Rit Dye: DIY helm vizier donker maken!

broek84

MF'er
15 mei 2010
113
0
Ik ben op internet gaan zoeken hoe ik mijn helder helm vizier een tint donkerder kan maken en vond dat sommigen het doen met het Amerikaanse spul "Rit Dye". Het spul kleurt kleding, maar ook je plastic anti-fog coating aan de binnenkant van je helm vizier. Op internet lees ik dat het veilig is voor je coating en je kan nog goed door je vizier kijken. Een pakje Rit Dye kost maar €7,50 op ebay incl. verzending! :o

Check deze sites:
http://www.northwestlongboarding.com/cgi-bin/nwlb/forum/display.html?mv_arg=TOP111337
en
Tinting a visor question
en de Youtube filmpjes:

Je kan er zelfs je knippers mee kleuren: *O*

Heeft er iemand ervaring met dit spul?

full
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, bij helmvizieren blijft het alleen op de anti-fog laag zitten. Ik weet niet hoe het zit met kruipruitjes. Is er niks op Youtube of Google over te vinden?
 
Ik post wel wat foto's. Eerst maar even wachten op de postbode.

@joostkb: juist wel! Het spul hecht op de anti-fog coating aan de binnenkant van je vizier. Ik ga het proberen met een gewoon pinlock vrij vizier van een nieuwe Crivit (Lidl) helm. Lidl is zo aardig dat ze altijd 2 vizieren in de doos stoppen :P
 
Vandaag maar eens het viziertje geprobeerd te tinten met de instructies van http://www.northwestlongboarding.com/cgi-bin/nwlb/forum/display.html?mv_arg=TOP111337
Supplies: Black Rit Dye, 5 Gallon Bucket Half full of boiling water, String.
Instructions: 1. Fill the 5 gallon bucket around half way full.
2. Pour in the Black Rit dye. (your gona want to do this outside near a sewer)
3. Loop the string through the visor holes so you can check on it.
4. Place the visor in the bucket and check on it every 10 minutes or so. (I had it in for around 50 minutes)
5. Let it air dry and clean it off!
Waterkoker aan, 10L water laten koken en in de emmer doen + 1 pak RIT dye, vizier aan touwtje en dopen maar.
Met het spare Lidl vizier ging het heel goed. Ik heb het vizier 1x 1,5 minuut in de emmer laten zwemmen en kwam meteen goed uit de verf *D *O* *O*

Enthousiast als ik was trok ik mijn 2e helm (Bieffe helm) van de plank want ik had nog voldoende Rit dye in de emmer zitten. Ik doopte het vizier nu 2 minuten ipv 1,5 minuut in de emmer, maar dat bleek toch iets te lang. Het vizier is best donker, maar ik kan er eigenlijk nog prima doorheen kijken. Misschien iets te donker voor in de nacht, maar het resultaat was zeker niet slecht. Wat ik wel opmerkte was dat de krassen op het oude vizier goed te zien waren omdat daar de dye niet zo goed bleef hangen. Waarschijnlijk omdat daar de anti-fog laag was weggekrast, waar de dye dus op blijft kleven. Dusss, gebruik alleen een schoon en krasvrij vizier!!

Hier zijn de pics!

Voorbereidingen:
voorbereidingen.jpg


Pakje Rit erin:
voorbereidingenu.jpg


Vizier aan touwtje:
voorbereidingen.jpg


Alles afplakken want het kan ook je tafel kleuren...:
voorbereidingen.jpg


En dopen maar!!!

En dan krijg je dit resultaat:
vizieren.jpg

Van boven tot onder: Lidl vizier untouched, Lidl vizier 1,5min. dye, Bieffe vizier 2min. dye.

Lidl helm voor:
lidlbefore2.jpg


Lidl helm na:
lidlafter2.jpg

Issie geil of issie geil! :P
lidlafter1.jpg


En mn Bieffe helm:
bieffebefore1.jpg

bieffeafter2.jpg


Contrastverschil Lidl vizier, 1,5 minuut Dye:
lidlvizier1.jpg


Contrastverschil Bieffe vizier, 2 minuten Dye: (let niet op de donkerheid van het vizier, maar meer op het contrastverschil)
bieffevizier1.jpg


Hier zie je trouwens mijn Lidl zonnevizier (boven) en het gekleurde Lidl vizier (linksonder):
lidlvizier.jpg


That's all folks!! :W

Als je het zelf ook gaat doen, have fun! En vergeet niet je pics hier te posten!! Ik ben benieuwd naar jullie brouwsels :9
 
Nee hoeft niet. Ik heb de emmer gevuld met een paar waterkokervullingen, dus dat koelde in die tijd ook al af. Het water was bij het Bieffe vizier trouwens best wel afgekoeld. Volgens mij gaat het gewoon sneller en dringt het dieper in het vizier als het water warmer is (denk ik).
 
dit ziet er helemaal niet verkeerd uit :) Wil ik eigenlijk ook wel gaan proberen met mijn endurohelmpje :)

Maar.. mocht het nou te donker uitpakken, of gewoon mislukken. Is het dan op de een of andere manier weer terug te draaien?
 
of gewoon een tijdmachine huren bij Boels :')

Nee, ik denk niet dat dat kan. Anders wil ik het graag weten, mijn Bieffe helm is me iets te donker.
Je kan natuurlijk ook beginnen met 1 minuut en dan nog een keer een halve minuut erna als je het nog donkerder wil hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan