mv agusta b3 brutale 800 (topic?)

DafalganHooligan

MF veteraan
9 feb 2004
13.514
530
brugge belgië
Ik heb zondag een testrit gedaan met de brutale 800 en was aangenaam verrast door de motor maar erg weinig info over te vinden online zijn er al mensen die er ééntje hebben :)
Ik ben nog niet direct op zoek naar een andere motor maar men interesse in deze fiets is wel gewekt :P :W
 
Vond het wel meevallen is zeker niet perfect die ride by wire maar er is gwn goed een constante snelheid mee te rijden of goed door te rijden enigste wat ik wel voelde is dat bij kleine gaswisselingen de motor soms iets heftiger reageerde dan verwacht en bij oneffenheden in de weg lijkt hij ook ff te stotteren...
Wel erg "brutaal" karaktertje is denk ik onmogelijk om de 2e versnelling door te trekken zonder een wheely te doen }) 1x ging hij zelfs spontaan omhoog in 3e versnelling toen ik wat lomp op het gas ging na het schakelen van 2>3 :]
Op strak asfalt is de wegligging echt :} had direct veel vertrouwen erin alleen op slechtere wegen durft hij wat met zen kop te schudden remmen/verin voeld ook allemaal zeer goed aan :)
 
er heeft toch nog niemand gereageerd dat er één heeft...
Ik weet dat er mensen zijn die de 675 versie hebben op mf maar dan heb ik veel liever een 800 met meer power/betere vering voor het prijsverschil :)
 
Sinds wanneer is de brutale 800 leverbaar in NL? Volgens mij nog maar net, dus is het niet gek dat weinig MF-ers zo'n apparaat hebben aangeschaft.

Dipi Moto heeft ze nu in ieder geval staan!
 
Brutale is al ff leverbaar,heb de mijne sinds eind maart. Je bedoelt waarschijnlijk de F3 800. Die is er net.

Op de Brutale staat nu 4500km. Heb hem in de sport stand staan,want bij de normale stand vond ik de gas response wat laat reageren. Dat rukkige vind ik wel mee vallen (kom van een RC8,daar was het heftiger).
Loopt mooi, vanaf 7000rpm begint het echte feest.
Vering, staat standaard wat te zacht, motor deint hierdoor wat.
Verbruik gem. 1 op 15
 
Als dat ding een beetje beter in elkaar zat en een betere fabrieksondersteuning genoot, had ik durven 'vreemdgaan'. Ben wel te vinden voor een 800cc triple concept (al had ik liever een crossplane à la triumph of yamaha gezien). Geen overbodig veel vermogen, lage massa, bruikbaar koppel doorheen heel het toerengebied.

Maar zoals MV Agusta bezig is: de koper als ontwikkelingsrijder gebruiken en een gebrekkige ondersteuning (of vinden jullie meer dan 1 jaar liggen kloten met de injectiemapping, motoren voor een bagatel laten opsturen naar het fabriek normaal?). Laat maar zitten dan.

Daarnaast stoort de afwerking me en zijn onderhoudsintervallen van 6000km niet meer van deze tijd, die dan nog eens duurder zijn op de koop toe.
 
Laatst bewerkt:
Heeee, we hebben in ieder geval 1 ervaringsdeskundige! :]

Zijn er nog meer? Ik ben wel benieuwd! ik vind de motor ook interessant, maar dan graag zonder alle mogelijke ellende ;)
 
Intervallen zijn inderdaad klein... -O- Maar ook duurder? Wat moet er per beurt gedaan worden? Als het niet ingewikkeld is gewoon zelf doen! Maar ja, garantie heb je toch ook wel nodig bij deze fiets....dus toch maar eerste 2 jaar laten doen...
 
Laatst bewerkt:
Als dat ding een beetje beter in elkaar zat en een betere fabrieksondersteuning genoot, had ik durven 'vreemdgaan'. Ben wel te vinden voor een 800cc triple concept (al had ik liever een crossplane à la triumph of yamaha gezien). Geen overbodig veel vermogen, lage massa, bruikbaar koppel doorheen heel het toerengebied.

Maar zoals MV Agusta bezig is: de koper als ontwikkelingsrijder gebruiken en een gebrekkige ondersteuning (of vinden jullie meer dan 1 jaar liggen kloten met de injectiemapping, motoren voor een bagatel laten opsturen naar het fabriek normaal?). Laat maar zitten dan.

Daarnaast stoort de afwerking me en zijn onderhoudsintervallen van 6000km niet meer van deze tijd, die dan nog eens duurder zijn op de koop toe.

Mis je niet het vermogen van de RC8 t.o.v. de brutale 800? Hoe bevalt de brutale verder? Nog vreemde mankementen eraan gehad?
 
Euhm, je moet de jongen boven me hebben. Ik ben ondertussen aan mijn vijfde speed triple toe (en ondertussen nog een streetje).

Heb de wel kans gehad om met de 675 en 800 brutale te rijden. Tja. Die injectie is echt wel een werkpunt. Er zit duidelijk een vertraging in de gasaanname en van het gas ijlt die nog een seconde of wat na. Leuk voor een haarspeldbocht.
Verder is de voorvork duidelijk te zacht en de achterveer dan weer van het eikenhouten type. Ik neem aan dat daar een of andere twijfelachtige rijstijl bijhoort, aangezien wel meer Italiaanse motoren in dit bedje ziek zijn. De afwerking van de motor is matig te noemen.

Pluspunten zijn hun lichtvoetigheid, de actieve zithouding zo lekker op het stuur, en de pittige blokjes. Maar die vijlen bovengenoemde minpunten niet weg.
Die "karakter" noemen, is onzin. Mijn vader had een vroeger een buell. Die had bepaalde eigenschappen die nu eenmaal bij dat type motorblok en merk hoorden zoals de bokkigheid onderin het toerensegment, de trillingen, de gevoeligheid van de vering voor de geringste aanpassing owv de extreme stuurgeometrie, etc. dewelke je karakter kunt noemen. Wat MV Agusta neerzet is gewoon onwil of onkunde. Ze zijn nu zogezegd al meer dan een jaar aan die injectiemapping te werken B|
 
Ik heb vorige week een aantal dagen op een Brutale 675 gereden met een 35kW mapping, hierbij werkte het ride-by-wire systeem voor zover ik heb gemerkt erg goed. Geen vertraging, ook geen na-ijlen bij loslaten gas. Ik weet wel dat een vorige mapping van de 675 beroerd was en deze 35kW mapping is natuurlijk geen vol vermogen mapping. 800 heb ik nog geen ervaring mee...
 
Ik heb nu 2 weken een Brutale 800 en ik heb er eigenlijk al te veel gezeur mee gehad! Als ik af rem op de motor, dus terug schakel van 3 naar 2 en dan de koppeling laat opkomen, kan het maar zo zijn dat de motor afslaat!!! Ze hebben vandaag de mapping aangepast, dan zou het beter moeten zijn, is iig vandaag nog niet gebeurt.

Ook als ik van 2>3, 3>4, 4>5 of 5>6 schakel, kan het zijn dat de fiets spontaan in de neutrale stand komt.... Als ik dan uit reactie de koppeling bedien, en daarna weer op laat komen, schiet die in de versnelling waarna ik heb geschakeld... Lijkt me ook niet veel soeps, maar dealer geeft aan dat ik aan deze bak moet "wennen" en dat na 1000 km dit aanzienlijk beter en makkelijker moet zijn... In mijn beleving moet dit gewoon nooit kunnen gebeuren, maargoed dat is een andere discussie.

En als laatse: Mijn vering is als sinds dag 1 super slappe hap (voor vering) en wat ik ook instelde, er veranderde niets! Dus ook de dealer gevraagd hierna naar te kijken. Deze geeft aan dat er een expert bij moet komen kijken!

Al met al, de fiets rijdt, als deze rijdt, super, maar ik heb er een zeer slecht gevoel aan over gehouden, en ik hoop dat ze dit verder netjes oplossen... De lol is er wel vanaf eigenlijk!
 
Ik heb nu 2 weken een Brutale 800 en ik heb er eigenlijk al te veel gezeur mee gehad! Als ik af rem op de motor, dus terug schakel van 3 naar 2 en dan de koppeling laat opkomen, kan het maar zo zijn dat de motor afslaat!!! Ze hebben vandaag de mapping aangepast, dan zou het beter moeten zijn, is iig vandaag nog niet gebeurt.

Ook als ik van 2>3, 3>4, 4>5 of 5>6 schakel, kan het zijn dat de fiets spontaan in de neutrale stand komt.... Als ik dan uit reactie de koppeling bedien, en daarna weer op laat komen, schiet die in de versnelling waarna ik heb geschakeld... Lijkt me ook niet veel soeps, maar dealer geeft aan dat ik aan deze bak moet "wennen" en dat na 1000 km dit aanzienlijk beter en makkelijker moet zijn... In mijn beleving moet dit gewoon nooit kunnen gebeuren, maargoed dat is een andere discussie.

En als laatse: Mijn vering is als sinds dag 1 super slappe hap (voor vering) en wat ik ook instelde, er veranderde niets! Dus ook de dealer gevraagd hierna naar te kijken. Deze geeft aan dat er een expert bij moet komen kijken!

Al met al, de fiets rijdt, als deze rijdt, super, maar ik heb er een zeer slecht gevoel aan
over gehouden, en ik hoop dat ze dit verder netjes oplossen... De lol is er wel vanaf eigenlijk!

Pfff erg vervelend als je iets nieuws koopt en je hebt er zoveel ellende mee. Kan je ons op de hoogte houden over de vorderingen met de motor? Ik vind het namelijk ook een erg gave fiets, alleen jammer dat er zoveel (terechte) negatieve reacties op zijn.
 
Pfff erg vervelend als je iets nieuws koopt en je hebt er zoveel ellende mee. Kan je ons op de hoogte houden over de vorderingen met de motor? Ik vind het namelijk ook een erg gave fiets, alleen jammer dat er zoveel (terechte) negatieve reacties op zijn.


Dat is zeker heel erg vervelend. De update nu is dat er een nieuwe voorvork wordt geimporteerd uit Italie! Ik ga mijn fiets er volgende week neerzetten (dealer) en dan ga ik lekker 3 weken op vakantie, en dan hoop ik toch wel dat ze binnen die 3 weken, een heleboel, al dan niet alles, kunnen oplossen!
 
Ik heb nu 2 weken een Brutale 800 en ik heb er eigenlijk al te veel gezeur mee gehad! Als ik af rem op de motor, dus terug schakel van 3 naar 2 en dan de koppeling laat opkomen, kan het maar zo zijn dat de motor afslaat!!! Ze hebben vandaag de mapping aangepast, dan zou het beter moeten zijn, is iig vandaag nog niet gebeurt.

Ook als ik van 2>3, 3>4, 4>5 of 5>6 schakel, kan het zijn dat de fiets spontaan in de neutrale stand komt.... Als ik dan uit reactie de koppeling bedien, en daarna weer op laat komen, schiet die in de versnelling waarna ik heb geschakeld... Lijkt me ook niet veel soeps, maar dealer geeft aan dat ik aan deze bak moet "wennen" en dat na 1000 km dit aanzienlijk beter en makkelijker moet zijn... In mijn beleving moet dit gewoon nooit kunnen gebeuren, maargoed dat is een andere discussie.

En als laatse: Mijn vering is als sinds dag 1 super slappe hap (voor vering) en wat ik ook instelde, er veranderde niets! Dus ook de dealer gevraagd hierna naar te kijken. Deze geeft aan dat er een expert bij moet komen kijken!

Al met al, de fiets rijdt, als deze rijdt, super, maar ik heb er een zeer slecht gevoel aan over gehouden, en ik hoop dat ze dit verder netjes oplossen... De lol is er wel vanaf eigenlijk!

Bevalt de motor nu wel na alle aanpassingen? Ben benieuwd naar de verdere ervaringen
 
Ik heb erbarmelijke ervaringen met de 675 gehad. Heb hier wel eens 1 en ander over gepost. Beetje zoals Mybuild, maar ook nog eens een kapotte katalysator op 1200 km. Ik was het zó beu dat ik de MV (met het nodige verlies) heb verkocht en me opnieuw een Street Triple heb gekocht. Beste beslissing ooit.....
 
Maar werd je dan niet meer verliefd als je er eindelijk weer op kon rijden of in de schuur ging kijken.
mv-agusta-brutale-800-eas-italia_51db50cfba06f.jpg


Mijn brommer wordt waarschijnlijk TL verklaard en bovenstaande is echt wel een mooie vervanger. Helaas, brommer moet tegenwoordig wat praktischer zijn. Anders had ik het wel geweten.
 
De problemen zijn bij mij nog steeds niet opgelost. Op dit moment staat de fiets bij de importeur (voor de 2e keer, want de dealer weet het niet meer) en wacht ik rustig op nieuws... Ik heb van de importeur een F4 1090 als leen motor gekregen, een leuke ervaring, maar geef mij de 800 maar :-). Ik heb een video gemaakt van het probleem dat ik heb, en daarna is er in ieder geval meteen actie ondernomen.

Wel heb ik aangegeven dat het nu opgelost dient te worden, anders dan gaan we andere opties bekijken, dan moet die dus of vervangen worden, of ik wil mijn geld terug. het is echt een SUPER gaaf ding om op te rijden, en de fiets is behoorlijk exclusief (lees: mooi), ook dat spreekt me aan. Maar de fiets moet wel goed functioneren... Nu al voor de 5e keer bij de dealer / importeur dus ik ben er wel redelijk klaar mee....

p.s. de vering is echt RUK. Hier wil ik ook een goed advies over inwinnen, maar pas als ik zeker weet dat de fiets in orde is...
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag een proefrit op deze schone. Laat me verrassen, rauwe 4 pitters kunnen ze goed maken. Als deze 3 pitter ook lekker rauw is dan kan ik misschien een oogje dichtknijpen voor die tiet teveel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan