dynamo GSX550

Jos58

Rookie
25 apr 2013
19
0
Heb al enige tijd wat startproblemen met mijn GSX550 ('88).
Moet vaak aan de druppelaar omdat de accu leeg is.
Ben nu eens aan het meten gegaan.
Mijn accu (opgeladen aan de druppelaar) geeft bij stilstaande motor zo'n 13V. Prima dus.
Bij draaiende motor (5000 tpm) en met alle verlichting aan slechts zo'n 12V.
Ik vermoed dus dat de dynamo niet meer in orde is en wil deze gaan vervangen.
Wie helpt mij met duidelijke instructies? Liefst met foto's.
 
Heb vandaag wat metingen gedaan maar weet niet of ik eea goed heb uitgevoerd.

1e
drie gelen draden van dynamo bij 5000 rpm (gemeten op de connector): alle drie mogelijke combinaties slechts 16~18 VAC.
Zou volgens WPHB minimaal 75VAC moeten zijn.

2e
Alle combinaties op aansluitpunten 5, 6, 7 en 8 op regelaar/gelijkrichter: geen enkele ohmse waarde gemeten. Ik besef nu dat ik misschien de andere connector (aansluitingen 1,2,3 en 4) ook had moeten losnemen maar dat heb ik dus niet gedaan.

Alle suggesties zijn welkom. Bvd!!
 
Heb vandaag wat metingen gedaan maar weet niet of ik eea goed heb uitgevoerd.

1e
drie gelen draden van dynamo bij 5000 rpm (gemeten op de connector): alle drie mogelijke combinaties slechts 16~18 VAC.
Zou volgens WPHB minimaal 75VAC moeten zijn.

2e
Alle combinaties op aansluitpunten 5, 6, 7 en 8 op regelaar/gelijkrichter: geen enkele ohmse waarde gemeten. Ik besef nu dat ik misschien de andere connector (aansluitingen 1,2,3 en 4) ook had moeten losnemen maar dat heb ik dus niet gedaan.

Alle suggesties zijn welkom. Bvd!!
Als je de ac spanning gaat meten moet je de stekker los halen.
Je meet tussen 1 en 2, 1 en 3, en 2 en 3
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je voor de snelle reaktie.
Ik heb misschien niet helemaal goed uitgelegd hoe ik te werk ben gegaan en in mijn bericht stond sowieso iets helemaal verkeerd.

Daarom nog een poging:

1e testen van dynamo
Stekker met drie gele draden losgenomen en idd gemeten (bij 5000 tpm) tussen 1-2, 1-3 en 2-3.
In alle drie van deze gevallen varieerde de spanning tussen 16~18 VAC dus volgens WPHB veel te weinig.

2e doormeten van weerstandswaardes regelaar/gelijkrichter
Alle combinaties op connector van de regelaar/gelijkrichter gemeten: geen enkele ohmse waarde in welke combinatie dan ook..

3e doormeten van weerstandswaardes ignitor
Alle combinaties op aansluitpunten 5, 6, 7 en 8 van ignitor: geen enkele ohmse waarde gemeten. Ik besef nu dat ik misschien de andere connector (aansluitingen 1,2,3 en 4) ook had moeten losnemen maar dat heb ik dus niet gedaan.


Alle suggesties zijn welkom. Bvd!!
 
als je idd op de 3 gele draden maar 18 volt wisselspanning meet, dan hoef je toch niet verder te zoeken.
dynamo eraf halen is niet zo moeilijk bij deze motor.
je kan deze laten wikkelen (www.sevior.nl) of je koopt een imitatie nieuw (http://www.electrexworld.co.uk)
roukema is dealer van electrex.
wanneer de nieuwe dynamo erop zit, meet je nogmaals de laadspanning op de accuklemmen.
als deze nog niet goed is, dan kun je ook een spanningsregelaar bestellen.
overigens is de dynamo een beruchte zwakke plek bij deze oude suzuki's.
 
Laatst bewerkt:
Dynamo is zwak bij deze fiets ( heb de mijne vervangen door 1 van een kawasaki off the road ) SR is onderbemeten ( verplaatsen naar de rijwind )
pick-ups kunnen gaar zijn.

Heel gevoelig voor oude bougies.


Mocht je in de buurt van Deventer wonen, en je komt er niet uit, dan PB je maar.
 
Gewoon met een slagschroevendraaier. Is het handigst. Zitten inderdaad heel erg vast.

Geef ze eerst een klap met een hamer oid als je het deksel in je hand hebt. Indien niets werkt kan het helpen om met een oude grote platte schroevendraaier de 3 kruiskoppen los te tikken. Laat een tweede man of vrouw het deksel dan tegen houden. Vaak is een flinke tik op de kruiskop al voldoende en kan je de rest met een gewone kruiskopschroevendraaien doen.
 
Ah kruiskoppen. Ik heb laatst dolle vastzittende kruiskoppen los gekregen door een kruiskopbitje met een afgeplatte punt er gewoon muurvast in te slaan en dan gewoon met een moersleutel erop losdraaien.
 
dank voor de tips
ik begrijp dat ik gewoon niet te voorzichtig moet zijn
maar ja ik wil natuurlijk niet mijn dynamodeksel verspelen
ga het in ieder geval proberen!!
 
Gepast geweld gebruiken kan best, maar voorzichtig! (kan dat?)
Ik moest voor mijn GS1000 op zoek naar een tweedehands deksel, alles aan bonken geslagen/geboord/ geknipt noem maar op... Was dus geweld, geen "gepast" geweld.
 
dynamo eraf halen is niet zo moeilijk bij deze motor.
je kan deze laten wikkelen (www.sevior.nl)

Heb contact gehad met Sevior en ik ga het hele spulletje opsturen (inclusief dynamodeksel).
Zij hebben goed gereedschap om de dynamo los te halen. Daarna wordt ie opnieuw gewikkeld en zelfs verbeterd ("bekende" fout wordt er uitgehaald). Misschien iets duurder dan een imitatie of een tweedehandsje maar wel drie jaar garantie!!
 
Vlg mijn bescheiden mening de juiste keuze.
Heb aantal jaren geleden dynamo van mijn kawa Vulcan700,opnieuw laten wikkelen bij Sevior.
Sindsdien geen problemen meer mee gehad,motor is inmiddels doorverkocht.
Voor mijn Suzuki gs550 heb ik er een besteld bij Carmo. ook goed spul.
Vervangen door een OEM dynamo ,zal je binnen een bepaalde tijd weer hetzelfde probleem opleveren. Buiten dat is deze vele malen duurder dan bovenstaande oplossingen.

succes
 
Vlg mijn bescheiden mening de juiste keuze.
Heb aantal jaren geleden dynamo van mijn kawa Vulcan700,opnieuw laten wikkelen bij Sevior.
Sindsdien geen problemen meer mee gehad,motor is inmiddels doorverkocht.
Voor mijn Suzuki gs550 heb ik er een besteld bij Carmo. ook goed spul.
Vervangen door een OEM dynamo ,zal je binnen een bepaalde tijd weer hetzelfde probleem opleveren. Buiten dat is deze vele malen duurder dan bovenstaande oplossingen.

succes

Absolute onzin. Of op zijn minst discutabel.

De oude Suzuki dynamo's werden gewikkeld en vervolgens met een schellaklaag behandeld tegen sluiting in de spoel. Doordat er in de dynamoruimte hete olie kwam/komt werd de schellaklaag in de loop van de jaren aangetast en verdween de schellak, met sluiting in de spoel als gevolg. De tegenwoordige oa. carmo=Electrex dynamo's hebben een beschermlaag, zelfs meerdere lagen van een plasticsoort die absoluut niet meer oplost. Ik gebruik ze al vele, vele jaren en heb er nog nooit problemen mee gehad. Ook Suzuki zelf heeft de dynamo's de laatste jaren verbeterd en die gaan ook veel langer mee. De Japanners hadden in de jaren 70 en 80 en zelfs in de jaren 90 niet zo veel op met electronica........
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag mijn gereviseerde dynamo retour ontvangen en meteen gemonteerd. Laadspanning nu rond de 14V dus in orde lijkt mij. Gelijk ook maar olie- en luchtfilter vervangen en olie ververst. Wou ook de bougies nog vervangen maar dat feest ging niet door omdat mijn nieuwe doppenset wel een 16mm maar geen 17mm bougiedop heeft. Dat zit dus nog in de planning. Motor starte eigenlijk vrij makkelijk (op choke) maar sloeg later bij warme motor op stationair (zonder choke) af. Daarna niet meer meteen te starten. Lukte later pas weer toen ie weer wat was afgekoeld. Iemand suggesties? Bvd, Jos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan