Motor importeren, rdw doet moeilijk

iritantje

Rookie
1 mei 2013
5
0
Hallo,

Ik heb een motor uit Duitsland gehaald alles was in orde maar het motorbloknummer kwam niet overeen met het frame nr, hij zei dat het niet meer het orginele blok was en daarom niet kon goedkeuren. Zijn advies om het orgineel erin te zetten of kon aantonen dat er ooit een andere in is gezet, door bijvoorbeeld een dealer. Vroeger lette ze hier niet op maar tegenwoordig moeten ze strenger zijn. B|

Goed, ik contact gehad met de verkoper en die zei dat hij het ook niet wist en dat misschien de vorige eigenaar had gedaan omdat die er wel eens mee op circuit reed.

Ik vind dit ook erg vreemd dat dit zo gaat omdat ik niet kan weten of controleren of een motorblok bij die motor hoort?! :(

Ik had gezocht en kwam op een vergelijkbaar onderwerp, toen keurden ze ook iemand zn motor niet goed maar daar was eigenlijk nooit antwoord opgekomen hoe hij het had opgelost...

Tips? Want om nou voor eigenlijk niks een nieuw motorblok aan te schaffen en laten inbouwen schiet ook niet op, dan kan ik hem net zo goed weer verkopen. :(
 
Hallo,

Ik heb een motor uit Duitsland gehaald alles was in orde maar het motorbloknummer kwam niet overeen met het frame nr, hij zei dat het niet meer het orginele blok was en daarom niet kon goedkeuren. Zijn advies om het orgineel erin te zetten of kon aantonen dat er ooit een andere in is gezet, door bijvoorbeeld een dealer. Vroeger lette ze hier niet op maar tegenwoordig moeten ze strenger zijn. B|

Goed, ik contact gehad met de verkoper en die zei dat hij het ook niet wist en dat misschien de vorige eigenaar had gedaan omdat die er wel eens mee op circuit reed.

Ik vind dit ook erg vreemd dat dit zo gaat omdat ik niet kan weten of controleren of een motorblok bij die motor hoort?! :(

Ik had gezocht en kwam op een vergelijkbaar onderwerp, toen keurden ze ook iemand zn motor niet goed maar daar was eigenlijk nooit antwoord opgekomen hoe hij het had opgelost...

Tips? Want om nou voor eigenlijk niks een nieuw motorblok aan te schaffen en laten inbouwen schiet ook niet op, dan kan ik hem net zo goed weer verkopen. :(

Kun je 'm niet laten keuren als zelfbouw?
Je kunt tenslotte een oud frame met een krom balhoofd hebben laten lassen.
 
Welkom op MF. Hebben bij dat model het blok en het frame wel hetzelfde nummer af fabriek?
 
Een motorbloknummer hoeft toch helemaal niet overeen te komen met het framenummer ? Dat is in ieder geval bij mijn geïmporteerde CBX niet zo, en tijdens de productie van de CBXen hebben die nummers nooit 1 op 1 synchroon gelopen. Dat zou betekenen dat er geen enkele CBX meer geïmporteerd zou kunnen worden, ook al hebben blok en frame af fabriek altijd bij elkaar gezeten. Lijkt me stug.
 
Raar,

Heb mijn GS met donorblok vanuit ingevoerd in Zwitserland, maar daar werdt niet naar het bloknummer vs. framenummer gekeken, alleen naar het framenummer (aangezien je kentekenbewijs bij het frame hoort). Weet ook niet of dit bij alle motoren gelijk is af fabriek. Was bij mijn GS volgens mij wel zo.
 
R1, ik heb er zelf niet zoveel verstand van en ik dacht hij zal wel gelijk hebben, morgen toch maar even bellen wat er dan precies niet aan klopt. Omdat ik dus dacht dat het inderdaad niet met frame nr overeen kwam.
 
Hebben ze bij de RDW de nummers 1 op 1 vergeleken of is er in een computer opgezocht of dit bloknummer bij het framenummer hoort?

De nummers komen namelijk niet 1 op 1 overeen, maar Yamaha zou moeten kunnen aangeven of dit het originele blok is.
 


Goed onderbouwde reactie! of is dit een nieuwe manier van aandacht vragen?

OT:

Sinds wanneer maakt het uit of een blok origineel is? je mag toch gewoon een donorblok in je motor meubelen, mits t maar niet meer dan x% vermogen dan orgineel heeft etc.
 
Goed onderbouwde reactie! of is dit een nieuwe manier van aandacht vragen?

OT:

Sinds wanneer maakt het uit of een blok origineel is? je mag toch gewoon een donorblok in je motor meubelen, mits t maar niet meer dan x% vermogen dan orgineel heeft etc.

niet helemaal, je moet schijnbaar tegenwoordig aan kunnen tonen waar het blok vandaan komt.
m.a.w. is het niet uit een gestolen motor of via andere illegale handel.
 
ik zou een ander keuringsstation proberen.
ze weten van elkaar niet wat ze doen, dwz bij de ene keurmeester gaat het goed en de andere kijkt toevallig naar het motornummer.
 
Motorbloknummer komt niet overeen met de uitvoerpapieren van de Strassenverkehrsamt. En dan heb je een lullig probleem.

(Ik heb het meegemaakt met auto's uit Engeland en die kon je gewoon in de sloot schuiven; ze werden niet goedgekeurd.)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een motor uit Duitsland gehaald alles was in orde maar het motorbloknummer kwam niet overeen met het frame nr, hij zei dat het niet meer het orginele blok was en daarom niet kon goedkeuren. Zijn advies om het orgineel erin te zetten of kon aantonen dat er ooit een andere in is gezet, door bijvoorbeeld een dealer. Vroeger lette ze hier niet op maar tegenwoordig moeten ze strenger zijn. B|

Goed, ik contact gehad met de verkoper en die zei dat hij het ook niet wist en dat misschien de vorige eigenaar had gedaan omdat die er wel eens mee op circuit reed.

Ik vind dit ook erg vreemd dat dit zo gaat omdat ik niet kan weten of controleren of een motorblok bij die motor hoort?! :(

Ik had gezocht en kwam op een vergelijkbaar onderwerp, toen keurden ze ook iemand zn motor niet goed maar daar was eigenlijk nooit antwoord opgekomen hoe hij het had opgelost...

Tips? Want om nou voor eigenlijk niks een nieuw motorblok aan te schaffen en laten inbouwen schiet ook niet op, dan kan ik hem net zo goed weer verkopen. :(

Heb je gevraagd wat het bloknummer wel moet zijn, om dat te controleren bij 'het alsnog ophalen van het originele blok en in laten bouwen' ?
 
Als motornummer wel op het buitenlandse kenteken vemeld staat en dat niet klopt met de motor, dan heb je een "kleine" uitdaging, eigenlijk moet je dan kunnen verklaren waar het blok weg komt.

Ik meen dat in duitsland dat vroeger niet op de papieren stond, in engeland bijvoorbeeld weer wel, in nederland ook niet.

Oplossing kan zijn,papieren of kenteken van een gesloopte motor gebruiken, waar geen motor nummer in vemeld staat die heb jij ingebouwd -:)
 
Laatst bewerkt:
Dit heb ik al eens gehad bij een import van een motor (zal een jaartje of 6 geleden zijn, dus toen werd er ook op gelet). Het motorblok kwam niet overeen met wat er in de papieren stond. Daardoor konden ze 'm in eerste instantie niet goedkeuren. Ik kon toen ook de herkomst niet aantonen van het motorblok (en de vorige eigenaar had 'm zo gekocht en was nooit een probleem geweest bij de TÜV-keuring). Enige dat de RDW ging doen was een onderzoek of het motorblok mogelijk als gestolen stond geregistreerd. Dit heeft 6 weken geduurd en toen uiteindelijk het blok niet als gestolen stond geregistreerd, werd de motor alsnog goed gekeurd (wel een aantal keren moeten na bellen, want erg vlot waren ze niet).

Bij de controle zijn ze als volgt te werk gegaan: aan de hand van het motorbloknummer hebben ze het oorspronkelijke framenummer van de donor-motor achterhaald (is meen ik gewoon via importeur aangevraagd aangezien het motorblok en framenummer bij productie wordt vastgelegd). Daarna hebben ze gecheckt of het framenummer van de donormotor als gestolen stond geregistreerd.
 
Thanks voor de info allen, ik zit dus toch met een klein probleempje als ik het zo hoor... Ik heb even op de duitse papieren gekeken maar ik kon niets vinden over een bloknummer ook niet in de boekjes die erbij zitten. Waarschijnlijk hebben zij dit zelf bij het RDW nagekeken.
 
Heb je gevraagd wat het bloknummer wel moet zijn, om dat te controleren bij 'het alsnog ophalen van het originele blok en in laten bouwen' ?

Ja, hij heeft het genoemd en ik had het maar opgeschreven maarja wat heb ik eraan? Vorige eigenaar wist ook niet dat er geen orginele meer inzat.
 
Wat er in zat is niet van belang (ik wist ook geen oorspronkelijk bloknummer en is ook nooit ter sprake geweest). Gaat er om dat de herkomst van het huidige blok duidelijk wordt, eigenlijk boeit alleen of het blok legitiem is. Althans dat was destijds de enige reden voor het onderzoek.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan