M'n trouwe Fazer laat me in de steek! Bokken en inhouden

rf100289

MF'er
22 okt 2012
102
0
Hallo allemaal,

Mijn geliefde Fazer begint me in de steek te laten. Een tijdje geleden heb ik een topic geplaatst over de bougiedop die helemaal gecorrodeerd was.
- Woensdag bougiedop teruggeplaatst na revisie, alles goed, en donderdag ook alles helemaal goed!
- Vrijdagochtend deed hij opeens weer raar. Bij de lage toeren bokte hij heel erg. Dus als ik in de twee van de rotonde af reed en gas gaf hield hij eerst erg in, hele kuip aan het trillen, bijna niet vooruit te krijgen tot ongeveer 3000 toeren en dan werd hij wakker en was alles weer goed.
- Hele dag geprobeerd te vinden wat het was, gefaald en naar de motorzaak gegaan.
- Vandaag de motor opgehaald: klepspeling goed, bougies goed, bougiedoppen doorgemeten en goed, carburateurs synchroon, mengels goed afgesteld, brandstofreiniger er door heen. Moet zeggen: stationair draait hij perfect nu.
- Maar bokken doet hij nog steeds. Net zo'n 100 km gereden en zowel koud als warm houdt hij erg in bij het optrekken, pas als hij bij zo'n 3000 toeren komt pakt hij op en kan ik hem goed doortrekken.

Heb ik lotgenoten? Komt iemand dit bekend voor? Ik heb echt in mijn ogen bijna alles gecheckt en weet niet waar ik nu moet gaan zoeken.. :N

Bedankt alvast.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt je bougiedop gereviseerd ja?

Wat mag ik me daarbij voorstellen?



Ik zeg, nieuwe bougiedop kopen ( als je "R" bougies hebt ( waarschijnlijk wel ) geen ontstoorde bougiedoppen kopen.

Bougiedop was van binnen gecorrodeerd en losgestild. Heb ik uit elkaar gehaald en alle rotzooi er af geschuurd / gehaald. Vervolgens weer alles netjes teruggedaan en gemeten / getest: weer in orde, dwz waarden zijn identiek aan andere bougies en cilinder draait prima mee.

Vraag me daarom af of het wel de bougiedop is, ook omdat motorzaak zegt van niet.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, relatief gezien is dat niet zo duur. Ga ik doen.
Maar: ik heb alleen ervaring met diesel en injectie (scheepvaart) en daarom vraag ik dit:
- Kan het komen door vervuilde carburateurs? Of zou je dat bij synchroniseren o.i.d. moeten merken?
Ben er toch wel serieus over na aan het denken om de carburateurs eens schoon te gaan maken. Zeker na allerlei gerelateerde problemen die ik op forums tegenkom.
- Kunnen bobines er iets mee te maken hebben?

Ook is het me eigenlijk pas gaan opvallen nadat het blok goed nat is geworden.
 
Laatst bewerkt:
Zitten de bougieleidingen goed in de bobines en bougiedoppen?

Dat ga ik na het weekend gelijk checken.
Ik heb het idee dat het moeilijk is bobines te testen (mbv bijvoorbeeld een multimeter). Heeft daar iemand ervaring mee?

En: drainen van de carbs, zou dat nog iets van toegevoegde waarde hebben? Ik ben namelijk een beetje huiverig voor revisie, 1 omdat het geld kost 2 omdat ik het nog nooit gedaan heb.
 
Laatst bewerkt:
Had je hem voor deze klacht ook naar de motorzaak gebracht?
Zo ja was het dan volgens hun gerepareerd en heb je daar ook voor betaald?
Als het antwoord op die vraag ook ja is dan zou ik eerst even kontakt opnemen met de motorzaak en uitleggen dat de reparatie niet de klachten heeft verholpen.
Oftewel zij hebben hem dan niet gerepareerd.
 
Had je hem voor deze klacht ook naar de motorzaak gebracht?
Zo ja was het dan volgens hun gerepareerd en heb je daar ook voor betaald?
Als het antwoord op die vraag ook ja is dan zou ik eerst even kontakt opnemen met de motorzaak en uitleggen dat de reparatie niet de klachten heeft verholpen.
Oftewel zij hebben hem dan niet gerepareerd.

Bij de garage was routineonderhoud daddyphilipsen, hij wist van het mankement. Ik hoopte dat het na routineonderhoud weg zou zijn, maar het is minder (niet volledig weg). Hij vroeg me om het 1 / 1.5 week in de gaten te houden en dan terug te komen. Ik vind dat een goed idee maar vrees om een hoge rekening als ik dat daar laat opknappen.

Daarom hoopte ik hier op de gouden tip zodat ik het zelf misschien op kon lossen!
 
Okee dan.
Volgende kun je nog proberen:
Nieuwe bougies
Setje nieuwe bougiedoppen
Bougiekabels nat sproeien met water uit een plantenspuit als de motor loopt. Dan kun je meteen zien en/of horen of de bougiekabels doorslaan.
Vlotterkamers van de carbs leeg laten lopen.
Alle kabel verbindingen controleren/schoon maken.
Carburateurs inwendig schoon (laten) maken. Het liefst ultrasoon.
Membranen van de gasschuievn controleren op scheurtjes.
Wanneer is voor het laatst de klepspeling gecontroleerd/afgesteld?
 
Laatst bewerkt:
Bij de garage was routineonderhoud daddyphilipsen, hij wist van het mankement. Ik hoopte dat het na routineonderhoud weg zou zijn, maar het is minder (niet volledig weg). Hij vroeg me om het 1 / 1.5 week in de gaten te houden en dan terug te komen. Ik vind dat een goed idee maar vrees om een hoge rekening als ik dat daar laat opknappen.

Daarom hoopte ik hier op de gouden tip zodat ik het zelf misschien op kon lossen!
how-to je motor naar de monteur / dealer brengen
 
Inderdaad, relatief gezien is dat niet zo duur. Ga ik doen.
Maar: ik heb alleen ervaring met diesel en injectie (scheepvaart) en daarom vraag ik dit:
- Kan het komen door vervuilde carburateurs? Of zou je dat bij synchroniseren o.i.d. moeten merken?
Ben er toch wel serieus over na aan het denken om de carburateurs eens schoon te gaan maken. Zeker na allerlei gerelateerde problemen die ik op forums tegenkom.
- Kunnen bobines er iets mee te maken hebben?

Ook is het me eigenlijk pas gaan opvallen nadat het blok goed nat is geworden.





bougiedoppen/bougieschacht ff kabels helemaal losmaken en WD-40 erin spuiten, kijken of je ventilatiegaatje schoon is. Je bougiedoppen ook hiermee inspuiten.

die problemen die je beschrijft kunnen zitten in

je carbs; deze hebben water gehad en vlotterbakjes laten leeglopen en vullen met benzine door starten/aanzuiging.

Je tank; tankdop sluit niet lekker af en er zit water in je benzine...

je electronica; stekkers en bovenstaande ed nalopen met WD-40/contactspray, liefste eerst met WD en dan de spray.

bougies; deze hebben sluiting gekregen door het contact met frame en water [en de vonk] en zijn half doorgeslagen en doen het alleen nog bij volle belasting.



ik heb hetzelfde gehad na een wasbeurt....... :] :]
 
Laatst bewerkt:
Dat ga ik na het weekend gelijk checken.
Ik heb het idee dat het moeilijk is bobines te testen (mbv bijvoorbeeld een multimeter). Heeft daar iemand ervaring mee?

En: drainen van de carbs, zou dat nog iets van toegevoegde waarde hebben? Ik ben namelijk een beetje huiverig voor revisie, 1 omdat het geld kost 2 omdat ik het nog nooit gedaan heb.




daar zou water in kunnen zitten, vooral na een wasbeurt met hoge drukspuit op de carbs bv.
 
Dat is een behoorlijke lijst, bedankt!! Begin volgende week ga ik dat allemaal nalopen.
Motor heb ik vorige week bij monteur afgegeven voor klepspeling, carburateurs synchroniseren, mengsel afstellen. Heb hem wel verteld over het mankement. Was na dit onderhoud (routine bij mijn km-stand) minder, maar nog niet weg. Over 1 1.5 week ga ik nog even langs voor controle, maar voordat ik hem de opdracht geef dit te verhelpen wilde ik zelf nog een poging wagen (onder het motto 'het is vaak iets kleins' en ook omdat ik student ben).
Bedankt alvast voor alle berichten, ik ga er mee aan de slag!
Bolletjesbas, helaas zit dat er niet in: Eindhoven.. Toch dank!
 
Laatst bewerkt:
Oke! Heb WD40 gekocht en contactspray. Ga ermee aan de gang.

Iets anders: ik heb andere bougies erin dan normaal, CR9E (nu ongeveer 650 km). Origineel zit er CR8E in. Maar CR9E zou ook moeten kunnen volgens handleiding.
Maaaaar.. nu lees ik op een forum: Voordeel: Zoals ik eerder al zij is de warmtegraad van een 8e iets groter, waardoor bij een rijk mengsel een 9e (kouder) eerder vet zal slaan dan de CR8e. Wellicht, hierdoor ook de nodige start/elk jaar nieuwe bougie problemen bij de FZR.
Kan het daar iets mee te maken hebben, dat hij zo bokt bij lage toeren door vetgeslagen bougies?
 
Ok bougiedoppen, bougiekabels en bougieschachten heb ik ingespoten met of WD40 en contactspray (bougieschachten alleen WD40). Carburateurs gedraind, leek mij geen water in te zitten. Morgen ga ik een stuk rijden.

Mocht het niet gewerkt hebben ga ik bougiedoppen verwisselen, en bougiekabels. Volgende vragen:
- Deze bougiedoppen (standaard NGK) zijn die gewoon geschikt voor elk type motor (mits goede aansluiting / diameter)? http://www.louis.de/_103fb1982d8498303585e5b32e836f7368/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10035300
- Deze bougiekabel, geschikt? http://www.louis.de/_103fb1982d8498303585e5b32e836f7368/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10032082

Met andere woorden: bougiekabels / bougiedoppen, specifiek per motor of kan het gewoon (mits diameter en koppeling kloppen)?

Bedankt!
 
Ok **** it hij doet het nog steeds. Vanmorgen hortend en stotend naar de uni gereden. Nieuwe bougiedoppen en kabels dan maar.

Kan iemand me nog even vertellen of die bougiekabel / bougiedoppen OK zijn? (die van mijn vorige post) Begint namelijk eng veel een gesprek met mezelf te worden :X
Volgens mij moet het zijn:
Bougiedoppen: XDO5F art nr Louis 10035304
Bougiekabel: art nr Louis 10032085
Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Hoe vaak heb je al getankt na het optreden van het bokken?

Ik heb ook één keer gehad dat de motor niet voorruit te branden was en zoop als een ketter. Had 's nachts buiten in de stromende regen gestaan. Na tanken en toch nog maar even bougies controleren wilde ik een motorzaak gaan zoeken. Maar wat gebeurde er: na het starten liep ie alsof er niets aan de hand was.
 
Hoe vaak heb je al getankt na het optreden van het bokken?

Ik heb ook één keer gehad dat de motor niet voorruit te branden was en zoop als een ketter. Had 's nachts buiten in de stromende regen gestaan. Na tanken en toch nog maar even bougies controleren wilde ik een motorzaak gaan zoeken. Maar wat gebeurde er: na het starten liep ie alsof er niets aan de hand was.

Oh, al een keer of vier? Hij staat altijd lekker binnen, hij is de afgelopen weken niet meer nat geworden..! Dat had ik eigenlijk al uitgesloten.
Vandaar dat ik mijn bougiedoppen en kabels verdenk..
 
En de dag is gekomen.
Ik reed vandaag en het ging slechter dan ooit. Hij hield zelfs in op de snelweg, iedereen haalde me in. Uiteindelijk gestopt, bochten waren even warm. Alleen meende ik een tik te horen, zo eentje die je krijgt als je je bougiedop loshaalt en het vonkje overslaat.
Toch maar naar Louis gereden, nieuwe bougiedoppen gehaald en gelijk voor de winkel gemonteerd.
EINDELIJK loopt hij zoals het moet. Niet bokken, inhouden, soepel en stabiel stationair. Dat waren de best besteedde 20 euro in lange tijd.
Bedankt voor alle hulp! Hier mag een zwaar hangslot op!!!
 
Laatst bewerkt:
- Hele dag geprobeerd te vinden wat het was, gefaald en naar de motorzaak gegaan.
- Vandaag de motor opgehaald: klepspeling goed, bougies goed, bougiedoppen doorgemeten en goed, carburateurs synchroon, mengels goed afgesteld, brandstofreiniger er door heen. Moet zeggen: stationair draait hij perfect nu.
toch vreemd. Welke motorzaak?
 
toch vreemd. Welke motorzaak?

Dat was Motorcare. Hij heeft de doppen koud doorgemeten (ikzelf ook) op ongeveer 9.7 kilo-ohm.
Op zich vind ik dat hij goed werk deed door eerst onderhoud te doen voor die kmstand (met hoop op verbetering) en dan pas te gaan zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Had met hem afgesproken binnenkort terug te komen om verder te kijken. Maw of synchroniseren ed het probleem hadden opgelost. Hem was het zeker ook gelukt, maar mij nu goedkoper!
 
Dat was Motorcare. Hij heeft de doppen koud doorgemeten (ikzelf ook) op ongeveer 9.7 kilo-ohm.
Op zich vind ik dat hij goed werk deed door eerst onderhoud te doen voor die kmstand (met hoop op verbetering) en dan pas te gaan zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Had met hem afgesproken binnenkort terug te komen om verder te kijken. Maw of synchroniseren ed het probleem hadden opgelost. Hem was het zeker ook gelukt, maar mij nu goedkoper!
eerst diagnose stellen. Je kunt toch geen slecht lopende motor gaan afstellen _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan