Bougie afgebroken cbr1000rr

Boyka

Rookie
22 feb 2013
26
9
Tiel
Instagram
Hallo allemaal,

Ik heb een gigantisch probleem!!!! ;(
Wie kan mij helpen??

Tijdens het indraaien van de meest rechtse bougie brak deze in 1 keer af!
Ik heb ze vastgedraaid met een momentsleutel en volgens de specificatie die in het werkplaatshandboek staat (16Nm).

Alleen het schroefdraad zit er nu nog in(in de kop). De isolator is er mee uitgekomen...

Wie o wie kan mij verder helpen en heeft wat tips voor me???

Ik hoor graag en zsm van jullie!

Groet, Rob
 
ezouts.jpg


Moet niet zon probleem zijn denk.
 
ik draai ze altijd vast met de hand, met de verlengpijp en dop erop.

daarna geef ik ze ongeveer 1/6 turn, ze hoeven namelijk helemaal niet muurvast te zitten.. :/



ik heb ook nog nooit kopervet gebruikt voor bougies, en sleutel ook nooit met een moment sleutel.
Na tig dingen vroeger [brommertijd] gesloopt en doorgedraaid te hebben krijg je opgegeven moment het "gevoel" en heb je geen momentsleutel [meer] nodig.
en nog nooit afgebroken bougies gehad.



ik begrijp terdege dat je hier nu niets aan hebt, maar misschien voor volgende keer. ;)





[en iedereen sleutelt anders dus als je een momentsleutel wel wilt gebruiken moet je dat gewoon doen]
 
Laatst bewerkt:
ik draai ze altijd vast met de hand, met de verlengpijp en dop erop.

daarna geef ik ze ongeveer 1/6 turn, ze hoeven namelijk helemaal niet muurvast te zitten.. :/



ik heb ook nog nooit kopervet gebruikt voor bougies, en sleutel ook nooit met een moment sleutel.
Na tig dingen vroeger [brommertijd] gesloopt en doorgedraaid te hebben krijg je opgegeven moment het "gevoel" en heb je geen momentsleutel [meer] nodig.
en nog nooit afgebroken bougies gehad.

ik begrijp terdege dat je hier nu niets aan hebt, maar misschien voor volgende keer. ;)





[en iedereen sleutelt anders dus als je een momentsleutel wel wilt gebruiken moet je dat gewoon doen]


Op gevoel gaat vaak heel best, maar als je dat zou doen bij moderne motoren van bijvoorbeeld Mercedes (is koekblik, weet ik), dan kan je wel eens met een motor blijven zitten die het niet meer doet. Veel fabrikanten maken tegenwoordig de toleranties zo klein dat wanneer je de bougie niet op het voorgeschreven moment aandraait, de motor simpelweg niet meer aanslaat. En dan maar zoeken waar het nou aan ligt....... :W :W
 
Laatst bewerkt:
Op gevoel gaat vaak heel best, maar als je dat zou doen bij moderne motoren van bijvoorbeeld Mercedes (is koekblik, weet ik), dan kan je wel eens met een motor blijven zitten die het niet meer doet. Veel fabrikanten maken tegenwoordig de toleranties zo klein dat wanneer je de bougie niet op het voorgeschreven moment aandraaid de motor simpelweg niet meer aanslaat. En dan maar zoeken waar het nou aan ligt....... :W :W

je kan mij alles wijsmaken maar dit niet. :N
 
Hallo allemaal,

Ik heb een gigantisch probleem!!!! ;(
Wie kan mij helpen??

Tijdens het indraaien van de meest rechtse bougie brak deze in 1 keer af!
Ik heb ze vastgedraaid met een momentsleutel en volgens de specificatie die in het werkplaatshandboek staat (16Nm).

Alleen het schroefdraad zit er nu nog in(in de kop). De isolator is er mee uitgekomen...

Wie o wie kan mij verder helpen en heeft wat tips voor me???

Ik hoor graag en zsm van jullie!

Groet, Rob

Zorg dat je iets vast erin kan tikken, dan draai je het overgebleven stuk er zo uit.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een gigantisch probleem!!!! ;(
Wie kan mij helpen??

Tijdens het indraaien van de meest rechtse bougie brak deze in 1 keer af!
Ik heb ze vastgedraaid met een momentsleutel en volgens de specificatie die in het werkplaatshandboek staat (16Nm).

Alleen het schroefdraad zit er nu nog in(in de kop). De isolator is er mee uitgekomen...

Wie o wie kan mij verder helpen en heeft wat tips voor me???

Ik hoor graag en zsm van jullie!

Groet, Rob

Hoi Rob
Als aleen de schroefdraad in het gat zit , zoals jij schrijft , een koudbeiteltje of een grote schroevendraaier erin tikken zodat deze vast genoeg zit om de schroefdraad er weer uit te draaien , is mij vaak genoeg gelukt. :Y

Hoop dat je hieraan wat hebt.

GREETZ
 
Op gevoel gaat vaak heel best, maar als je dat zou doen bij moderne motoren van bijvoorbeeld Mercedes (is koekblik, weet ik), dan kan je wel eens met een motor blijven zitten die het niet meer doet. Veel fabrikanten maken tegenwoordig de toleranties zo klein dat wanneer je de bougie niet op het voorgeschreven moment aandraait, de motor simpelweg niet meer aanslaat. En dan maar zoeken waar het nou aan ligt....... :W :W

Goed verhaal _O-
 
Op gevoel gaat vaak heel best, maar als je dat zou doen bij moderne motoren van bijvoorbeeld Mercedes (is koekblik, weet ik), dan kan je wel eens met een motor blijven zitten die het niet meer doet. Veel fabrikanten maken tegenwoordig de toleranties zo klein dat wanneer je de bougie niet op het voorgeschreven moment aandraait, de motor simpelweg niet meer aanslaat. En dan maar zoeken waar het nou aan ligt....... :W :W

Dat is dus grote onzin. Wel moet hij vaster zitten dan' ''met de hand aangedraaid'' en nog 45 graden voor afbreken. :+

Lullig voor die afgebroken bougie. De kop demonteren is niet zo'n feest. Misschien als de bougie niet ''verstopt'' zit in je kop, kan je eens proberen iemand met ervaring er iets op te lassen.
 
Wat is er precies in de kop blijven zitten? alleen de schroefdraad, je kunt dus zo de cilinder in kijken?
Dan inderdaad links tapje erin draaien of een schroevendraaier die net niet door het gat past er in tikken.
Normaal gesproken moet dat wel lukken, als de schroefdraad niet rot/beschadigd is kan het nooit zo vast zitten.
Kun je niet door de afgebroken bougie heen kijken dat zou het moeten lukken als je er een moertje met een paar puntjes op last.

Succes
 


Dat is dus grote onzin. Wel moet hij vaster zitten dan' ''met de hand aangedraaid'' en nog 45 graden voor afbreken. :+

Lullig voor die afgebroken bougie. De kop demonteren is niet zo'n feest. Misschien als de bougie niet ''verstopt'' zit in je kop, kan je eens proberen iemand met ervaring er iets op te lassen.

Wijsneuzen......jullie hebben zeker geen Mercedes :+ :+
Maar goed mijn pa werkt toevallig bij Mercedes en o.a. de nieuwe A-klasse benzinemotoren hebben dit systeem.

Nog even de technische kant achter dit verhaal: Klik
 
Laatst bewerkt:
Op gevoel gaat vaak heel best, maar als je dat zou doen bij moderne motoren van bijvoorbeeld Mercedes (is koekblik, weet ik), dan kan je wel eens met een motor blijven zitten die het niet meer doet. Veel fabrikanten maken tegenwoordig de toleranties zo klein dat wanneer je de bougie niet op het voorgeschreven moment aandraait, de motor simpelweg niet meer aanslaat. En dan maar zoeken waar het nou aan ligt....... :W :W


:?


daar heb je die electrodenafstand afstellen toch voor, ;)
maar lijkt mij ook niet waar, waarschijnlijk kwestie van toeval.
 
Hallo, uilskuikens!

ALS ALLEEN nog maar het schroefdraad er in zit, ( en je dus zo de cilinder in kan kijken ) 3 keer raden wat er dan op de zuiger ligt te wachten tot jij je motor start...

Isolator is er mee uitgekomen ( maar zo'n ding breekt echt niet 100% schoon los )
 
Laatst bewerkt:
Hallo, uilskuikens!

ALS ALLEEN nog maar het schroefdraad er in zit, ( en je dus zo de cilinder in kan kijken ) 3 keer raden wat er dan op de zuiger ligt te wachten tot jij je motor start...

Isolator is er mee uitgekomen ( maar zo'n ding breekt echt niet 100% schoon los )

HOI MAFKEES!

De isolator zit nog aan het deel wat hij eruit haalde dus wat ligt er volgens jou in de cilinder?
 
inderdaad, als de electrodenafstand niet goed is (maar dan moet ie wel heeeeeel groot zijn, of helemaal dicht staan, dan slaat de motor niet aan, maar of je een bougie nou met 5 Nm of met 50 Nm vast zet, daar maakt je motor geen slag meer of minder om ;)
 
die isolator is losgebroken. ik zou niet gokken dat dat ding ( zoals ik in mijn vorige comment ook al zei ) 100% schoon is losgebroken. :)

Tijd voor TS om een fotootje te uploaden van het afgebroken stuk.
Heb het 1x eerder gezien dat een bougie zo brak dat alleen de draad bleef zitten, toen was ie wel "perfect" afgebroken, waarschijnlijk door een fabrieksfout, verwacht dat dat hier ook het geval is, normaal breekt een bougie nooit als je hem op de juiste manier aandraait
 
die isolator is losgebroken. ik zou niet gokken dat dat ding ( zoals ik in mijn vorige comment ook al zei ) 100% schoon is losgebroken. :)

De isolator is nog gewoon intact, alleen het metaal breekt. Tussen de zeskant en het schroefdraad zit een verjonging en daar breken ze, en dan haal je het resterende deel er in 1 geheel uit. En het stukje schroefdraad wat nog in de kop zit draai je er ook zo uit dus totaal geen reden voor paniek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan