Motor schokt bij wegrijden (alsof tandwiel overslaat)

Duc-Crasher

MF veteraan
12 feb 2005
2.310
0
Valkenswaard
Mijn FZR 1000 uit 1988 heeft het probleem dat hij flink schokt wanneer ik met hogere toeren weg wil rijden vanuit stilstand. Qua gedrag lijkt het erop of het voortandwiel overslaat, maar deze is nog in redelijke staat. In eerste instantie dacht ik dat het aan de koppeling lag, hij slipt namelijk eerst eventjes, dan krijg je ineens een klap alsof de koppeling ineens aangrijpt, slip, klap etc.

Ik heb heel de koppeling losgehad maar hier was geen overmatige slijtage te vinden, koppelingsplaten hadden zich wel afgetekend in de korf en naaf, maar niet ingeslagen. De koppelingsplaten waren nog allemaal ruim aan de maat. Ben er nog mee naar de motorzaak geweest, maar ook zij zagen geen vreemde dingen die dit gedrag konden verklaren. Dus alles weer samengebouwd met nieuwe koppelingsveren en de veerring welke in het midden tussen de platen ligt verwijderd omdat deze ook problemen kan veroorzaken volgens diverse forums. Ook heb ik meteen nieuwe olie en filter in het blok gedaan (motul 5100 technosynthese). Maar helaas het probleem is nog steeds niet opgelost.

Vandaag de tandwielen en ketting nog eens bekeken, deze zijn een heel eind versleten, maar verklaren de problemen niet. Verder kan ik de koppeling zonder problemen flink laten slippen als ik enige snelheid heb. Iemand enig idee waar het hem in zou kunnen zitten?
 
Laatst bewerkt:
Nok aan de zijkant van het tandwiel voor je eerste versnelling versleten.
Bij veel power floept ie er dan uit. Bij gas terug floept ie weer terug.

Zoiets?
 
Slecht nieuws: Ik vrees dat je primaire ketting is versleten.
De ketting welke van je krukas naar je starter krans loopt.

Heb zelf zoiets gehad met een oude Kawa Z650 en weer later met een Z750.
Het geeft het geluid en gevoel dat je ketting over je tandwiel heen springt, en dat gebeurt ook, alleen zit deze ketting in je blok.
(komt voor bij km standen van zo'n 50.000 en meer).
 
Slecht nieuws: Ik vrees dat je primaire ketting is versleten.
De ketting welke van je krukas naar je starter krans loopt.

Heb zelf zoiets gehad met een oude Kawa Z650 en weer later met een Z750.
Het geeft het geluid en gevoel dat je ketting over je tandwiel heen springt, en dat gebeurt ook, alleen zit deze ketting in je blok.
(komt voor bij km standen van zo'n 50.000 en meer).

Och ja, das ook nog een goeie :Y
 
Ik ken deze motor ook niet echt, maar ik heb gewoon gezocht op www.powersportspro.com op bouwjaar en motor type en daar zie ik dat er wel degelijk een ketting zit.
 
Laatst bewerkt:
De symptomen zijn helaas maar als te duidelijk, is toch gewoon je versnellingsbak die versleten is zoals al vrij snel aangegeven hierboven. Schakelnokken afgerond, schakelvork krom en ingesleten.

Helaas heeft Yamaha die blokken zo fijn gemaakt dat het hele blok uit elkaar moet voordat je bij de bak kunt komen.
 
Laatst bewerkt:
Dat hoorde ik liever niet, heeft er iemand een idee wat het kost om het te laten repareren? Dat wil ik waarschijnlijk ook niet horen :N

Dat verklaart dan ws ook waarom hij af en toe niet naar de 4de of 5de versnelling wil of terug naar de 1.
 
Dat hoorde ik liever niet, heeft er iemand een idee wat het kost om het te laten repareren? Dat wil ik waarschijnlijk ook niet horen :N

Dat verklaart dan ws ook waarom hij af en toe niet naar de 4de of 5de versnelling wil of terug naar de 1.

Blok uitbouwen.
Blok open.
Kijken wat er defect is.
Bestellen en wachten.
Wat nieuwe pakkingen.
Monteren. Blok in elkaar, terug in de motor zetten.
Proefritje.


Honderden euro's.
 
De symptomen zijn helaas maar als te duidelijk, is toch gewoon je versnellingsbak die versleten is zoals al vrij snel aangegeven hierboven. Schakelnokken afgerond, schakelvork krom en ingesleten.

Helaas heeft Yamaha die blokken zo fijn gemaakt dat het hele blok uit elkaar moet voordat je bij de bak kunt komen.

Is het mogelijk om alleen het carter te splitsen en de onderste helft eraf te pakken of moeten de cilinders er ook vanaf?
 
Terug
Bovenaan Onderaan