xs 650 loopt niet goed op twee cilinders

marcellon

Rookie
20 jun 2010
12
0
olst
mijn xs 650 loopt niet goed. Twee jaar geleden weggezet vorig jaar proberen te starten en hij liep maar goed op 1 cilinder de rechterkant plofte en knalde. Ondertussen heb ik vervangen de bougies, bougiekabels, bougiekappen, condensator, de kabel tussen contactpunten en bobines, de bobines zelf, en de carburateur helemaal uit elkaar gehaald ultrasoon gereinigd, contactpunten, ontsteking, kleppen en nokkenasketting afgesteld, compressie gemeten (7) nog een andere set carburateurs geprobeerd en nog steed loopt hij niet goed.
hij start wel en stationair loopt hij redelijk (is nog niet afgesteld) hoog in de toeren ook maar in het tussengedeelte knalt hij in de uitlaat en slaat terug in de carburateur.
ik dacht zelf in eerste instantie dat het aan de carburateur lag maar zoals gezegd heb ik ook een andere set geprobeerd en die gaf geen verbetering . In het wphb staat dat het eerste 1/8 deel wordt geregeld door de stationairschroef daarna een gedeelte door de schuinte van de gasschuif (hierin lag volgens mij de oorzaak maar dat kun je niet afstellen en beide carb's zijn identiek) .
heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen.
ik heb voor mijn idee alles al gedaan maar kom niet verder
gr Marcel
 
Heb je je kleppen ook bekeken? Speling kan wel goed zijn, maar als hij terug knalt in de carburateur zou ik het daar zoeken. Misschien een kromme inlaatklep, een mede XS400-rijder had dat probleem op MF.

Heb je de carbs wel gesynchroniseerd nadat je de kleppen hebt gesteld? Stationairschroef regelt volgens mij trouwens alleen de hoeveelheid gas die je geeft als de gashendel dicht is, verder niks. Dus geen 1/8 lijkt me, wat staat er precies in je wphb?
 
Zoals geschreven denk ik ook aan synchroon stellen.
Verder; is de ontsteking afgesteld met een stroboscooplamp? Zit de vervroeger niet vast (of veer(tjes) gebroken) en trekt hij geen valse lucht of lekke uitlaatbochten?
 
ontstekings timing op de XS'en is erg stabiel, hoeft eigenlijk nooit aan gesleutelt te worden. Maar het behoort inderdaad tot de mogelijkheden. Het was trouwens Basman met een kromme klep, zie mijn oude topic

Maar inderdaad valse lucht gecheckt? Uitlaatbochten okee? En komen er nog foto's? :)
 
Laatst bewerkt:
ontstekings timing op de XS'en is erg stabiel, hoeft eigenlijk nooit aan gesleutelt te worden. Het was trouwens Basman met een kromme klep, zie mijn oude topic

Maar inderdaad valse lucht gecheckt? Uitlaatbochten okee? En komen er nog foto's? :)

Er zit geen digitale ontsteking op als ik het zo lees. Mijn ervaring met de 650 is dat puntjes en losse vervroeger toch wel gevoelig zijn. Maar ik heb alleen ervaring met mijn eigen XS650 op ontstekinggebied.
Met een lamp is het wel veel beter af te stellen dan statisch. En een lamp kost niet zo veel.
 
Laatst bewerkt:
verbranding in de cilinder zonder dat de inlaatklep gesloten is.. Dan slaat hij inderdaad terug in je carb. En krijg je zo n goudgele/bruine waas op je vlinderklep.
 
verbranding in de cilinder zonder dat de inlaatklep gesloten is.. Dan slaat hij inderdaad terug in je carb. En krijg je zo n goudgele/bruine waas op je vlinderklep.


en ja...dat was ik ja met die kromme inlaatklep ;)


wat je kan doen....

carbs eraf.
startmotor rond laten gaan zodat de zuigers op en neer gaan.
Bougies erin laten.

Als het goed is moet de carb enkel en alleen lucht aanzuigen...en niet terugblazen.
Gebeurd dit wel...slechte nak-timing of kromme klep.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan