Ervaringen met Traction Control/ABS

7 mei 2013
3
0
"Wij" studenten van de TU/e zijn voor het vak ‘driver centric innovation’ bezig met een onderzoek naar veiligheidssystemen op tweewielers.
Want ook motorrijders vertegenwoordigen een redelijk deel van de bestuurders op de openbare weg en hebben zo ook hun eigen rijgedrag en ervaringen. Tegenwoordig vinden er veel innovaties plaats op het gebied van veiligheidssystemen, maar op motoren zien wij deze veel minder terug. dit is deels te verklaren omdat motorrijders een ander soort groep rijders is, met een auto wordt veel meer zakelijk gereden waar motorrijders bijna alleen maar plezierrijders zijn. Hierdoor hebben motorrijders vaak andere behoeften als het gaat om wat de rijder te doen heeft tijdens het rijden, en wat de elektronische systemen op zich nemen.

Wij zijn erg nieuwsgierig wat jullie vinden van veiligheidssystemen op motoren. Systemen als ABS zijn systemen die wel gewenst zijn bij veel rijders, ook al kan men zonder ook rijden. Maar wat vinden jullie bijvoorbeeld van adaptive cruise control (of überhaupt cruise control) en systemen die zelf remmen als er een ongeluk dreigt plaats te vinden volgens de computer? Is dit realistisch (aangezien een motor natuurlijk om kan vallen)?

Ook is een belangrijk aspect van ons onderzoekt, of deze systemen juist negatieve effecten heeft op de veiligheid van de bestuurder, denken jullie dat door het toepassen van traction control/ABS oid mensen juist harder gaan rijden en later gaan remmen, wat dus juist tegenstrijdige effecten heeft?
Verder zouden we graag ook eigen ingevingen zien van andere veiligheidssystemen en eventueel andere systemen die het rijden ‘gemakkelijker’ maken. Misschien is het daarbij ook handig aan te geven wat voor soort rijder je bent, ben je meer een racer of een tourer?

Bij voorbaat dank
 
"Wij" studenten van de TU/e zijn voor het vak ‘driver centric innovation’ bezig met een onderzoek naar veiligheidssystemen op tweewielers.
Want ook motorrijders vertegenwoordigen een redelijk deel van de bestuurders op de openbare weg en hebben zo ook hun eigen rijgedrag en ervaringen. Tegenwoordig vinden er veel innovaties plaats op het gebied van veiligheidssystemen, maar op motoren zien wij deze veel minder terug. dit is deels te verklaren omdat motorrijders een ander soort groep rijders is, met een auto wordt veel meer zakelijk gereden waar motorrijders bijna alleen maar plezierrijders zijn. Hierdoor hebben motorrijders vaak andere behoeften als het gaat om wat de rijder te doen heeft tijdens het rijden, en wat de elektronische systemen op zich nemen.

Wij zijn erg nieuwsgierig wat jullie vinden van veiligheidssystemen op motoren. Systemen als ABS zijn systemen die wel gewenst zijn bij veel rijders, ook al kan men zonder ook rijden. Maar wat vinden jullie bijvoorbeeld van adaptive cruise control (of überhaupt cruise control) en systemen die zelf remmen als er een ongeluk dreigt plaats te vinden volgens de computer? Is dit realistisch (aangezien een motor natuurlijk om kan vallen)?

Ook is een belangrijk aspect van ons onderzoekt, of deze systemen juist negatieve effecten heeft op de veiligheid van de bestuurder, denken jullie dat door het toepassen van traction control/ABS oid mensen juist harder gaan rijden en later gaan remmen, wat dus juist tegenstrijdige effecten heeft?
Verder zouden we graag ook eigen ingevingen zien van andere veiligheidssystemen en eventueel andere systemen die het rijden ‘gemakkelijker’ maken. Misschien is het daarbij ook handig aan te geven wat voor soort rijder je bent, ben je meer een racer of een tourer?

Bij voorbaat dank
Dat valt toch wel mee?
Meeste motoren kun je met ABS krijgen, straks is dat zelfs verplicht. Veel motoren hebben al TC of een "regen" modus.
 
Ik wil best cruise control op m'n motor, maar dan alleen iets als dit:
Gewoon om je hand te ontlasten op lange ritten, maar niets wat meedenkt op dat gebied. Als ik wil relaxen onderweg, pak ik het blikje wel.

Automatisch remmen lijkt me minder tof. Word je straks van je motor afgeslingerd als je nergens op rekent en het ding opeens besluit vol in de ankers te gaan, terwijl je misschien zelf wel kunt uitwijken.
 
Ik wil best cruise control op m'n motor, maar dan alleen iets als dit:
Gewoon om je hand te ontlasten op lange ritten, maar niets wat meedenkt op dat gebied. Als ik wil relaxen onderweg, pak ik het blikje wel.

Automatisch remmen lijkt me minder tof. Word je straks van je motor afgeslingerd als je nergens op rekent en het ding opeens besluit vol in de ankers te gaan, terwijl je misschien zelf wel kunt uitwijken.
Dat is standgas, dan heb ik liever cruise control die afslaat als ik de rem aanraak..
 
"Wij" studenten van de TU/e zijn voor het vak ‘driver centric innovation’ bezig met een onderzoek naar veiligheidssystemen op tweewielers.
Want ook motorrijders vertegenwoordigen een redelijk deel van de bestuurders op de openbare weg en hebben zo ook hun eigen rijgedrag en ervaringen. Tegenwoordig vinden er veel innovaties plaats op het gebied van veiligheidssystemen, maar op motoren zien wij deze veel minder terug. dit is deels te verklaren omdat motorrijders een ander soort groep rijders is, met een auto wordt veel meer zakelijk gereden waar motorrijders bijna alleen maar plezierrijders zijn. Hierdoor hebben motorrijders vaak andere behoeften als het gaat om wat de rijder te doen heeft tijdens het rijden~[/b], en wat de elektronische systemen op zich nemen.

Wij zijn erg nieuwsgierig wat jullie vinden van veiligheidssystemen op motoren. Systemen als ABS zijn systemen die wel gewenst zijn bij veel rijders, ook al kan men zonder ook rijden. Maar wat vinden jullie bijvoorbeeld van adaptive cruise control (of überhaupt cruise control) en systemen die zelf remmen als er een ongeluk dreigt plaats te vinden volgens de computer? Is dit realistisch (aangezien een motor natuurlijk om kan vallen)?

Ook is een belangrijk aspect van ons onderzoekt, of deze systemen juist negatieve effecten heeft op de veiligheid van de bestuurder, denken jullie dat door het toepassen van traction control/ABS oid mensen juist harder gaan rijden en later gaan remmen, wat dus juist tegenstrijdige effecten heeft?
Verder zouden we graag ook eigen ingevingen zien van andere veiligheidssystemen en eventueel andere systemen die het rijden ‘gemakkelijker’ maken. Misschien is het daarbij ook handig aan te geven wat voor soort rijder je bent, ben je meer een racer of een tourer?

Bij voorbaat dank

:? ,opletten denk ik |(

De banden hebben zich de laatste jaren dusdanig ontwikkeld,en daarmee is de grip zoveel beter geworden,dat traction control bij veel motoren overbodig is.(alleen de grote pk kannonen(richting de 200 pk) worden er steeds meer mee uitgerust bv bmw,s1000rr,yamaha R1,ducati 1098 t/m 1099,aprillia rsv4)
ABS zal best wel nut kunnen hebben,maar wordt al toegepast,er is zelf al race ABS.
Automatisch remmen :N ,te link.
Zoek maar eens wat op techniek die in de motogp en worldsuperbike gebruikt wordt.
 
Laatst bewerkt:
"Wij" studenten van de TU/e zijn voor het vak ‘driver centric innovation’ bezig met een onderzoek naar veiligheidssystemen op tweewielers.
Fijn dat er (ook) aandacht is voor tweewielers! Belangrijk is wat je verstaat onder 'veiligheid'; de context van "driver centric innovation" doet mij vermoeden dat het om het gevoel van veiligheid van een individuele bestuurder gaat in plaats van (daadwerkelijke) verkeersveiligheid in het algemeen. In dat geval gaan jullie misschien weinig aan deze reactie hebben.
Want ook motorrijders vertegenwoordigen een redelijk deel van de bestuurders op de openbare weg en hebben zo ook hun eigen rijgedrag en ervaringen. Tegenwoordig vinden er veel innovaties plaats op het gebied van veiligheidssystemen, maar op motoren zien wij deze veel minder terug. dit is deels te verklaren omdat motorrijders een ander soort groep rijders is, met een auto wordt veel meer zakelijk gereden waar motorrijders bijna alleen maar plezierrijders zijn. Hierdoor hebben motorrijders vaak andere behoeften als het gaat om wat de rijder te doen heeft tijdens het rijden, en wat de elektronische systemen op zich nemen.
Bedoel je nou te zeggen dat 'zakelijke' bestuurders meer veiligheidssystemen nodig hebben dan 'plezierrijders'? Deelname aan het verkeer is deelname aan het verkeer. Als het gaat om 'wat de rijder te doen heeft tijdens het rijden' kan je dat vereenvoudigen met een automaat/cvt en verlichting die niet uit te schakelen is, maar opletten zal iedereen vooralsnog zelf moeten doen.
Wij zijn erg nieuwsgierig wat jullie vinden van veiligheidssystemen op motoren. Systemen als ABS zijn systemen die wel gewenst zijn bij veel rijders, ook al kan men zonder ook rijden. Maar wat vinden jullie bijvoorbeeld van adaptive cruise control (of überhaupt cruise control) en systemen die zelf remmen als er een ongeluk dreigt plaats te vinden volgens de computer? Is dit realistisch (aangezien een motor natuurlijk om kan vallen)?
Meningen over ABS op motorfietsen zijn denk ik vrij eenvoudig van het web te harken. Er zijn mensen die er zeer gelukkig bij zijn, maar volgens mij is dat omdat ze abusievelijk denken dat elke keer dat de ABS in grijpt dat ding hun leven redt. Wie les gehad heeft op een motor zonder ABS weet wanneer een wiel blokkeert, kan dat punt veilig op zijn eigen motor opzoeken en weet ook wat hij moet doen wanneer het gebeurt om controle over het voertuig te houden.

Een verplichting van ABS (die zit er aan te komen, of is er inmiddels al door) vind ik een schandaal. Er is geen enkel bewijs dat het bijdraagt aan de verkeersveiligheid - ik denk dat het zelfs averechts kan werken - , het is duurder, het kan kapot, het is meer gewicht. Alleen fabrikanten en dealers hebben er een zekere baat bij. Evenzo met strengere voorschriften voor kleding, apk, etc etc (zie voor meer informatie Motorrijders Actie Groep onder "onderwerpen" ).

Maar zoveel mensen zoveel wensen, met ABS en cruise control is ook veilig te rijden dus ik heb er niets tegen, zolang het optioneel blijft.

Een motor is een balansvoertuig. Als die uit zichzelf zou gaan remmen moet je ten eerste daar donders goed op bedacht zijn (die aandacht kan je dan beter bij het verkeer houden waardoor het ding ueberhaupt niet in hoeft te grijpen) om overeind te blijven, als je ook maar iets in een bocht zit zal je uit balans raken en waarschijnlijk omvallen. Zonder stabilisatiesysteem is dat echt niet realistisch, een automatisch stabilisatiesysteem in welke vorm dan ook zou de definitie van een motorfiets aantasten.
Ook is een belangrijk aspect van ons onderzoekt, of deze systemen juist negatieve effecten heeft op de veiligheid van de bestuurder, denken jullie dat door het toepassen van traction control/ABS oid mensen juist harder gaan rijden en later gaan remmen, wat dus juist tegenstrijdige effecten heeft?
Ik denk dat traction control en ABS in auto's hetzelfde effect heeft op het verkeersgedrag als het op motoren heeft/zou hebben. Ik vrees alleen dat fatsoenlijk onderzoek daarvan lastig is, niet in het minst omdat de fabrikanten daar niet aan mee willen werken. Maar wellicht hebben jullie goede bronnen om daar wat onderzoeksgegevens over op te snorren!
Verder zouden we graag ook eigen ingevingen zien van andere veiligheidssystemen en eventueel andere systemen die het rijden ‘gemakkelijker’ maken. Misschien is het daarbij ook handig aan te geven wat voor soort rijder je bent, ben je meer een racer of een tourer?
De motorfiets zoals die al 40 jaar bestaat is in de basis hetzelfde. Echt gevaarlijke dingen (zoals het stuur los moeten laten om te schakelen, koppelen met de voet, geen vering) zijn er al 'uit-ge-evolueerd'. Alles dat je toevoegt tussen de rijder en zijn verantwoordelijkheid voor het contact met de weg en zijn positie in het verkeer - laat dat traction control zijn, ABS, ACC of wat voor drieletterige afkortingen ze allemaal in auto's knopen - zal in mijn ogen afbreuk doen aan het gevoel van verantwoordelijkheid voor verkeersveiligheid bij de bestuurder, met als gevolg dat het verkeer minder veilig wordt.

Ik zie mezelf als een allround-rijder, ik maak zowel 'functionele' kilometers als ritten voor de lol, al dan niet wat sportiever en rijd ook offroad. Het hele jaar door in alle weersomstandigheden.

Om ook nog wat constructiefs toe te voegen: Wanneer ik denk aan motorfietsen en "driver centric innovation" denk ik dat er op het vlak van ergonomie en flexibiliteit van informatie gezocht moet worden. Innovaties waardoor een motorrijder (m/v) minder vermoeid raakt doordat hij goed zit en dit kan aanpassen aan zijn rijstijl en andere variabelen en kan beschikken over de informatie die hij wil hebben, in de vorm en positie van zijn voorkeur, waardoor hij beter onderbouwde keuzes kan maken. Ik heb het dan bijvoorbeeld over een zelf in te richten dashboard, navigatie, realtime verkeersinformatie en dergelijke.
Bij voorbaat dank
Geen probleem, maar je kon hiermee wel eens langlopende discussies opstoken dus succes!

Als jullie interessante gegevens of conclusies hebben, laat dat dat nog even weten! Vragen als deze komen wel vaker langs maar bijna nooit wordt er wat teruggekoppeld, vind ik toch jammer.
 
Maar wat vinden jullie bijvoorbeeld van adaptive cruise control (of überhaupt cruise control) en systemen die zelf remmen als er een ongeluk dreigt plaats te vinden volgens de computer? Is dit realistisch (aangezien een motor natuurlijk om kan vallen)?

Ook is een belangrijk aspect van ons onderzoekt, of deze systemen juist negatieve effecten heeft op de veiligheid van de bestuurder, denken jullie dat door het toepassen van traction control/ABS oid mensen juist harder gaan rijden en later gaan remmen, wat dus juist tegenstrijdige effecten heeft?
Verder zouden we graag ook eigen ingevingen zien van andere veiligheidssystemen en eventueel andere systemen die het rijden ‘gemakkelijker’ maken. Misschien is het daarbij ook handig aan te geven wat voor soort rijder je bent, ben je meer een racer of een tourer?

Bij voorbaat dank
handig als je lange stukken rijdt op vakantie. cruise control.

al het andere zijn zaken waarmee je aan auto moet volhangen, omdat daar jan en alleman in zit.

als je voor motorrijden kiest vind ik dat je vooral op jezelf moet vertrouwen want die kreukelzone ben je ook zelf.

overigens vind ik de ''drive by wire'' op de nieuwste bmw's dan ergens wel weer logisch omdat er anders teveel vermogen vrij kan komen.
 
Meningen over ABS op motorfietsen zijn denk ik vrij eenvoudig van het web te harken. Er zijn mensen die er zeer gelukkig bij zijn, maar volgens mij is dat omdat ze abusievelijk denken dat elke keer dat de ABS in grijpt dat ding hun leven redt. Wie les gehad heeft op een motor zonder ABS weet wanneer een wiel blokkeert, kan dat punt veilig op zijn eigen motor opzoeken en weet ook wat hij moet doen wanneer het gebeurt om controle over het voertuig te houden.

Een verplichting van ABS (die zit er aan te komen, of is er inmiddels al door) vind ik een schandaal. Er is geen enkel bewijs dat het bijdraagt aan de verkeersveiligheid - ik denk dat het zelfs averechts kan werken - , het is duurder, het kan kapot, het is meer gewicht. Alleen fabrikanten en dealers hebben er een zekere baat bij. Evenzo met strengere voorschriften voor kleding, apk, etc etc (zie voor meer informatie Motorrijders Actie Groep onder "onderwerpen" ).

Aller eerst bedankt voor de nuttige reacties! Helemaal gelijk, dit is ook een belangrijk deel van ons onderzoek, of ABS/TC of andere dergelijke systemen wel echt positief bijdragen aan de veiligheid of dat mensen hier teveel op gaan vertrouwen. Om dit te onderzoeken is echter heel lastig, misschien zijn hier mensen die goede/slechte ervaring hebben met het rijden met en zonder ABS/TC ?

Een motor is een balansvoertuig. Als die uit zichzelf zou gaan remmen moet je ten eerste daar donders goed op bedacht zijn (die aandacht kan je dan beter bij het verkeer houden waardoor het ding ueberhaupt niet in hoeft te grijpen) om overeind te blijven, als je ook maar iets in een bocht zit zal je uit balans raken en waarschijnlijk omvallen. Zonder stabilisatiesysteem is dat echt niet realistisch, een automatisch stabilisatiesysteem in welke vorm dan ook zou de definitie van een motorfiets aantasten.

Ook in onze groep zitten motorrijders, en wij zijn zelf ook van mening dat automatisch remmen op een motor niet tot de mogelijkheden behoort. We hebben dit er echter wel tussen gezet om meningen van jullie hier over te horen. Hier zouden nieuwe ideeen en gedachten tussen kunnen zitten waar wij misschien iets aan zouden kunnen hebben in ons onderzoek. 'Driver centric innovation' staat de bestuurder centraal, en draait het dus om de veiligheid van de bestuurder, hiermee willen we dus aantonen met behulp van de meningen van mensen dat bijvoorbeeld automatisch remmen een onveilig gevoel oplevert.

Geen probleem, maar je kon hiermee wel eens langlopende discussies opstoken dus succes!

Als jullie interessante gegevens of conclusies hebben, laat dat dat nog even weten! Vragen als deze komen wel vaker langs maar bijna nooit wordt er wat teruggekoppeld, vind ik toch jammer

Wij zullen in de loop van ons onderzoek, hier nog vaker wat dingen posten en jullie laten weten wat onze conclusies zijn geworden!




handig als je lange stukken rijdt op vakantie. cruise control.

al het andere zijn zaken waarmee je aan auto moet volhangen, omdat daar jan en alleman in zit.

als je voor motorrijden kiest vind ik dat je vooral op jezelf moet vertrouwen want die kreukelzone ben je ook zelf.

Cruise control kan zeker handig zijn op lange stukken, maar zou dit ook effect kunnen hebben op de concentratie van de rijder? Het zou zo kunnen zijn dat hoe minder de bestuurder hoeft te doen, hoe meer hij/zij zijn concentratie verliest op de lange stukken?


Graag zouden wij nog wat goede/slechte ervaringen willen horen over alle elektronische systemen, zoals die te zien zijn op een motor of er op zouden kunnen zitten. Zijn er mensen overgestapt naar een motor met/zonder ABS, Traction control, standgas oid? en waarom?
 
ABS is leuk en aardig, maar wanneer je een ABS-rijder op een non-ABS fiets zet kunnen ze NIET remmen. Vertrouwen volledig op het apparaat en durven niks meer zodra ze de back-up niet meer hebben. Op zich geen probleem wanneer je het altijd hebt, natuurlijk. Ik vind het zelf geen meerwaarde hebben, maar als het er per ongeluk op zit... oh well.

Tractiecontrole vind ik op zich prima, zo lang het maar niet te vroeg afregelt en dat is wel een handigheidje (net als de eerste ABS systemen). Automatische cruisecontrol is geen probleem, maar automatische remming wel degelijk. Als het systeem ingrijpt terwijl je er niet op rekent (en dat doe je niet, als zo'n systeem in moet grijpen) vlieg je in een auto in de gordels, maar bij een motor overboord. Goeie oplossing :+
 
Aller eerst bedankt voor de nuttige reacties! Helemaal gelijk, dit is ook een belangrijk deel van ons onderzoek, of ABS/TC of andere dergelijke systemen wel echt positief bijdragen aan de veiligheid of dat mensen hier teveel op gaan vertrouwen. Om dit te onderzoeken is echter heel lastig, misschien zijn hier mensen die goede/slechte ervaring hebben met het rijden met en zonder ABS/TC ?

Vroege ABS systemen konden niet zo best omgaan met hellingen. Dan wordt het achterwiel heel snel erg licht, en blokkeert. Motor denkt tegelijkertijd dat je een stoppie maakt omdat het achterwiel los komt, en lost het voorwiel. Resultaat: je remt niet. Best lullig.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van een R1200RT met álle toeters en bellen (ABS,TCS,ESA,CC,...) overgestapt op een Z1000SX met alleen ABS. En als ie die ABS niet had gehad had ik 'm ook gekocht. Ik heb nu veel meer lol in het motorrijden. Een van de charmes van het motorrijden vind ik toch de relatieve eenvoud van de techniek. Maar ja, dan hebben ze op de TU niks meer te doen :+
 
Vroege ABS systemen konden niet zo best omgaan met hellingen. Dan wordt het achterwiel heel snel erg licht, en blokkeert. Motor denkt tegelijkertijd dat je een stoppie maakt omdat het achterwiel los komt, en lost het voorwiel. Resultaat: je remt niet. Best lullig.
Damn serieus? Nooit geweten, best lullig = understatement of the month! :Y

Lastige met veiligheidssystemen op een motor is dat ze (als het niet om ABS/TC gaat, wat inmiddels wel goed ontwikkeld is) het rijden mogelijk bemoeilijken.

Vb. Kritische situatie, ik moet maximaal remmen én uitwijken, Nu, remmen (mogelijk met abs, mogelijk zonder) daarna remmen iets lossen en sturen. Als op dat moment mijn motor gaat assisteren bij het remmen "om een ongeluk te vermijden" zou dat best wel eens de stuuractie kunnen vernaggelen en een crash veroorzaken.

Cruise control is een luxe dingetje, veiligheid verhoog je er m.i. niet mee, comfort mogelijk wel. De Cruise control automatisch laten afhaken bij kans op gevaar vind ik nog prima, maar automatisch afremmen meer dan de motorrem zou ik absoluut niet willen.

Gaan mensen meer op de grens rijden, dat is wel een mooie vraag. Lastig uit te zoeken denk ik. Iemand die altijd een goed ontwikkelde Abs gehad heeft kan best eens later remmen als standaard rempunt dan iemand die altijd zonder gereden heeft. Maar, hoe zou je zoiets aan moeten tonen? Je kunt het heel moeilijk testen in dagelijkse verkeersomstandigheden bij anonieme subjecten, het "apart testen op een baan/testomgeving" is vrij zinloos want beïnvloed de rijder wat je resultaten minder waardevol maakt. Het zou een zeer interessante vraag zijn en er zijn zeker mensen geinteresseerd in het antwoord, vraag is, kun je het met genoeg data onderbouwen, zodat je conclusies geloofwaardig blijven. Ik ga hem volgen, ben benieuwd naar de uitkomst.
 
ABS is leuk en aardig, maar wanneer je een ABS-rijder op een non-ABS fiets zet kunnen ze NIET remmen. Vertrouwen volledig op het apparaat en durven niks meer zodra ze de back-up niet meer hebben. Op zich geen probleem wanneer je het altijd hebt, natuurlijk. Ik vind het zelf geen meerwaarde hebben, maar als het er per ongeluk op zit... oh well.

Tractiecontrole vind ik op zich prima, zo lang het maar niet te vroeg afregelt en dat is wel een handigheidje (net als de eerste ABS systemen). Automatische cruisecontrol is geen probleem, maar automatische remming wel degelijk. Als het systeem ingrijpt terwijl je er niet op rekent (en dat doe je niet, als zo'n systeem in moet grijpen) vlieg je in een auto in de gordels, maar bij een motor overboord. Goeie oplossing :+
Laatst op een Versys 1000 met TC gereden, in standje 1 (euh, nou ja, minst regulerend zeg maar) kun je er nog mee wheelyen, zolang alles onder controle blijft, totdat je te lomp doet, dan grijpt hij in.
 
ABS op een motor moet kunnen, persoonlijk vind ik minder dat het verplicht wordt.
Persoonlijk heb ik het liefst zo min mogelijk "extra" systemen op de motor, dat houdt het rijden 'puurder' en de bestuurder meer betrokken bij zijn fiets en uiteindelijk ook bij het verkeer.

Maar het komt er dus eigenlijk op neer dat iedereen zijn eigen keuze zou moeten kunnen maken :+
 
Ook in onze groep zitten motorrijders, en wij zijn zelf ook van mening dat automatisch remmen op een motor niet tot de mogelijkheden behoort. We hebben dit er echter wel tussen gezet om meningen van jullie hier over te horen.
Let wel op dat je je onderzoek een beetje wetenschappelijk uitvoert. Bovenstaande quote getuigt daar niet echt van.
Definieer je onderzoeksonderwerp klaar en duidelijk afgelijnd. Welke veiligheidssystemen wil je er net wel of niet in opnemen? Zorg ervoor dat vooroordelen of meningen die je nu reeds hebt niet voor een tunnelvisie zorgen waardoor je onderzoek vernauwt en je resultaten niet meer geldig zijn.
En als je de mening vraagt van "proefpersonen" (op een forum dan wel ergens anders), laat dan zeker je eigen mening en inzichten niet blijken. Je beïnvloedt daarmee je proefpersonen.

Maargoed ontopic: ja ik denk dat bij vele mensen veiligheidsystemen een omgekeerde werking hebben.
"Ik heb ABS dus ik kan later rijden dus ga ik dichter op mijn voorligger rijden"
"Ik heb ABS dus mijn remafstand is korter"
"Ik heb tractiecontrole dus ik mag volle gas geven"
Niet actueel op de motor maar bij de auto hetzelfde principe:
"mijn auto remt automatisch af als de voorligger dichter bij komt dus ik hoef zelf niet meer te remmen"
"Ik heb winterbanden dus ik kan veel sneller rijden in de sneeuw of ijzel"
"Ik heb airbags dus ik hoef m'n veiligheidsgordel niet meer aan te doen"
"Ik heb ESP dus ik kan harder door de bocht"

Voor mij persoonlijk is motorrijden een recreatieve bezigheid en al die veiligheidssystemen doen af aan de reden waarom ik ben gaan motorrijden: back-to-the-basics, het pure rijden en 100% zelf de machine besturen.
 
Laatst bewerkt:
Let wel op dat je je onderzoek een beetje wetenschappelijk uitvoert. Bovenstaande quote getuigt daar niet echt van.
Definieer je onderzoeksonderwerp klaar en duidelijk afgelijnd. Welke veiligheidssystemen wil je er net wel of niet in opnemen? Zorg ervoor dat vooroordelen of meningen die je nu reeds hebt niet voor een tunnelvisie zorgen waardoor je onderzoek vernauwt en je resultaten niet meer geldig zijn.
En als je de mening vraagt van "proefpersonen" (op een forum dan wel ergens anders), laat dan zeker je eigen mening en inzichten niet blijken. Je beïnvloedt daarmee je proefpersonen.

Maargoed ontopic: ja ik denk dat bij vele mensen veiligheidsystemen een omgekeerde werking hebben.
"Ik heb ABS dus ik kan later rijden dus ga ik dichter op mijn voorligger rijden"
"Ik heb ABS dus mijn remafstand is korter"
"Ik heb tractiecontrole dus ik mag volle gas geven"
Niet actueel op de motor maar bij de auto hetzelfde principe:
"mijn auto remt automatisch af als de voorligger dichter bij komt dus ik hoef zelf niet meer te remmen"
"Ik heb winterbanden dus ik kan veel sneller rijden in de sneeuw of ijzel"
"Ik heb airbags dus ik hoef m'n veiligheidsgordel niet meer aan te doen"
"Ik heb ESP dus ik kan harder door de bocht"

Voor mij persoonlijk is motorrijden een recreatieve bezigheid en al die veiligheidssystemen doen af aan de reden waarom ik ben gaan motorrijden: back-to-the-basics, het pure rijden en 100% zelf de machine besturen.
Ik heb 4x4, dus omdat ik hard(er) kan optrekken dan iedereen om me heen kan ik ook harder remmen. Mezelf ook vaak op betrapt in de Subaru tot ik er een mooi artikeltje over las.
 
Ook is een belangrijk aspect van ons onderzoekt, of deze systemen juist negatieve effecten heeft op de veiligheid van de bestuurder

Ja, ABS kan er op onverharde of ernstig vuile ondergronden (denk bijv. aan nieuw straatwerk) toe lijden dat de motorfiets in het algeheel niet meer remt en abrupt tot stilstand komt tegen het eerste de beste object dat zich op je pad bevind (vaak hetgeen waarvoor je wou remmen) :+

Los daarvan kan het een stuk schijnveiligheid zijn.


Verder voor jullie onderzoek, kijk ook naar gecombineerde remsystemen. Moto Guzzi is hier ik geloof in de jaren '80 mee bezig geweest en Honda heeft het o.a. toegepast op de CBR1000F en Blackbird (CBR1100X) geloof ik en een reeks nieuwe modellen.

Als ik me niet vergis word met het bedienen van de achterrem bij dit systeem ook een deel van het remvermogen van de voorpartij aangesproken. Ik geloof dat er ook plannen zijn om een dergelijk systeem uiteindelijk vanuit de Europese wetgeving verplicht te stellen.

Relatief gezien (in vergelijking tot ABS) staat dit nog in de kinderschoenen, maar er zijn dus al wel concrete plannen het over een x aantal jaren te verplichten lijkt me dus wel een interestant onderwerp voor jullie om aan te snijden.
 
Dat waren problemen met abs 20 jaar terug, ook het niet kunnen remmen met sneeuw en ijzel, tegenwoordig is abs al veel verder en zijn die problemen al opgelost
 
Ik heb filmpjes gezien van BMW's met ABS problemen op onverhard die waren toch wel veel jonger als 20 jaar hoor.

Dat het ABS met sprongen vooruit is gegaan en dat dergelijke problemen inmiddels voor een groot deel zijn teruggedrongen is zonder meer waar.
 
Ik heb filmpjes gezien van BMW's met ABS problemen op onverhard die waren toch wel veel jonger als 20 jaar hoor.

Dat het ABS met sprongen vooruit is gegaan en dat dergelijke problemen inmiddels voor een groot deel zijn teruggedrongen is zonder meer waar.

In iedere handleiding staat ook dat je ABS op onverhard uit moet zetten, daar is die knop ook voor op enduro's. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan