CBR 900RR '91 vreet brandstofpompen!!

1990biker

MF'er
13 mei 2012
94
0
Drachten
Hallo, zoals de titel al aangeeft.. mijn FireBlade lust wel een pompje..

Nu heb ik vorig jaar na aankoop van de motor minder dan 500 km gereden waarna de brandstofpomp het heeft begeven..

Hierna heb ik er een pomp van een CBR 600 (gekregen van een vriend) opgezet en heeft er 8000 km onder gezeten.

Ik had een rouwtocht op de motor en deze deed het niet, en de pomp toen voor de zekerheid (onnodig) vervangen door weer een orginele (2e hands van een andere FireBlade).

Afgelopen vrijdag heeft deze het na 800 km begeven!!!!

Gelukkig heb ik de oude van de CBR600 nog en deze zit er nu onder en de motor doet het weer..

Ik heb geen zin altijd een reserve pomp bij met te hebben aangezien ik altijd ritjes heb van 50km+ en het zo een dure hobby word..
(en straks de 11stedentocht van 230 km en wil niet weer net als vorig jaar niet mee kunnen doen omdat mijn pomp het vlak voor de start begeeft... '( )

Hoe komt dit, wat kan ik controleren en hoe verhelp ik dit.... :? !
 
Heb wel degelijk een pomp nodig! dit is model van 91 en de tank zit te laag... dan moet ik om de 80 km weer tanken om te blijven rijden...

wat er stuk is.... hij pomp niet??
Hij doet 1 tikje, en daarna niks, weet niet wat dit tikje precies is..

Wat, waar en hoe moet ik meten??
 
Deze brandstofpompen werken met mechanische contactpunten die na verloop van tijd

problemen gaan geven. Punten zijn oa hier http://www.bikereparts.nl verkrijgbaar.

kijken bij brandstof revisie set.

Je kunt er ook nog een diode overheen zetten om het inbranden te beperken.


de eerste was ook echt al oud een aangetast.. maar de 2e die kapot ging ziet er echt nog goed uit.....
 
Effe googlen: Honda Deauville brandstofpomp. How to diode plaatsen over de contactpunten,
dit is dezelfde brandstofpomp die jij (en ik ) hebt.

Ik heb jaren geleden de punten vervangen met zo'n diode en nooit meer last gehad.

succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Heb wel degelijk een pomp nodig! dit is model van 91 en de tank zit te laag... dan moet ik om de 80 km weer tanken om te blijven rijden...

wat er stuk is.... hij pomp niet??
Hij doet 1 tikje, en daarna niks, weet niet wat dit tikje precies is..

Wat, waar en hoe moet ik meten??

Is niet het relais dat je pomp schakelt kapot?
 
even voor de duidelijkheid is het een elektrische pomp of een pneumatische membraan pomp ??

en wat is er kapot aan je pomp ?? het pomp gedeelte of het membraan gedeelte ?
Zoek de oorzaak waarom de pomp kapot gaat want anders blijf je aan de gang.

in ieder geval geef ik je de tip om een extra brandstof filter tussen de tank en de pomp te zetten. je staat versteld hoeveel rotzooi er na 7000 km in komt te zitten.
350439.jpg
 
Heb wel degelijk een pomp nodig! dit is model van 91 en de tank zit te laag... dan moet ik om de 80 km weer tanken om te blijven rijden...

wat er stuk is.... hij pomp niet??
Hij doet 1 tikje, en daarna niks, weet niet wat dit tikje precies is..

Wat, waar en hoe moet ik meten??
Ik heb ook een SC28 en daar rijdt ik makkelijk 200km op een tank ZONDER pomp :W
 
Heb wel degelijk een pomp nodig! dit is model van 91 en de tank zit te laag... dan moet ik om de 80 km weer tanken om te blijven rijden...

wat er stuk is.... hij pomp niet??
Hij doet 1 tikje, en daarna niks, weet niet wat dit tikje precies is..

Wat, waar en hoe moet ik meten??


weet je zeker dat ie stuk is? , die van mij geeft ook maar 1 of 2 tikjes en zodra die aanslaat hoor ik hem niet meer.
als je de pomp vastpakt voel je meestal wel of die het doet.
wat al gemeld is, een revisiesetje[kost € 22,-] en makkelijk zelf te monteren.
je hebt wel een soldeerbout nodig.
 
staat 91 op frame.. maar staat op kenteken vanaf 93 dus ik weet het niet :p

ik heb de pomp in mijn handen met alleen de 'brandstof-ingang-slang' aangesloten en hij pomp niet... ook bijde slangen eraf blaast ie niet...

maar heb er nu dus een andere pomp op, van een ander type.. en wil die niet 3x per seizoen een andere pomp kopen...
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn vorige Honda was die brandstofpomp ook het zwakke punt, steeds weer inbrandende contacten.
Ik heb die originele membraanpomp toen vervangen door een schottenpomp van Pierburg; die werkt dus volgens een heel ander principe en blijft wel heel. Deze pomp is nog kleiner dan de originele dus hij past gewoon op dezelfde plek.
 
staat 91 op frame.. maar staat op kenteken vanaf 93 dus ik weet het niet :p

ik heb de pomp in mijn handen met alleen de 'brandstof-ingang-slang' aangesloten en hij pomp niet... ook bijde slangen eraf blaast ie niet...

maar heb er nu dus een andere pomp op, van een ander type.. en wil die niet 3x per seizoen een andere pomp kopen...

ik rijd al 3 seizoenen met een revisiesetje erin,geen enkel probleem meer gehad.
 
ik rijd al 3 seizoenen met een revisiesetje erin,geen enkel probleem meer gehad.

Als Africa-Twin eigenaar kan ik dit be-amen: Revisiesetje er in (c.a. 30 euro materiaal) en je kunt weer een flinke tijd vooruit.

Het probleem ontstaat bij sommige exemplaren versneld doordat de pomp droog staat (en veel slijt) tijdens het handmatig overschakelen naar reserve. Motoren met een brandstoflampje (cbr600f) hebben veel minder problemen met exact dezelfde pomp, omdat deze nooit droog pompen.
 
Met mijn 1996 Twin haalde ik negen van de tien keer 310 kilometer tot aan de reserve.

Mijn methode was dan ook om driehonderd kilometer te rijden en dan preventief over te schakelen naar reserve. Had ik een keer veel wind tegen gehad of flink lopen gassen? dan moest ik al bij de 280 overschakelen, en dat was dan mijn "teken" dat ik een pomp moest opzoeken.

Nu heb ik een 1991 Twin... met waarschuwingslampjes... en een originele brandstofpomp waar 97000 kilometer op staat ;)
 
Heb 35.000 km geleden m`n brandstof punten vervangen (setje kostte iets van 20 euro )
en ze doen het nog steeds prima . ( SC28 Blade 1993 ) Zonder pomp werkt wel tot op zekere benzine hoogte in je tank . Zou een noodoptie kunnen wezen als je pech krijg met je pomp onderweg, dan zou je de benzine slang rechtstreeks aan kunnen sluiten op je carburateurs kun je weer verder. Dacht dat de SC33 geen pomp meer had ?
 
Laatst bewerkt:
Heb 35.000 km geleden m`n brandstof punten vervangen (setje kostte iets van 20 euro )
en ze doen het nog steeds prima . ( SC28 Blade 1993 ) Zonder pomp werkt wel tot op zekere benzine hoogte in je tank . Zou een noodoptie kunnen wezen als je pech krijg met je pomp onderweg, dan zou je de benzine slang rechtstreeks aan kunnen sluiten op je carburateurs kun je weer verder. Dacht dat de SC33 geen pomp meer had ?
:Y

Ik kan iemand die de benzine kraan van een sc33 op een sc28 heeft gezet (inclusief vacuum slangentje) en rijdt daar prima mee. De teller staat inmiddels op 140000 km.

Ik zit inmiddels ook aan de 2e revisie set van de pomp met 101500 km
 
hmm benzine kraan van een sc33 erop is handig :Y maar heb je dan ook de tank nodig van een SC33 ?

zozo 101.500 km vraagje hoeveel keer heb jij je kleppen al laten controleren / stellen ?
140.000 km wat een stand , zit nu zelf op 68.000 km
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan