distributie riemen vervangen ducati monster

Desmosil

Die hard MF'er
5 apr 2012
558
0
Groningen
Hallo,

Ik ben bezig met het vervangen van de distributieriemen van mijn ducati monster 600 alleen ik loop vast...
ik heb de covers eraf, nu zou ik de spanners los moeten draaien om de riem te ontspannen en eraf te schuiven toch?
nu zijn die bouten van de spanners moervast, ik krijg een van de 4 los, die meest rechts onder zit en waarover hij kan schuiven.
hoe krijg ik die andere los? of horen die niet los of hoeven ze niet los en is er een andere manier? Want ik ben bang dat als ik meer kracht zet ik de kop verpest of de bouten breken.

alvast bedankt
 
Een distributieriem is niet als een v snaar, als hij er maar op zit is het goed......
De tandwielen moeten ten opzichte van elkaar precies goed staan, en de riem moet op de juiste spanning staan.
Aangezien je nu al vast loopt,
is het niet een goed idee om de distributiekappen weer te monteren en de motor naar een expert te brengen?
Voordat wij hier een topic over een in elkaar gelopen ducati hebben?
 
In principe is de klus van tandriemen vervangen op een ducati niet al te moeilijk. Heb dit kortgeleden ook voor het eerst gedaan en heb spijt dat ik het niet eerder geprobeerd heb. Er is zat info te vinden op internet hierover en een werkplaatshandboek is wel handig om te beginnen.

Het probleem gaat hier niet over het al dan niet ontbreken van kennis maar over het loshalen van de bouten. Om de topicstarter meteen alle moed uit de schoenen te nemen vind ik wat overdreven. Tenslotte moet je eens beginnen met een klus. Als mensen voor alles de motor naar een garage moeten brengen durven ze straks misschien niet eens meer hun luchtfilter vervangen.
 
Haha misschien heb ik te weinig van mijn technische kennis laten blijken, maar die heb ik aardig.
Ik weet dat ik geen zuiger tegen een klep aan wil.
Maar het probleem is inderdaad dat die bouten te vast zitten. Ik dacht misschien heeft iemand daar een revolutionaire oplossing voor. Maar ik heb geen kruipolie volgens mij, dan moet ik die even halen.
 
Haha misschien heb ik te weinig van mijn technische kennis laten blijken, maar die heb ik aardig.
Ik weet dat ik geen zuiger tegen een klep aan wil.
Maar het probleem is inderdaad dat die bouten te vast zitten. Ik dacht misschien heeft iemand daar een revolutionaire oplossing voor. Maar ik heb geen kruipolie volgens mij, dan moet ik die even halen.

Of je haalt WD40, dat past beter bij je geloof ik.
 
Als je het geduld hebt zeg ik zeker doen! :Y

Ik zelf word altijd knettergek bij zo'n tegenslag en moet ik heel erg mn best doen om niet met draconische maatregelen de boel compleet te slopen. ;)
 
En dat is precies waarom ik het zelf doe, ik betaal 80 voor de riemen alleen..
Waarschijnlijk heb je wel andere riemen maargoed..


80 euro voor -andere- riemen.
Nog wat geld voor olie, kruipolie, gereedschappen etc.

Feitelijk zit je voor 50 euro besparing te werken, met best een hoop risico.

Toch wel weer 50 euro, maar ook een afweging waard.
 
80 euro voor -andere- riemen.
Nog wat geld voor olie, kruipolie, gereedschappen etc.

Feitelijk zit je voor 50 euro besparing te werken, met best een hoop risico.

Toch wel weer 50 euro, maar ook een afweging waard.

Nee zo tellen we niet he... :N

nou haal je de charme van het zelf doen weg......

80 of 200 niet verder kijken......dan kan ik die 20.000 euro aan gereedschap en machines nooit verantwoorden
 
Nee zo tellen we niet he... :N

nou haal je de charme van het zelf doen weg......

80 of 200 niet verder kijken......dan kan ik die 20.000 euro aan gereedschap en machines nooit verantwoorden



Ook mee akkoord

Bij mij zit er nog een stukje beroepseer mee tussen
Ik ben zelf onderhoudstechnicus met een ongezonde interesse in auto's en motoren

Als ik dan het sleutelen niet zelf doe, voel ik me daar niet goed bij




aan TS:

Kan je een foto posten van de bouten in kwestie?
in principe is het niks meer dan een goed passende dop of sleutel en losdraaien

Hoewel ik toch het gevoel blijf hebben dat het in jouw geval een nog iets te hoog gegrepen klusje is
Heb je geen hulp ter beschikking?
Kennis of vriend die dit wel eens gedaan heeft?

Of iemand van het forum hier die even wil assisteren?
 
Ik heb net de covers er weer op, ik ga het toch maar laten doen. Mijn ervaring met vaste bouten is dat ik altijd teveel kracht zet en ze breken of kapot draaien.
En dat heb ik liever niet op die plek.
Ik had hier wat rond gevraagd maar niemand wilde of kon helpen
 
Terug
Bovenaan Onderaan