12 volt auto bobine op motor ?

insevh

MF'er
16 apr 2013
58
0
Chatin
hallo allemaal,

ik hab net een nieuwe bobine gekocht voor men suzuki gt80 toen heb ik de bougie perongeluk getest zonder de masa aan te raken. nu is men nieuwe bobine dus stuk.
nu mijn vraag: ik heb nog een oude volvo staan, kan ik de bobine van die volvo op men motor zetten ?

mvg,

inse
 
Hoe weet je dat hij stuk is ?
Het is slecht voor een bobine om de vonken niet naar massa te leiden maar meteen stuk zal hij er niet van gaan.
 
Hoe weet je dat hij stuk is ?
Het is slecht voor een bobine om de vonken niet naar massa te leiden maar meteen stuk zal hij er niet van gaan.
Ik weet bijna zeker dat ie stuk is, voor mijn fout deed ie het gewoon, nu doet hij niets meer.
Dan lijkt mij het logisch dat ie weer stuk is of niet ? Zo niet zou ik het toch ff willen proberen met een auto bobine als dat mogelijk is.
 
je kan je bobine testen met een accu.
Je zet kort primair 12 volt op de spoel.
Zodra je de spanning er af haalt krijg je een vonk op je bougie (die je tegen de min van de accu houd).
 
Hmm, is dat dan niet slecht voor de bobine (als hij het nog doet) ik had ergens gelezen dat dat je bobine op kan blazen. Ik ga het toch maar ff proberen ;) ik denk toch dat ie kapot is.
 
Hmm, is dat dan niet slecht voor de bobine (als hij het nog doet) ik had ergens gelezen dat dat je bobine op kan blazen. Ik ga het toch maar ff proberen ;) ik denk toch dat ie kapot is.
Zo werkt het op een motor met contactpunten ook.
Zolang de contactpunten gesloten zijn staat er 12 volt op de bobine.
Zodra de contactpunten openen is de spanning er af en als gevolg van de wet van lenz werkt de spoel de oorzaak van zijn ontstaan tegen door een spanningspiek in tegengestelde polariteit te geven.
Wet van Lenz - Wikipedia
 
Ik heb kudde's motoren uitgerust met auto-bobines van de sloop.
Je moet op 1 ding letten;
motor met contactpunten; dan een vonkenpot van auto met contactpunten en v.v. ;)
 
Zo werkt het op een motor met contactpunten ook.
Zolang de contactpunten gesloten zijn staat er 12 volt op de bobine.
Zodra de contactpunten openen is de spanning er af en als gevolg van de wet van lenz werkt de spoel de oorzaak van zijn ontstaan tegen door een spanningspiek in tegengestelde polariteit te geven.
Wet van Lenz - Wikipedia

Je hebt helemaal gelijk ! :} Hij doet het op de accu gewoon ! Maar ik heb dus geen vonk, terwijl er voor de bobine gewoon 12v is.... Ik begrijp er HELEMAAL niets van :?
ik hoopte dat de bobine stuk was. Dat is dus niet het geval, iemand enig idee hoe het kan dat de bougie niet vonkt terwijl de bobine het doet en er 12v bij de laagspannings kant van de bobine is ?

Ik heb kudde's motoren uitgerust met auto-bobines van de sloop.
Je moet op 1 ding letten;
motor met contactpunten; dan een vonkenpot van auto met contactpunten en v.v. ;)

Haha, zal er wel leuk uitzien van die grote bobines op motoren ;) ik hoef dat nu blijkbaar niet te doen omdat men bobine het gewoon doet.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een elektronische ontsteking of een met contactpunten?
Je krijgt wel 12 volt op je bobine maar word de spanning ook (nagenoeg) nul ?
 
Heb je een elektronische ontsteking of een met contactpunten?
Je krijgt wel 12 volt op je bobine maar word de spanning ook (nagenoeg) nul ?

Ik heb een ontsteking met contact punten, de spanning gaat eerst best snel naar boven; op de multimeter zie ik 3v, 7v en dan 12. Daarna 'vliegt' ie van de 12 naar de 0, daar zie ik op de multimeter geen 'tussen stappen' tussen. Dus de contract puntjes doen volgens mij weldegelijk hun werk.
 
En hoe is het met de condensator gesteld?

Ik zou eerlijk gezegt niet weten waar dat ding zit, kan het zo zijn dat hij achter de ontsteking verstopt zit ?
Dropbox - IMG_20130424_184640.jpg (ontsteking met kabel is te zien op deze foto.)
Op deze foto is te zien dat er een kabel achter of van de ontsteking vandaan komt, daarna gaat deze naar een stekkertje (te zien op deze foto) Dropbox - IMG_20130424_185153.jpg
Vervolgens gaat die zwarte naar het contact en daarna naar de bobine.
Misschien zit er wel geen cdi/condensator op, misschien moet die tussen dat witte stekkertje zitten.
Dat zou mij niet verbazen: ik heb hem namelijk 2dehands gekocht om te repareren.
Hij kan natuurlijk ook kaduuuk zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
Ow, hoe kan ik daar in hemelsnaam bij komen zonder poelie trekker ?
En ik heb me vergist: het is precies anders om, als ik kick, 'vliegt' de spanning naar de 12 volt en daarna zakt ie wat langzamer naar beneden
 
Ow, hoe kan ik daar in hemelsnaam bij komen zonder poelie trekker ?
Een simpele vliegwieltrekker is voldoende.

In het grote gat in het midden van je vliegwiel zit fijne schroefdraad. Bij een brommerboer kan je vliegwieltrekkers kopen met diverse soorten fijne draad. Dat is afhankelijk van de fabrikant. Dus met je voertuig naar die boer toe en proberen welke trekker zich er in laat schroeven.

Dan de moer van de krukas afschroeven en de trekker in je vliegwiel draaien. Dan de centrale bout van de trekker indraaien en behoorlijk op spanning zetten. Dan een klap met een hamer op de bout geven en het vliegwiel zal los komen.
 
Oke, bedankt allemaal, ik zal morgen kijken of onze brommerboer er eentje heeft liggen, waarschijnlijk niet. Ik heb hem vanochtend al gebeld met de vraag of hij er eentje heeft liggen, hij zij dat dat heel onwaarschijnlijk is omdat hij er maar een klein aantal heeft liggen. Als hij hem niet heeft besteld hij er een voor mij.
Dus jullie denken dat het aan de condensator ligt ? Zo ja kan ik die vast bestellen.
 
Zoveel onderdelen heeft zo'n ontsteking niet, de bobine heb je vernieuwd de ontstekingsspoel wekt een spanning op dat is ook goed blijft over de puntjes, condensator en eventueel de bougie/kabel en dop plus aanwezige bedrading.
 
Laatst bewerkt:
@x7 daar heb je wel gelijk in, er kan niet veel mis zijn, ik ga morgen proberen de puntjes met fijn schuurpapier te schuren. Als ie het dan nog niet doet moet ik maar een nieuwe condensator kopen (lekker duur op ebay: http://item.mobileweb.ebay.fr/viewitem?itemId=110925875815&index=0&nav=SEARCH&nid=33884651987 kan ik er ook een niet originele op zetten ?

@gixxer-harry ik dacht en hoopte heel erg dat de oude stuk was ;) hij is niet stuk, nu heb ik er in ieder geval 2.
De contakt punten zien er wel goed uit, ikkan ze helaas niet zo goed zijn omdat ik geen vliegwieltrekker heb, het zou best kunnen dat er een beetje oxidatie opzit maar dat weet ik niet zeker.
Met de lichthoogte van de contakt punten bedoel je toch de verte die ze max uit Elkaar komen ?
Die afstand is minder dan een mm, ik denk rond een halve mm
 
Laatst bewerkt:
En dan moet je nog wel een werkende spoel hebben die voldoende stroom opwekt om de bobine te kunnen laten vonken. Want zonder stroom werkt zelfs de beste ontsteking niet.
Of het is een echte ouderwetse punten ontsteking en heeft jou soes dus wel een accu nodig om uberhaupt te kunnen vonken.
Maak anders eens een foto van jou ontstekingvliegwiel en wat daa binnen in gemonteerd zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan