Stilvallen bij remmen

Noiza

Rookie
25 apr 2013
13
0
Ik rij een Yamaha xt600 uit 2000. Nu valt de motor stil als ik hard rem (noodstophard) terwijl de koppeling ingehouden is. De koppeling lijkt het goed te doen, de hendel heeft ook genoeg speling. Nu is het niet zozeer een probleem omdat het alleen is bij voluit in de ankers gaan, maar ben wel benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft.
 
te hoog vlotter nivo of mengschroef staat te ver uitgedraaid.
daardoor verzuipt de motor tijdens het remmen.
hetzelfde zal gebeuren als je een steile helling afrijdt, de motor blijft dan niet stationair lopen.
 
Carburateur?
Vlotterstand te hoog. De vlotter is verzadigd van de moderne benzine en is te zwaar geworden. Er staat dus teveel benzine in de vlotterkamer. Als je remt stroomt dat over en verzuipt de motor.
 
Mijn motorboer heeft mij ooit verteld dat sommige "oude" motoren met carbs hier last van hadden.
Ik had dit ook altijd met die van mij. Als ik hard remde hoorde ik het toerental inzakken. Als ik dan maar had genoeg remde viel hij uit.
Laatste 2 jaar eigenlijk nooit meer last van gehad, en heb al paar keer noodstop geoefend.
Misschien zijn mn remmen niet zo goed meer of is het iets anders ....
 
Dankjewel voor de reacties. Het hoge vlotternivo lijkt me een logische verklaring. Voor de rest maakt dat niet uit denk ik als hij alleen verzuipt bij noodstop? Als de motor koud is, ook bij warm weer, moet ik altijd choken. Dit moet ik zeker een tijdje open laten staan anders valt hij heel makkelijk stil bij lage toeren. Met choke draait hij heel veel toeren (3000 denk ik) stationair. Kan dit duiden op verkeerde afstelling (mengschroefverhaal) of is dit normaal bij 'oudere' motoren?
 
Misschien ook even een optie om de klepspeling even te (laten) controleren, wil ook nog wel eens zorgen dat hij bij stevig remmen dan uitvalt, en evt. slecht start.
 
Terug
Bovenaan Onderaan