Zeph 750 brat waar de carbs van overlopen

Zepke750

Rookie
2 mei 2013
13
0
Ekeren
Hey iedereen,

Ik volg dit forum al zeer lang en meestal vind ik wel de benodigde antwoorden maar deze keer geraak ik er niet uit.

Volgend probleem stelt zich :

Ik heb net een Zeph 750 aangekocht die gebratstyled is. De motor is hollow gemaakt en de carbs zijn voorzien van luchtfilters. De vorige eigenaar had een probleem gehad dat zijn carbs overliepen en heeft dit ook netjes aan mij gemeld. Hij heeft de vlotternaalden vervangen en opnieuw getest en het probleem was opgelost. Hijzelf dacht naderhand dat het eigenlijk gewoon een gevolg was van het feit dat hij de "pri" had laten openstaan tijdens het rijden waardoor de carbs overstroomden.
Nu heb ik een eerste rit gemaakt en wat blijkt ? carbs lopen nog steeds over. Heb onmiddellijk contact genomen met de vorige eigenaar en de man zit er ook verveeld mee dat het euvel dus toch niet opgelost is en wil desnoods de motor terugnemen indien ik het niet opgelost krijg. Een eerlijk man, ze zijn zeldzaam tegenwoordig. Toen ik wederom huiswaarts reed heb ik de kraan op reserve gezet en toen had de motor geen probleem. Toegegeven , ik heb wel wat rustiger gereden omdat ik toch zeker terug thuis wou geraken.

Nu heb ik hier al gevonden dat het membraan in de naftkraan versleten kan zijn en dit wel eens de mogelijke oorzaak is. Aan de andere kant lees ik hier ook dat een carb eigenlijk niet kan overlopen indien de vlotters etc correct werken.
Bijkomend valt het me ook op dat de motor enkel maar start met choke helemaal open. Eens hij rijdt kan je die afzetten. Wanneer de motor een kwartiertje afkoelt dien je wederom te starten met choke..... dat kan toch eigenlijk niet denk ik dan. Ook daarover heb ik reeds het forum afgesearched en daar lees ik dan weer dat de sproeiers misschien verstopt zijn e.d.

Nu , de vorige eigenaar heeft de motor laten afstellen door Ruud Frederiks in Goes ( jullie waarschijnlijk wel bekend ) dus dan ga ik er van uit dat de juiste sproeiers zijn geplaatst. Omwille van de huidige miserie heeft ie ook de volledige carbs uitgekuist en doorgeblazen dus daar kan het probleem ook niet liggen. Pakkingen etc zijn allemaal nog niet zo lang geleden vervangen geweest.

Ik heb dus volgende vragen :

Kan een kapotte naftkraan het overlopen van carbs verklaren of is dit niet mogelijk ?

Kan elk soort carb deftig werken met sportfilters ? of zijn er die enkel goed afgestelt zijn met een airbox ? Maw, vanaf je die airbox wegneemt wordt het één gesukkel om het goed te krijgen.

Het startprobleem, kan dit het gevolg zijn van foutieve sproeiers of is dit enkel te verklaren door verstopte carbs ? Dat ie na een nachtje stilstaan in de garage even choke nodig heeft lijkt me logisch maar na een rit van 30 minuten en 15 min afkoelen vind ik het maar weird dat ik wederom moet choken.

Voor iedereen die de moeite neemt om dit epistel te lezen, alvast mercie :)

Hopend op constructieve antwoorden *D

mvg
Zepke
 
Hey iedereen,

Ik volg dit forum al zeer lang en meestal vind ik wel de benodigde antwoorden maar deze keer geraak ik er niet uit.

Volgend probleem stelt zich :

Ik heb net een Zeph 750 aangekocht die gebratstyled is. De motor is hollow gemaakt en de carbs zijn voorzien van luchtfilters. De vorige eigenaar had een probleem gehad dat zijn carbs overliepen en heeft dit ook netjes aan mij gemeld. Hij heeft de vlotternaalden vervangen en opnieuw getest en het probleem was opgelost. Hijzelf dacht naderhand dat het eigenlijk gewoon een gevolg was van het feit dat hij de "pri" had laten openstaan tijdens het rijden waardoor de carbs overstroomden.
Nu heb ik een eerste rit gemaakt en wat blijkt ? carbs lopen nog steeds over. Heb onmiddellijk contact genomen met de vorige eigenaar en de man zit er ook verveeld mee dat het euvel dus toch niet opgelost is en wil desnoods de motor terugnemen indien ik het niet opgelost krijg. Een eerlijk man, ze zijn zeldzaam tegenwoordig. Toen ik wederom huiswaarts reed heb ik de kraan op reserve gezet en toen had de motor geen probleem. Toegegeven , ik heb wel wat rustiger gereden omdat ik toch zeker terug thuis wou geraken.

Nu heb ik hier al gevonden dat het membraan in de naftkraan versleten kan zijn en dit wel eens de mogelijke oorzaak is. Aan de andere kant lees ik hier ook dat een carb eigenlijk niet kan overlopen indien de vlotters etc correct werken.
Bijkomend valt het me ook op dat de motor enkel maar start met choke helemaal open. Eens hij rijdt kan je die afzetten. Wanneer de motor een kwartiertje afkoelt dien je wederom te starten met choke..... dat kan toch eigenlijk niet denk ik dan. Ook daarover heb ik reeds het forum afgesearched en daar lees ik dan weer dat de sproeiers misschien verstopt zijn e.d.

Nu , de vorige eigenaar heeft de motor laten afstellen door Ruud Frederiks in Goes ( jullie waarschijnlijk wel bekend ) dus dan ga ik er van uit dat de juiste sproeiers zijn geplaatst. Omwille van de huidige miserie heeft ie ook de volledige carbs uitgekuist en doorgeblazen dus daar kan het probleem ook niet liggen. Pakkingen etc zijn allemaal nog niet zo lang geleden vervangen geweest.

Ik heb dus volgende vragen :

Kan een kapotte naftkraan het overlopen van carbs verklaren of is dit niet mogelijk ?
Ja.
Is niet mogelijk. De vlotters stoppen het gaatje dicht waar de naft doorheen komt. Kan zijn dat de vlotterhoogte niet ok is, kan zijn dat vlotter+zitting niet ok is.
Kan elk soort carb deftig werken met sportfilters ?
Nee
of zijn er die enkel goed afgestelt zijn met een airbox ? Maw, vanaf je die airbox wegneemt wordt het één gesukkel om het goed te krijgen.
vaak is het idd gesukkel...
Het startprobleem, kan dit het gevolg zijn van foutieve sproeiers of is dit enkel te verklaren door verstopte carbs ?
Beide.
Of het is gewoon normaal dat je choke gebruikt bij starten, die je daarna weer afzet.

Waar dacht jij dat een choke voor was :?
Dat ie na een nachtje stilstaan in de garage even choke nodig heeft lijkt me logisch maar na een rit van 30 minuten en 15 min afkoelen vind ik het maar weird dat ik wederom moet choken.

Mag je vinden.
Elke motor doet net wat anders met choke.
Voor iedereen die de moeite neemt om dit epistel te lezen, alvast mercie :)
Graag gedaan.
Hopend op constructieve antwoorden *D

mvg
Zepke
 
Bedankt voor de respons.

De naftkraan kan dus niet de oorzaak zijn. Het op reserve zetten en niet overlopen was dus louter toeval.

Heb nog een Zeph in ori staat en die start zelfs na een week stilstand vlot zonder choke. Het hollow maken zal hier dan de oorzaak van zijn. Was me ook niet bewust dat elke motor wat anders doet ivm de choke, toch zeker niet zo'n grote verschillen. Heb nog nooit een motor gehad die telkens opnieuw choke nodig heeft voor te starten.


Thx ;)
 
lopen alle carbs over?
Je zou evt kunnen proberen met een rubberen hamer te tikken op de carbs. Soms schiet de vlotter dan alsnog omhoog. (je hebt aangegeven dat alles schoon is en gecheckt, maar je kunt het toch proberen).
 
@ kanariepiet, ik had de indruk dat het enkel de buitenste rechts was maar ik zou het nog es moeten voorhebben om zeker te zijn. Heb vooral aandacht besteed aan het onmiddellijk verwijderen van de benzine daar deze op het warme blok druppelde. Ik ga het allesinds proberen met die hamer.

@Haakie,
Daar kan je gelijk in hebben maar het is een standaard zeph, net gekocht met 22K op de teller. Kunnen die dingen dan ook af-fabriek te rijk staan ? De man waarvan ik hem gekocht heb heeft er op dat vlak nooit iets aan gewijzigd. Zeph is als nieuw, heeft m bij wijze van spreken enkel gebruikt om rond de kerk te rijden. Kzal de bougies eens bekijken.
 
Mja,

Gisteren nogmaals gaan rijden. Als ie op reserve staat no problem, zet ik hem op "On" dan lopen de carbs over na een stukje rijden. Het is nogal moeilijk te zien of het nu 1 of 4 carbs zijn die overlopen, het komt via de sportfilter.
Nuja, revisie-setje van de naftkraan bestellen en dan zien we wel weer.

grtz

Z
 
Probleem zit hem ook in de vlotternaald/afdichting en/of benzine niveau is extreem hoog maar dat moet je wel merken tijdens het rijden.

En dat je de choke opnieuw moet gebruiken na een kwartier klopt ook niet.

Stationair circuit te arm afgestelt (mengselschroeven uit draaien) of verstropt.

Ik zou de carburateurs eraf nemen en ineens alles controleren, kan je ook zien in welke staat de vlotternaalden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Revisiesetje voor de benzine kraan heeft alleen nut indien deze lekt terwijl de motor uit/stil staat en er eventueel benzine kan doorlekken door de carbs het motorblok in.
Slangetje naar de carbs even nachtje loslaten en er een potje onder zetten, zit er benzine in dan heeft het nut je kraantje te reviseren.
Dit lost het probleem van overlopende carbs echter NIET op :N

Daarvoor bovenstaande oplossingen....
 
@Benjamin
Ik zou dat ook denken maar ik begrijp niet waarom ik op reserve het probleem niet heb. Daar vind ik dus geen logische verklaring voor.
Kan iemand me zeggen hoe ik de juiste vlotterhoogte opzoek wat betreft een zeph ?
Stationair heb ik m beter afgesteld en dat is idd al een heel verschil. Ik ga ook nieuwe bougies steken want die zagen er maar brak uit. Dat zal het starten wel verbeteren hoop ik.

@KwaSuz
Kan het bv zijn dat de naftkraan idd lekt waardoor de carbs volstaan en ik het probleem heb als ik pas begin te rijden ? Het is idd telkens bij het begin om dan naderhand geen probleem meer te hebben nu ik erover nadenk. Ga ik eens op letten en ook dat slangetje eens een nachtje laten druppen.

Heb wel wat ervaring met carbs maar enkel nog maar met 1 cylinders zoals bij m'n SR500. Daarom vraag ik liever wat ipv op het wilde weg te beginnen klungelen.

één van de volgende weekends wil de carb eronderuit halen, doorspuiten met carbcleaner, alles nagaan en de vlotterhoogte perfect zetten.
 
zou best goed kunnen, in theorie zouden de vlotternaalden het moeten afsluiten maarja.... de praktijk laat wel eens wat anders zien, en als dan de benzine kraan lekt EN de vlotternaalden niet 100% afsluiten.

bij mijn kawagpz750 stond om deze reden het hele carter en cylinder wel eens vol met benzine, na een winter niet rijden.
kun je toch hele nare dingen mee beleven -O-
 
okay, weroem twijfl ik oek on ulle ....

Carbs eraf gehaald en opengevezen. Vlotternaald van carb nr 3 had 2 kleine metalen schilfertjes op z'n topje zitten dus we hebben de dader denk ik. Wel balen dat de naftank rommel afgeeft. Ze is namelijk al eens gecoat. Vrees dat ik op zoek mag gaan naar een nieuwe tank.....
Weet iemand of de tank van een zeph 1100 gelijk is aan die van de 750 ? of moesten er nog tanks op passen, zou leuk zijn ;)

morgen testen :)
 
Update....

Alles netjes opnieuw aangesloten, nieuwe spanringen gezet want dat was ook maar oude rommel, nieuwe leidingen gemaakt voor benzine met een grote filter tussen.
Rijdt als een zonnetje, gaat als een raket. Lange rit gemaakt, dacht dat het opgelost was. Laatste terrasje van de dag..........terug lek uit carb 3.
Oftewel heb ik m niet goed schoongemaakt en zit er opnieuw een stukje tussen oftwel......geen idee eigenlijk......

Als ik morgen zin heb terug heel de santekraam eraf en nakijken, ben het nu even beu. Gans het weekend bezig geweest :)
 
Wederom vraagje, die metalen braampjes die ik gevonden heb in de carb, kunnen die ook nog van ergens anders komen dan van de benzinetank ?
Heb bij het openmaken van de carbs ook alle leidingen uitgeblazen.

Bijkomend: weet iemand of de benzinetank van een Zeph1100 gelijk is aan die van een 750 ?

wederom mercie a tous
 
Okay,

Terug alles gedemonteerd. Alles uitgeblazen, carb cleaner.
Starten, na 10 minuten rijden verzopen. Nu lekt alles uit carb 2.........dus niet meer carb 3.
Na een tijdje terug gestart geraakt en reed als een zonnetje.........
Sindsdien, rijdt perfect. Benieuwd of ie de volgende keer weer verzuipt.

Kan het zijn dat een cylinder niet naar behoren werkt ? Het draaide naderhand ook veel smoother, alsof ie daarvoor maar op 3 ofzo gelopen had.

Heb hier ook al gevonden dat ik moet nagaan of de gasschuiven wel gelijkmatig openen. Ga ik ook nog checken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan