Suzuki VX800 motorblok omwisselen

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.204
3.477
Utrecht
Vorige week dinsdag reed ik 's morgens op de A27 en voel ik mijn vermogen weg vallen. Koppeling in; en motor sloeg af. Ik stuurde richting de vluchtstrook, en aldaar zag ik dat er een hoop rook van mijn motor afkwam.. ai ai ai..

CAM00034.jpg

Na nog eens goed kijken tot de conclusie gekomen dat een stukje kauwgom niet meer toereikend genoeg zou zijn..
Ben vervolgens door de ANWB (:}) naar huis gebracht met de motor, waar hij nu met dit heerlijke weer onder een dekentje staat ;(

Omdat ik weer z.s.m. op de motor wil zitten (al rijdend ja :] ), ben ik aan het kijken wat nu wijsheid is.
Ik heb wel wat kennis en handigheid, alleen dat is voornamelijk rijwieltechnisch en niet zo motorisch.
Nu heb ik gebeld naar Woesthof, deze heeft 2 blokken liggen; een die een tik heeft in de kop en een die hij niet heeft horen/zien lopen.
Omdat ik niet precies weet wat er aan mijn blok kapot is, weet ik niet of het een optie is om mijn nokkenas en/of ketting in die van het dat blok te zetten. Daar ben ik uberhaupt een beetje huiverig voor.
Roukama en Mook hebben allebei niets liggen.

What to do?
 
Laatst bewerkt:
Intruder is hetzelfde blok maar dan wel met een andere ontstekings interval en minder vermogen.
Maar als je de CDI mee omzet kan het wel.

Het VX800 blok levert meer vermogen. Helaas is er maar 1 oliekanaal die de voorste cilinder van olie voorziet en bij een lage oliestand komt deze gauw droog te staan.

Veel VX800 blokken lopen daardoor vroeg of laat inde soep (zoals ook bij TS)

Het blok bij woesthof met de tik is ook de voorste cilinder, daar heeft de kop dus ook al olie tekort gehad en is de schade al aangericht. Waarschijnlijk dan ook nog een kantelende zuiger.

Ook het blok van TS mag als verloren worden beschouwd. Met deze schade betwijfel ik of cilinderkop/nokkenas etc nog bruikbaar is voor onderdelen. Immers de nokkenas draait zonder lager in de cilinderkop, als deze uitloopt is de kop gewoon weg.

Gelet op de waarde van de VX en de kosten voor vervanging (sloopblokken hebben vaak al hetzelfde euvel) is het beter om hier afscheid van te nemen en wat anders te zoeken.

Wil je het toch maken zul je een ander blok moeten zoeken en deze alvorens te monteren geheel moeten reviseren/controleren. Honen nieuwe zuigerveren etc. en hopen dat de koppen/nokkenassen nog goed zijn. Als je geen gekke dingen tegen komt is DHZ revisie gauw richting de 500 euro. I''ve been there.
 
De VX blokken lopen inderdaad nogal eens kapot (lagerschade) en reviseren is een dure aangelegenheid. Misschien heeft biggelaarmotorservice.nl in Boxtel wat liggen. Hij heeft ook van die fietsen gesloopt.
 
Mook had ik al geprobeerd, die had niets. Boonstra en Meerlo ga ik morgen even proberen.
Ik denk dat financieel gezien de goedkoopste oplossing een ander blok is. Op het reviseren na dan..

Geld voor een andere fiets is er momenteel niet bij :(
 
De drijfstang is gebroken en alles in zijn weg vernield, revisie wordt dus moeilijk. Bekend verhaal. Mijn broer heeft met zijn vx800 hetzelfde gehad (met maar 12.000 km op de teller). In zijn geval stonden de carbs niet goed synchroom volgens mij.
 
250+500-(-500)=1000

Opbrengst onderdelen is een opbrengst die je niet hebt als je de motor repareert, dus analoog aan "kosten".

je kunt dus naar een motor van 1000 euro kijken, en dat kost je maar 750 uit de spaarpot, terwijl reparatie ook 750 uit de spaarpot kost. annyways ik weet niet of het een zinvolle vergelijking is maar gezien de verhalen is het type er wel om bekend en zou ik dus niet gauw een ander blok eronder vrutten en verder rijden
 
250+500-(-500)=1000

Opbrengst onderdelen is een opbrengst die je niet hebt als je de motor repareert, dus analoog aan "kosten".

je kunt dus naar een motor van 1000 euro kijken, en dat kost je maar 750 uit de spaarpot, terwijl reparatie ook 750 uit de spaarpot kost. annyways ik weet niet of het een zinvolle vergelijking is maar gezien de verhalen is het type er wel om bekend en zou ik dus niet gauw een ander blok eronder vrutten en verder rijden

Ander blok kost je 250 euro.
Revisie wordt hem niet.
Motor verkopen levert je 250 euro op, en een andere motor kost je dan 750 euro.

Dus, wat is het goedkoopst, juist. :)
 
Mits je een goed blok kan vinden.

De VX is zelf rijwieltechnisch prima en eenvoudig met weinig problemen.
Dus als ze op de sloop belanden is meestal het motorblok de boosdoener.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan