Harde "klak" bij schakelen van 1 naar 2

3 mei 2013
6
0
Lelystad
Beste motorbenzine,

Ik heb een cbf1000 uit 2006. Ben er best tevreden over. Is geen spannende fiets maar rijd prima comfortabel en heeft voldoende vermogen om lekker mee te komen.

Nu heb ik als ik van neutraal naar 1 en van 1 naar 2 schakel een vervelende harde "klak". Hij schakelde verder wel soepel, hoor geen tanden knarsen... Overige gangen zijn geen bijnzdr harde "klakken" te horen.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Groeten Christiaan

Ps:ik schakel netjes. Lichte druk tegen het pookje, koppeling in en gaan met die banaan....
 
Koppeling in vóór het schakelen. Lichte druk wat zwaarder maken, niet zo ''netjes'' schakelen dus. Ketting controleren/stellen. Zodra je tanden hoort knarsen is je bak echt stuk of je schoonmoeder rijdt mee.
 
Beste motorbenzine???? :P

Maar christiaan, is het sinds kort erger geworden dan, of had je dit altijd al?

Volgens mij maken de 1 en 2 altijd wel een hardere klak dan de rest van de versnellingen als je rijdt.

In mijn beleving wel tenminste.

Maarja hoe hard de klak is dat is moeilijk te beschrijven/beoordelen natuurlijk zo met woorden.
 
Elke motor "klakt" als je 'm in zijn 1 zet, op zich is dat normaal. De ene motor klakt wat harder als de andere, ook normaal. Ook bij het overschakelen van een naar twee hoor je vaak duidelijk een klak.
In hoeverre dat bij jou anders is dan bij andere motoren is hiervandaan niet te beoordelen. Controleer of je koppeling goed staat afgesteld en controleer ook meteen je ketting. Een verkeerd afgestelde ketting kan ook problemen geven bij het schakelen.
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen, bedankt voor alle reactie. Beetje late reactie van mij maar komt omdat ik net mijn bed uit ben (nachtdienst, goede reden toch ;D

Ik heb niet het idee dat het erger wordt. Hoor de tanden niet knarsen. Zal inderdaad de afstellingen eens controleren.

Wat betreft mijn schoonmoeder.......die komt niet achterop...;D hahah

Merci
 
De GSX doet ook klak, de GS-met-cardan doet meer KlonK. En de GS van mevr. tuhola doet klaklaklaklaklaktrrrrrrrrrrrrrrrtoeinktoeinktoeink als ze voor het stoplicht staat. Het geluid van N naar 1 en van 1 naar 2 durf ik niet eens te beschrijven.
Geen zorgen over maken dus, kan altijd erger :)
 
....ik dacht al dat ik iets vergat...
Je vergeet nog iets...

Iemand vroeg of je onlangs wellicht de olie hebt ververst.

Misschien denk je "wat kan dat er nu mee te maken hebben" maar door verkeerde olie gaat de koppeling raar doen en dat kan dergelijke schakelproblemen geven.
Als de koppeling niet goed lost wil de bak slecht schakelen.
 
Laatst bewerkt:
De GSX doet ook klak, de GS-met-cardan doet meer KlonK. En de GS van mevr. tuhola doet klaklaklaklaklaktrrrrrrrrrrrrrrrtoeinktoeinktoeink als ze voor het stoplicht staat. Het geluid van N naar 1 en van 1 naar 2 durf ik niet eens te beschrijven.
Geen zorgen over maken dus, kan altijd erger :)


_O-

Zit er dan nog wel olie in je blokken? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan