen goed zijn? Heb je dit gemeten of bekeken?

Hoe zijn de lampen "doorgelust"? zijn deze in serie geschakeld (eentje stuk dan doet de ander het ook niet) of parallel?

Kortom: meten = weten
 
Er is een andere stekker tussen gezet. Die stekker geeft de rechtlamp(vanaf zitpositie gezien) zijn normale aansluitingen + er komt een draad uit die naar de linker lamp gaat. Ik vermoed dat ze dus parallel zijn geschakeld omdat de rechter gewoon ingaand en uitgaand heeft net als links. De kabel tussen de lampen lijkt een aftakking te zijn van de ingaande kabel rechts.
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een lamp slecht was en je het er niet aan kon zien. Zelfde met zekeringen. Maar die mogelijkheid bestaat dus wel?
Ik had me inderdaad al bedacht dat het doorgemeten moet worden, maar ik weet niet op welke punten. Daarvoor ben ik op zoek naar hulp in mijn naaste omgeving... Kan het me als student niet veroorloven om hem voor elk klein probleem weg te brenge. :(
 
Lampen kunnen zeker defect zijn zonder dat je het ziet, hoeft ook maar een kleine breuk van het gloeidraad te zijn. De stekker op de lamp heeft maar 3 contacten, dus even de multimeter erop en je al veel meer info dan nu. Heb hier zelf een multimeter van 8euro van de bouwmarkt, die werkt goed genoeg voor dit soort dingen, hoeft dus geen dure fluke te zijn.

Heb je geen spanning op de contacten, dan even op de bedradingsschema kijken wat voor de lamp zit. Zal wel zo iets zijn als een relais of een schakelaar of/en een zekering. Draadbreuk kan natuurlijk ook, dan even weerstand over de draad meten.
 
Laatst bewerkt:
Hoe weet je zo zeker dat je lamp(en) en zekeringen goed zijn? Heb je dit gemeten of bekeken?

Hoe zijn de lampen "doorgelust"? zijn deze in serie geschakeld (eentje stuk dan doet de ander het ook niet) of parallel?

Kortom: meten = weten


dat kan niet, dan zou die halogeen/duplolamp maar 6 volt krijgen ipv 12volt. :)
 
Er is een andere stekker tussen gezet. Die stekker geeft de rechtlamp(vanaf zitpositie gezien) zijn normale aansluitingen + er komt een draad uit die naar de linker lamp gaat. Ik vermoed dat ze dus parallel zijn geschakeld omdat de rechter gewoon ingaand en uitgaand heeft net als links. De kabel tussen de lampen lijkt een aftakking te zijn van de ingaande kabel rechts.
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een lamp slecht was en je het er niet aan kon zien. Zelfde met zekeringen. Maar die mogelijkheid bestaat dus wel?
Ik had me inderdaad al bedacht dat het doorgemeten moet worden, maar ik weet niet op welke punten. Daarvoor ben ik op zoek naar hulp in mijn naaste omgeving... Kan het me als student niet veroorloven om hem voor elk klein probleem weg te brenge. :(



dat hoeft ook niet,

check eerst je lampjes, is de gloeidraad heel? dit kun je meten met een multimeter als je het niet met blote oog kan zien.

anders; zet je contact aan/licht aan en ga een beetje rommelen met die kabels, misschien gaan ze het in 1 keer doen.

bij sluiting zal de zekering eruit springen, in dat geval ligt ie ergens [te schuren] tegen massa.


blijft je zekering er netjes in dan heb je een kabelbreuk/slecht contact, waarschijnlijk ergens in de buurt van je stuur/connectors, of je fitting is gecorrodeerd/heel slecht contact door overgangsweerstand. ;)
 
Laatst bewerkt:
Maak je startknop eens een keer schoon of friemel hier eens aan. Grote kans dat het dan weer werkt. Bij de meeste modernere motoren wordt het licht onderbroken als je de startknop indrukt. Het komt best vaak voor dat deze schakeling hapert door vervuiling.
 
TS lijkt niet zo veel verstand te hebben van stroom en spanning.
Als er al geen multimeter voor handen is, wordt het wel erg lastig.
Het credo "meten is weten" geldt nog altijd.

Zoek er dan gelijk een bedradingschema bij en iemand die deze kan lezen.
Meestal begint het ergens achter het contactslot met een geschakelde plus en nog een aparte zekering per groep.
Daarna de lichtschakelaar rechts (vergeet ook dimlicht / grootlicht wisselschakelaar op de linkerkant niet)
Vervolgens kom je dan bij de lamp zelf uit waar als het goed is zowel dimlicht als grootlicht een +12V moet opleveren en ook nog een massa als 3e lamp aansluiting (tenminste als het H4 duplo lampen zijn)

Omdat de lampen zijn door gelust, heb je een dubbele stroombelasting op beide schakelaars, dus verwacht ik dat de lichtschakelaar rechts enigszins verbrand is.
 
Ik heb zelf gister een multimeter geleend. Een vriend zei me dat als de kabel door is, de weerstand in die kabel oneindig (of in ieder geval heel erg groot) is. Ik kan echter de andere kant van de kabel niet vinden. Vooraan bij de lamp is ie geel maar achter kom ik nergens een gele kabel tegen. Bij de zekering zit een rode kabel met een geel streepje dus het gaat mijn pet te boven. Nu maar wachten tot morgenvroeg een familielid komt die weet waar die meten moet...
 
Ik spreek even over mijn ervaringen met een andere Yamaha, de FZ 750 had in USA uitvoering ook een dubbele koplamp. De draadjes daarnaartoe waren best ielig, liet je beide lampen branden was er groot risico dat de bedrading overbelast raakte, meestal bij de schakelaar.

Oplossing was de verlichting aansturen via een relais zodat er maar een klein stroompje door de schakelaar ging. Zo te lezen is het bij jouw Thunderace wat meer rechttoe-rechtaan gedaan.
 
Ik heb zelf gister een multimeter geleend. Een vriend zei me dat als de kabel door is, de weerstand in die kabel oneindig (of in ieder geval heel erg groot) is. Ik kan echter de andere kant van de kabel niet vinden. Vooraan bij de lamp is ie geel maar achter kom ik nergens een gele kabel tegen. Bij de zekering zit een rode kabel met een geel streepje dus het gaat mijn pet te boven. Nu maar wachten tot morgenvroeg een familielid komt die weet waar die meten moet...


vanaf die zekering gaat die draad waarschijnlijk eerst naar de lichtschakelaar, daar krijgt ie een andere kleur teneinde een kabelboom te kunnen maken waar ieder draadje zoveel mogelijk z'n eigen kleur/functie heeft.


dus; zekering> schakelaar> lamp.


ik zou gaan meten vanaf die schakelaar naar de lamp toe. [op de gele draad] ;)
en vanaf de zekering naar de schakelaar, rood met gele bies.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf gister een multimeter geleend. Een vriend zei me dat als de kabel door is, de weerstand in die kabel oneindig (of in ieder geval heel erg groot) is. Ik kan echter de andere kant van de kabel niet vinden. Vooraan bij de lamp is ie geel maar achter kom ik nergens een gele kabel tegen. Bij de zekering zit een rode kabel met een geel streepje dus het gaat mijn pet te boven. Nu maar wachten tot morgenvroeg een familielid komt die weet waar die meten moet...

ohmse waarden meten, [zonder spanning!]

OL op een digitale multimeter betekent OPEN LOOP, met ohms meten krijg je dat in display te staan als je rode pen en zwarte pen elkaars signaal niet tegen komen in het spanningsloze circuit waar je aan het meten bent, loop= kring/cirkel


als ie een ohmse waarde aangeeft op je circuit moet die minimaal 0,2 ohm zijn [weerstand van je meetsnoeren] en mag maximaal over zo'n klein stukkie een paar ohm zijn.
als ie veel meer dan dat is duidt dat op overgangsweerstand/slecht contact of corrosie. ;)


je kan ook de diodestand/doorpiepstand gebruiken, .c))
deze gebruik je om een [lED]diode te testen op werking of massa door te meten bv.

met deze test geeft je meter ook ohmse waarden aan [beginnend bij 0] en gaat ie piepen als rood en zwart signaal elkaar tegenkomen.
zo dus.

wavetekopen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan