'81 GSX 750 cilinder nr 1 doet raar

SuperG

Die hard MF'er
25 okt 2004
937
27
P'end
Motor: Suzuki '79 GS met een '81 GSX blok. KM stand 52.000
In februari het blok erin. Carburateurs zijn ultrasoon gereinigd.
K&N filters met bijhorende sproeiers.
Na montage testrun op Dynojet: 80 pk aan het achterwiel.

En toen ging ik effe naar een treffen en al na 5 km ontdekte ik dat het ding niet lekker liep.
Ja, met 130 km/u dan wel. Maar daaronder is het aan/uit met één cilinder.
Soms wel, soms niet alle vier de cilinders aan het werk.
Optrekken: alle vier.
Choken: alle vier.
Van 80 naar 130: als een speer.
Gewoon rijden (onder de 130): dan 3, dan 4. Boven de 130: idem maar omdat de interval korter is, is het minder irritant.
Op 4 mei de carb's eraf gehaald, nr1 vlotterbak eraf (schoon), sproeier eraf, schuif eruit, alles is ok. Sproeier schoon, pijpje erboven schoon, schuif mooi, rubber heel, veer ok.
Boel weer in elkaar geschroefd, monteren, starten en... het heeft niets geholpen.

In benzineleiding tussen tank en carbs zit een filter, tank is schoon, benzine vers.

Wie weet wat hier aan de hand is?

dsc00111zw.jpg
 
Motor: Suzuki '79 GS met een '81 GSX blok. KM stand 52.000
In februari het blok erin. Carburateurs zijn ultrasoon gereinigd.
K&N filters met bijhorende sproeiers.
Na montage testrun op Dynojet: 80 pk aan het achterwiel.

En toen ging ik effe naar een treffen en al na 5 km ontdekte ik dat het ding niet lekker liep.
Ja, met 130 km/u dan wel. Maar daaronder is het aan/uit met één cilinder.
Soms wel, soms niet alle vier de cilinders aan het werk.
Optrekken: alle vier.
Choken: alle vier.
Van 80 naar 130: als een speer.
Gewoon rijden (onder de 130): dan 3, dan 4. Boven de 130: idem maar omdat de interval korter is, is het minder irritant.
Op 4 mei de carb's eraf gehaald, nr1 vlotterbak eraf (schoon), sproeier eraf, schuif eruit, alles is ok. Sproeier schoon, pijpje erboven schoon, schuif mooi, rubber heel, veer ok.
Boel weer in elkaar geschroefd, monteren, starten en... het heeft niets geholpen.

In benzineleiding tussen tank en carbs zit een filter, tank is schoon, benzine vers.

Wie weet wat hier aan de hand is?

[afbeelding]


kijk je bougiedoppen/kabels en de schroefaansluitingen van bougiekap naar kabel eens na. ;)
 
of anders kijk ff naar tips in dit topic>>>> gsx 400 x impulse loopt op 3 cilinders
Bobine's zijn ok, bougiekabels ok, doppen ok, nieuwe bougies, vonken, dat is het probleem niet. Anders krijg je er geen 80 PK uit op de Dynojet (maar dat is vooral accelereren).
Zoals eerder gezegd, zodra ik snelheid vast hou, gaat-ie afwisselend op 3 of 4 cilinders lopen.
Benzinetoevoer bij constante snelheid is het probleem. Maar waardoor?
 
Laatst bewerkt:
Bobine's zijn ok, bougiekabels ok, doppen ok, nieuwe bougies, vonken, dat is het probleem niet. Anders krijg je er geen 80 PK uit op de Dynojet (maar dat is vooral accelereren).
Zoals eerder gezegd, zodra ik snelheid vast hou, gaat-ie afwisselend op 3 of 4 cilinders lopen.
Benzinetoevoer bij constante snelheid is het probleem. Maar waardoor?


klinkt als een vacuum probleem, benzinemengsel komt niet aan bij de cilinder.
als je zeker weet dat de vonk goed is, en dat het aan de carb ligt.


welke cilinder uitvalt is ook de carb die geen mengsel aanlevert.
kan je zien welke er uitvalt? is dat telkens dezelfde?

zoja, hoe ziet die bougie eruit, aan de kleur zou je wat af kunnen leiden als die continu niet lekker meedraait.
 
Laatst bewerkt:
Trek je benzineslangetje los aan de kant van de tank, monteer een ander slangetje en laat die in een fles uitkomen. Vacuumslang laten zitten zoals het hoort. Druk nu op de startknop.
Krijg je een volwassen straal benzine uit de slang in de fles is er niets aan de hand, is het een pisstraaltje dan moet er een revisiesetje in je kraan. Been there done that. Twice!
Brommer krijgt te weinig benzine op die manier. Het nadeel van de revisieset is dat het rubber niet zo goed tegen de huidige benzine kan, na een half jaar kan die kraan weer uit elkaar :')

En anders inderdaad vlotterhoogtes controleren, naalden, enz. enz.

Weet je zeker dat ie op 3 loopt en niet op 2? Mijn beide Suzuki's GS1000 hebben zeer enthousiast op 2 cilinders de weg naar huis weten te vinden. Mijn GSX1100 blijft ook gewoon lopen op 2 cilinders. En afgelopen weekend nog een Kawasaki Z650 op 2 cilinders de A2 op zien knallen... (totdat het echt niet meer ging _O- )
 
Mijn 1100 liep ook op wisselend op 2,3 en 4 cylinders, kwam ook nog steeds vooruit......
Werd alleen ingehaald door een paar 70+ers op hun e-bikes _O-

Was overigens een doorgeslagen bougiedop, 4 nieuwe doppies gehaald, stukje van de kabel afgeknipt en er weer opgeschroefd...... Gas maar weer :]
 
Rubber tussen de carb en de cilinder gescheurd? Hierdoor trekt hij valse lucht en loopt de motor niet goed en met de verschijnselen die jij beschrijft.
Is te testen met de deo proef
 
klinkt als een vacuum probleem, benzinemengsel komt niet aan bij de cilinder.
als je zeker weet dat de vonk goed is, en dat het aan de carb ligt.


welke cilinder uitvalt is ook de carb die geen mengsel aanlevert.
kan je zien welke er uitvalt? is dat telkens dezelfde?

zoja, hoe ziet die bougie eruit, aan de kleur zou je wat af kunnen leiden als die continu niet lekker meedraait.
Altijd nr 1 die uitvalt. Meten = weten, bij de motorzaak even de hittezoeker geleend en nr 1 is koud, nr 2 veel warmer, nr 3 en 4 gelijk, maar warmer dan nr 2.

KwaSuz zei:
Onjuiste vlotterhoogte? Hangende vlotter?
Aanzuigrubber poreus, valse lucht dus....?
Vlotter begweegt vrij, niet verbogen, vlotterbak vol benzine, aanzuigrubber geen scheuren oid.
X7 zei:
Zit er geen vuil voor de vlotternaald van de betreffend cilinder die de doorstroming belemmert
Lijkt wel nieuw, geen vuil te zien. Ultrasoon gereinigd.
Helaholatuthola zei:
Trek je benzineslangetje los aan de kant van de tank, monteer een ander slangetje en laat die in een fles uitkomen. Vacuumslang laten zitten zoals het hoort. Druk nu op de startknop.
Krijg je een volwassen straal benzine uit de slang in de fles is er niets aan de hand, is het een pisstraaltje dan moet er een revisiesetje in je kraan. Been there done that. Twice!
Brommer krijgt te weinig benzine op die manier. Het nadeel van de revisieset is dat het rubber niet zo goed tegen de huidige benzine kan, na een half jaar kan die kraan weer uit elkaar

En anders inderdaad vlotterhoogtes controleren, naalden, enz. enz.

Weet je zeker dat ie op 3 loopt en niet op 2? Mijn beide Suzuki's GS1000 hebben zeer enthousiast op 2 cilinders de weg naar huis weten te vinden. Mijn GSX1100 blijft ook gewoon lopen op 2 cilinders. En afgelopen weekend nog een Kawasaki Z650 op 2 cilinders de A2 op zien knallen... (totdat het echt niet meer ging )
Eeeh ik heb niet een originele tank, er zit een soort van H-D tank op, twee helften. Benzinekraan is geen vacuümkraan. Vacuümslang is afgedopt met een schroef. Wellicht dat die lucht lekt. Goede tip!
KwaSuz zei:
Mijn 1100 liep ook op wisselend op 2,3 en 4 cylinders, kwam ook nog steeds vooruit......
Werd alleen ingehaald door een paar 70+ers op hun e-bikes

Was overigens een doorgeslagen bougiedop, 4 nieuwe doppies gehaald, stukje van de kabel afgeknipt en er weer opgeschroefd...... Gas maar weer
doppies zijn oke, geen vonken 'buitenboord'
Daddy Philipsen zei:
Heeft de motor punten ontsteking of elektronisch?
Electronisch. Hoezo?

Tot zover iedereen bedankt voor het meedenken!
 
Wanneer heb je je kleppen voor het laatst gesteld? Als je inlaatklep niet goed afsluit (teveel speling of krom bijvoorbeeld) heb je kans dat je lucht je carbs in blaast, in plaats van uit de uitlaat. Probeer eens te voelen of ie altijd netjes 'aanzuigt' door je hand op de inlaatrubbers te houden wanneer je probeert te starten zonder carbs.

En zijn je carbs gesynchroniseerd?
 
Altijd nr 1 die uitvalt. Meten = weten, bij de motorzaak even de hittezoeker geleend en nr 1 is koud, nr 2 veel warmer, nr 3 en 4 gelijk, maar warmer dan nr 2.
Als ik dit zo lees is het verstandig om als eerste compressie te meten.
Daarna toch nog maar eens de carbs goed ultrasoon laten reinigen. Dus de carbs echt helemaal uit elkaar.
Ook kun je nog de weerstandwaardes meten van de bougiekabels.
Is de bougie die niet mee loopt helemaal zwart of vettig?
 
Wanneer heb je je kleppen voor het laatst gesteld? Als je inlaatklep niet goed afsluit (teveel speling of krom bijvoorbeeld) heb je kans dat je lucht je carbs in blaast, in plaats van uit de uitlaat. Probeer eens te voelen of ie altijd netjes 'aanzuigt' door je hand op de inlaatrubbers te houden wanneer je probeert te starten zonder carbs.

En zijn je carbs gesynchroniseerd?
Motor gestart, luchtfilter eraf en inlaat met hand afgesloten. Resultaat: natte hand van de benzine die omhoog wordt gezogen.

Carbs zijn gesychroniseerd.
 
Als ik dit zo lees is het verstandig om als eerste compressie te meten.
Daarna toch nog maar eens de carbs goed ultrasoon laten reinigen. Dus de carbs echt helemaal uit elkaar.
Ook kun je nog de weerstandwaardes meten van de bougiekabels.
Is de bougie die niet mee loopt helemaal zwart of vettig?
Compressie is niet gemeten maar moet oke zijn anders geeft de Dynojet geen 80 pk aan. En de carbs zijn uit elkaar gehaald voordat ze in de ultrasoon gingen. Bougie vonkt normaal.
 
Goed, vanmiddag weer aan de knutsel. Carbs er weer af, en voor de zekerheid de gasschuiven gewisseld. Van 1 naar 4, 2 naar 3, 3 naar 1.
Monteren en...geen effect.
Spul er weer af, krijg er handigheid in, en carb nr1 losgemaakt. Verbindings-T-stukje van de overloop gecontroleerd (schoon) verbinding vlotterbak gecontroleerd (schoon), overloop vlotterbak doorgeblazen, spul weer in elkaar en monteren, starten: geen verandering.
Zucht...

Het rare is dat als ik de overloop die tussen carb 3 en 4 zit, afsluit met m'n vingertop, de motor slechter loopt en afslaat.
Doe ik hetzelfde bij de overloop tussen 1 en 2 gebeurt er niks.
Samen met een vriend de carb bekeken, uit elkaar gehaald, maar we kunnen niets vinden wat de werking zou kunnen belemmeren.
 
Enige wat cilinder 1 en 2 gemeen hebben is de gezamenlijke benzine aanvoer en vlotterkamer beluchting het moet daar in zitten.
Als je de vlotterkamer beluchting afsluit kan er geen benzine inlopen vandaar dat die na een tijdje afslaat.
 
Enige wat cilinder 1 en 2 gemeen hebben is de gezamenlijke benzine aanvoer en vlotterkamer beluchting het moet daar in zitten.
Als je de vlotterkamer beluchting afsluit kan er geen benzine inlopen vandaar dat die na een tijdje afslaat.
Het rare is dat als ik in de vlotterkamer beluchting blaas dat niet geblokkeerd wordt. Kan ik gewoon doorblazen zonder veel druk te zetten.
Bij lopende motor: dicht ik de luchttoevoer af met m'n hand, dan wordt de benzine wel omhoog gezogen. Gevolg: zeiknatte hand van de benzine.
 
Helemaal klaar mee! Carbjes volledig gedemonteerd (ook de stationairsproeiers) en dinsdag gaan ze voor lange tijd in de ultrasoon. Vrijdagochtend weer in elkaar schroeven, monteren, en dan hopen dat ze het alle vier doen. Moet die middag de boot naar Harwich halen. :]
 
Het enige wat ik mijzelf nog kan bedenken behalve toch nog een vuile carb is dat je misschien last hebt van wind inslag in je carbs doordat je de open luchtfilters hebt gemonteerd. Hierdoor ontstaat een soort van druk vulling waar je CV carbs nix mee kunnen en de gasschuif spontaan naar beneden gaat. Zeg maar gas dicht doet. Hierdoor valt het vermogen van 1 cilinder vrijwel volledig weg.
Op de testbank heb je daar geen last van want daar is geen zijwind of zoiets.
 
Het enige wat ik mijzelf nog kan bedenken behalve toch nog een vuile carb is dat je misschien last hebt van wind inslag in je carbs doordat je de open luchtfilters hebt gemonteerd. Hierdoor ontstaat een soort van druk vulling waar je CV carbs nix mee kunnen en de gasschuif spontaan naar beneden gaat. Zeg maar gas dicht doet. Hierdoor valt het vermogen van 1 cilinder vrijwel volledig weg.
Op de testbank heb je daar geen last van want daar is geen zijwind of zoiets.
Windslag? Dan zou nr 4 hetzelfde probleem moeten hebben maar die doet normaal.
\Idem met accelereren en dan doen ze het wel alle vier.
Heb je intussen de klepspeling nagekeken?
Het zou ook een doorslaande bobine kunnen zijn, of/en defecte condensator.

Ik gok op de bobine..
De bobine die nr 1 laat vonken doet hetzelfde met nr 4. En nr 4 doet het. Nr 1 trouwens ook.

Maar goed, ik hield het dus ook op nog wat achtergebleven vuil dus heb ik afgelopen zaterdag de carbjes weer even volledig gedemonteerd. Er ging slechts één stationairsproeier niet los (nr3, die geen probleem heeft) en op dinsdag zijn ze in de ultrasoon gegaan voor enkele uren.
Vanmiddag alles weer in elkaar geschroefd, vanavond gemonteerd, benzine aangesloten, starten en... geen verschil. Het kreng loopt nog steeds niet goed.
Nu kan het nieuwigheid zijn, morgenochtend maar even een proefritje maken. Anders wordt het toch op zoek naar een ander setje.
Ik geloof niet dat het de klepspeling is, blok heeft slechts 52K afgelegd, en deze blokken zijn (vermoed ik) niet echt bekend dat ze snel klepspeling hebben.

Even een medicijn tegen de stress...
dscf84991.jpg
 
Afgelopen weekeinde even naar Hoek van Holland, pontje naar Harwich, stukkie rijden naar Tattingstone, en weer terug.
Nou dat kreng doet ut nog steeds op 3 of 4 cilinders, behalve bij accelereren, dan doen ze het alle vier.
Bij terugkeer thuis de bougiedop van nr 1 vervangen, geen verbetering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan