Het werken met gereedschappen door het MIT

FredVN

MF veteraan
15 mrt 2013
5.719
956
VN = Voorlopig Nederland
Het werken met gereedschappen door het MIT

Bij toeval kwam ik op een niet nader te noemen downloadsite een dvd tegen, die door het MIT is gemaakt. Hierin wordt onder de titel "How to use machine shop tools to build prototypes with MIT" in 10 lessen van ca. 40 min. uitgelegd hoe te boren, frezen, slijpen, draaien etc.. Het is een goede cursus voor iedereen die, zoals ik, heeft leren omgaan met gereedschappen door de handleiding te lezen en vervolgens "maar wat te proberen". Ik heb inmiddels alle lessen bekeken en weet nu al dat ik ze zeker nog eens zal herhalen (en dan ook wat meer aantekeningen zal maken).

Na wat googlen bleken de lessen ook gewoon op internet te staan. Alleen is dit voor mij, gezien de trage verbinding hier, niet echt een optie. De lessen zijn te vinden op:
http://techtv.mit.edu/search?q=machine+shop
 
Laatst bewerkt:
Rustig rustig, ik doel gewoon op je motorfietsje met dat honda kloon blokje.
( waar je, naar mijn weten, al meerdere malen mee naar een machine shop hebt moeten gaan om iets kleins te laten doen )

Daardoor vind ik het vreemd dat je een serie kijkt over frezen en weet ik veel wat. snap-e-vous? :)
 
@BolletjeBas. Als je de 5e post in Vietnam leest, dan zie je dat ik een aantal malen ben teruggeweest, toen ik mijn motor net nieuw had en hij problemen had. Lijkt me logisch dat ik dan niet zelf ga zitten sleutelen.

Omdat ik daar uiteindelijk nog steeds niet tevreden over was ben ik zelf aan het werk gegaan, zoals je in het laatste stuk van die post kunt lezen.

Maar zelfs als ik dat niet allemaal zou doen is het niet vreemd om naar een dergelijke serie te kijken omdat b.v. het afstellen van een carburateur naar mijn mening nog steeds iets wezelijk anders is dan het maken van iets op een draaibank (wat me inmiddels o.m. dank zij de cursus redelijk af gaat).

En voor wat betreft het “rustig, rustig”, een tekst als in je eerste post, die ook nog eens niets te maken heeft met het topic, lokt een reactie als de mijne uit (en ik heb me ingehouden). Gelukkig is de laatste weer normaal, dus bij deze een normale reactie terug.
 
Waarom koop je gereedschap, gaat dan proberen hoe het moet vanuit de gebruikaasnwijzing en snapt het pas na een joeptjoep filmpje :?
Ik sta me het lazerus te zagen en te vijlen en denk dan, een frees zou een goede investering zijn. Ik heb nog nooit gereedschap gekocht zonder te weten hoe ik het moest gebruiken. Op mij komt dat heel vreemd over.
 
@BolletjeBas. Het laatste wat ik erover kwijt wil. Het was niet zozeer de kreet “imitatie” want dat is het ook gewoon. Het was de hele toonzetting die, lomp samengevat, iets gaf van “hij kan niets dus die cursus is ook niets”.
Toelichting. Ik ben nog zolang lid van dit forum. Wat mij is opgevallen dat heel vaak serieuze vragen worden gesteld en vervolgens de TS wordt afgemaakt op taalgebruik en de meest domme suggesties krijgt. “Dat is humor”, was wel eens de verklaring. Tja, dat gevoel zijn de verhuizers bij mijn emigratie dan vergeten in de container te stoppen. Als de TS mazzel heeft komen er ook nog een paar goede suggesties. Voor mij is dat nu al een reden om weinig vragen te stellen, tenzij ik echt nergens een antwoord terug kan vinden.

In diezelfde categorie vond ik jouw eerste reactie vallen, die m.i. niets met de cursus te maken had. De cursus is gemaakt door één van de beste universiteiten ter wereld en is gewoon goed. Alleen werd de suggestie gewekt dat het brandhout is omdat de indruk bestond dat ik niets kan. Die link was, wat in het verkeerde keelgat schoot.

OK, ik denk dat we beiden ons punt wel duidelijk hebben gemaakt.


@halflive. Jij vijlt en denkt “een frees zou een goede investering zijn”. Misschien heb jij een uitgebreide technische opleiding gehad en kan dus meteen met een frees overweg. Perfect.

Ik vijl en denk ook “een frees zou een goede investering zijn”. Alleen ik heb geen uitgebreide technische opleiding gehad, dus ik moet mij op een andere manier inleren, bv. door filmpjes en zelf proberen. Wat is daar mis mee?

En zeg nou zelf, koop jij nooit iets waarvan je eerst de handleiding uitgebreid moet lezen om er iets mee te kunnen doen?
 
Laatst bewerkt:
Zo vreemd is het niet, niet gehinderd door enige opleiding of cursus een
draaibank gekocht.
Je leert het vanzelf , door schade en schande.. dat wel :)
Na een tijdje kan je gewoon maken wat je nodig hebt , natuurlijk niet op de snelheid
die een pro doet.. Maar het is hobby, tijdsdruk is er niet.
 
Dit kanaal vind ik zelf echt geweldig, ouwe rot die alles fijn uitlegt en tips geeft: Keith Fenner

:} , dank hiervoor, gister avond een paar uur zitten kijken. Idd zeer leerzaam, en ook bijzonder relaxte humor voor een amerikaan. Kijkt erg prettig.

@FredVN, :+ laat je niet zo opnaaien, niet direct op reageren, en dan waait alles weer over. Zoiets zou jij toch moeten weten ondertussen als je in zn lekker warm land bent gaan wonen. ;) Lijkt mij soms ook best iets, :Y .
Maar igg bedankt voor je tip. :Y

Hier nog iets waar ik de laatste tijd wel eens naar kijk. en dan met name de afleveringen over de leaktests dit legt ie wel goed uit vindt ik. Vooral een diagnose stellen bij een probleem is wel leerzaam.

EricTheCarGuy

:W
 
Klopt, hij brengt het heel prettig. Ik heb een keer op zijn naam gegoogled, ze hebben niet bepaald de eerste de beste voor de camera gezet.

Ik weet het. Meestal laat ik dit soort dingen ook gaan maar in dit specifieke geval vond ik dat ik toch moest antwoorden.

Bedankt voor de link, die ga ik zeker bekijken.
 
Exact!
En de beslissing om iets te kopen is bij mij altijd weloverwogen.

Inderdaad, ik kijk van tevoren altijd een shitload aan filmpjes van een bepaald stuk gereedschap VOORDAT ik het koop.

Vaak kom je dan ook op andere machine's uit die hetzelfde kunnen, maar dan nog met wat functie's erbij.

Zo kwam ik recentelijk terecht bij een Makita Boorhamer, boren en beitelen in 1.

Zijn van die dingen die je wel weet, maar waar je dan weer niet aan denkt, behalve natuurlijk als je net je stuk gereedschap hebt bestelt, dan is het vaak 'Shit, had ik die maar genomen...'
Ik had een goede betonboor nodig, en zo kwam ik dan weer bij die boorhamer uit.

En de beitelstand is al wat gebruikt, steentjes uit de jaren 30 zijn best goed gebakken :( :P
 
Het werken met gereedschappen door het MIT

Bij toeval kwam ik op een niet nader te noemen downloadsite een dvd tegen, die door het MIT is gemaakt. Hierin wordt onder de titel "How to use machine shop tools to build prototypes with MIT" in 10 lessen van ca. 40 min. uitgelegd hoe te boren, frezen, slijpen, draaien etc.. Het is een goede cursus voor iedereen die, zoals ik, heeft leren omgaan met gereedschappen door de handleiding te lezen en vervolgens "maar wat te proberen". Ik heb inmiddels alle lessen bekeken en weet nu al dat ik ze zeker nog eens zal herhalen (en dan ook wat meer aantekeningen zal maken).

Na wat googlen bleken de lessen ook gewoon op internet te staan. Alleen is dit voor mij, gezien de trage verbinding hier, niet echt een optie. De lessen zijn te vinden op:
http://metalsmithing.wonderhowto.com/how-to/use-machine-shop-tools-build-prototypes-with-mit-311842/
Apart soort man.
 
Erg jammer om te zien dat het tegenwoordig geen moer meer uitmaakt op wat voor forum je zit, en dat zich dit hier dus ook begint af te spelen.
Waarom zou je in godsnaam een reactie plaatsen als het alleen maar afkrakend is of bijdehand? Echt een hype aan het worden, en helemaal jammer omdat we allemaal motor rijders en liefhebbers zijn die elkaar groeten als we elkaar tegenkomen, en dan hier een beetje een ander af kraken.
Als je iets doms vindt, een vraag of topic dan kan je er ook voor kiezen om de pagina weg te klikken.
Laten we hier aub gewoon leuk en behulpzaam naar elkaar blijven.
Zit je met opgekropte frustraties, ga dan lekker naar een sportschool, dat hatelijke gedoe komt me echt de strot uit.
 
Erg jammer om te zien dat het tegenwoordig geen moer meer uitmaakt op wat voor forum je zit, en dat zich dit hier dus ook begint af te spelen.
Waarom zou je in godsnaam een reactie plaatsen als het alleen maar afkrakend is of bijdehand? Echt een hype aan het worden, en helemaal jammer omdat we allemaal motor rijders en liefhebbers zijn die elkaar groeten als we elkaar tegenkomen, en dan hier een beetje een ander af kraken.
Als je iets doms vindt, een vraag of topic dan kan je er ook voor kiezen om de pagina weg te klikken.
Laten we hier aub gewoon leuk en behulpzaam naar elkaar blijven.
Zit je met opgekropte frustraties, ga dan lekker naar een sportschool, dat hatelijke gedoe komt me echt de strot uit.
Niks hatelijks aan een grapje. ;)

Vrij algemeen bekend dat vrouwen handleidingen lezen en mannen gewoon de stekker in het stopcontact stoppen en gaan kloten tot ze doorhebben wat ze doen (of niet :+ ).
 
Leuk dat je jezelf aangesproken voelt , maar doelde op de eerste reactie die binnenkwam op dit topic.
En dit is zeker niet de eerste topic die ik doorlees waar ik dit soort dingen lees, en vindt het persoonlijk niet nodig en jammer.
Ik zal ook waarschijnlijk niks bereiken met mijn reactie, maar zou jammer zijn als dit soort dingen normaal worden op dit forum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan