H4 bolletje blijft doorbranden

Sander78

Die hard MF'er
15 nov 2011
504
0
Alkmaar
Hallo,

Ik heb nu in de afgelopen maand 3x het lampje vervangen in de koplamp. Iedere keer hangt die gloeispiraal van het dimlicht los. Op groot licht naar huis dus... Het is eenmaal gebeurd tijdens het starten van de motor (met choke aan) en twee maal gewoon tijdens het rijden

Ik heb de accu en dynamo doorgemeten aan de hand van het how-to topic, dit is allemaal in orde! Ik heb ook aan de kant van de koplamp gemeten en ik heb hier gemiddeld( ongeacht de toeren ) 14,5 volt..

Hulp zou fijn zijn aangezien ik niet meer weet waar ik het probleem zoeken moet!

Alvast bedankt!
 
14,4 Volt is een normale afgeregelde spanning. Dus daar kan het niet aan liggen volgens mij...

Gebruik goede kwalliteit lampen, ik bedoel niet van de Action ofzo. En als je de lamp monteert niet met je vingers aan het glas komen, daar gaan ze ook sneller van kapot (als het halogeen is tenminste)
 
14,4 Volt is een normale afgeregelde spanning. Dus daar kan het niet aan liggen volgens mij...

Gebruik goede kwalliteit lampen, ik bedoel niet van de Action ofzo. En als je de lamp monteert niet met je vingers aan het glas komen, daar gaan ze ook sneller van kapot (als het halogeen is tenminste)

Alle gesneuvelde lampen waren philips vision lampen
 
Kijk ook eens of je koplamp voldoende in rubbers gemonteerd is. Op motortrillingen reageren gloeilampen allergisch.

De steunen voor de koplamp zitten om de voorvork met daartussen nog zon 5mm rubber rondom. Verder heb ik dan alleen nog de boutjes die in de behuizing van de lamp gedraaid zitten, daar zit geen rubber..

Zal eens kijken of ik daar ook nog een rubberen ringetje kan plaatsen
 
Dat lijkt mij ook erg sterk. Ik zou het dan ook eerder zoeken in een te hoge spanning of sluiting.
De spanning heeft hij gemeten en die blijkt goed.
Waar moet je sluiting maken om een lampje te laten sneuvelen?
Een lampje werkt als een ptc.
Als hij koud is loopt er een stroom die wel 5x zo hoog is dan wanneer hij warm is.
Dat is ook de reden dat een lampje meestal kapot gat meteen bij het inschakelen.
Als er ergens een slechte verbinding is waardoor het lampje een beetje knippert krijg datzelfde effect.
Als de lamp niet goed in rubbers is opgehangen gaat hij ook stuk door de trillingen.
 
De spanning heeft hij gemeten en die blijkt goed.
Waar moet je sluiting maken om een lampje te laten sneuvelen?
Een lampje werkt als een ptc.
Als hij koud is loopt er een stroom die wel 5x zo hoog is dan wanneer hij warm is.
Dat is ook de reden dat een lampje meestal kapot gat meteen bij het inschakelen.
Als er ergens een slechte verbinding is waardoor het lampje een beetje knippert krijg datzelfde effect.
Als de lamp niet goed in rubbers is opgehangen gaat hij ook stuk door de trillingen.

De spanning lijkt goed.
Bij het aanzetten van een koude lamp is de stroom die loopt eerder een factor 15 groter dan bij warm trouwens.

Sluiting met een circuit waar een condensator zit. Al vraag ik mij af waar die voor nodig zou zijn ;)

Als de lamp tijden lang meegaat en ineens in korte tijd 3x sneuvelt, dan moet er in de ophanging ineens iets heel erg verkeerd zitten? Scheuren in het rubber bijvoorbeeld.
Of er moet bij de montage iets fout gedaan zijn. Of die vision lampen zijn enorm gevoelig, maar dat heb ik nog niet eerder gehoord.
 
rubber ertussen, nieuw lampje erin. stukje rijden, terug komen.. lampje stuk... meer rubber krijg ik er niet tussen... dat is het toch niet denk ik...

misschien toch maar de spanningsregelaar vervangen ondanks dat ik geen rare pieken meet... ik weet het anders echt niet meer... wat een gezeik haha
 
rubber ertussen, nieuw lampje erin. stukje rijden, terug komen.. lampje stuk... meer rubber krijg ik er niet tussen... dat is het toch niet denk ik...

misschien toch maar de spanningsregelaar vervangen ondanks dat ik geen rare pieken meet... ik weet het anders echt niet meer... wat een gezeik haha
Je lampje zal bij een hogere spanning eerder sneuvelen maar 14,5 volt is een normale waarde.
Rammelt er geen bedrading tegen de achterkant van de fitting?
Je zou een diode in serie met de lamp kunnen plaatsen.
De spanning op de lamp zal dan ongeveer 1 volt lager worden.
Ik denk echter dat dat niet de oorzaak is van het probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan