Suzuki gsxr600 srad 1998 doet raar in de eerste versnelling

duinsie

MF'er
9 jul 2012
35
0
Hallo

ik heb al even zitten zoeken maar kon niks gelijks vinden dus daarom vraag ik het hier.
ik heb een Suzuki gsxr600 uit 98, waar ik de laatste tijd een probleempje mee heb.
wanneer ik namelijk optrek lijkt het wel of mijn koppeling in een keer los komt. het is moeilijk te beschrijven maar wanneer ik optrek rijd hij wel en dan krijgt ik een schok en trek hij hem wel door daarna heb ik er in de andere versnellingen geen last van. weet iemand waar dit aan kan liggen.

Greetz :W
 
Nou nou nou.. ik zou eerst eens kijken of er nog wat te stellen valt.

En of het écht wel aan de koppeling ligt.


kan je al rijdend in zijn 2 ( laagtoerig ) het toerental omhoog laten schieten zonder dat de motor evenredig harder gaat?
 
nee vanuit zijn 2e versnelling kan ik gewoon goed weg rijden

Dan lijkt t mij sterk dat t aan je koppelingsplaten ligt. Als je platen beginnen te slijten en ligt te slippen, dan merk je dat juist in hogere versnellingen. (mijn ervaring tenminste).

En t is echt alleen wanneer je optrekt of ook wanneer je weer op t gas gaat in de 1e versnelling?
 
Dan lijkt t mij sterk dat t aan je koppelingsplaten ligt. Als je platen beginnen te slijten en ligt te slippen, dan merk je dat juist in hogere versnellingen. (mijn ervaring tenminste).

En t is echt alleen wanneer je optrekt of ook wanneer je weer op t gas gaat in de 1e versnelling?

Het is soms ook na terug schakelen in de 1e versnelling, maar het komt het meeste voor wanneer ik weer optrek bij een verkeerslicht. of iets dergelijks
 
Ben eruit heb net te horen gekregen dat mijn eerste versnelling kapot is waardoor hij uit de versnelling valt en dan weer snel terug schiet. word weer even klussen toch bedankt.
 
Mja dat is niet een kwestie van ff idd. Beste optie is een ander blokie scoren. Maar 1e versnelling "kapot", ja dat was me duidelijk, maar wat is er dan kapot? Tandjes? Of de zgn "dogs"?

Als je toch zelf de bak wil gaan doen heb ik eventueel nog een goeie versnellingsbak liggen. Van een blok waar de kop van kapot was, zuiger had een paar kleppen een kopstoot gegeven. :X
 
Mja dat is niet een kwestie van ff idd. Beste optie is een ander blokie scoren. Maar 1e versnelling "kapot", ja dat was me duidelijk, maar wat is er dan kapot? Tandjes? Of de zgn "dogs"?

Als je toch zelf de bak wil gaan doen heb ik eventueel nog een goeie versnellingsbak liggen. Van een blok waar de kop van kapot was, zuiger had een paar kleppen een kopstoot gegeven. :X

ik ben wel van plan om de bak zelf te doen, weet niet voor hoeveel u hem verkoopt maar de afstand is best wel groot.
 
De oudere GSXR600 hebben nogal eens last van het kleven van de koppeling.
Daar lijkt jou verhaal sterk op. Sommige hebben het vrijwel altijd, andere na een
langere snelle rit op hoge toeren, en weer andere hebben er helemaal geen last van.

Platen en olie vervangen helpt heel vaak maar niet altijd.
 
Kijk ook eens naar de staand van de naaldlager die aan de trekstang zit voor je koppeling te bedienen.

Nummer 27: Suzuki GSXR600 1998 (W) (E02 E04 E18 E22 E24 E25 E34 E39) CLUTCH - buy original CLUTCH spares online

Ik had ook last van een slecht werkende koppeling op mijn gsx-r750sp, ook andere olie en platen geprobeerd... geen resultaat.

Gisteren nog eens opengehaald en toen viel de naaldlagers in 20 stukken uit elkaar, ik denk doordat de naaldlager niet goed zat de trekstang niet genoeg afstand kon overbruggen waardoor de platen net niet ontkoppelt waren.

Trouwens als je de koppeling loshaalt dan kan je best alles controleren.

Staat van de veren,platen (is al vermeld), kijken naar het huis waar de uitsparing loopt van de platen (groeven), stalen platen op rechtheid controleren,...
 
Laatst bewerkt:
Hallo gisteren het probleem opgelost de nokjes van de eerste versnelling waren rond gesleten waardoor hij uit de versnelling schoot en er weer in. Ander tandwiel er in en hij rijd nu weer als een zonnetje. Allemaal bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan