Lekkende tankdop: waar benzinebestendig rubber te koop?

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Hallo,

Ik heb het volgende probleem met mijn Tuono uit 2006: als ik hem voltank, en ik trek daarna de eerste 20km iets te fanatiek op, lekt er langzaam benzine uit mijn tankdop. Nu zou je denken, even nieuwe rubberen O-ring plaatsen in de tankdop. Echter, dit is niet los te koop bij Aprilia. De Aprilia dealer raadt een nieuwe tankdop á 150 euro aan. Ook heb je dan weer een 2e sleutel nodig om de dop open te maken.

Nu ben ik gaan zoeken, en ik ben niet de enige. Diverse mensen hebben zelf een nieuwe, dikkere rubberen O-ring gemaakt. Zie bijv. hier: A fix for the leaking fuel cap and a bigger 'opening' for the fuel

Maar, hoe kan ik aan dit speciale rubber komen en nog mooier: zijn er bedrijven die dit bijv. op maat zouden kunnen maken? Mijn dank zal groot zijn! :}
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn werk laten wij wel eens pakkingen ed. maken bij fa. ODV.
Dit bedrijf zit in Zaandam.

Als ik het goed zie dan lijkt het meer op een rubberen platte pakking dan op een O-ring.
O-ringen heb ik wel, maar van die platte pakkingen niet.

Groeten.....
 
Ik had laatst een soortgelijk probleem, getankt en tijdens het tanken was de rubberen ring uit mijn tankdop gevallen.
Helaas kwam ik daar pas veel later achter. B|

Maar ik heb het op kunnen lossen door bij de local bouwmarkt een rubberen ring te kopen.
Deze vond ik na lang zoeken tussen de waterleidingonderdelen.
Moest hem wel een beetje op maat knippen maar hij voldoet.
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn werk laten wij wel eens pakkingen ed. maken bij fa. ODV.
Dit bedrijf zit in Zaandam.

Als ik het goed zie dan lijkt het meer op een rubberen platte pakking dan op een O-ring.
O-ringen heb ik wel, maar van die platte pakkingen niet.

Groeten.....
Op De Velde verkoopt rubber gewoon van de rol. In de loods. O-ringen ook, maar dan in de gewone hardware winkel bij het tuincentrum.
 
Kan je niet de rubber ring er uit halen en dan eerst een aluminium ring er op leggen en dan de rubber ring terug plaatsen?
Of is je ring beschadigd?
 
Plaats eens een foto van de tankdop, en dan met name van de binnenkant met zichtbare o-ring.

Waarom, europeanen delen best wel veel met elkaar, onder andere op het gebied van sloten (Zadi). De meeste Aprilia tankdoppen die ik zie zijn toevallig op de gravering na exact hetzelfde als die van BMW, waar dit soort dingen wel gewoon los te krijgen zijn.

Edit: Ik had de link nog niet gezien. Inderdaad een Zadi slot. Ik ga a.s. maandag even kijken of ik iets gelijkends kan vinden.
 
Laatst bewerkt:
NBR-rubber moet je hebben, die is bestand tegen bio-brandstoffen...

Je moet opletten; benzinebestendig is niet hetzelfde als bio-benzinebestendig. Een benzinebestendige leiding gaat in combinatie met bio-alcohol snel verouderen en broos worden.
 
Laatst bewerkt:
Zover ik weet niet, tenzij het shell benzine betreft maar eigenlijk doen ze allemaal wat geheimzinnig over brandstof.
Ik heb jaren op de shell raffinaderijen in pernis en moerdijk gewerkt en daar zie je ook tankwagens van BP, Esso en andere merken rondrijden (laden).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan