pakking carterhelften

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.610
10.696
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben altijd met ouwe zooi aan het knutselen, motoren waar de krukas nog met rollenlagers zit gelagerd, nu ben ik echter met iets "moderners" bezig...

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je bij motoren waar de krukas met glijlagers gelagerd zit, dat je daar niet zomaar elke willekeurige vloeibare pakking tussen kunt smeren..
Welke soort vloeibare pakking kan ik hier voor het best gebruiken?

Ik ben vanmiddag even bij de Suzuki dealer geweest, maar zo'n tube kost $47, daar schrok ik best een beetje van.. (3X zoveel als waar ik op gerekend had)

Het is een tussendoor projectje, en het blokje is niet eens van mij, dus ik was niet van plan kapitalen hier aan te spenderen, dat heb ik al bij mijn eigen motor gedaan! ;)

Het gaat om een Yamaha FZR250 uit 1990.

Alvast bedankt voor de moeite. :)
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Ik ben altijd met ouwe zooi aan het knutselen, motoren waar de krukas nog met rollenlagers zit gelagerd, nu ben ik echter met iets "moderners" bezig...

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je bij motoren waar de krukas met glijlagers gelagerd zit, dat je daar niet zomaar elke willekeurige vloeibare pakking tussen kunt smeren..
Welke soort vloeibare pakking kan ik hier voor het best gebruiken?

Ik ben vanmiddag even bij de Suzuki dealer geweest, maar zo'n tube kost $47, daar schrok ik best een beetje van.. (3X zoveel als waar ik op gerekend had)

Het is een tussendoor projectje, en het blokje is niet eens van mij, dus ik was niet van plan kapitalen hier aan te spenderen, dat heb ik al bij mijn eigen motor gedaan! ;)

Het gaat om een Yamaha FZR250 uit 1990.

Alvast bedankt voor de moeite. :)

Waar wil je de pakking tussen doen dan ??
 
Heren,

Ik ben altijd met ouwe zooi aan het knutselen, motoren waar de krukas nog met rollenlagers zit gelagerd, nu ben ik echter met iets "moderners" bezig...

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je bij motoren waar de krukas met glijlagers gelagerd zit, dat je daar niet zomaar elke willekeurige vloeibare pakking tussen kunt smeren..
Welke soort vloeibare pakking kan ik hier voor het best gebruiken?

Ik ben vanmiddag even bij de Suzuki dealer geweest, maar zo'n tube kost $47, daar schrok ik best een beetje van.. (3X zoveel als waar ik op gerekend had)

Het is een tussendoor projectje, en het blokje is niet eens van mij, dus ik was niet van plan kapitalen hier aan te spenderen, dat heb ik al bij mijn eigen motor gedaan! ;)

Het gaat om een Yamaha FZR250 uit 1990.

Alvast bedankt voor de moeite. :)
Oem BMW tubetje bestellen bij BMW dealer. Iets van E12,=.
 
Die kun je goed gebruiken, maar niet teveel zodat er "rupsen" overtollig bijhangen en dan in het smeersysteem komt.
Dan kunnen deze in de olie terechtkomen en in het smeersysteem, dan begint pas de rottigheid.
 
Siliconen pakking met een gelijkmatige dunne rups aanbrengen, helften met een paar mm speling aan elkaar zetten en dan de pakking een half uurtje laten drogen, daarna carterhelften aandraaien, dan puilt er niets tussen uit en zit de boel geheid dicht.
 
Siliconen pakking met een gelijkmatige dunne rups aanbrengen, helften met een paar mm speling aan elkaar zetten en dan de pakking een half uurtje laten drogen, daarna carterhelften aandraaien, dan puilt er niets tussen uit en zit de boel geheid dicht.
Als er niks tussenuit puilt zitten de delen te ver van elkaar en krijg je speling op je lagers.
 
Als je commentaar hebt, onderbouw het dan, met deze optische orgie van ongenoegen kan niemand wat. :X

Als er geen passende pakking beschikbaar is, is dit een manier om de boel toch dicht te krijgen.
Je laat geen pakking drogen, om te voorkomen dat er iets tussen uit komt. De blokhelften horen elkaar te raken . Opgedroogde kit belet dat het blok goed sluit en krijg je lager problemen. Als je een rups legt van een mm dik is het zat. Bij de lagers weg blijven en rond de bout gaten een rups voor bouten die naar buiten gaan. Voor alle blokken gebruik ik de aangegeven BMW siliconen kit (Threebond) of Omnivisc 1002. Pakking is helder van kleur. Sommige monteurs gebruiken blauwe siliconen pakking, maar omdat het in het zicht zit, geeft het voor mij een hoog amateur gehalte. Het liefst helder of zwart.
 
Terug
Bovenaan Onderaan