Rempomp en druk problemen, wijsheid gezocht

RockyK

MF veteraan
21 jan 2013
1.573
43
Hoihoi,

Laatst heb ik mijn FZR600 een upgrade gegeven. Dit was een USD voorvork met nieuwe remklauwen (4zuigers elk). Hiervoor had ik 2 zuiger klauwen en deze kreeg ik met gemak op druk.

Echter krijg ik de nieuwe klauwen niet op druk (of niet genoeg druk). Als ik rem kan ik de motor niet voorruit duwen maar rijdend heb ik totaal geen remkracht (de hendel gaat ook met gemak tot de handvaten)

Kan het zijn dat mijn pomp te weinig capaciteit heeft of is de boel gewoon niet goed ontlucht??

Alvast bedankt!
 
Je pomp zal te klein zijn ja, maar hij moet die 2 x 4 zuiger klauwen makkelijk zo kunnen aansturen dat je hard kan remmen. Alleen je zal iets minder gevoel in je remhandle hebben.

Ik denk dat je nog eens goed moet ontluchten. Er zit nog gewoon lucht in je systeem. Waarschijnlijk in de rempomp.
 
rem op druk brengen voor zover dat gaat.
vloeistofniveau in het potje terugbrengen naar 'min', en deksel erop.
1 klauw loshalen, blokken terugduwen, klauw op de schijf hangen, weer op druk pompen en klauw er weer af halen, paar keer herhalen.

Zo ook de andere kant.
 
Ja maar ik wil wel weten of het aan het ontluchten ligt of dat de pomp gewoon neit genoeg olie kan verplaatsen.

Tevens was het volgens mij zo dat je met een kleinere rempomp juist meer remgevoel hebt? Aangezien je mindersnel een grote hoeveelheid pompt...?

Edit: bovenstaande heb ik al 5x gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik durf niet zomaar te beweren dat het aan het oppervlak van de zuigers ligt. Normaal ga je juist feller remmen als je een kleinere rempomp neemt. Ik denk dat je even naar Tommy moet luisteren en eerst systematisch ontluchten.
 
Wat voor pomp zit erop, gewoon axiaal?

Voor 8 zuigers heb je 19x20 radiaal of 14mm axiaal nodig voor een beetje remgevoel.

Heb nog wel een 19x20 nissin radiaal liggen die je wel even mag lenen om te testen. Aan de andere kant, dan kan ik je net zo goed even helpen met ontluchten zodat we dat in ieder geval uit kunnen sluiten. PM even.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij 12mm axiaal.

Heb een beetje rond zitten kijken en een Brembo goldline pomp gezien, die zijn volgens mij 16mm en heeft ook een ontluchtings nippel op de pomp.

Is wel een nodige upgrade denk he, 12mm is wel weinig voor 8 zuigers.
 
Je pomp is te klein voor die remklauwen.
Voor 2 4 zuigerklauwen het je een 14mm pomp nodig.
Een 12mm pomp word gebruikt voor 1 zo'n klauw of voor 2 2 zuigerklauwen.
Je verplaats nu niet voldoende vloeistof waardoor de hendel bijna tegen het stuur komt voordat de blokken aan komen liggen.
Als je hem een nacht onder druk zet met een ty wrap om je hendel heb je kans dat de speling tussen de blokken en schijven iets kleiner word en de rem dus eerder aangrijpt, maar perfect gaat het niet worden.
 
Ja dat gebeurt echter alleen als je vanuit boven onlucht, de vloeistof vanuit onder zou dat al mee naar boven genomen moeten hebben. Ik ga het toch even proberen maar waarschijnlijk sta ik enkel voor lul XD
 
Je pomp is te klein voor die remklauwen.
Voor 2 4 zuigerklauwen het je een 14mm pomp nodig.
Een 12mm pomp word gebruikt voor 1 zo'n klauw of voor 2 2 zuigerklauwen.
Je verplaats nu niet voldoende vloeistof waardoor de hendel bijna tegen het stuur komt voordat de blokken aan komen liggen.
Als je hem een nacht onder druk zet met een ty wrap om je hendel heb je kans dat de speling tussen de blokken en schijven iets kleiner word en de rem dus eerder aangrijpt, maar perfect gaat het niet worden.

Dit heb ik ook al gedaan, ook zonder succes. Het wordt denk ik gewoon een nieuwe pomp.

Gelijk over op 16mm.
 
Ok, bedankt iedereen.

Ga ik dat even aanschaffen en dan horen jullie het wel als het nog niet lukt ;)
Toch zeker ook wel als het wel lukt ?

Als je trouwens je remblokken tegen de schijven hebt staan, heb je toch niet zoveel vloeistof verplaatsing meer nodig om remdruk te krijgen.

Ik zeg toch ook ontluchten die boel en mogelijk veren je blokken teveel terug, omdat misschien de remklauwen wat scheef staan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan