DRZ400sm start moeilijk en een tik in het blok

X-RiDaH

Rookie
9 sep 2006
17
0
Den Haag
Hallo mede MF leden, Ik heb een DRZ400sm uit 2006 met iets meer dan 15dk op de teller. Na vandaag een stuk snelweg te hebben gereden +/- 100 km hield de motor een beetje in. Toen ik de afslag pakte viel hij bij het stoplicht uit. Daarna wou hij niet meer starten. Mijn accu is daarna leeg gegaan door al dat(proberen) starten. Heb de motor toen die koud was met moeite kunnen starten met startkabels. Ik heb toen een stukje gereden en er was sprake van vermogenverlies en de tik werd harder. Uiteindelijk viel de motor ook uit bij stationair draaien.

Weet iemand misschien wat dit kan zijn:S:S??
 
Klinkt inderdaad alsof het big end aan puin ligt, zou niet verder rijden als ik u was, gaat de rest van het blok ook kapot van...
100 km snelweg moet een drz makkelijk aan kunnen..
 
Ja ik dacht ook al dat het blok makkelijk 100km snelweg aan moest kunnen. Is de reparatie een beetje zelf te doen? En wat zullen de kosten ongeveer zijn?.. Zo zie je maar weer. Net wanneer het mooi weer is overkomt mij dit |( _O-
 
Je kan toch zonder dat hij loopt in ieder geval zien of er nog olie aanwezig is in het blok?
Zonder dat hij gelopen heeft lijkt het mij dat het peil dan wat te hoog staat maar dan weet je in ieder geval dat er nog olie in zit.
 
Ik zou nie weten waar ik zou moeten beginnen. Wat gaat het mij ongeveer kosten ALS het de big end is. Ik kwam dit tegen op het internet Questions regarding primary and counterbalance nut fixes Zou het ook misschien hier aan kunnen liggen? Er zat ook genoeg olie in voor dat ik ging rijden.

greetzz

genoeg.. Blok uit elkaar, inspectie overige slijtage/schade. spoelen frame, preventief nieuwe lagers in geval van slijpsel (wat meestal wel t geval is..) Spoelen onderdelen (kan nog vies veel slijpsel in een schakelwals blijven zitten..)

Die link die je geeft zal er weinig mee te maken hebben denk ik, van een losse moer gaat dat ding niet uitvallen bij stationair..
 
Ik heb net de olie afgetapt.. Er zat veeeeels te weinig olie in :$ |( . Niet goed gekeken voordat ik ging rijden blijkbaar. Er zaten gelukkig geen ijzerdeeltjes in de olie. Ik heb er nieuwe olie ingegooid. Hij startte wel maar het geluid zat er nog steeds en na 1 minuut stationair viel de motor weer uit en wou weer niet starten. Sluit de oude olie(doordat er geen ijzerdeeltjes in zaten) de Big end uit of sluit dat alleen verdere schade uit?
 
Ik heb net de olie afgetapt.. Er zat veeeeels te weinig olie in :$ |( . Niet goed gekeken voordat ik ging rijden blijkbaar. Er zaten gelukkig geen ijzerdeeltjes in de olie. Ik heb er nieuwe olie ingegooid. Hij startte wel maar het geluid zat er nog steeds en na 1 minuut stationair viel de motor weer uit en wou weer niet starten. Sluit de oude olie(doordat er geen ijzerdeeltjes in zaten) de Big end uit of sluit dat alleen verdere schade uit?
blok, frame en filter gedaan?
 
Ik denk dat alles nog wel rond draait. Ik heb de motor net weer proberen te starten. Hij ging wel gelijk aan. Ik heb hem 30 sec laten draaien en dan weer uitgezet om evt. verdere schade te voorkomen. Als ik een klein beetje gas geef klinkt het als iets in de motor doorslipt misschien de nokkenasketting?? Ik heb niet zo heel veel verstand van het mechanische gedeelte. :N .
 
Wat ook nog kan is dat de nokkenas ketting te slap stond, daardoor versprongen. Kleptiming daardoor verkeerd. Gevolg start slecht, maakt lawaai en loopt beroerd.

Maar met te weinig olie, is de kans groter dat het een lager is.
 
Laatst bewerkt:
Ga dat ding nou niet verder naar de klote helpen door hem te starten, laat hem ophalen door een motorzaak en vraag of zij er naar willen kijken.
Of bouw het blok zelf uit en breng dat bij iemand langs als je niet wil betalen voor het ophalen en uitbouwen.
Vraag of ze er eerst een diagnose willen stellen voordat ze gaan repareren. Kan nooit heel duur zijn. (nou ja, misschien even van te voren checken O-) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan